Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken farge velger du?

Startet av telcontar, onsdag 24. februar 2021, klokken 15:00

« forrige - neste »

telcontar

Jeg velger nok Gravity Gold Matt hvis jeg får reservert.

OleBrummen

Fant det utrolig irriterende at de ikke klarer å tilby fargen de bruker i promisjonsvideone til 1st edition. Ingen av disse fargene er noe som passer godt til bilen etter min smak. Det og mangel på glasstak der man får et nesten unyttig solcelletak (Vestland) gjør at jeg nå avventer.

Trond.m

#2
Sitat fra: telcontar på onsdag 24. februar 2021, klokken 15:00
Jeg velger nok Gravity Gold Matt hvis jeg får reservert.
Hva gjør man for å få av flekker fra fugleskitt på matt lakk eller fjerne små riper ?

Fant flg. info fra Polestar, så jeg svarer meg selv 👍

Spyl hele bilen til den løse smussen er fjernet, for å minske risikoen for vaskeriper. Ikke spyl direkte på låsene. Vær ekstra forsiktig ved bruk av høytrykksvasker. Husk å spyle understellet, inkludert hjulkassene og støtfangerne.

Vask bilen med en vaskehanske av mikrofiber, bilsjampo og rikelig med lunkent vann.

Vask bort fugleskitt på lakken snarest mulig. Den inneholder stoffer som svært raskt påvirker og misfarger lakken.
Legg området i bløt.
Spyl av.
Vask med bilsjampo for matt lakk, bruk vaskehanske.
Kontakt Polestar Customer Support for informasjon om hvordan eventuell misfarging bør fjernes
Insekter, fettflekker og fingeravtrykk fjernes best med et spesielt rengjøringsmiddel for matt lakk. Påfør middelet med en mikrofiberklut med lett trykk.
Tørk bilen tørr med en ren, myk mikrofiberduk. Hvis vanndråper selvtørker i sterkt sollys, kan lakken få vannflekker

Gnist

#3
Sitat fra: Trond.m på onsdag 24. februar 2021, klokken 15:22
Hvis vanndråper selvtørker i sterkt sollys, kan lakken få vannflekker

På en halvgod norsk sommerdag så er det vel helt vanlig at vanndråper selvtørker i sterkt sollys?

Har vi kommet dit at dette er biler som egner seg best til innebruk?

[Ikke ta dette veldig seriøst...]

elektro

Sitat fra: OleBrummen på onsdag 24. februar 2021, klokken 15:06
Fant det utrolig irriterende at de ikke klarer å tilby fargen de bruker i promisjonsvideone til 1st edition. Ingen av disse fargene er noe som passer godt til bilen etter min smak. Det og mangel på glasstak der man får et nesten unyttig solcelletak (Vestland) gjør at jeg nå avventer.

Er det ikke gravity gold som brukes i promovideoen da?
https://youtu.be/kVV8q-7D2QU

Synes alle fargene passer bilen jeg, men vanskelig å velge. Heller møt gravity gold, men usikker på hvordan den er å holde.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

telcontar

Fargene er ok, er sølv hjulbuer og annet tjafs jeg ikke liker. De burde matchet hjulbue fargen mer til hoved fargen. Sort bil med sølv hjulbuer er jo heslig

Ladetassen

Jeg liker også gold gravity best av intro-fargene, men skeptisk til vedlikeholdet.
Er det bare å svinge innom vaskehall, eller risikerer man at det er voks og glansmiddel i vaskemiddelet?

telcontar

Kan ikke si at det frister med matt lakk akkurat:

Klipp fra finansavisen 2011:

På høstens bilutstilling i Frankfurt var det en del biler i matt lakk. Sort er mest utbredt, men også kobber og sølv var representert. Matte farger vil neppe bli særlig utbredt blant volummodellene, fastslår Autolease.Ifølge Mercedes-importør Bertel O. Steen krever matt lakk spesielt vedlikehold for å bevare den samme effekten over tid. Behandlinger den ikke skal utsettes for er lakkrens, slipepasta/polish, såpe med glansemiddel, lakkforsegling eller maskinvask.Bilen skal helst vaskes for hånd med myk svamp og nøytral såpe blandet ut med mye vann, og den skal helst ikke vaskes i direkte sollys. For biler med matt lakk er det enda viktigere at fuglemøkk og insekter fjernes så raskt som mulig, helst bare med vann, men innsektsfjerner kan benyttes.Bilen kan også folieres slik at den ser ut til å være matt lakkert. Det beskytter lakken under, men eventuell skade skaper et problem. Skal deler av karosseriet lakkeres på nytt, er det umulig å sammenligne ny og gammel lakk uten å fjerne foliering også på felter som ikke er skadet. Foliering av hele bilen koster mellom 18.000 og 20.000 kroner pluss merverdiavgift.Det er hovedsakelig hvit, sort og sølv folie som er tilgjengelig. Sølv er det siste og begynner å bli populært. Kvalitetsfolie er rimeligere å fjerne. Foliene tåler de fleste normale vaskemetoder.

elektro

#8
Nå har det nok skjedd mye med matt lakk de siste ti årene, men det har sine åpenbare utfordringer. Det er heller ikke for alle, og kombinert med gull kan nok annenhåndsverdi bli negativt påvirket. (Selv om man her får lakken gratis, som ellers er et åpenbart tilvalg, samt at man også får rabatt på selve bilen. Synes det stod i noe presseskriv at tilsvarende biler etter intro vil koste 5000 EUR mer.)

Personlig synes jeg gravity gold er dritfin. Om jeg velger det er noe annet..

EDIT: Denne siden har listet opp fargene som kommer senere. Bla. en matt sølv. https://www.evspecifications.com/en/comparison/5e6c1de1
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

telcontar

For min del er det matt gold eller droppe Project 45. Jeg greier ikke noen av de andre fargene. Da får jeg heller vente på vanlig versjon. Selger sa at Project 45 har utstyr for 35000-40000kr inkl i prisen, vil  tro det er met lakk, solceller på taket og noe annet småtteri.

Phuc

Sitat fra: Vidar H. på torsdag 25. februar 2021, klokken 09:13
5 min og 17 min ut i filmen lenket til under vises bilen i følgende farger:


  • Shooting-Star Gray Matte
  • Galactic Gray Metallic
  • Cyber Gray Metallic
  • Phantom Black Pearl
  • Atlas White
  • Lucid Blue Pearl
  • Mystic Olive-green Pearl
  • Digital Teal-green Pearl
  • Gravity Gold Matte


https://youtu.be/SL0dcb8NP7U
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

elektro

Da endte jeg på Teal-Green med mørkt interiør, tror jeg.. :laugh: ble litt hektisk der.

Veldig usikker på valget altså. ::) Burde antakelig valgt hvit, litt freshere. Men har hatt en svart, en hvit og fire grå biler. Forbannet meg på at jeg skulle ha en farge neste gang. Synes som sagt gravity gold var den fineste, men ble usikker på hvordan den er å holde, annenhåndsverdi osv.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

arthur

Sitat fra: elektro på torsdag 25. februar 2021, klokken 10:28
Da endte jeg på Teal-Green med mørkt interiør, tror jeg.. :laugh: ble litt hektisk der.

Endte med samme farge utvendig, men lyst interiør, tror jeg! For et kaos.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektro

Sitat fra: telcontar på torsdag 25. februar 2021, klokken 08:50
For min del er det matt gold eller droppe Project 45. Jeg greier ikke noen av de andre fargene. Da får jeg heller vente på vanlig versjon. Selger sa at Project 45 har utstyr for 35000-40000kr inkl i prisen, vil  tro det er met lakk, solceller på taket og noe annet småtteri.

Gold er fin, og til forskjell fra matt silver som kommer etterhvert, så er det faktisk en slags farge. Redd Teal-Green minner alle de andre variantene av turkis-grønne biler fra KIA/Hyundai de siste årene. :P

Men, ser man til ID.3 f.eks. synes jeg deres turkise er skikkelig fin. Den sjøgrønne e-tron er fin.. Den tydelige lyssignaturen frem/bak får jo alle IONIQ 5, bilene uansett farge. Kanskje med unntak av den horisontale lysstripen i grillen, som er tilvalg også på modeller som ID.3/ID.4/ENYAQ. Kan dette være noe man får på kjøpet med Project 45?

Når det gjelder solcelletaket blir vel alternativet fort panorama glasstak. Det koster også minst 10k ekstra. Ellers er det nok først og fremst ting fjas man får "på kjøpet"..  :)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA