Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vifte skrangling

Startet av eadie, onsdag 24. februar 2021, klokken 12:29

« forrige - neste »

eadie

Har nylig fått skiftet frontrute og siderute på garanti, pga lysbrytningsfeil.
Da dukker det selvsagt opp nye problemer

Opplever en del "skrangling" fra dashbordet, antakelig fra viftesystemet, ved kjøring på normal vei, i alle hastigheter. Kommer og går, uten at det er noe logikk i det. Påvirkes ikke av viftehastighet. Høres ut som noe er løst, og merker det kanskje best hvis kjøreunderlaget er noe rumlete. Da høres det ut som noe ligger og skrangler i dashen, muligens da viftene.

Flere som har hatt liknende?
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

lars667

Har skrangling på min nye 2021 (desember), fra midten av dash et sted... Men tror ikke det har noe med vifter å gjøre. Følger veien. Blir den rumlete (type tettpakka snø/is), skrangler det. Noe innihampen irriterende. De klarte ikke å fikse det på første forsøk (Brumunddal).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

TøddiVedder


lars667

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Belloq

Sitat fra: eadie på onsdag 24. februar 2021, klokken 12:29
Har nylig fått skiftet frontrute og siderute på garanti, pga lysbrytningsfeil.
Da dukker det selvsagt opp nye problemer

Opplever en del "skrangling" fra dashbordet, antakelig fra viftesystemet, ved kjøring på normal vei, i alle hastigheter. Kommer og går, uten at det er noe logikk i det. Påvirkes ikke av viftehastighet. Høres ut som noe er løst, og merker det kanskje best hvis kjøreunderlaget er noe rumlete. Da høres det ut som noe ligger og skrangler i dashen, muligens da viftene.

Flere som har hatt liknende?

Høres det slik ut på din?

https://youtu.be/FEDsmtNeIKQ

P85 2014

Marre

Jeg hadde slikt, gikk rundt og ikke viste hvor det kom fra bortsett fra dashbordet, men viste seg det kom fra Skjermen som var montert på dashbordet, så de fikset det, men de fikset samtidig noe inni hanskerommet. Nå er lyden borte, har iallafal ikke hørt lyden mer! Men jeg hører samme lyd som på videoen, bak nå, vanskelig og finne hvor akkurat bak det kommer fra.. tipper noe fra setene er løst eller noe eller at det gnager på listene på døren bak!

eadie

Sitat fra: Belloq på onsdag 24. februar 2021, klokken 14:29
Sitat fra: eadie på onsdag 24. februar 2021, klokken 12:29
Har nylig fått skiftet frontrute og siderute på garanti, pga lysbrytningsfeil.
Da dukker det selvsagt opp nye problemer

Opplever en del "skrangling" fra dashbordet, antakelig fra viftesystemet, ved kjøring på normal vei, i alle hastigheter. Kommer og går, uten at det er noe logikk i det. Påvirkes ikke av viftehastighet. Høres ut som noe er løst, og merker det kanskje best hvis kjøreunderlaget er noe rumlete. Da høres det ut som noe ligger og skrangler i dashen, muligens da viftene.

Flere som har hatt liknende?

Høres det slik ut på din?

https://youtu.be/FEDsmtNeIKQ

Ja, høres slik ut, men ikke så jevnlig som på videoen, og ikke så høylydt. Kommer og går. Kan være borte i 20-30 sek, og så kommer den tilbake.

----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

lars667

Sitat fra: Marre på onsdag 24. februar 2021, klokken 15:47
Jeg hadde slikt, gikk rundt og ikke viste hvor det kom fra bortsett fra dashbordet, men viste seg det kom fra Skjermen som var montert på dashbordet, så de fikset det, men de fikset samtidig noe inni hanskerommet. Nå er lyden borte, har iallafal ikke hørt lyden mer! Men jeg hører samme lyd som på videoen, bak nå, vanskelig og finne hvor akkurat bak det kommer fra.. tipper noe fra setene er løst eller noe eller at det gnager på listene på døren bak!

Jeg mistenker egentlig også skjermen på min. https://youtu.be/Zxbv7Rg0X-A

Klippet er tatt fra de 3 km med gårdsvei jeg kjører flere ganger om dagen. Veldig irriterende, jeg må spille veldig høyt for å overdøve lyden.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

eadie

@lars1667

Den lyden var fryktelig irriterende ja. Må fikses, ellers blir du sprø. Høres nesten som plastpaneler som gnager borti hverandre, eller noe.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Handyman

En generell kommentar om ulyder i biler:
En ikke uvanlig årsak til ulyder etter verkstedbesøk er at mekanikerne mister skruer ol. steder hvor det er vanskelig å få tak i dem igjen. De henter en ny skrue og gjør seg ferdig. Slike lyder er ofte vanskelige å oppdage siden de gjerne forplanter seg i konstruksjonene de slår mot. Spesielt dersom de slår mot karosseriet.
Et inspeksjonskamera kan være til hjelp for å finne løse deler (billig på ebay).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

Sitat fra: Handyman på torsdag 25. februar 2021, klokken 11:11
En generell kommentar om ulyder i biler:
En ikke uvanlig årsak til ulyder etter verkstedbesøk er at mekanikerne mister skruer ol. steder hvor det er vanskelig å få tak i dem igjen. De henter en ny skrue og gjør seg ferdig. Slike lyder er ofte vanskelige å oppdage siden de gjerne forplanter seg i konstruksjonene de slår mot. Spesielt dersom de slår mot karosseriet.
Et inspeksjonskamera kan være til hjelp for å finne løse deler (billig på ebay).

Hadde det ikke vært garanti så skulle jeg sjekket dette selv, men er så redd for å knekke klips osv. på plastpaneler, så vil gjerne overlate det til verksted. Denne lyden kan godt være en skrue som rister mot et plastpanel, det er ikke helt usannsynlig. Da måtte de ev. ha mistet den på fabrikken. Inspeksjonskamera kan kanskje være praktisk å føre inn i ventilasjonsåpningene?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Handyman

Sitat fra: lars667 på torsdag 25. februar 2021, klokken 11:19
Sitat fra: Handyman på torsdag 25. februar 2021, klokken 11:11
En generell kommentar om ulyder i biler:
En ikke uvanlig årsak til ulyder etter verkstedbesøk er at mekanikerne mister skruer ol. steder hvor det er vanskelig å få tak i dem igjen. De henter en ny skrue og gjør seg ferdig. Slike lyder er ofte vanskelige å oppdage siden de gjerne forplanter seg i konstruksjonene de slår mot. Spesielt dersom de slår mot karosseriet.
Et inspeksjonskamera kan være til hjelp for å finne løse deler (billig på ebay).
Hadde det ikke vært garanti så skulle jeg sjekket dette selv, men er så redd for å knekke klips osv. på plastpaneler, så vil gjerne overlate det til verksted. Denne lyden kan godt være en skrue som rister mot et plastpanel, det er ikke helt usannsynlig. Da måtte de ev. ha mistet den på fabrikken. Inspeksjonskamera kan kanskje være praktisk å føre inn i ventilasjonsåpningene?
Så lenge man har garanti og er dekket av reklamasjonsretten så bør det overlates til leverandøren ja. Problemet er at det for noen kan være mer arbeidskrevende å måtte inn på SC flere ganger, enn å prøve å finne årsaken selv.
Derfor mitt tips.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

Ja, jeg kjenner selv på det. Siden det er 18 mil til nærmeste sc er det noe forbanna dritt at de ikke klarte å gjøre jobben skikkelig. De åpnet sikkert bare, kjørte over en liten hump, fikk ikke ulyd og var fornøyde med jobben (samtidig som de limte på terskelbeskyttelse skjevt og litt småtteri  :o).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

eadie

I slike tilfeller MÅ man insistere på å kjøre en tur med Teslas tekniker(e). Kan ikke stole på at de fikser biffen selv. Må kjøre sammen med de og pinpointe feilen.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

lars667

Problemet nå er covid, som gjør at de ikke vil kjøre sammen med deg.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA