Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Farger på intromodell

Startet av elektro, onsdag 24. februar 2021, klokken 10:34

« forrige - neste »

BubbaJoFet

Sort med grått interiør.
https://www.youtube.com/watch?v=7R-dFpvqv50 bilen i sort mens den lader i Sør Korea.


ElAlf

Jeg valgte grønn med lyst grått interiør. Men ser at interiøret inkl seter virker nesten hvite, så angrer på det - ville ha valgt mørkt interiør nå. Men det løpet er kjørt.......
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

elhansen

Skal være forsiktig med disse fargene. Da jeg bestilte leaf le av ny type i en slags sølv farge viste det seg at den var nærmere grønnfarge som jeg overhode ikke likte. Fikk heldigvis bytta etter bestilling da bildene i konfiguratoren var helt feil.... synes jo den grønne p45 ser bra ut men feiga ut og tok hvit....

Edison

Eg har reservert ein gravity gold, men er veldig usikker på dennne fargen. Trur folket det blir bra? Vurderer å vente berre for å få bytta farge, men risikerer jo då at det tar år og dag før eg får bilen. Er det nokon som har sett ein video der ein får godt inntrykk av korleis fargen er?

Forstmann

Bildene av Gravity gold er lekre, men det kan selvfølgelig ha med lyssetting å gjøre også. Gravity gold med lyst interiør ser ut til å være «fotomodellen» kler det svarte solcelletaket også. Min bekymring er at lakken er matt, ser utrolig bra ut, men etter å ha lest meg opp ser det ut som om det er litt flere utfordringer knyttet til vedlikehold. Er vel en grunn til at det kun er Hyundai som leverer matt lakk til folket, øvrige bilmerker har det på biler i høy prisklasse der bileieren får sin assistent (tjener) til å håndvaske og tørke den jevnlig.....

Edison

Dette med vedlikehald hadde eg ikkje tenkt på. Men eg reknar med det kjem anbefalingar på korleis bilen skal vaskast, og at det er overkommelig. Eg syntest og at bilen såg utrulig stilig ut i den fargen på bilder og video, men det er for min del avhengig av at det ikkje er for mykje gull. Og så vart eg bekymra for korleis det vil sjå ut i forskjellig lys, og om det blir litt likt som ein farge Toyota har, som eg synest er ganske stygg. Eg valde svart interiør, sjølv om lyst ser lekrast ut.

power59

Matt har vel mer med glans og mindre med vaskbarhet å gjøre.

Noen av oss velger matt gulvlakk framfor blank uten at gulvet blir mindre vaskbart av den grunn.

moby666

Det er lettere å vaske en blank maling enn en matt maling. Har hatt mattlakk på en bil tidligere og det var helt grusomt. Fettmerker, støv, søle osv setter seg mye bedre og  vanskelig å få av. Skjønner ikke at slik bil selges med mattlakk. De som har kjøpt mattlakk håper jeg virkelig skjønner hva de har kjøpt.

ProsjektX

Lakken er visst ikke helt matt, mer "silkematt" etter hva jeg har lest, så kan være at den ikke krever så mye..(?)
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Forstmann

Matt lakk:
Ikke automatisk bilvask
Ikke vaskemiddel med voks
Ikke poler - sier seg selv
Ikke få riper - dyrt å fikse

Ellers er det bare å finne fram vaskebøtta. Stilig bil!

Lakkforsegling kan sikkert gjøre livet enklere, men det koster litt det også.

Limodriver

Jeg har aldri vurdert matt lakk tidligere, men nå ble det alternativet brått utelukket.

Med blank lakk har en ihvertfall mulighet til å "pusse opp" lakken ved mindre riper og skader. Videre er polering og beskyttelse en viktig del av forebyggende vedlikehold mhp rust. Jeg vil tro en matt lakk er like "åpen" som blank lakk og når den ikke blir "tettet" med voks er det rimelig å tro at lakkrust vil være en risiko etter en viss tid.

En skal heller ikke se bort fra gleden ved å ha polert bilen med et glimrende resultat, en slik glede får en ikke mulighet til å nyte med matt lakk...

tss_trd

En fordel med matt lakk er at den er litt mer motstandsdyktig enn blank lakk. Det blir ikke like lett vaskeriper o.l. Så finnes det jo mye vokser og forseglere som er tilpasset matt lakk. Gyeon har feks en forholdsvis rimelig forsegler en kan klare å legge selv.

Ellers er det bare å vaske bilen som normalt med passende shampo. Vedr rust kan jeg ikke forstå problematikken. Lakken er jo der for å beskytte metallet. Uansett lakk er det lurt å gå over med sveverustfjerner en gang i blant..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA