Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nødlader/Schuko/B-vern

Startet av ENTO, onsdag 24. februar 2021, klokken 09:34

« forrige - neste »

ENTO

Ser det nevnes at ladeboksen man lader bil med må ha B-vern. Tror det er noe ifb med DC strøm. Eller ?  Har nødladeren med Schuko et slikt B-vern ? Spørsmålet er da: er nødlader med Schuko fult ut ok å bruke ( som nødlader)?

Orbit

Noen nødladere har dette, men som regel ikke. Det er likevel tillatt å nødlade på kurs uten jordfeilvern type-B. Lading ved egen parkering/bolig/fritidsbolig kan derfor ikke bruke løsning uten jordfeilvern type-B, da det per definisjon ikke er nødlading.

Sitat fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakterMerknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KjellG

For ordens skyld, her snakkes om jordfeilbryter type B, ikke en automatsikring med B-karakteristikk.  Vanlige jordfeilautomater har vanligvis en jordfeilbryter type A.

RJK

Sitat fra: ENTO på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:34
Ser det nevnes at ladeboksen man lader bil med må ha B-vern. Tror det er noe ifb med DC strøm. Eller ?  Har nødladeren med Schuko et slikt B-vern ? Spørsmålet er da: er nødlader med Schuko fult ut ok å bruke ( som nødlader)?

DC-lading er det man bruker ved hurtiglading og lynlading. Hjemme, ved "nødlading, så er det AC man bruker.

Bilens ombordlader omgjør AC til DC som er det bilen faktisk lader bilen med, men dette skal ikke ha betydning for koblingen til strømnettet hjemme hos deg, annet enn at vernet skal beskytte mot at feil skal skape farer for brann, uansett om feilen ligger i sikringsskapet eller bakenforliggende forhold, eller i bil/ladekladd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

KjellG

Jordfeilbryter type B, være seg i skapet eller i ladeuttaket er en variant av jordfeilbryter som reagerer bedre på likestrøm enn type A. Klassiske jfb kan ignorere likestrøm. (Pulserende) likestrøm kan oppstå ved feil i ombordladeren, altså under AC-lading. Nyere ladeuttak har gjerne denne funksjonen innebygget som en likestrømsdetektor som i sin tur avbryter ladingen ved feil.

ENTO

Hva skal et så kaldt  ''B-vern'' beskytte? Er det bilen eller huset ? Eller hva ?

RJK

Det skal beskytte både deg og andre mennesker som skulle finne på å røre borti bilen din mens den lader, bilen og huset ditt...

Rene kinderegget, altså.  ;)

Ved jordfeil eller annen feil på elanlegget, ville det kunne gått varmgang i lader, kabler og/eller sikringsskapet ditt, om ikke strøm kuttes ved at sikringen går når det detekteres feil. Det sørger og for at det veil feil ikke skal ha stående spenning på bilen, som kunne gitt deg en "varm kule" om du hadde rørt bilen.

Leide bolig et sted, og fikk problemer med kabeltv-nettet. Kabelselskapet så ingen feil, og jeg måtte akseptere en "fin liten regning" dersom tekniker ikke fant feilen eller feilen skyldtes eget utstyr. Da serviceteknikeren kom, og holdt på å sjekke kabelen ved en splitter som var satt opp, holdt han på å få seg en kraftig kule. Problemet viste seg å skyldes en utvendig kabel mellom oss og naboene som hadde fått sprekker i isolasjonen, og kabelen innvendig var søkk våt og rusten.

Var bare flaks at dette ble oppdaget før større problemer oppstod. Og dette var på coax-kabel der jeg trodde det gikk lav-volt spenning. Tenk deg samme med en ledning som fører 230V eller 400V og kanskje 16V eller 32V?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ENTO

Jo takk for svar. Det du snakker om er vel vanlig jording generelt. Det jeg spør om er såkalt B-vern som jeg aldri har hørt om før jeg interesserte meg for el-billading.

ok67

Eit vanleg jordfeilvern har ein summasjonstrafo som alle faseledarane (og nullledar i TN-nett) går gjennom. Når alt er i orden er summen av alle straumane 0. Om det oppstår ein jordfeil så vil noko av straumen gå ein annan stad enn i ledarane og summasjonstrafoen måler noko anna enn 0, noko som triggar vernet slik at det koplar ut.

Problemet er dersom det er ein eller annan feil på ladaren i bilen så kan det medføre ein usymmetrisk likestraum i ein av fasane, noko som då gir ein likestraumskomponent i summasjonstrafoen. Den vil då gå i metning, noko som gjer at jordfeilvernet ikkje løyser ut, heller ikkje for "vanleg" jordfeil.

Jordfeilbrytar type B har ikkje dette problemet, den vil fungere som den skal sjølv om det er ein likestraumskomponent i jordfeilen og gi sikker utkopling.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

cra

Takk for glimrende forklaring, ok67! Akkurat passe teknisk og enkel til at vi som ikke kan så mye om strøm likevel forstår/kan danne oss et bilde av hva som skjer.  :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ENTO

Hva er definisjon på nødlading ?

KjellG

#11
Ad jordfeilbryter type B og likestrøm. Enkelte mener at vernet beskytter mot likestrøm fra batteriet mot huset. Det er feil. Det er likestrøm fra nettet mot bilen som type B skal detektere. Slik feil er gjerne i forbindelse med en kombinasjon av likeretterfeil i ombrdladeren kombinert med samtidig jordfeil i bilen. Dersom vernet ikke oppdager støm mot jord grunnet at det blendes av likestrømskomponenten, vil selve sikringsfunksjonen på 16 eller 32A være neste barriere.

Enkelte mer moderne ladeuttak har innebygget deteksjon av jordfeil AC og DC og kobler ut ladekontaktoren og avbryter ladingen på den måten.

RJK

Sitat fra: ENTO på fredag 12. mars 2021, klokken 23:27
Hva er definisjon på nødlading ?

Lading på ikke-fast ladested, slik som når man besøker andre og får "låne" strøm for å rekke frem til nærmeste lader (eller helt hjem/til neste del-destinasjon).

Lading ved eget bosted og egen fritidsbolig vil nok ikke falle inn i den definisjonen, og derved krever forskriftsmessig ladepunkt. Samme med på arbedsplass, dersom man stadig lader der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA