Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fotgjengerhorn ?

Startet av Elmo, lørdag 22. desember 2007, klokken 14:33

« forrige - neste »

Elmo

Trondkl nevnte fotgjengerhornet under et annet emne.
Jeg leste i instuksjonsboka for lenge siden at det skulle finnes et slikt på min Saxo. Jeg har knappen men det funker ikke så jeg trodde det i instruksjonsboka var bare skryt.
Det skal vel gå på samme sikringen som hornet så der er ikke problemet.
Noen som vet hvor det ligger fysisk? og evt har noen erfaring med hva som kan være årsaken til at det ikke fungerer ?

/Elmo
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Det er ikke så mange biler som har et slikt horn, og jeg trodde også at jeg hadde det i begynnelsen. Det viste seg å være et plast deksel uten bryterfunksjon som var satt inn i steden.
Jeg har kun sett horn på de som ble laget for det norske markedet, og ikke på importerte biler...
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

#2
Jeg har nå hatt fotgjengerhorn på både P106E fra Belgisog AX'en fra Tyskland. Veksler høy/lav/høy/lav, akkurat som en gammel brannbil. Artig å bruke i tettgjengde strøk.

Mener selve hornet ligger ved siden av hovedhornet under venstre hjulhus
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. desember 2007, klokken 17:11
Jeg har nå hatt fotgjengerhorn på både P106E fra Belgisog AX'en fra Tyskland.

???

Mener du at dette har vært der hele tiden, og at du har montert bryteren, eller kom det med bilene?
Eller har du fått tak i horn som du har ettermontert?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Griffel

#4
Jeg mener å ha hørt at dette utstyret finnes på de første seriene men kravet forsvant etter noen års erfaring, slik at det ikke er montert på de senere modellene. Min 2001 modell har ikke, Men knappen er der.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det har vært originalmontert på P106 fra 1998, AX fra 1996, og Think sin Saxo fra 1999.

Desverre har det vist seg umulig å få tak på ny bryter, så etter innbrudd i Saxo kan ikke Think lenger bruke fotgjengerhornet sitt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Boogie

Hvor lenge beholdt de disse hornene?

Jeg har en P106 fra -99 som ikke har det...
Denne kommer fra Sverige.

Reparerte en P106 som også var fra -99 nå i høst. Den var importert originalt av Bertel O Steen til Norge, og hadde heller ikke dette hornet.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

Sitat fra: Elmo på lørdag 22. desember 2007, klokken 14:33
Jeg har knappen på min Saxo men det funker ikke .....

Jeg har hele tiden trodd at mine Saxo-2000 og P106-2001 har fotgjenger-horn-knappen, men nå har jeg ved nærmere sjekk sett at det ikke stemmer.
Jeg har blitt lurt av bevegelsen du kjenner når du trykker på knappen, men denne bevegelsen er ikke i selve knappen som på hornet, men i leddet lenger inn på hendelen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Thomas Parsli

Sitat fra: Boogie på tirsdag 25. desember 2007, klokken 09:34
Hvor lenge beholdt de disse hornene?

Jeg har en P106 fra -99 som ikke har det...
Denne kommer fra Sverige.

Reparerte en P106 som også var fra -99 nå i høst. Den var importert originalt av Bertel O Steen til Norge, og hadde heller ikke dette hornet.

Min 99-model (P106) har hornet, og den kommer fra Belgia (en av de hvite og oransje "brannbilene").

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Jeg har en Fransk 106 fra 1998 med hornet, så siste model med horn kan være 1999 modellene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Så her om dagen for første gang en bil med fotgjengerhorn. Det var en Fransk P106 1999 modell.

Den hadde forresten også andre ting jeg aldri har sett før
- 30pins diagnoseplugg og rette motorbørster.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Hadde vært kjekt å visst hva som er fordeler med rette contra skråstillte børster.

Siden de senere bilene har skråstillte børster er nok det best totalt sett. Har likevel hørt at rette børster gir en mer effektiv motor, kanskje på bekostning av børsteslitasje?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

I mitt søk etter erstatningsdeler fant jeg noen børsteløse motorer som kan monteres inn i stedet for den vanlige kjøleviftemotoren. Med 10.000 o/min vil det høres ut som et jetfly starter.
Kan kanskje være en løsning som "Fotgjengerhorn".
Dessuten vil det kjøle godt i varmt vær.
Men det må nok legges opp en ny ledning for å mate 2-3-4- 500W 12 volt. ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elmo

Sitat fra: elektrolux på fredag 04. november 2011, klokken 20:02
Hadde vært kjekt å visst hva som er fordeler med rette contra skråstillte børster.

Siden de senere bilene har skråstillte børster er nok det best totalt sett. Har likevel hørt at rette børster gir en mer effektiv motor, kanskje på bekostning av børsteslitasje?

Rent mekanisk kan det vel ikke være noen tvil om at skrå børster er bedre enn rette.
På denne bilen var børstene ca halvslitt etter ca 15000km så jeg tror kanskje kjørestil og evt "elektriske rariteter" (ref at børstene kan slites forskjellig) har mere å si for slitasjen enn vinkelen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

hens

Kanskje rette børster støyer så mye at en slipper å bruke fotgjengerhorn?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA