Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

«Topplading» til 80/100%

Startet av ENTO, tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

ENTO

Jeg er helt fersk på elbil. Har id4 max i vente. Et spørsmål: når jeg setter bilen til lading hjemme på kvelden, kan jeg stille inn om ladingen skal gå til 80 eller 100% ? Gjør jeg det på bilen ? Er det lite gunstig å fylle til 100% eller er det greit en gang i blandt hvis jeg vet jeg skal på lengere tur og trenger rekkevidden ? Lønner det seg kanskje bare å lade til 80 % i det daglige ?

automat

Man bør ikke la et Li-ion batteri stå lagret over 80% eller under 20%. Hhv. høy temeperatur og lav temperatur gjør situasjonen værre.

Dette er ikke statiske eller linjære grenser. Å redusere fra 100% til 90% har mye større effekt enn å redusere fra 90% til 80%.

Bliprodusentene tar høyde for dette, og lar deg ikke lade bilen til 100 reelle prosent. Når det står 100% på meteret, så er det i realiteten rundt 90%.

Tesla kan lades til 100% reelle prosent når man skal på langtur, men man får en advarsel hvis man ikke skrur den ned igjen.

Det er mange biler der man ikke kan justere maks ladeprosent.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

#2
Det korte svaret mhp id.4 : 80 % som standard.
Planlegger du en lengre tur etter en lading så sett ladingen til 100% .
Når du er på tur,så hurtiglad kun til maks 80% om det er tilstrekkelig for din neste strekning. Ikke hurtiglad mer enn nødvendig.

Det er i korte trekk det du trenger å vite om lading.
Dvs. Du har en skog av tilbydere der ute som du må forholde deg til...Så bare starte prosessen med registrere deg med apper og RFID brikker.
Sikkert noen som kan komme med mer.tips enn meg her ang. akkurat det...


Magnus Hansen

Har ikke id.4 toppbuffer siden det anbefales kun 80%? Som automat skriver så er det ofte et forskjell på det som bilen rapporterer og det som er reelt ladenivå grunnet toppbuffer

hELgenen

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 24. februar 2021, klokken 08:56
Har ikke id.4 toppbuffer siden det anbefales kun 80%? Som automat skriver så er det ofte et forskjell på det som bilen rapporterer og det som er reelt ladenivå grunnet toppbuffer

Jo den har topp buffer - men ikke stort nok til at 100% daglig anbefales.

https://evchargeplus.com/ev-specification/volkswagen-id-4/

Ifølge denne er det 82 kwh installert, mens 77 kwh er satt av til bruk
Så bufferet er 5 kwh eller ca 6%

Det er ikke tilstrekkelig for å anbefale 100% lading i det daglige

De fleste elbiler har ikke nok buffer til at 100% anbefales i det daglige, men noen unntak finnes.
F.eks BMW i3 har visstnok en løsning som gjør at de anbefaler å lade til 100% daglig.
Har gjort det selv hele tiden med flere i3 og kan ikke se at det har gått ut over rekkevidden sammenlignet med da bilene var nye

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA