Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på ferie

Startet av Sandra87, tirsdag 23. februar 2021, klokken 19:47

« forrige - neste »

Sandra87

Vi kommer til å ta en bilferie i Norge i år også.
Og har hørt at nå er det så mange elbiler og få ladere.
Har sagt opp Audi ladeabbonement til 179kr mnd, siden vi sjelden lader ute.

Noen som vet billigste måte å lade på da? Jeg tenker kanskje at vi han lade en del på 50-ladere, som ligger litt utenfor de store veiene. Håpe at kanskje ikke så mange lader der. Vil det være billigere også? Eventuelt å kjøpe city abonnement fra Audi som koster 49kr i mnd, og ha det i sommer.



Orbit

Nå som den attraktive avtalen Audi/BKK er borte, er det lite å hente på Audi sitt abonnement (så lenge du ikke skal opp i Transit, og lade mye hos Ionity). Det er en liten rabatt med Audi-avtale hos Mer i forhold til standardpris, men nok ikke nok til å forsvare abonnementet.

Du ender opp i området 3,50 - 5 kr per kWh hos de norske operatørene. Du vil aldri spare noe på å velge 50 kW lader dersom det er raskere lader tilgjengelig, unntatt hos Circle-K. Under er et utdrag av kWh-priser på forskjellig ladeeffekt, og uten noen rabatter, og uten å regne inn evt abonnementskostnad for Audi. Mer og BKK gir en del volumrabatter, mens Fortum og Circle-K har rabatter for samarbeidspartnere etc. Rabatter endrer uansett ikke bildet drastisk. Så det enkleste er nok å velge laderen som ligger passende til, og unngå Ionity om du skal ta pris med i regnestykket (og ikke har Transit-abonnement).
Du kan ikke vise dette vedlegget.


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

espenri

Det var en interessant matrise, og som viser at prisene tross alt er ganske like på tvers av alle operatørene.

Men et lite spørsmål: Hva ligger i Ionity m/ChargePoint? Prøvde å google disse i kombinasjon, men ble ikke klokere.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Orbit

ChargePoint er en stor aktør internasjonalt. I Norge kan du bruke deres app hos Ionity, og da til lavere priser enn Ionity selv. De tar riktignok forhåndsbetalt, dvs du må sette inn ca 100 kr på konto før du kan lade. Deretter vil de be om trekk fra kort når saldo er lav, evt for et litt større beløp som ca tilsvarer det du lader med per måned dersom du bruker dem mye.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

JuicePass fra EnelX er også et alternativ for Ionity. Tror det er rundt 5 EUR/kWh drop in med mulighet for rabatt, forhåndsbetalt.

Selv beholder jeg Audi Transit abonnement på Ionity, BKK/Lyse og e.On. Tillegg bruker jeg bruker NAF extra MasterCard som betalingsmiddel på _alt_ av ladning (innebygget RFID). På Circle K er det vel i tillegg 10% rabatt for OBOS/Club extra.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:59
JuicePass fra EnelX er også et alternativ for Ionity. Tror det er rundt 5 EUR/kWh drop in med mulighet for rabatt, forhåndsbetalt.

Selv beholder jeg Audi Transit abonnement på Ionity, BKK/Lyse og e.On. Tillegg bruker jeg bruker NAF extra MasterCard som betalingsmiddel på _alt_ av ladning (innebygget RFID). På Circle K er det vel i tillegg 10% rabatt for OBOS/Club extra.

Juicepass er litt interessant, for man kan kjøpe med noe lading innbakt, og så kommer den prisen for overskytende lading. Dersom man skal kjøre endel for å komme frem og hjem igjen,men lite imellom der og det er et månedsskifte i mellom i tillegg, kan man betale for 2 måneder før man sier opp, og komme ut med en fin snittpris totalt sett.

Kan man i tillegg "jukse det til" med å mikse med andre avtaler, så lader man kanskje bare det inkluderte i juicepass, og så velger andre alternativer for resterende lading.

Skal man kjøre veldig mye, og hurtiglade deretter, spesielt OM det åpner for kjøring i nabolandene rundt oss, så kan det jo faktisk hende det lureste likevel er å tegne ny avtale med Audi.

Men da bør det være slik at man og lader noe hurtiglading ellers i året også, for det kan holde hardt at kun feriekjøring da lønner seg. For trådstarter er dette mest sannsynligvis ikke et poeng, men for andre som vurderer å kutte ut, så kan det være greit å regne på, slik som du har gjort.

En annen ting er jo å prøve å holde seg til MER, spesielt om man er Coop-medlem og kobler de to sammen for 8 % ekstra rabatt. Hos Mer får man 10 % rabatt etter å ha fylt over 250 kroner, og ytterligere 10 prosent når man passerer 500,- i lading.

Da oppnår man totalt 28 %, som man drar med seg til neste måned. Og fyller man for over 500 påfølgende måned, så har man samme rabatten påfølgende måned. Og så ville vel trådstarter kanskje sluttet med hurtiglading resten av året, men har da ihvertfall 8 % rabatt resten av året og videre fremover.

Om man har dette knyttet med NAF Extra Mastercard, så får man kanskje utnyttet de 10 % der i tillegg til det man får via Mer. Da har man i realiteten 38 % rabatt om sommeren, så lenge man betaler regninga hos dem i tide.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: elektro på onsdag 24. februar 2021, klokken 00:59
JuicePass fra EnelX er også et alternativ for Ionity. Tror det er rundt 5 EUR/kWh drop in med mulighet for rabatt, forhåndsbetalt.

JuicePass tar nå 0,79 €/kWh hos Ionity, så jeg filtrerte de ut i oversikten over (som uansett bare er et utdrag av tilgjengelige priser) siden ChargePoint kommer bedre ut. Ser også at Ionity selv har justert litt ned til 8,40 kr/kWh.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

#7
Ang. JuicePass så er det vanskelig å finne prisene, men sist jeg fant dette og tok skjermbilde, i september, så stemmer det som du sier @Orbit. La oss forutsette at 1 EUR= 10 kr og si  7,90/kWh på Ionity m. EnelX JuicePass uten abonnement. (Så vet jeg ikke om man får 10% rabatt med NAF Extra kort..?) Uansett ikke så interessant. Enig. :)

Det interessante er at man kan betale enten 25 EUR/mnd. for 70 kWh (kr. 3,60/kWh) eller 45 EUR/mnd. for 145 kWh (kr. 3,10) på Ionity. Det er ingen rollover, men heller ikke lang bindingstid. Er det 2 mnd. regnet fra den datovisning måneden man startet abonnementet mon tro?? Da kan man i alle fall, som @RJK skriver, ha rimelig lading på Ionity f.eks. i ferien eller andre perioder med mer reising.

Nok om det. Jeg endte opp med at det ble jæklig mye styr uansett hvordan man løser dette og sitter fortsatt på Audi Charging Service Transit abonnement. Selv om det neppe lønner seg for meg i et normalår. Taper ikke så mye på det heller, og jeg kan lade veldig billig hos den beste operatøren i Sør-Norge. For ikke å si Europa. F.eks. i ferier.. Samtidig slipper jeg å forholde meg til Mer/BKK/Lyse/e.On mf. med eget kundeforhold der, men kan likevel bruke dem med Audi Charging Service kortet.

I tillegg bruker jeg NAF Extra MasterCard som betalingsmiddel hos alle operatører for 10% rabatt og samlefaktura på all min lading. :+1: Dette kortet har også RFID chip og kode påtrykt, så dette er registrert hos Circle K, Fortum og Kople. (Måtte få hjelp av kundeservice på de to siste.) Dermed klarer jeg meg med to kort i hanskerommet. Ingen øvrige brikker. Ingen apper. Dette har, som jeg er inne på, også en verdi for meg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Macobat

Jeg har nylig oppdaget Chargefinder, og der kan du se alle ladere og operatører der du reiser på ferie. Identifiser operatørene du trenger å bruke med Chargefinder og betal med operatørens app.

Det som er bra med Chargefinder er at du kan se live om laderne er tilgjengelig eller er opptatt for alle ladere.

https://chargefinder.com/no

elektro

#9
Sitat fra: Macobat på lørdag 27. februar 2021, klokken 13:16
Jeg har nylig oppdaget Chargefinder, og der kan du se alle ladere og operatører der du reiser på ferie. Identifiser operatørene du trenger å bruke med Chargefinder og betal med operatørens app.

Det som er bra med Chargefinder er at du kan se live om laderne er tilgjengelig eller er opptatt for alle ladere.

https://chargefinder.com/no

Takk for tips! Snedig app. Ser ut til å ha live status på veldig mange ladere. Flere enn Audi appen f.eks. Og så er det lett å se hvilken operatør det er når du klikker på nålene hos ChargeFinder.

Fant imidlertid en feil. BKK i Lom skal ifølge deres egen Bilkraft app 5x 150kW ladere. ChargeFinder viser 1 stk. Det gjør også Audi appen. Abetterrouteplanner vider 4 stk.

PS! Et veldig godt tips er uansett å skaffe seg brikke(r) for alle operatører de viktigste operatører det man skal kjøre. Det er raskere i bruk og gir én feilkilde mindre. Brikke fungerer normalt når laderen er «off-line» også.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Macobat

#10
Sitat fra: elektro på lørdag 27. februar 2021, klokken 20:34
Sitat fra: Macobat på lørdag 27. februar 2021, klokken 13:16
Jeg har nylig oppdaget Chargefinder, og der kan du se alle ladere og operatører der du reiser på ferie. Identifiser operatørene du trenger å bruke med Chargefinder og betal med operatørens app.

Det som er bra med Chargefinder er at du kan se live om laderne er tilgjengelig eller er opptatt for alle ladere.

https://chargefinder.com/no

Takk for tips! Snedig app. Ser ut til å ha live status på veldig mange ladere. Flere enn Audi appen f.eks. Og så er det lett å se hvilken operatør det er når du klikker på nålene hos ChargeFinder.

Fant imidlertid en feil. BKK i Lom skal ifølge deres egen Bilkraft app 5x 150kW ladere. ChargeFinder viser 1 stk. Det gjør også Audi appen. Abetterrouteplanner vider 4 stk.

PS! Et veldig godt tips er uansett å skaffe seg brikke(r) for alle operatører de viktigste operatører det man skal kjøre. Det er raskere i bruk og gir én feilkilde mindre. Brikke fungerer normalt når laderen er «off-line» også.

Chargefinder viser nøyaktig det samme som Bilkrafts egen app på Lom hva jeg kan se.

Du må klikke på CCS i Bilkrafts app. Så ser du at det er 3 stk 50 kW, 1 stk 75 kW og 1 stk 150 kW CCS.

elektro

Sitat fra: Macobat på søndag 28. februar 2021, klokken 14:55
Sitat fra: elektro på lørdag 27. februar 2021, klokken 20:34
Sitat fra: Macobat på lørdag 27. februar 2021, klokken 13:16
Jeg har nylig oppdaget Chargefinder, og der kan du se alle ladere og operatører der du reiser på ferie. Identifiser operatørene du trenger å bruke med Chargefinder og betal med operatørens app.

Det som er bra med Chargefinder er at du kan se live om laderne er tilgjengelig eller er opptatt for alle ladere.

https://chargefinder.com/no

Takk for tips! Snedig app. Ser ut til å ha live status på veldig mange ladere. Flere enn Audi appen f.eks. Og så er det lett å se hvilken operatør det er når du klikker på nålene hos ChargeFinder.

Fant imidlertid en feil. BKK i Lom skal ifølge deres egen Bilkraft app 5x 150kW ladere. ChargeFinder viser 1 stk. Det gjør også Audi appen. Abetterrouteplanner vider 4 stk.

PS! Et veldig godt tips er uansett å skaffe seg brikke(r) for alle operatører de viktigste operatører det man skal kjøre. Det er raskere i bruk og gir én feilkilde mindre. Brikke fungerer normalt når laderen er «off-line» også.

Chargefinder viser nøyaktig det samme som Bilkrafts egen app på Lom hva jeg kan se.

Du må klikke på CCS i Bilkrafts app. Så ser du at det er 3 stk 50 kW, 1 stk 75 kW og 1 stk 150 kW CCS.

Aha, ser det nå. :+1: Er ikke så kjent med hverken Bilkraft appen eller den aktuelle stasjonen, bare klikket litt rundt og trodde jeg så en forskjell. Sp bra da. Ser forøvrig at Audi appen viser 4 stk 50 kW og 1 stk 150 kW. Der står det i skrivende stund at alle er ledige, mens ChargeFinder og BKK viser det du skriver, hvor 150 kW laderen er opptatt (garantert en e-Up).

Hva er det egentlig der? 3 stk 50 kW og én 150 kW med to CCS plugger?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA