Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 lader som medfølger bilen kun 20a?

Startet av EvOslo, tirsdag 23. februar 2021, klokken 00:04

« forrige - neste »

EvOslo

Hei

Har montert en Easee ladeboks som jeg kobler til bilen med medfølgende type 2 lader. Får kun 5.1kwh ladehastighet hadde regnet med rundt 7kwh på 3 fase 32a. Etter å ha undersøkt litt la jeg merke til at type 2 laderen er merket med 20a. Er det kabelen som er flaskehalsen her da? Litt rart at det ikke følger med 32a kabel.

Orbit

På «norske» biler er medfølgende ladekabel 32A 3-fas. I f.eks Tyskland er det 16/20 A kabel som standard. Er din bil produsert for Norge, eller importert?

Uansett, har du TN eller IT nett på laderen? Tipper IT, da selv en 16 A kabel skulle gitt 11 kW på TN 3-fas.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

EvOslo


Orbit

Da er det nok kabelen som er begrensningen din. Med 5,1 kW lader du allerede på mer en en fase, og da begrenset til 20A i den av faselederne som får mest strøm. Jeg har selv ingen erfaring med e-tron på 3-fas IT-nett, men tror du skal få litt mer ut av din ladestasjon enn 1-fas 32A. Se https://elbilforum.no/index.php?topic=47259.0

Merk at effekt som vises i bil er etter tap i bilens AC/DC-omformer, dvs ca 88-94% av det som trekkes fra ladestasjonen. Med de effektene du har, er effektiviteten rundt 92-94%. Med OBDeleven eller lignende kan du lese av hvor mye strøm som trekkes på hver enkelt fase, og hvilken spenning de leverer (som ofte kan ligge litt under nominell 230V)

32A 1-fas er lite kurant utenom Norge med IT-nett, derfor ble bilene i f.eks. Tyskland tidligere levert med en litt billigere og lettere 20A kabel. De har gått over til 32A-kabel også her en gang midtveis i 2020.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToroTek

Nok kabelen ja. Her er Easee app'en min sine tall for 3fas 32A/230v oppkoblet, og e-tron lading med 3fas 32A kabel. Strupet så ladingen til 20A via app'en og tallene på bildene sier sitt. (Med 8,2kW på laderen tar bilen ca 7,5kW til lading)
e-tron 55 AS++ 21hjul (MY23)
e-tron 50 AB++ 20hjul (MY20) SOLGT
A3 e-tron S+     18hjul (MY15)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA