Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tibber smartlading og forvarming av bil

Startet av amrois, mandag 22. februar 2021, klokken 12:17

« forrige - neste »

amrois

Hei forum! Jeg går og venter på min første elbil, en ID.4 1st Max, som jeg håper kommer i slutten av april. Nå forsøker jeg å få hodet rundt hjemmelading av bilen. Jeg håper det er noen der ute som kan hjelpe meg med litt informasjon.

Tibber har en ferdig integrasjon mot VW Connect, så i prinsippet skal jeg med hvilken som helst lader kunne styre ladingen automatisk til den tiden på døgnet strømmen er billigst. Det betyr at jeg kan spare penger på ladeboks, siden all nødvendig logikk befinner seg hos Tibber i kombinasjon med bilen. MEN: hva skjer med forvarming av bilen  med en slik løsning? Jeg ønsker jo å forvarme bilen like før jeg reiser til arbeid. Vil Tibber stenge av ladingen ved oppnådd (feks) 80%, slik at forvarming stjeler av SoC i bilen?
ID4 Pro Perf Tech

turfsurf

Så lenge smartlading styres via bilen står den fritt til å trekke strøm fra laderen til forvarming. Det er dog litt forskjellig praksis hva de enkelte bilene gjør. Noen trekker fra batteriet uansett for så å lade igjen. Merk at man trenger ganske mye effekt tilgjengelig for ikke å trekke noe som helst fra batteriet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

amrois

Takk for svar!

Jeg er fremdeles veldig i tvil om hvor stor sikring jeg skal ha til ladeboksen. Mulige endringer i effekttariffer skremmer. Jeg ser i tester at oppvarming av batteri og kupe i ID.4 med varmepumpe kan trekke opp til rundt 5 kW på de kaldeste dagene, så da gir det vel kanskje mening å planlegge med ferdig oppvarming en halv time eller så før bilen faktisk skal brukes på kalde dager, dersom jeg skal klare meg med 16-20A kurs.
ID4 Pro Perf Tech

Tjomsas

Det lureste er vel å installere så stor sikring som mulig og heller justere ned. Dette er enkelt med for eksempel Easee.

turfsurf

Helt klart. Så mye effekt som mulig gir mest fleksibilitet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

amrois

Nå har Tibber teknisk support svart meg: de har ikke støtte for smartlading mot ID-modellene per nå. Jeg har derfor et nytt spørsmål til forumet:

Kan Easee eller noen andre ladere programmeres til å lade "ikke før" et klokkeslett, eventuelt lade med redusert effekt før et visst klokkeslett?
ID4 Pro Perf Tech

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

amrois

det kan jeg kanskje? Har ikke fått bilen, og har ikke funnet noe dokumentasjon på hvilke muligheter som finnes i ID-software
ID4 Pro Perf Tech

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: amrois på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:27

Kan Easee eller noen andre ladere programmeres til å lade "ikke før" et klokkeslett, eventuelt lade med redusert effekt før et visst klokkeslett?
Hvis du bruker smartlading fra Tibber med Easee lader integrasjonen vil den stort sett starte lading rundt midnatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Sitat fra: amrois på onsdag 24. februar 2021, klokken 09:27
Nå har Tibber teknisk support svart meg: de har ikke støtte for smartlading mot ID-modellene per nå. Jeg har derfor et nytt spørsmål til forumet:

Kan Easee eller noen andre ladere programmeres til å lade "ikke før" et klokkeslett, eventuelt lade med redusert effekt før et visst klokkeslett?

Ja, du kan stille inn at du kun ønsker å lade mellom klokken x og y i Easee sin egen app. Der kan du også justere effekt om ønskelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA