Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: SE vs HSE  (Lest 1124 ganger)

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7463
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #15 på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 16:12 »
Er kulderas en "ting" eller noe du tror?
Noe jeg bemerket meg når jeg prøvde en med glasstak. Merker det kanskje bedre siden jeg har lite hår på hodet… Har vært sånn med alle de bilene jeg har hatt med panoramatak (rundt ti stykk). Ville dog ikke vært en dealbreaker for meg om jeg ellers ville hatt panotak. På samme hvis som at tunellstøy ikke er en dealbreaker ved alu-tak.

Kjøpte selv brukt, og da kom vurderingen alutak vs panotak ganske langt ned på lista. Er man hypersensitiv mot støy og kjører mye i tuneller så bør man selvfølgelig velge panotak. 

Model 3 LR - i bestilling | Model Y P - i bestilling |
I-Pace HSE 2019 | x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Barfot

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 32
  • Har reservert Cybertruck - og slettet den igjen.
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #16 på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 14:43 »
Vet ikke hvilken bil som kjørte bak meg, men hadde nok Matrix og de var veldig irriterende, så måtte vippe ned innerspeilet. Så dog at det lyste bra ut på venstre siden når det ikke kom biler imot.

Vi kjører endel i mørket på E16 i Valdres ++ så gode lys er viktig, gjerne og ekstralys for å se hjorten og elgen.

Har bestilt prøvekjøring på I-pace nå, så får vi se.
Landcruiser 120 2007 - Fruens 2015 Outlander diesel skal byttes i elbil.
Hobbybiler : 1987 Hilux på 37" dekk

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2326
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #17 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 09:02 »
Dette med kulderas fra panoramatak har jeg aldri merket noe til. Jeg har hår på hodet dog 😊.

Var ganske oppmerksom som dette mulige fenomenet da det var rundt -20 for en tid tilbake. Glasset kjentes ikke spesielt kaldt ut når jeg tok på det med hånden og hadde ingen følelse av at det var kaldt rundt hodet. Eneste sted hvor jeg etterhvert ble litt kald var på lårene. Måtte justerte litt på varmen. Om dette skyldes glasstaket elle ikke vet jeg ikke.

Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne. Ser at Teslabjørn kjører rundt med en hjemmesnekret isolasjonsløsning i sine Model 3. Mulig at problemet er større der.

Maxwell_400

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 417
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #18 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 09:46 »

Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne.

Det tror jeg ikke, for å få god isolasjon så må det være to eller trelags som i hus. Et tolagsglass har en U-verdi på ca. 1.5.
La oss si at panoramataket har en U-verdi på 5 og er på 3m2. Hvis forskjellen mellom kabin temperatur og ute temperatur er 40 grader, vil det tapes en effekt tilsvarende

40 x 5 x 3 = 600W som er lite i forhold til bilen som gjerne bruker 20kW. Men hvis bilen står stille og du har tenkt å sove i den så er det lurt å ha på ekstra isolasjon.

Så det kjennes kanskje kaldt ut og det kan våre et problem med kondens men i normal bruk så tapes det ikke mye energi gjennom taket.

Varmereflekteringen er for å hindre steking i sterk sol.
« Siste redigering: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 09:54 av Maxwell_400 »
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2326
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #19 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 12:13 »

Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne.

Det tror jeg ikke, for å få god isolasjon så må det være to eller trelags som i hus. Et tolagsglass har en U-verdi på ca. 1.5.
La oss si at panoramataket har en U-verdi på 5 og er på 3m2. Hvis forskjellen mellom kabin temperatur og ute temperatur er 40 grader, vil det tapes en effekt tilsvarende


U-verdi på 5 tilsvarer tynne 1-lags glass som ble benyttet i vinduer før andre verdenskrig. Glasset i i-Pace er for det første mye tykkere. I tillegg antar jeg det er laminering i glasset slik at det ikke går i tusen knas med den minste sprekk. U-verdien er nok langt langt lavere enn 5.

Egentlig burde det være lett å teste ut. To ellers identiske biler stilles inn på samme temperaur og samme vifteinnstilling. Deretter kan man måle et par cm under taket f.eks. Tror ikke nødvendigvis at forskjellen er veldig stor. Kulderas kommer jo at man har en betydelig temperaturgradient. Tyngre kald luft faller ned i den lettere varme luften. Andre effekter kommer også inn selvfølgelig. Et vindu står vertikalt og det kan fallende kald luft kan få en viss hastighet. På et horisontalt glass som vi snakker om nå er nok dette 'raset' uansett mye mindre. Det betyr ikke at det dermed ikke opplevels kaldt rundt ørene. Jo dårligere glasset isolerer (bårde materiale og tykkelse påvirker dette) jo kaldere oppleves det rundt ørene.

Ikke at lydisolering og kuldeisolering nødvendigvis har så mye til felles, men uansett interessant å legge merke til at glasstaket isolerer mye mer mot støy enn alutaket.
Kanskje er det minimalt med isolasjon i alutaket. Rent aluminium er i hvert fall en langt dårligere isolator enn glass  :)

Maxwell_400

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 417
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #20 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 12:33 »

Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne.

Det tror jeg ikke, for å få god isolasjon så må det være to eller trelags som i hus. Et tolagsglass har en U-verdi på ca. 1.5.
La oss si at panoramataket har en U-verdi på 5 og er på 3m2. Hvis forskjellen mellom kabin temperatur og ute temperatur er 40 grader, vil det tapes en effekt tilsvarende


U-verdi på 5 tilsvarer tynne 1-lags glass som ble benyttet i vinduer før andre verdenskrig. Glasset i i-Pace er for det første mye tykkere. I tillegg antar jeg det er laminering i glasset slik at det ikke går i tusen knas med den minste sprekk. U-verdien er nok langt langt lavere enn 5.

Jeg tror også U-verdien er lavere men mitt poeng var at selv med en U-verdi på 5 så har det lite å si energimessig, det går mere på hvordan opplevelsen er.

Tesla Bjørns test med isolert og uisolert er en god indikasjon på hva forskjellen er hvis en ønsker å bruke bilen som et telt. Har et varmekamera så jeg kan teste hvis det blir kaldt igjen.

 
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2123
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #21 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 13:15 »

Tror dette glasset er av en type med veldig god isolasjonsevne.

Det tror jeg ikke, for å få god isolasjon så må det være to eller trelags som i hus. Et tolagsglass har en U-verdi på ca. 1.5.
La oss si at panoramataket har en U-verdi på 5 og er på 3m2. Hvis forskjellen mellom kabin temperatur og ute temperatur er 40 grader, vil det tapes en effekt tilsvarende


U-verdi på 5 tilsvarer tynne 1-lags glass som ble benyttet i vinduer før andre verdenskrig. Glasset i i-Pace er for det første mye tykkere. I tillegg antar jeg det er laminering i glasset slik at det ikke går i tusen knas med den minste sprekk. U-verdien er nok langt langt lavere enn 5.

Jeg tror også U-verdien er lavere men mitt poeng var at selv med en U-verdi på 5 så har det lite å si energimessig, det går mere på hvordan opplevelsen er.

Tesla Bjørns test med isolert og uisolert er en god indikasjon på hva forskjellen er hvis en ønsker å bruke bilen som et telt. Har et varmekamera så jeg kan teste hvis det blir kaldt igjen.

En grunn til å tro at glaset er godt isolert er at snørester blir liggende veldig lenge på taket selv med 20 grader i bilen og utetemp like under null.
Om det var dårlig isolert ville varmen fra kupeen raskt lage en vannfilm under snøen som ville fått den til å gli av.

Contango

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1107
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #22 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 15:14 »
En grunn til å tro at glaset er godt isolert er at snørester blir liggende veldig lenge på taket selv med 20 grader i bilen og utetemp like under null.
Om det var dårlig isolert ville varmen fra kupeen raskt lage en vannfilm under snøen som ville fått den til å gli av.
På M3 smelter snøen på taket når bilen forvarmes.

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2342
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #23 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 05:56 »
Det gjør det på alle biler når de blir varme, men så skrev han jo:

"..blir liggende veldig lenge på taket selv med 20 grader i bilen...".

Altså forsvinner den til slutt. Med dårlig isolasjon/stort varmetap, ville snøen smeltet fortere akkurat på glasstaket og nært kantene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 417
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #24 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 08:20 »
Kan vel konkludere med at det er bra glass da. Jaguaren er litt av en perle, da jeg kjøpte den for godt over et år siden fant jeg ikke noe som var bedre for mitt bruk, skulle jeg kjøpt i dag så er også I-Pace det best valget for meg og jeg ser heller ikke noe bedre som dukker opp i nærmeste fremtid. Billigere biler, ja, men ikke bedre.

Elektrisk F-Pace, ja takk!

Forventer ikke at Jaguar skal konkurrere med Skoda på pris.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

mbergan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #25 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 17:16 »
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406

Skal hente den til neste uke engang.

Overrasket over hvor kvikk den faktisk er. Solgte en Mercedes C63 S AMG i høst og tror ikke den er spesielt mye tregere fra 80-120..

Muligens litt mer hjulstøy enn forventet. Bilen ruller på 20".. Men det får jeg bare leve med.

espenri

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 186
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #26 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 17:55 »
Hehe, den hadde jeg merket som favoritt en periode også, men fargen ble ikke godtatt i hjemmet. Fikk du den ned i pris?

mbergan

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #27 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 18:29 »
Hehe, den hadde jeg merket som favoritt en periode også, men fargen ble ikke godtatt i hjemmet. Fikk du den ned i pris?

Fikk den ikke noe særlig ned i pris, men fikk med takstativ blant annet. Det var min bedre halvdel som likte fargen..

4Matic Fanatic

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1164
  • Det beste er ofte det enkleste.
    • Vis profil
    • Home, sweet home...
Sv: SE vs HSE
« Svar #28 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 20:41 »
Overrasket over hvor kvikk den faktisk er.
Det kan jeg love deg det er flere som blir når de prøver seg... 8)
Gratulerer med flott bil!

Ser du har fått en spesiell utgave med både dagens og tidlligere infotainmentsw  ;):   Pivi Pro Touch Duo
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400 |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2123
    • Vis profil
Sv: SE vs HSE
« Svar #29 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 20:46 »
Endte opp med å kjøpe denne SE utgaven i dag https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206077406

Importbil?
Regnr tilsier vel førstegangs registrert i Norge mai-ish 2020.