Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SE vs HSE

Startet av mbergan, søndag 21. februar 2021, klokken 22:45

« forrige - neste »

mbergan

Hei,

Har i praksis bestemt meg for en brukt I-pace. Et plan om å holde meg til rundt 600k i pris.

Det er ikke helt lett å forstå seg på alt av utstyr mellom SE og HSE. I tillegg til fyldig utstyrte SE modeller som har mye av det samme.

Noen tap å ikke gå for HSE?

- Steering assist? Skal kjøre tur / retur Trysil veldig mange helger etter å ha kjøpt ny hytte
- Matrix LED vs Premium LED? Hvor mye forskjell er det?
- 12 veis vs 16 veis setene?

Annet man bør tenke på? Eller er must haves av utstyr?


4Matic Fanatic

Jeg har kun vanlig LED og synes lysene er gode, men kjører 99% av tiden på veier med gatebelysning så da er det jo ikke så nøye.
For setene ville jeg gått for 18-veis, da får du korsryggstøtte og justerbar lårstøtte som mangler på de rimeligere variantene.
Adaptiv cruise bør du ha, steering assist er bare dill men følger med.

Når det gjelder S, SE og HSE:
Du vet absolutt nix og nada om hvilket utstyr som er på disse bilene ut fra bokstavkoden siden en S kan spec'es opp så den har mer utstyr enn en HSE.
Det ligger endel HSE First Edition på Finn, noen nedpå prisgrensen din og det bør være kjempekjøp, dette er godt utstyrte biler som kostet ~900' for 2 år siden.

Kanutten

Jeg har matrix-lysene, og synes de er ubrukelige. De fungerer de 5-10 første minuttene av turen, men så slutter de å fungere, og blender alle motgående kjøretøy. Det er mulig det er noe galt med mine, men jeg fikk inntrykk av at flere sliter med det samme når jeg snakket med forhandler om problemet.

Steering assist er som 4Matic skriver bare tull, men adaptiv cruise er et must.

Setene kan jeg ikke uttale meg om, siden jeg kun har prøvd toppmodellen.

Ingeniøren

#3
Mine Matrix fungere utmerket, men vær klar over at de bare virker der det ikke er veibelysning...

Angrer faktisk litt på valget da jeg stort sett bare kjører på veier med veibelysning. Videre skal det bli rimelig mørkt før de slår seg på. Kjørte til Ål i fjor vinter og savnet Matrix lenge i skumringen før de kom på...

18 veis seter er utmerket. Adabtiv cruise er et must når du skal kjøre langt da det sparer strøm..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jwkay

Ingen problem med Matrix hos meg, heller. Mye landeveiskjøring og dette er noe jeg definitivt hadde valgt igjen. Adaptiv cruise var også et "must". Er fornøyd med 10-veis setene her. Har hatt mange biler med korsryggjustering men i vurderingsprosessen kom jeg frem til at dette var noe jeg i praksis aldri hadde brukt; men alle er ulike, så prøv gjerne på forhånd!

Maxwell_400

#5
Sitat fra: mbergan på søndag 21. februar 2021, klokken 22:45
Noen tap å ikke gå for HSE?
Som nevnt ovenfor, bokstavkoden sier lite om hva bilen er utstyrt med men når jeg tegnet forsikring var det et av spørsmålene. Mulig HSE har høyere premie? Min er SE fordi jeg ville ha 18" hjul og det var da mest praktisk å bygge med SE som utgangspunkt.

Når det har vært så kaldt som i vinter så har jeg virkelig satt pris på oppvarmet ratt, spylerdyser og frontrute.
Vær også obs på at setevarme ikke er standardutstyr!

En ting jeg aldri har brukt (ok prøvd en gang) er parkerings assistent, den er ikke spesielt god på lukeparkering.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

bmw2002

Kjører mye Oslo - Trondheim.  Setter virkelig pris på matrix lysene.  Lå bak en Tesla i mørket, siden lysene mine blender ned bilen rundt bilen foran lyste den fremdeles opp veikantene 10 ganger bedre enn Teslaen foran, sånn sett hjalp det nok for han at jeg lå bak.

Av det "dyre" utstyret jeg har ville jeg prioritert slik etter viktighet:
1. Matrix lys
2. Oppgraderte seter
3. Panorame hvis du kjører tuneller
4. Head up display
5. Luftfjæring

Oppgradert stereo har jeg ikke savnet på biler uten

turfsurf

#7
Vi kjører og mye til hytta, på delvis mye trafikkert vei uten gatelys, og da er Matrix lys gull verdt.

Ellers er luftfjæring og AdSr gull verdt hvis du ferdes på litt dårlige veier innimellom. Kjørte opp til hytta med 35cm bløt snø siste biten. Det var imponerende. Luftfjæring er dog en utgiftsrisiko hvis du planlegger å ha bilen lenge. Har dog ikke hørt noe om problemer med I-Pace sin luftfjæring.

Sportssetene med ventilering og justerbar lårstøtte er ihvertfall veldig gode, men jeg har ikke prøvd noen av de andre.

HUD liker jeg ikke, så det er en preferanse. Glasstak er en avveining med litt ekstra støy i tuneller mot kulderas om vinteren. Kan ikke si jeg plages av støy i vår, selv om vi kjører E18 Vestfold - Drammen på vei til hytta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Frank_M

#8
har HSE og ting jeg ville valgt igjen er:
- 18-veis seter
- matrix-lys. Fungerer bra.
- HUD (begynner å bli gammel og langsynt (samt litt trangsynt?)). Hadde HUD på forrige bil også og liker det veldig godt.
- panoramatak. Gjør livet bedre for de i baksetet. Taket kan ikke dekkes for men det fotokromatiske belegget fungerer
- adaptiv cruisekontroll. Har full pakke på assist men hvor bra det er kan nok diskuteres. Uansett; for min egen del etter å ha mistet en nær i trafikkulykke skal jeg ha alt av hjelpemidler.
- luftfjæring; kjekt å ha men trenger man egentlig det? Brukt den et par ganger i ulent terreng. Greit å unngå hull i bunnpanna som kan koste +/- 350kkr  :o
--
2018 Jaguar I-pace HSE

4Matic Fanatic

#9
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2021, klokken 09:13
... Glasstak er en avveining med litt ekstra støy i tuneller mot kulderas om vinteren. ..
Er kulderas en "ting" eller noe du tror?  Selv har jeg glasstak og merket ingenting til kulde fra taket når temperaturene her lå ned mot -17C for et par uker siden...

Det jeg derimot merket var når jeg hadde en lånebil med ståltak aluminiumtak i fjor sommer, trodde bakdørene var åpne når jeg kjørte inn i Helltunnelen første gang :-)

JorgenM

Matrix-lysene fungerer utmerket hos meg også. Kommer aldri til å kjøpe nybil uten lignende teknologi igjen.
Ellers er luftfjæring noe jeg absolutt ikke kunne vært foruten.

Vi har manuelle seter i kunstskinn og svært fornøyde med dem. De holder seg også bedre enn skinnsetene, samt er varmere på vinteren og kaldere på sommeren.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Tellus

Matrix fungerer supert på min bil.
Utstyr jeg setter pris på.
- Glasstak. Fantastisk fint å se på og ut fra. Reduserer  tunnelstøy betraktelig.
- Korsryggstøtte (mulig man må ha 18 veis regulering)
- HUD.
- Matrix lys
- Black pack 😎
- HSE flelgene er fine. SE er ikke veldig fine (har de på vinterhjulene)

Stikkkontakt

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 22. februar 2021, klokken 10:35
Sitat fra: turfsurf på mandag 22. februar 2021, klokken 09:13
... Glasstak er en avveining med litt ekstra støy i tuneller mot kulderas om vinteren. ..

Det jeg derimot merket var når jeg hadde en lånebil med ståltak i fjor sommer, trodde bakdørene var åpne når jeg kjørte inn i Helltunnelen første gang :-)

Taket er vel i aluminium?
Ellers har jeg heller aldri merket kulderas.
Etter min mening er det taket verdt mer enn det det koster. For å si det enkelt. Jeg ville aldri vurdert en bil uten.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 22. februar 2021, klokken 12:34
Taket er vel i aluminium?
Ellers har jeg heller aldri merket kulderas.
Etter min mening er det taket verdt mer enn det det koster. For å si det enkelt. Jeg ville aldri vurdert en bil uten.
Taket er i aluminium, men er foret på innsiden.

Typisk for glasstak er at det danner seg is på innsiden. Det har det ihvertfall gjort på alle BMWer, Audier, VWer, Teslaer og annet jeg har eid med glasstak.

Hvor viktig det er får den enkelte vurdere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

4Matic Fanatic

jeg skriver ståltak jevnlig, selv om jeg vet alt er aluminium.  :)
Jeg har ikke sett is noe sted jeg, bilen står ute hele tiden, forvarmet hver morgen før bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA