Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2013 Leaf vil ikke hurtiglade

Startet av Allman, søndag 21. februar 2021, klokken 16:58

« forrige - neste »

Allman

Hei!

2. generasjons Leaf med 24 kWh batteri, produsert sent i 2013, helt grei, men...

Kan ikke hurtiglade siden i går kveld.

Lading starter (så vidt), bil og stasjon i kontakt, stasjon rapporterer batteri-prosent, men så kutter stasjonen etter 1 sekund.

ABB/Grønn kontakt hurtiglader type kvadratisk kloss med liten LCD fargeskjerm sier "Feilisolasjonsfeil. Potensielt usikker situasjon ble forhindret."

Fortum hurtiglader type slank fra TRITIUM med oransje 7-segment display sier "Err 16".

Bilen sier ingenting, ingen varsellamper/koder ved start etter mislykket hurtigladeforsøk.

Hadde 50% batteri ved første forsøk, 17% ved siste forsøk. Prøvde 6 ulike hurtigladere, de siste tre 70 Km unna (for å luke ut ev. jord/nettfeil), ca. 12 timer med 16A-lading imellom.

AC lading via. 10A og 16A går fint.

Aldri opplevd lignende, bortsett fra 2 ladestolpe-kutt ila. 7 år, begge i sprutregn / unormalt fuktig vær, og da var det bare på starte på nytt / skifte til lader ved siden av. I går/dag var det 2 grader Celsius og fuktig/vått, men dette er noe annet.

Har prøvd å koble fra 12V batteri og koble til igjen etter 10 min. Samme.

Opplevd lignende? Tips? Hva kan det være?

Allman

leafnor

Har du fått saltlaken fra veien inn i kontakt på bilen?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Allman

Vet ikke.

Ladeport alltid lukket, samme gjelder hurtiglader-lokket og det lille røde Type 1 lokket.

Hvordan sjekke for saltlake-problem og ev. rense/utbedre?


Tilleggs-info:
Den hurtigladet fint 7 timer tidligere samme dag...

Hurtiglading OK i 32 min ca. 12:00, så 90 Km kjøring, 16A lading 3-4 timer, og ca. 19:00 kunne den ikke hurtiglades, men 10A og 16A lading fungerte. Samme feil dagen etter.

Allman

leafnor

Å sjekke vet jeg ikke, men skylle med lunkent vann. Tørke med føner, og på med fuktfortrengende spray an noe slag. WD40, silikon eller liknende.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Thomas Parsli

Du kan jo prøve elektronikkrens:
https://www.clasohlson.com/no/CRC-elektronikkrens/p/34-6049-1

Jeg ville sprayet rikelig og prøvd å blåse ut eventuelle partikler med trykkluft.

Det ligger kanskje feilkode(r) i bilen (det er bilen som melder om feil til lader). De får du lest ut hos et verksted og jeg ville nok brukt noen hundrelapper for å få det gjort.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Allman

Hei!

Takk for svar og tips! Den skulle på verksted dagen etter (årlig service), og der ladet den, etter å ha stått innendørs over kvelden/natta. Testet etter verksted på en Fortrum hurtig-lader hvor man i tillegg til app må trykke Start på stolpen. Fungerte. Merkelig.

Lurer på om det var pga. været. Det var svært fuktig begge dager, ca. 2 grader Celsius (sist lørdag kveld og søndag formiddag).

I går måtte den taues tilbake til verkstedet, etter at bakhjul(ene) låste seg ved rygging. Bremse/brekk-jobben de gjorde var visst ikke 100%. Nå står den der og venter på service mandag. Huff.

Allman

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA