Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstralys på TM3. Hot or not?

Startet av DeepFu, søndag 21. februar 2021, klokken 16:03

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: DeepFu på tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:25
Brukte ALC-boks, men må si jeg er i tvil om hva den egentlig GJØR. Kunne sikkert bare brukt en vanlig strømtyv på ledninga.
Hovedlyktene på Model 3 (og Y) har bare 3 ledninger for hele lykta. Jord, +12V og LIN-bus. Disse tre styrer park, DRL, nærlys, fjernlys, høydejustering og blinklyset. Du må tolke signalene bilen sender til lyktene for å vite hva som skal skje. Det er ikke som i gamledager hvor det var dedikerte ledninger hele veien fra bryteren til lyspæra.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

overskyet


DeepFu

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 23. februar 2021, klokken 18:04
Sitat fra: DeepFu på tirsdag 23. februar 2021, klokken 10:25
Brukte ALC-boks, men må si jeg er i tvil om hva den egentlig GJØR. Kunne sikkert bare brukt en vanlig strømtyv på ledninga.
Hovedlyktene på Model 3 (og Y) har bare 3 ledninger for hele lykta. Jord, +12V og LIN-bus. Disse tre styrer park, DRL, nærlys, fjernlys, høydejustering og blinklyset. Du må tolke signalene bilen sender til lyktene for å vite hva som skal skje. Det er ikke som i gamledager hvor det var dedikerte ledninger hele veien fra bryteren til lyspæra.
Greit å vite at den boksen har en funksjon, og at jeg sannsynligvis aldri ville fått det til å virke uten. Så slipper jeg å lure på om jeg har kastet bort over 2000...
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Roy Aasen

Syns det ser veldig bra ut. Pent montert.
Kan aldri bli for mye lys, spesielt på villdyrsjakt.

RuneW

Sitat fra: DeepFu på mandag 22. februar 2021, klokken 20:49
Selv tett snøføyke skar lyset gjennom.

Lys som skjærer gjennom tett snøføyke? Hvordan går det til? Slik jeg opplever det vil fjernlys bare skape irriterende refleksjon fra snøen og nærlys er ofte å foretrekke.

Skjærer de gjennom tåke også?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RJK

Sitat fra: Kjettern på tirsdag 23. februar 2021, klokken 08:31
Kult på bygda, no no i byen!

Selv om man bor i byen, så kjører man kanskje nok "på bøgda" til at det er behovet som trumfer det rent visuelle. Altså anbefaler jeg folk som vurderer slikt, å se mer på om de virkelig har behov for det, om det bare er "kjekt å ha", eller "for sikkerhets skyld". Har man behov, kjør på å drit i hva andre synes om utseendet. Men klart, det er jo en annen ting å se på om selve monteringsjobben er gjort penest mulig, eller "bare kastet på".

Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. februar 2021, klokken 21:30
Sitat fra: DeepFu på mandag 22. februar 2021, klokken 20:49
Selv tett snøføyke skar lyset gjennom.

Lys som skjærer gjennom tett snøføyke? Hvordan går det til? Slik jeg opplever det vil fjernlys bare skape irriterende refleksjon fra snøen og nærlys er ofte å foretrekke.

Skjærer de gjennom tåke også?

Lyset hans sitter relativt lavt, så da tipper jeg han får noe mere hjelp under slike forhold, fremfor å få masse lys som reflekterer mitt i synsfeltet. Det er jo av samme grunn tåkelys sitter lavt plassert. Det blir mindre strølys i synsfeltet, og da økes effekten av ekstralyset som sendes ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Autowinder

Kjører mye på bygda, men ikke behov for bedre lys.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

RJK

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:51
Kjører mye på bygda, men ikke behov for bedre lys.


Og snakker du da om veier med eller uten gatelys i hovedsak? Selv synes jeg man ikke kan få nok lys med standard lysutrustning, når det er mørkt og man har lengre avstander langs vei som mangler gatelys, men ikke mangler trær på begge sider av veien.


Er det gatebelysning, så har man grei sikt med det som leveres standard. Så om "bøgda" for deg betyr opplyste veier og åpne områder med opplyste hus og gårdsplasser og snøkledd mark, så skjønner jeg at du ikke klager.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DeepFu

Sitat fra: RuneW på tirsdag 23. februar 2021, klokken 21:30
Sitat fra: DeepFu på mandag 22. februar 2021, klokken 20:49
Selv tett snøføyke skar lyset gjennom.

Lys som skjærer gjennom tett snøføyke? Hvordan går det til? Slik jeg opplever det vil fjernlys bare skape irriterende refleksjon fra snøen og nærlys er ofte å foretrekke.

Skjærer de gjennom tåke også?

Som nevnt over står de lavt ift hvordan man vanligvis har montert ekstralys før. I tillegg virket lysbildet rimelig flattrykt i høyden. De to faktorene sammen tror jeg gjør at egenblendingen blir kraftig redusert. Resultatet ble i alle fall at jeg kunne kjøre med full belysning i mye tettere snødrev enn jeg har kunnet gjort med noen ekstralykt-kombinasjon på andre biler jeg har hatt.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Randeboy

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:51
Kjører mye på bygda, men ikke behov for bedre lys.

Da kjører du seriøst for lite på plasser med mye vilttråkk. Ekstralys er en billig forsikring der jeg kjører. Ingen originale lys lyser bredt eller langt nok.

Autowinder

Sitat fra: Randeboy på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:03
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:51
Kjører mye på bygda, men ikke behov for bedre lys.

Da kjører du seriøst for lite på plasser med mye vilttråkk. Ekstralys er en billig forsikring der jeg kjører. Ingen originale lys lyser bredt eller langt nok.
Du påstår.  Kjører mye på bygda i mørke våte kvelder uten hus og gatebelysning, men ikke alle trenger ekstralys på en TM3. Holder fatsgrenser eller litt over også. En god del rådyr og elg ja.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA