Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

12v batteri tappes av hjemmelader

Startet av mbbj, søndag 21. februar 2021, klokken 10:39

« forrige - neste »

mbbj

Bil: E-tron 50, 2020 (levert september)
Lader: Zappi 7,4 (2018)

*tldr: Lader tapper 12v batteri fordi den forsøker å initiere lading etter lademål er nådd. What to do?

Full kontekst:
I løpet av januar opplevde vi fire ganger at 12v batteriet var flatt på morgenen, etter at bilen har stått på lading natten gjennom. Tilkalte Viking som booster batteriet.

Fikk bestilt time hos Møller, som mistenkte at det skyldes at laderen ikke stopper mår batteriet er fullt. I påvente av time begynte jeg å ta ut lader før lademål (80%) var oppnådd. I denne perioden ingen problemer.

Møller informerte etter time om at mistanken var riktig, laderen forsøker konstant og lade bilen etter lademål er oppnådd, og at dette tapper 12v. De installerte ny Software og mente det skulle løse saken.

Dessverre ingen bedring. Laderen hjemme fortsetter å forsøke å lade bilen etter lademål er oppnådd.

Noen som har erfaringer med problemstillingen?

Lite lysten på å svi av på en ny lader. Den har fungert smertefritt med BMW i3 og x5 Hybrid i flere år, samt med Opel Ampera-e og Peugeot e-208.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hårek

Først må man ha klarhet i det grunnleggende: laderen sitter i bilen. Zappi er en ladestajon, det er i grunnen bare en koblingsboks.
Bilen og ladestasjonen kommuniserer på en ganske enkel måte.
1. Først merker ladestasjonen at en bil er koblet til, da vil den fortelle hvor mye strøm den kan gi.
2. Så vil bilen, hvis den ønsker lading, gi et enkelt signal som gjør at ladestasjonen kobler på strøm.
3. Når bilen har nådd ønsket lademål så tar den vekk signalet, og ladestasjonen kobler fra strømmen.
Det er også flere nivåer av sikkerhets-sjekk på jording, spenning, etc.

Så påstår altså Møller at ladestasjonen gjør noe feil?
Vet ikke hva som skjer om ladestasjonen ikke skulle koble fra strømmen når bilen er ferdig. Men antar at det vil komme beskjed om feilsituasjon. Bilen skal uansett ikke fortsette å lade!
Er tvilende til at Møller vet hva de snakker om. Jeg hadde et mindre problem med lading, og prøvde å spørre teknisk avdeling da jeg kunne påvise at bilen ikke følger standarden. Svaret var "Det er ingen i vår organisasjon som er opplært på dette nivået."
Du må prøve en annen ladestasjon, f.eks hos forhandler. Så ser du om den oppfører seg likt.

En annen ting er at 12V batteriet skal lades fra hovedbatteri uansett, det skal bare ikke bli flatt.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

mbbj

#2
Takk.

Ved oppnådd lademål eller 100% (testet begge) stanser ladestasjonen, sier «Checking for vehicle», så «Charging» og stanser igjen før dette gjentar seg.

I følge Møller er kommunikasjonen mellom bil og ladestasjon «dårlig» og «årsaken til strømtap er at gateway ikke går i dvale når lading av hv-batteri avbrytes  dermed står den og trekker strøm»

Ingeniøren

Var ikke dette det som var problemet med de først Leaf som kom - koblet man ikke fra kabelen når bilen var ladet så tappet man 12v batteriet, men da snakket man dager. Dette må vel være historie og betviler at feilen ligger i Audi'n - sjekk lade boksen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

mbbj

#4
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. februar 2021, klokken 15:56
Var ikke dette det som var problemet med de først Leaf som kom - koblet man ikke fra kabelen når bilen var ladet så tappet man 12v batteriet, men da snakket man dager. Dette må vel være historie og betviler at feilen ligger i Audi'n - sjekk lade boksen.
Ladestasjonen fungerer som nevnt feilfritt med samtlige andre biler jeg har forsøkt; ved oppnådd lademål stanser boksen.

Hårek

Sitat fra: mbbj på søndag 21. februar 2021, klokken 15:30
I følge Møller er kommunikasjonen mellom bil og ladestasjon «dårlig» ...
Lurer på hva de mener med det. Spørs om de vet selv.
Kommunikasjon-standarden er så enkel som det er mulig å gjøre det. Bilen styrer motstanden mellom to pinner i ladekontakten. Ved å senke motstanden sier bilen "kjør lading". Når bilen er ferdig øker den motstanden igjen, og da ser ladestasjonen at den skal slå av strømmen.
Et problem kan være at e-tron endrer motstanden igjen etter ca 30 sekunder (når bilen slår av den grønne lampen i ladeporten), til et nivå som ikke er definert. Min ladestasjon oppfattet det som en feilsituasjon, fordi det er utenfor standarden. Men det er opp til ladestasjonen hvordan den vil håndtere det.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Ingeniøren

I mitt hode er det best å la bilen styre ladingen. Smarte ladere som slåss med bilen om kontrollen kan introdusere problemer bilprodusenten ikke har testet for. Mulig ladeboksen trenger oppdatering av software ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Ser det har kommet forslag til løsning på en annen tråd om samme bil/lader.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mbbj

Sitat fra: Orbit på mandag 22. februar 2021, klokken 12:21
Ser det har kommet forslag til løsning på en annen tråd om samme bil/lader.
Pussig, samme bruker også ;-)

Men takk alle! Firmware oppdateres, og tidsinnstilling endres til 25 sek.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Orbit

Tipper det kan ha sammenheng med problemene Hårek har rapportert med e-tron på Viridian. e-tron gir ikke riktig "ferdig-å-lade" signal. Tipper Zappi (med standardinnstillinger) heller ikke forstår dette, og derfor går i løkke med å tilby bilen lading, som da vekker denne.

Sitat fra: Hårek på fredag 25. oktober 2019, klokken 18:36
Sitat fra: Hårek på onsdag 02. oktober 2019, klokken 12:03
Har nå fått forklaring på hva det røde lyset på ladestasjonen betyr. Ladestasjoner har en "6mA DC Residual Current Detection Module (RCM)" enhet, det er denne som gir signal.
Så gjenstår det å forstå hvorfor denne slår ut hver gang ladingen avsluttes.
Oppdaterer denne med ny kunnskap.
Det var ikke RCM som var problemet. Det er flere feilsituasjoner som gir samme type rødt lys (litt dårlig design).
Problemet er mest i bilen, men også litt i ladestasjonen. Har testet med to e-tron og to EcoLite.

Det er en standard (J1772) som definerer kommunikasjon mellom ladestasjon og bil. Bilen legger inn to forskjellige motstandsverdier for å styre ladestasjonen til å lade / ikke lade.
Problemet er at Audi legger inn en tredje motstandsverdi når ladingen er ferdig. Det er ikke mulig å få noe informasjon fra Audi hvorfor dette skjer.
Ladestasjonen ser da en høyere spenning enn forventet. EcoLite tolerer 9V +- 1V. Litt over 10V gir feil.
Denne feilen vises ikke på de andre ladestasjonene jeg har prøvd. Altså er EcoLite litt mer følsom for dette enn andre.

Har en dialog med Viridian, har foreslått at de øker toleransen for dette.
Men har også funnet en (midlertidig) løsning. Har modifisert ladestasjonen med en diode og en 20 kOhm motstand. Spenningen kom da under 10V.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA