Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Driftsstans på Ioniq

Startet av automat, søndag 21. februar 2021, klokken 00:04

« forrige - neste »

automat

Bilen ville ikke starte da fruen skulle kjøre av Bastøferga på vei opp til hytta i dag.

Hun startet bilen opp igjen gansker raskt etter avgang for få varme i bilen. Rett før ankomst kom det feilmelding «Bremsefeil. Kjør til siden». Hun skrudde av bilen, og prøvde å starte den igjen. Men fikk da feilmelding «No key detected».

Det ble endel armer og bein, før hun fant ut at nødstart med ikke-fungerende nøkkel skjer med trykke på startknappen med nøkkelen. Da starten bilen, men bremsefeilmeldingen dukket opp igjen, og bilen gikk ikke ut av P. Uansett hva som ble prøvd, inklusive å gå ut av bilen og låse den, så hjalp det ikke.

Ferga lå sine 15 minutter ved kai uten at hun klarte å flytte bilen, og fruen måtte bli med tilbake til Moss. Bilberger ble tilkalt for å møte henne der. Etter et kvarters tid på returen prøvde hun å starte den igjen, og da fungerte  alt normalt, og alle feilmeldinger var borte.

Bilbergeren i Moss fikk ikke gjort annet enn å konstatere at alt fungerte. Hun ble sendt ombord på ferga til Horten igjen med streng beskjed om å ikke stoppe bilen (i tilfelle det var problemer med 12V batteriet). Men hun måtte jo ta en ladestopp for å nå frem til hytta. Heldigvis startet bilen igjen uten problemer.

Jeg var allerede på hytta og dro jeg til nærmeste Biltema for å kjøpe batteribooster, for å være forberedt på 12V-problemer. Har ikke prøvd å starte bilen igjen etter at hun kom frem.

Det er ikke noen tvil om hvem som får kjøre Tesla, og hvem som er henvist til Ioniq på vei hjem igjen.

Men hva nå? Bestille verkstedetime så fort jeg kommer hjem for å lese ut feillogger? Få byttet 12V-batteri? Eller er det noe annet det kan være?

2018 mod, gått ca 55.000. Drøye 90% strøm på hovedbatteriet når dette skjedde.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

#1
Er nok smart å bytte 12 V-batteriet siden feilene kan være relatert til ustabil 12 V-spenning. Kan alternativt overvåke spenningen på 12 V-batteriet for å verifisere defekt batteri.

Har du forresten sjekket at menyvalget for hjelpebatterisparer (aux. battery saver) er aktivt?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 21. februar 2021, klokken 00:22
Er nok smart å bytte 12 V-batteriet siden feilene kan være relatert til ustabil 12 V-spenning. Kan alternativt overvåke spenningen på 12 V-batteriet for å verifisere defekt batteri.

Har du forresten sjekket at menyvalget for hjelpebatterisparer (aux. battery saver) er aktivert?
Ja, aux battery er aktivert. (Med mindre noen pølsefingre har klart å deaktivere den).

Det har riktignok vært mer småkjøring og stillstand enn normalt i det siste. Men den ble kjørt 2x35 km dagen i forveien. Så det burde være tilstrekkelig for å holde 12V igang. Men har batteriet blitt dårlig, så hjelper det jo ikke.

Hvordan får man til noen fornuftig og regelmessig logging av batteriet?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Carl Anton Stenling

Automatisk logging av batteriet er nok litt krevende å få til. Kan imidlertid være smart å ha et voltmeter i sigarettenneruttaket som hele tiden viser spenningen.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Zimon

Enig at dette kan være dårlig 12V, enten pga batteri som begynner å bli defekt eller at det bare er lav spenning. opplevd en gang når jeg skulle kjøre hjemmefra at bilen var død, ville ikke låse opp med sentrallås så måtte bruke nødnøkkel bak dekselen til dørhåndtaket på førersiden. Prøvde å få opp ladeluke hørte solonoiden klikke til, men klarte nok ikke å dra ut splinten slik at ladeluka gikk opp. Fikk ikke opp bakluka heller. Løsningen var at jeg etterhvert klarte å få åpnet passasjerdør bak fører og så vippet ned sete og fikk dratt i nødsnor for å åpne ladeluken. Plugget litt ladekabel og ikke noe skjedde, lot den stå i noen minutter. Hentet så multimeter og målte 12V og det var "tomt", så hentet batterilader og ladet. Etter kort tid krøp 12V spenningen opp og plutselig startet bilen å ta lading også fra ladekabel. Alt fungerte perfekt etterpå og ikke opplevd det igjen.

Mistenker at poden skrudde på taklyset bak og det har stått på hele helgen og så har aux battery saver prøvde å lade 12V for bilen var nede på 30% på hovedbatteriet også ca når den begynte å fyre nok til å se ladingen etc.

Men kan være lurt å få bilen inn til merkeverksted for å få dem til å sjekke feilkoder og slikt, oppgradere firmware og så evt bytte 12V batteri på garantien om du har det.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA