Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Små"biler" omtales i elbil24.no

Startet av elektrolux, lørdag 20. februar 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

KjellG


Electric cars in Norway

Sikkerhet blir vel uansett bedre enn på motorsykkel? Litt bedre?

"Jeg kunne godt tenkt meg noe slikt, men har litt betenkeligheter mhp. sikkerhet"

Electric cars in Norway

#17
Apropos småbiler. På NRK Dagsrevyen var det nå fra Vognalliansen i Halden som har fått sin første gml elbil. Den måtte de pusse litt på.

Innslaget på 5 min ligger sikkert i NRK spillern. Artig. Se bilder. Dette var jo perfekte bybiler. Med akkurat lang nok rekkevidde.

elektrolux

#18
Disse bildene må vel være fra 90 tallet når Pivco bygget forgjengeren til Think a266 eller den som kalles Classic.

Det var en tid da en kunne spørre hvem som helst om en stikkontakt eller slep og få hjelp til å komme seg videre tross et batteri på snaue 10 kWt.

Så kom Tesla og ødala så godt som all velviljen elbilveteranene nøt.

Disse bilene har en interessant egenskap få andre ting har. Kjører en en gammel bil/mc en en gang eide, blir som regel de gode minnene ødelagt av at en er blitt bedre vant med mer moderne kjøretøy.

På disse er det motsatt. De er bedre enn minnene og dette gjentar seg hver gang en kjører en slik. Leverte 3 Think til Beyonder batterifabrikken på Forus nylig, og den ene kjørte for egen maskin. Ikke en knirkelyd, og friske gode kjøreegenskaper. At bilene er så godt som immune mot rust og karrosseriskader er jo perfekt.

Funfact: Mens disse er bannlyst av politikerne i Rogaland ,og ilagt avgifter på lik linje med Tesla, Jaguar og Porsche elbiler kan de med en proforma omregistrering til varebil kl.2 kjøres bomfritt i Oslo og Viken.

Så om det er noen som vil ha den perfekte BBB bybilen (Basic, Bomfrie, Bulkefrie) bygger jeg gjerne opp en varebilregistrert for kun 50 000 kr. Da med de forbedringene/oppgraderingene bilen burde hatt fra fabrikken, nemlig batteriovervåkning ( Robometer ) og justerte parameter i Simotion for mindre belastning på batteriet

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

elektrolux :+1: Spennende prosjekter du jobber med :+1:
Alt for mye kjøp og kast når det gjelder elbiler, viser jo NRK tv programmet til Fredrik og Jan Thomas. De burde intervjuet slike som deg også. Som motvekt til de vrakede noen års gamle elbilene de viste frem på høggern.

"Så om det er noen som vil ha den perfekte BBB bybilen (Basic, Bomfrie, Bulkefrie) bygger jeg gjerne opp en varebilregistrert for kun 50 000 kr. Da med de forbedringene/oppgraderingene bilen burde hatt fra fabrikken, nemlig batteriovervåkning ( Robometer ) og justerte parameter i Simotion for mindre belastning på batteriet

elektrolux

#20
Takk for det.

Et prosjekt som har en heftig prislapp er vår nye #bomfrie langturs kabinemotorsykkel, nemlig denne Monotracer MTE-150e med Tesla roadster teknikk ombord, og spesifisert med CCS lademulighet.

Bestillt for å adressere forventet økning i pendle utgiftene mellom Stavanger og Bergen når strekningen blir fergefri. Akkurat nå bruker vi Tesla S med gratis Supercharging, men frykter at bompengebelastningen etterhvert blir så ekstrem at vi heller plasserer pengene i denne.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/na-spikres-rogfast-betyr-milliarder-i-bompenger-1.1812525

Et kjapt regnestykke tilsier at hele investeringen er spart inn etter 1000 turer og med ca 1tur i måneden blir det ca. 83 år :o Økt levealder grunnet lavere stressnivå når en slipper bom gjør dette logisk i mitt hode. :D

En annen måte å se det på er at Ferde sjefen sponser hver tur til Bergen med nesten 1000 kr bare fordi vi bruker myndighetene sine insentiver når vi velger vekk elbilen for slike turer. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Wisd0m

Fremstår vel som rimelig klart at Rogfast ikke burde vært bygd, og at ferja heller burde vært byttet ut med ei elektrisk.

Nå er det en stund siden jeg kjørte den strekningen, men mener å huske under 200 kroner for ferja. Dobbel pris for bom blir i det drøyeste laget. Det legges opp til aggressiv nedbetalingsplan også, den burde i det minste vært strukket ut for å fordele kostnadene bedre.

Angående flere kjørteøy så prøver jeg å ikke investere alt for mye i transportmiddel. Ser at Elektrolux har ganske mange for å slippe bom, men rent logisk sett så må man huske på at man pådrar seg endel faste kostnader for hvert kjøretøy - rentekostnader (kunne vært satt i fond), forsikring, avskrivning og evt . parkering.

Mitt valg har falt på en Model 3 SR+ og elsykkel. Elsykkelen kan til tider være bomsniker ved ok vær, så tar jeg bilen ved dårlig vær. Blir ikke mange kronene i bom. Så blir det heller ikke bensinregninger på tur, og jeg har ikke lagt alt for mye penger i kjøretøysparken (forholdsvis lave rente- og avskrivningskostnader). Hele regnestykket må opp når man vurderer oppsettet av kjøretøyspark, blir litt for ensidig og kun se på bompengene.

elektrolux

#22
Du har helt rett i at regnestykkene mine suger. Er vel snart oppi 3 millioner i elektriske kjøretøy for å unngå bompenger, og det hadde nok vært mer økonomisk å beholdt grombilene fra pre bom epoken, og delt litt av disse pengene med Ferde sjefen enn å legge så mye midler i en slik prinsippsak.

Men det følger mye gøy med disse kjøretøyene og som hobby er de geniale. Mesteparten av våre turer tas med ulike kjøretøy, og disse tar oss til folk og plasser vi ellers aldri ville vært uten det miljøet som er rundt de enkelte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. mars 2021, klokken 08:42
Du har helt rett i at regnestykkene mine suger. Er vel snart oppi 3 millioner i elektriske kjøretøy for å unngå bompenger, og det hadde nok vært mer økonomisk å beholdt grombilene fra pre bom epoken, og delt litt av disse pengene med Ferde sjefen enn å legge så mye midler i en slik prinsippsak.

Men det følger mye gøy med disse kjøretøyene og som hobby er de geniale. Mesteparten av våre turer tas med ulike kjøretøy, og disse tar oss til folk og plasser vi ellers aldri ville vært uten det miljøet som er rundt de enkelte.

Det er helt ok å ha smale hobbyer og sære prinsippsaker, men det er sjelden konstruktivt å anbefale samme løsning til andre...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#24
Like fullt er det økonomisk lureste en konvertitt kan gjøre er å beholde Dieselen og heller kjøpe en av de etterhvert mange #bomfrie L1-L7e kjøretøyene framfor en langtrekkende elbil.

Dieselen er rimeligere og enklere på langturene, og de små bomfrie gjør at en beholder bevegelsesfriheten i byene.

Og så reduseres risikoen for å få kreft av gassene som frigjøres i en ny bil: https://dinside.dagbladet.no/motor/advarer-kan-fore-til-kreft/73432419
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

krl

Biler er store pga. sikkerhet og til en viss grad plass. Men først og fremst på grunn av sikkerhet. Derfor er slike mikrobiler et blindspor så lenge vi ikke har dedikerte veier for disse -- eller langt lavere fartsgrenser i og rundt byer.

Forøvrig så ser denne spennende ut: https://twike.com/en/twike-5/twike-5/

Wisd0m

#26
Sitat fra: elektrolux på søndag 07. mars 2021, klokken 11:37
Like fullt er det økonomisk lureste en konvertitt kan gjøre er å beholde Dieselen og heller kjøpe en av de etterhvert mange #bomfrie L1-L7e kjøretøyene framfor en langtrekkende elbil.

Dieselen er rimeligere og enklere på langturene, og de små bomfrie gjør at en beholder bevegelsesfriheten i byene.

Og så reduseres risikoen for å få kreft av gassene som frigjøres i en ny bil: https://dinside.dagbladet.no/motor/advarer-kan-fore-til-kreft/73432419
Evt. kjøpe én elbil og elsykler. TMY eller Enyaq og noen elsykler til resten av familien blir nok en god løsning for mange.

Avskrivning 10 prosent per år. Årlig avkastningstap 7 prosent. Det blir 17 prosent tap per år for kronene som er investert, så viktig å holde investert sum nede. I tillegg følger også høyere forsikringer. Anslå det til 1 prosent av kjøpesummen per år. Da er vi oppe i 18 prosent.  Så kommer andre faste kostnader i tillegg, som man uansett har med bil. Det er derfor viktig å holde investeringskostnaden på kjøretøysparken nede.

Jeg har laget noen eksempler med kakediagram nedenfor for Model S og MG ZS EV (fra dyrest til billigst). Totalsummen i kostnader for en Model S ca. 150 000 per år, en MG ZS EV 70 000 per år. Alt er nesten identisk i kostnader sett bort i fra kapitalkostnader og avskrivning. Det viser hvor ekstremt viktig det er å ikke kjøpe alt for dyre biler. Det viser også hvor viktig det er at det nå kommer rimelige elbiler på markedet (som f.eks.MG ZS EV)
Du kan ikke vise dette vedlegget. .

turfsurf

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 09. mars 2021, klokken 10:02
Totalsummen i kostnader for en Model S ca. 150 000 per år, en MG ZS EV 70 000 per år. Alt er nesten identisk i kostnader sett bort i fra kapitalkostnader og avskrivning. Det viser hvor ekstremt viktig det er å ikke kjøpe alt for dyre biler.
Men har man råd til det så er en TMS lett verdt det dobbelte av en MG i året ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

#28
Og nå viser det seg at det er 47% salgsvekst på små #bomfrie mopedbiler:

https://finansavisen.no/nyheter/handel/2021/03/12/7641426/16-aringer-bidro-til-at-mopedbil-norge-okte-omsetningen-med-47-prosent

Tipper både Koronafri og væruavhengig transport  med fri bom trigger kjøpelysten hos tenåringsforeldrene som gjerne benytter disse selv for å spare eget glis for alle småturene.

– Den raskest voksende kundegruppen er de i alderen 16 til 18 år, men en del voksne kjører også mopedbil. Vi ser at mange økonomer som er lei av bomringen i Oslo og leger som sliter med å finne parkeringsplass, velger mopedbil. Mange har ikke behov for en stor bil, og dessuten er mopedbil billigere både i anskaffelse og drift, sier Horgmo

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA