Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Små"biler" omtales i elbil24.no  (Lest 1041 ganger)

KjellG

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Små"biler" omtales i elbil24.no
« Svar #15 på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 12:32 »
Der Vorläufer:

https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_Isetta  ca 1955-1962

Und der berühmte Messerschmitt Kabinenroller:

https://de.wikipedia.org/wiki/Messerschmitt_Kabinenroller

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #16 på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 19:01 »
Sikkerhet blir vel uansett bedre enn på motorsykkel? Litt bedre?

"Jeg kunne godt tenkt meg noe slikt, men har litt betenkeligheter mhp. sikkerhet"

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #17 på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 20:05 »
Apropos småbiler. På NRK Dagsrevyen var det nå fra Vognalliansen i Halden som har fått sin første gml elbil. Den måtte de pusse litt på.

Innslaget på 5 min ligger sikkert i NRK spillern. Artig. Se bilder. Dette var jo perfekte bybiler. Med akkurat lang nok rekkevidde.
« Siste redigering: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 20:12 av Electric cars in Norway »

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 07:12 »
Disse bildene må vel være fra 90 tallet når Pivco bygget forgjengeren til Think a266 eller den som kalles Classic.

Det var en tid da en kunne spørre hvem som helst om en stikkontakt eller slep og få hjelp til å komme seg videre tross et batteri på snaue 10 kWt.

Så kom Tesla og ødala så godt som all velviljen elbilveteranene nøt.

Disse bilene har en interessant egenskap få andre ting har. Kjører en en gammel bil/mc en en gang eide, blir som regel de gode minnene ødelagt av at en er blitt bedre vant med mer moderne kjøretøy.

På disse er det motsatt. De er bedre enn minnene og dette gjentar seg hver gang en kjører en slik. Leverte 3 Think til Beyonder batterifabrikken på Forus nylig, og den ene kjørte for egen maskin. Ikke en knirkelyd, og friske gode kjøreegenskaper. At bilene er så godt som immune mot rust og karrosseriskader er jo perfekt.

Funfact: Mens disse er bannlyst av politikerne i Rogaland ,og ilagt avgifter på lik linje med Tesla, Jaguar og Porsche elbiler kan de med en proforma omregistrering til varebil kl.2 kjøres bomfritt i Oslo og Viken.

Så om det er noen som vil ha den perfekte BBB bybilen (Basic, Bomfrie, Bulkefrie) bygger jeg gjerne opp en varebilregistrert for kun 50 000 kr. Da med de forbedringene/oppgraderingene bilen burde hatt fra fabrikken, nemlig batteriovervåkning ( Robometer ) og justerte parameter i Simotion for mindre belastning på batteriet

« Siste redigering: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 10:38 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, og Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #19 på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 06:20 »
elektrolux :+1: Spennende prosjekter du jobber med :+1:
Alt for mye kjøp og kast når det gjelder elbiler, viser jo NRK tv programmet til Fredrik og Jan Thomas. De burde intervjuet slike som deg også. Som motvekt til de vrakede noen års gamle elbilene de viste frem på høggern.

"Så om det er noen som vil ha den perfekte BBB bybilen (Basic, Bomfrie, Bulkefrie) bygger jeg gjerne opp en varebilregistrert for kun 50 000 kr. Da med de forbedringene/oppgraderingene bilen burde hatt fra fabrikken, nemlig batteriovervåkning ( Robometer ) og justerte parameter i Simotion for mindre belastning på batteriet

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #20 på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 18:51 »
Takk for det.

Et prosjekt som har en heftig prislapp er vår nye #bomfrie langturs kabinemotorsykkel, nemlig denne Monotracer MTE-150e med Tesla roadster teknikk ombord, og spesifisert med CCS lademulighet.

Bestillt for å adressere forventet økning i pendle utgiftene mellom Stavanger og Bergen når strekningen blir fergefri. Akkurat nå bruker vi Tesla S med gratis Supercharging, men frykter at bompengebelastningen etterhvert blir så ekstrem at vi heller plasserer pengene i denne.

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/na-spikres-rogfast-betyr-milliarder-i-bompenger-1.1812525

Et kjapt regnestykke tilsier at hele investeringen er spart inn etter 1000 turer og med ca 1tur i måneden blir det ca. 83 år :o Økt levealder grunnet lavere stressnivå når en slipper bom gjør dette logisk i mitt hode. :D

En annen måte å se det på er at Ferde sjefen sponser hver tur til Bergen med nesten 1000 kr bare fordi vi bruker myndighetene sine insentiver når vi velger vekk elbilen for slike turer. :D
« Siste redigering: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 09:29 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, og Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150

Daglig leder i Elbilhjelpen.no