Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Små"biler" omtales i elbil24.no

Startet av elektrolux, lørdag 20. februar 2021, klokken 16:15

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.elbil24.no/nyttig/sma-billige-og-elektriske/73313437

Få snakker så varmt om disse sjarmtrollene som jeg.

Faktisk så mye at jeg påstår elbilenes tid er forbi, og det er bedre å beholde Dieselen for hytteturen, og en slik liten kabinemotorsykkel til alt annet bruk, inkludert bomsniking i byene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Hmmm jeg så ikke den komme.... er det lov å være litt uenig her, eller? Eller er det ironisk ment?

Anyway, det er da rom for både masser av elbiler&kabinemotorsykkeler fremover...

"Faktisk så mye at jeg påstår elbilenes tid er forbi, og det er bedre å beholde Dieselen for hytteturen, og en slik liten kabinemotorsykkel til alt annet bruk, inkludert bomsniking i byene."

elektrolux

Lov å være uenig, men jeg opprettholder påstanden at det er bedre med en Diesel + en kabinemotorsykkel, enn en elbil i bombefengte Norge.

Ikke bare får en tilbake bevegelsesfriheten i byene, men slipper også ladekøene og ågerprisene på hurtigladestasjonene.

Rent miljømessig er det også bedre å fortsette å bruke de flotte dieselbilene som allerede er produsert, og supplementere med 1/2T kabinemotorsykkel enn å kjøpe et 2T monsterelbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

#3
Ja, ser den. Kjører selv racing mc. Men men... det er jo plass til alle, elbil eller ikke..

Og det kabinemotorsykkel  markedet går uansett veldig bra.

https://www.slashgear.com/microlino-electric-microcar-to-enter-production-in-europe-by-september-2021-12659167/

https://youtu.be/-n-pzXefQW8

Amoss

Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:15
Faktisk så mye at jeg påstår elbilenes tid er forbi, og det er bedre å beholde Dieselen for hytteturen, og en slik liten kabinemotorsykkel til alt annet bruk, inkludert bomsniking i byene.

Det er godt mulig at DITT kjørebehov begrenser seg til "nærkjøring" med lite bagasje og få til ingen passasjerer med unntak av "hytteturen".  Men som alltid må man ta hensyn først og fremst behovet som skal dekkes før man gjør seg til dommer over hva de trenger.

Enkelte av disse kunne jeg brukt EN dag hver andre uke i sommerhalvåret i pre-kovid tider. Regner med at du mener jeg måtte brukt en dieselbil resten av tiden? 

Btw: Har aldri eid og kommer aldri til å eie noen dieselbil.

Men må innrømme at rekkevidden på den Microlino er imponerende dersom det stemmer med 200 km?  (Hva står de 125 km for?  Vinter? Realistisk?) Vel, da kanskje kunnet bruke den HVER uke på sommeren...  Men med 10+ mil hver vei så er jeg redd fartsbegrensningen hadde stjålet med meste av sovetiden min :P
Model S 85D

RJK

Noen av de kjøretøyene er jo søte, andre bare ufattelig grufulle. Men som nevnt av andre, folk har flere hensyn å ta, når de skal velge kjøretøypark.


Selv har jeg mer eller mindre bare mulighet til ett kjøretøy, kanskje en MC i tillegg i tillegg til elsykkelen min. Kan garantere at det ikke blir en i denne klassen.


Det måtte i tilfelle bli om jeg skaffet med en varebil/kombibil som kan være til harryhandel og weekendcamper, og trengte et lite og lett helårskjøretøy for nærkjøring. Men der MC ikke duger (vinter), så er det større sjanse for at jeg heller velger kollektivtilbudet enn en slik sak.


Men, jeg ser selvsagt at andre vurderer dette anderledes, og hadde jeg hatt plass til flere kjøretøy, og ikke minst økonomi til det, så hadde det sikkert vært OK med en liten sak til nærkjøring.


En Peugeot e-208 hadde kanskje vært mer i min gate, med min begrensede hverdagskjøring. Den koster selvsagt en god del mere, men fungerer da til så veldig mye mere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


vartli

Personlig så brukes elbil som bil nummer en, diesel som nummer to når alle skal ha plass eller henger skal trekkes. At der er rom for mikrobølger, tviler jeg ikke på, spesielt i byene. En enkel, liten og billig elbil kan gjerne passe når ungene har flyttet ut, men det blir nok ikke så smått. Uansett så er det bra å få flere alternativ.

Håper bil nummer to også kan være elektrisk neste gang, men det er foreløpig for dyrt om noen av bilene på markedet i det hele tatt klarer hytteturen uten for lang lading. Jeg tror og håper dette vil ordne seg innen få år. At det bygges ny vei på strekningen hjelper også godt.

Gammel Heinkel Kabine kan heller komme ut for koseturer i nærområdet. Bilen i bildet i første post ligner forøvrig mer på BMW Isetta.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Counterpointer

Det som er litt interessant er at trådstarter, om jeg forstår det riktig, lever av å selge ladeutstyr.

Så enten ser han for seg at butikken går nedenom, eller så tror han ikke helt på det han selv sier. Dvs det gjelder for han selv og hans ganske innbitte bommotstand, men nok ikke for kundegrunnlaget

jkirkebo

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. februar 2021, klokken 20:49
Sitat fra: elektrolux på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:15
Faktisk så mye at jeg påstår elbilenes tid er forbi, og det er bedre å beholde Dieselen for hytteturen, og en slik liten kabinemotorsykkel til alt annet bruk, inkludert bomsniking i byene.

Det er godt mulig at DITT kjørebehov begrenser seg til "nærkjøring" med lite bagasje og få til ingen passasjerer med unntak av "hytteturen".  Men som alltid må man ta hensyn først og fremst behovet som skal dekkes før man gjør seg til dommer over hva de trenger.

Enkelte av disse kunne jeg brukt EN dag hver andre uke i sommerhalvåret i pre-kovid tider. Regner med at du mener jeg måtte brukt en dieselbil resten av tiden? 

100% enig. Disse dekker ikke behovene til svært mange. Jeg bedriver nesten aldri "nærkjøring" av betydning uten passasjerer. I går var jeg av gårde en tur, hentet et spisebord som flatpakket akkurat gikk inn i X'en. I dag har bilen stått stille og i morgen skal jeg kjøre tur/retur Oslo (192km). Mandag blir det en tur på fyllinga med henger, tirsdag hente noen pakker med isolasjon. Så blir nok bilen lite brukt noen dager før det blir tur på hytta.

Sommeren skal tilbringes med å kjøre rundt omkring i landet med 1300kg campingvogn bak bilen.

Når jeg skal på jobb tar jeg toget. Om jeg ikke må kjøre da, slik som i morgen.

Jeg ville ikke hatt en slik trehjuling eller annen minifarkost stående en gang om jeg fikk disponere den gratis, det lille jeg kunne brukt den til ville ikke forsvart å sette av plassen til å parkere den på gårdsplassen engang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Hvert sitt behov.

Her er mine:

- Daglig pendling til lokalet innenfor bomringen foregår primært med Berlingo varebil, og Butcher & Bycycles 3 hjulsykkel

- Varelevering og besøk hos mor min forbi bomringen tas primært med C evolution scooter og Buddy M9 på vinteren

- Festivaler og hengerkjøring tas med Diesel Mercen.

- Konserter og besøk til datteren tas med Tesla S eller BMW R1200RS avhengig av vær og lyst

- Når Monotracer MTE-150 kommer vil denne ta Bergens turene. Spesielt etter at turen blir fergefri og nedsyltet i bompenger

Tidligere kjøpte og solgte jeg stadig vekk bilene mine og angrer på mange av salgene. ( Porsche 911 Targa Carrera, Lancia Delta EVO 1, Renault GT Turbo, Marcus GT, Cree SAM Citroen AX etc), men nå beholder jeg heller de beste. Utrolig hvor raskt en venner seg til luksusen Mercen og Tesla byr på, samtidig som det er fint å "resette" egne referanser med en tur i enklere kjøretøy.

Ulempen er selvfølgelig garasje behovet en slik kjøretøypark medfører.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

...for ikke å snakke om kostnadene. Men pytt pytt.

;)

Uansett gøy med litt å velge mellom, men det er ikke alle forunt å kunne gjøre slikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#12
Penger har ingen verdi før de realiseres i noe, og alt dette er betalt kontant selv med nokså moderat lønnsinntekt.

Trikset er å være nøysom og selektiv på kostnadssiden. Har f.eks nesten ikke brukt penger på lån, verksted, bomselskap eller hotell, restauranter, kaffebarer, håndverkere, frisør og Taxi og har stort sett kjørt uten drivstoffutgifter og bom siste 17 årene. Før elbilen kjørte jeg en Daihatsu Cherade Diesel på dieselrestene på en stor tank på Maskinistskolen som hadde flere hundre liter som skulle saneres. Samme bil fikk motorolje skift, men da med brukt olje fra motorsyklene...

Stikkord er gammelt hus med mye plass, deltidsjobb som gir mye fritid, eget verksted, husbytte og bobil og ikke minst ei fantastisk kone.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Mye plass og fritid er nok viktige stikkord ja, skal man holde på slik. Ikke alle forunt.

Men kunne selv tenkt meg å bytte ut nr 2 bilen etter hvert med ett kjøretøy i denne klassen. Så lenge vi har tre hjemmeboende barn barn / ungdommer er det ikke aktuelt, men det varer ikke så lenge. Toseter som kan holde fartsgrensen med 15 mils rekkevidde og plass til litt bagasje hadde vært ideelt. Utfordringen som jeg ser er at prisene på slike kjøretøy er ikke lavere enn en lett brukt e-up o.l. Det er heller ikke noen bommer som den vil bli brukt i heller, så da er det ingen ting å spare heller.

Foreløpig virker det som om produksjonene ikke er stor nok av disse til at prisene blir det de burde være.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Jeg kunne godt tenkt meg noe slikt, men har litt betenkeligheter mhp. sikkerhet. Spesielt hvis barnebarn skal være med. Jeg tror kanskje mitt behov (utover vanlig bil) kunne vært dekket med en lukket elsykkel. Da får en jo også tilgang til sykkelveier, og blir slik sett litt mindre eksponert for biltrafikk. Parkering blir også noe enklere kanskje?

Jeg ser Podbike har en interessant løsning, men den blir neppe godkjent med 500W motor. Da må den vel ha 3 seter. Kanskje det går hvis den har fast montert tilhenger? Eller ekstra 250W motor i tilhengeren.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA