Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det sammenheng mellom ladebehov på langtur og lufttrykket i dekkene?

Startet av Carl Anton Stenling, lørdag 20. februar 2021, klokken 06:57

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

På langtur med hurtiglading er det smart å være nøye med lufttrykket i dekkene. Spesielt dersom du drar fra et sted med plussgrader til et sted med minusgrader. Lavt dekktrykk øker strømforbruket vesentlig.
For min egen del bruker jeg gjerne rundt 10 % høyere dekktrykk (rundt 0,2 bar ekstra) enn oppgitt fra bilprodusenten ved piggfrie vinterdekk.
Et tips er å ta med portabel dekk-kompressor og fylle luft samtidig som man hurtiglader hvis man ikke har tid til å ordne dette før avgang.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Godt og viktig tips. Selv tar jeg godt i på dekktrykket. Gjerne rundt 3 bar på småbilene og opp mot 3,5 bar på de tyngste. Moderne dekk buler lite. Mulig bremselengden blir noe lengre, så viktig å avpasse farten etter forholdene, inkludert det økte dekktrykket.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Står det maks trykke på dekk til biler slik man finner på sykkeldekk. Ikke noe særlig med et dekk som eksplodere....

Pleier og og ligge 0.1-0.2 bar over anbefalt, men kan ikke huske å ha sett maks trykk på dekkene noen gang.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hanche

Jeg vil tippe at sikkerhetsmarginene for bildekk er såpass god at du ødelegger kjøreegenskapene lenge før du risikerer at dekket eksploderer. Men det hadde vært artig å vite det sikkert.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Øyvind.h

Maks trykk pleier å stå på dekket. Det har i hvert fall stått det på de dekkene jeg har sjekket selv.
Litt høyere trykk enn anbefalt fra bilprodusenten går fint, men husk at temperatur og trykk i dekket øker noe under kjøring. I bilen min ser jeg både trykk og temperatur i dekket, og begge deler øker på langtur. Spesielt temperaturen går vesentlig opp.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

På langtur i Italia opplevde vi faktisk at trykket ble for høyt i dekkene og måtte tømme litt luft underveis. Vi kjørte da i et område med høy temperatur og sterk sol.

For øyeblikket er imidlertid motsatt problemstilling mest aktuell. På tur til fjellet blir det gjerne kaldere og kaldere i luften etterhvert som man kjører. Da er det greit å etterfylle luft når man stopper for å hurtiglade underveis.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Counterpointer

Du skal ha ganske kompetent kompressor for å sprenge ett dekk. Men har dekket en svakhet så kan det skje tidligere.

Verd å ta med i vurderingen at fremkommelighet i løst underlag, snø/sand ol blir bedre med lavt dekktrykk. Så hvis en sitter fast kan det være lurt å slippe ut luft. Da er det imidlertid greit å ha en kompressor/pumpe slik at en kan få det opp igjen. Offroadere går helt ned mot 7 psi (som er veldig lavt), men det er imponerende å se en bil som står bom fast kjører seg selv løs igjen ved kun å slippe ut luft.

geear

Kompetent kompressor for å sprenge et bildekk? Er vel helt vanlig med maks trykk på 50-60 psi i bildekk, som er omtrent halvparten av hva en hvilken som helst standard kompressor til 990,- kroner kan levere. Selv en del små bærbare 12v kompressorer til noen hundrelapper fikser det. Kanskje det er nok sikkerhetsmargin til at et dekk vil tåle det, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det.

Og for elbilister som kjører på med 3,5 bar i -10 grader, så bør en passe på når en bikker påske og sola steiker på asfalten, gjerne med litt tempo i tillegg, så øker trykket for ganske betydelig, og forringer grepet.

Øyvind.h

Jeg opplever ikke trykkfall på langtur, selv i sprengkulda nå.
Om bilen har stått i -10 hjemme og jeg kjører E6 nordover i -15 mener jeg luften i dekkene fort holder 5-10 grader etter en tids kjøring. Dvs i hvert fall 15-20 graders økning i temperatur i dekkene på langtur.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: geear på lørdag 20. februar 2021, klokken 20:11
Kompetent kompressor for å sprenge et bildekk? Er vel helt vanlig med maks trykk på 50-60 psi i bildekk, som er omtrent halvparten av hva en hvilken som helst standard kompressor til 990,- kroner kan levere. Selv en del små bærbare 12v kompressorer til noen hundrelapper fikser det. Kanskje det er nok sikkerhetsmargin til at et dekk vil tåle det, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det.

Og for elbilister som kjører på med 3,5 bar i -10 grader, så bør en passe på når en bikker påske og sola steiker på asfalten, gjerne med litt tempo i tillegg, så øker trykket for ganske betydelig, og forringer grepet.
Har du prøvd ?

Jeg husker at fatter testet dette på verkstedet hans på et gammel radialdekk. Han hadde en stor verkstedkompressor og  tror vi måtte til tre ganger makstrykk før det smalt. Dette var som du forstår ganske lenge siden. Jeg tror dagens dekk tåler mer....

Carl Anton Stenling

@Øyvind.h: Når man kjører vil dekkene bli oppvarmet noe. Det er imidlertid trykk ved kaldt dekk som regnes. Det innebærer at under kjøring skal trykket stige noe over kaldtrykket. Hvis trykket holder seg konstant pga. at man kjører inn i et kaldere område så betyr det nok at dekktrykket er for lavt.
I praksis må man altså regne om til kaldt dekk.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Øyvind.h

Mulig jeg misforstår, men poenget mitt er at jeg ikke opplever noe behov for å etterfylle luft på langtur da trykket går opp, ikke ned, sammenlignet med kald bil. Om poenget er dekktrykket på den turen isolert da? Dekktrykk ved småkjøring på destinasjon vil jo derimot være noe lavere om det er vesentlig lavere temp der enn hjemme.

Sjekket appen nå, og bilen oppgir 2,8 bar foran og 3 bar bak. Tipper dette stiger til 3 bar foran og 3,2 bak på langtur. Roughly. Og temperatur i dekkene ca 15 grader over utetemp.

Kan se om jeg husker å ta bilde av det på vei til hytta på tirsdag :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

#12
Dekktrykket stiger alltid underveis pga. at dekkbevegelsen varmer dekkene noe - det er slik det skal være. Underveistrykket er gjerne 0,2-0,3 bar høyere enn kaldtrykket. Produsentens anbefalte trykk tar høyde for dette og er oppgitt som trykk ved kalde dekk. Hvis man kjører fra et varmere til et kaldere sted blir trykkstigningen underveis lavere enn den skal være. Det er derfor behov for å etterfylle luft for å opprettholde samme kaldtrykk selv om man ikke ser dette under kjøring.
Vanligvis håndterer jeg problemstillingen ved å tilpasse trykket til forventet gjennomsnittlig temperatur underveis før turen starter.
Store svingninger mellom f.eks. +5 grader og -15 grader gir vesentlig utslag for dekktrykk.
Står litt mer om dette her: https://www.dekk1.no/blogg/lufttrykk-hva-kan-dette-utgj%C3%B8re-for-bilen-

For å ta et eksempel:
Vår Hyundai Ioniq har anbefalt dekktrykk 2,5 bar
Med piggfrie Nokian legger vi til 0,2 bar pga. myke dekk: 2,5 bar + 0,2 bar = 2,7 bar
Ved tur på fjellet med 20 grader lavere temperatur enn startpunktet legger vi til 0,1 bar: 2,7 bar + 0,1 bar = 2,8 bar
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

geear

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. februar 2021, klokken 23:03
Mulig jeg misforstår, men poenget mitt er at jeg ikke opplever noe behov for å etterfylle luft på langtur da trykket går opp, ikke ned, sammenlignet med kald bil. Om poenget er dekktrykket på den turen isolert da? Dekktrykk ved småkjøring på destinasjon vil jo derimot være noe lavere om det er vesentlig lavere temp der enn hjemme.

Sjekket appen nå, og bilen oppgir 2,8 bar foran og 3 bar bak. Tipper dette stiger til 3 bar foran og 3,2 bak på langtur. Roughly. Og temperatur i dekkene ca 15 grader over utetemp.

Kan se om jeg husker å ta bilde av det på vei til hytta på tirsdag :)
Tenker kanskje poenget her mest er at hvis du fylte dekkene etter montering i +10 i oktober/november, og skal på langtur i 10-15 blå i jan/feb, så er det plutselig nok forskjell i trykk til at det kan utgjøre klart målbar forskjell i rekkevidde.

Mener jeg satt opp mine med 3,3 bar da jeg satte de på, og før langtur i kulden nylig var de på 2,8.

hanche

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 20. februar 2021, klokken 21:21
¨Jeg husker at fatter testet dette på verkstedet hans på et gammel radialdekk. Han hadde en stor verkstedkompressor og  tror vi måtte til tre ganger makstrykk før det smalt. Dette var som du forstår ganske lenge siden. Jeg tror dagens dekk tåler mer....
Dette er ikke overraskende. Dekkprodusenten må legge inn en solid sikkerhetsmargin mellom det de oppgir som maksimalt trykk og trykket som får dekket til å eksplodere. Dessuten tipper jeg de setter makstrykket mer for kjøreegenskapene enn for frykten for eksplosjon. De designer rett og slett dekket for å gi optimalt veigrep og gode kjøreegenskaper innenfor et visst trykkområde, og endepunktene i det trykkområdet merker de som minimum og maksimum trykk. (Dette er ikke noe jeg vet, men som jeg regner som en opplagt sannhet. Men av og til er opplagte sannheter feil, så ta det med en klype salt. ...  :P)

(Forresten, hva har egentlig denne tråden med hurtigladere å gjøre?)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA