Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Biler med LG Chem - Avvente kjøp?

Startet av espenri, fredag 19. februar 2021, klokken 15:15

« forrige - neste »

Tellus

De fleste elbiler i Norge bruker vel LG. Hyundai sitt problem ser ut til å være isolatorer i cellene. GM bruker en annen isolatorer. Hva problemet er her vet jeg ikke. Fellestrekk for problemcellene er at de alle har vært produsert i Sør Korea. Europeiske biler ser stort sett ut til å få celler fra LG sin fabrikk i Polen.

Radial

Tror ikke man skal henge seg opp i hvor cella er produsert.

Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet. Fabrikkens plassering er ikke veldig vesentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

#18
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:10
Tror ikke man skal henge seg opp i hvor cella er produsert.

Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet. Fabrikkens plassering er ikke veldig vesentlig.

Radial :+1: interessant. Og isolatorer i cellene er nevnt her tidligere.

Vet du noe mer konkret her ift det du skriver:

"Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet."

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 23. februar 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Radial på tirsdag 23. februar 2021, klokken 11:10
Tror ikke man skal henge seg opp i hvor cella er produsert.

Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet. Fabrikkens plassering er ikke veldig vesentlig.

Radial :+1: interessant. Og isolatorer i cellene er nevnt her tidligere.

Vet du noe mer konkret her ift det du skriver:

"Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet."

Det står i ene artikkelen det ble lenket til.

Men kort fortalt er det visstnok ett design som ikke tillater urenheter i isolator, også har isolator har fått urenheter i seg og ringen er sluttet...
Visstnok noen salt-krystaller som "vokser" i isolatoren som til slutt kortslutter cella?

Selvsagt ikke offentlige kilder men en teori de viser til i linken, men det illustrerer bare prinsippet om at fabrikkens lokalisering ikke har så mye å si på kvalitet i en global økonomi.
Litiumet kommer trolig fra samme kilde uansett hvor fabrikken er, samme med mange andre råvarer... forurensing må oppdages på streng kvalitetskontroll, og helst ha en plan B dersom noe svikter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#21
Radial :+1: takker for din innsikt i dette :+1:

Vet du hva slags saltkrystaller ...stoff urenheter det kan være? Er det et bestemt saltkrystaller...stoff eller og hvor kommer de ifra? Oppstår saltkrystallene ...stoffene i prosessen? Og hva tenker du da?Kan det fikses enkelt, tror du?

Sikkert dumme spm...Jeg merker jeg bare kan så lite når det gjelder chemi :D men må jo spørre..for å lære.  .

Så Elon "videolive" på Battery day og da lurte jeg også på det chemiske...

"har isolator har fått urenheter i seg"



"Det står i ene artikkelen det ble lenket til.

Men kort fortalt er det visstnok ett design som ikke tillater urenheter i isolator, også har isolator har fått urenheter i seg og ringen er sluttet...
Visstnok noen salt-krystaller som "vokser" i isolatoren som til slutt kortslutter cella?

Selvsagt ikke offentlige kilder men en teori de viser til i linken, men det illustrerer bare prinsippet om at fabrikkens lokalisering ikke har så mye å si på kvalitet i en global økonomi.
Litiumet kommer trolig fra samme kilde uansett hvor fabrikken er, samme med mange andre råvarer... forurensing må oppdages på streng kvalitetskontroll, og helst ha en plan B dersom noe svikter."

Radial

Dette er over hodet ikke mitt fag, men jeg skjønner prinsippet.

https://electrek.co/2020/10/12/hyundai-recall-77000-kona-electric-cars-risk-battery-fire-lg-chem/

SitatThe ministry said it found "the separator in the battery cell was damaged due to errors in the manufacturing process," indicating LG Chem's battery cell could be the cause of fires. The National Forensic Service also came up with a similar conclusion that "electric problems in battery pack assembly" are assumed to have caused the fires

https://electrek.co/2021/02/12/cause-of-lg-battery-fires-rumored-to-be-found/amp/
SitatIn a lithium ion battery of any type, there are layers: one of anodes (negative electrodes), and one of cathodes (positive electrodes), with a separator in between. For most commonly used cells today, a liquid electrolyte is injected that contains the lithium ions in the form of salts. The separator is constructed in such a way that the ions can pass through the separator. They move toward the cathode when discharging, and toward the anode when charging. These sandwiches are either layered (in a pouch or prismatic cell), or wound (in a cylindrical cell). Typically there are dozens of layers used in total.

The plague of such a design is that something called dendrites can form, most commonly from overcharging, but also from any impurities whatsoever in the electrolyte. The electrolyte is a lithium salt in an organic solvent, and similar to other salts, they can facilitate growth of crystal structures. When this happens, they tend to grow dendrites like roots. If these grow in just the right way, they can pierce the separator and create a short between the cathode and anode. If the dendrite is strong enough, it will remain intact and cause the cell to heat up rapidly due to the short. Eventually, this will cause a fire.

Det er bare rykter selvfølgelig alt sammen.
Men det illustrerer det jeg nevner om design, forurensinger og ingen "plan B" når cella kortslutter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

espenri

Det ser ut som vi kan legge denne tråden død så vidt jeg skjønner, vet vi hvilke produsenter som får batterier fra denne fabrikken?

SitatHyundai told InsideEVs that the investigation led by MOLIT (Ministry of Land, Infrastructure, and Transport) in South Korea pointed that the folded anode tab "could allow the lithium plating on the anode tab to contact the cathode, resulting in an electrical short." It's this electrical short that would cause the fires. All the defective cells came from LGES's plant in Nanjing.

Kilde: https://insideevs.com/news/492387/hyundai-confirms-kona-electric-fires-cause/
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Tellus

#24
Dette var interessant, men det gjenstår vel å få det bekreftet offisielt. Tidligere har det vært spekulert i om separatoren var problemet. GM var visstnok ute og kommuniserte at de har brukt en annen separator enn den som befinner seg i Kona. Hvis separatoren ikke er problemet vil jeg tro at GM burde har eksakt samme problem som Hyundai. Grunnen til at Bolt/Ampera-e tilsynelatende har langt færre tilfeller av selvantenning enn Kona kan være at Hyundai opererer med mindre buffere og/eller har implementert en mer aggressiv ladekurve.

GM har hele tiden hevdet at problemet kun kan oppstå når batteriet har høy SOC. Den foreløpig fiksen til GM er å redusere max netto SOC til 95%. Hyundai forøkte en annen fiks som ikke innbear reduksjon av netto batterikapasitet. Den fiksen feilet som kjent og vi har flere tilfeller av selvantenning av Kona på biler med fiksen installert. Nå skal Hyundai bytte alle batterier i de berørte bilene. GM lover programvarefiks som ikke skal meføre reduser batterikapasitet. Blir spennende fremover dette både for Kona og Ampera-e eier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA