Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?  (Lest 928 ganger)

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Sv: Biler med LG Chem - Avvente kjøp?
« Svar #15 på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 07:20 »

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 08:45 »
De fleste elbiler i Norge bruker vel LG. Hyundai sitt problem ser ut til å være isolatorer i cellene. GM bruker en annen isolatorer. Hva problemet er her vet jeg ikke. Fellestrekk for problemcellene er at de alle har vært produsert i Sør Korea. Europeiske biler ser stort sett ut til å få celler fra LG sin fabrikk i Polen.

Radial

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 11:10 »
Tror ikke man skal henge seg opp i hvor cella er produsert.

Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet. Fabrikkens plassering er ikke veldig vesentlig.

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #18 på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 21:10 »

Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet. Fabrikkens plassering er ikke veldig vesentlig.

Radial :+1: interessant. Og isolatorer i cellene er nevnt her tidligere.

Vet du noe mer konkret her ift det du skriver:

"Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet."
« Siste redigering: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 21:12 av Electric cars in Norway »

Radial

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #19 på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 21:54 »

Radial :+1: interessant. Og isolatorer i cellene er nevnt her tidligere.

Vet du noe mer konkret her ift det du skriver:

"Det er design, materialvalg og urenheter i råvarene som er problemet."

Det står i ene artikkelen det ble lenket til.

Men kort fortalt er det visstnok ett design som ikke tillater urenheter i isolator, også har isolator har fått urenheter i seg og ringen er sluttet...
Visstnok noen salt-krystaller som "vokser" i isolatoren som til slutt kortslutter cella?

Selvsagt ikke offentlige kilder men en teori de viser til i linken, men det illustrerer bare prinsippet om at fabrikkens lokalisering ikke har så mye å si på kvalitet i en global økonomi.
Litiumet kommer trolig fra samme kilde uansett hvor fabrikken er, samme med mange andre råvarer... forurensing må oppdages på streng kvalitetskontroll, og helst ha en plan B dersom noe svikter.

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #20 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 15:48 »
Jeg la ut siste informasjon her nå nettopp:

https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.msg961999#new

Electric cars in Norway

• Gold Member
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
« Svar #21 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 15:50 »
Radial :+1: takker for din innsikt i dette :+1:

Vet du hva slags saltkrystaller ...stoff urenheter det kan være? Er det et bestemt saltkrystaller...stoff eller og hvor kommer de ifra? Oppstår saltkrystallene ...stoffene i prosessen? Og hva tenker du da?Kan det fikses enkelt, tror du?

Sikkert dumme spm...Jeg merker jeg bare kan så lite når det gjelder chemi :D men må jo spørre..for å lære.  .

Så Elon "videolive" på Battery day og da lurte jeg også på det chemiske...

"har isolator har fått urenheter i seg"

"Det står i ene artikkelen det ble lenket til.

Men kort fortalt er det visstnok ett design som ikke tillater urenheter i isolator, også har isolator har fått urenheter i seg og ringen er sluttet...
Visstnok noen salt-krystaller som "vokser" i isolatoren som til slutt kortslutter cella?

Selvsagt ikke offentlige kilder men en teori de viser til i linken, men det illustrerer bare prinsippet om at fabrikkens lokalisering ikke har så mye å si på kvalitet i en global økonomi.
Litiumet kommer trolig fra samme kilde uansett hvor fabrikken er, samme med mange andre råvarer... forurensing må oppdages på streng kvalitetskontroll, og helst ha en plan B dersom noe svikter."
« Siste redigering: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 15:58 av Electric cars in Norway »

Radial

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #22 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 22:16 »
Dette er over hodet ikke mitt fag, men jeg skjønner prinsippet.

https://electrek.co/2020/10/12/hyundai-recall-77000-kona-electric-cars-risk-battery-fire-lg-chem/

Sitat
The ministry said it found “the separator in the battery cell was damaged due to errors in the manufacturing process,” indicating LG Chem’s battery cell could be the cause of fires. The National Forensic Service also came up with a similar conclusion that “electric problems in battery pack assembly” are assumed to have caused the fires

https://electrek.co/2021/02/12/cause-of-lg-battery-fires-rumored-to-be-found/amp/
Sitat
In a lithium ion battery of any type, there are layers: one of anodes (negative electrodes), and one of cathodes (positive electrodes), with a separator in between. For most commonly used cells today, a liquid electrolyte is injected that contains the lithium ions in the form of salts. The separator is constructed in such a way that the ions can pass through the separator. They move toward the cathode when discharging, and toward the anode when charging. These sandwiches are either layered (in a pouch or prismatic cell), or wound (in a cylindrical cell). Typically there are dozens of layers used in total.

The plague of such a design is that something called dendrites can form, most commonly from overcharging, but also from any impurities whatsoever in the electrolyte. The electrolyte is a lithium salt in an organic solvent, and similar to other salts, they can facilitate growth of crystal structures. When this happens, they tend to grow dendrites like roots. If these grow in just the right way, they can pierce the separator and create a short between the cathode and anode. If the dendrite is strong enough, it will remain intact and cause the cell to heat up rapidly due to the short. Eventually, this will cause a fire.

Det er bare rykter selvfølgelig alt sammen.
Men det illustrerer det jeg nevner om design, forurensinger og ingen "plan B" når cella kortslutter.