Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe iMiEV, eller en av brødrene.

Startet av Elbanditten, onsdag 03. mars 2021, klokken 02:38

« forrige - neste »

Elbanditten

Hei.
Trenger litt tips og råd, i min vurdering om elbil er noe for meg.
Har søkt, og funnet mye nyttig info, her på forumet, men har samler opp noen spørsmål jeg ikke helt har funnet ut at. Setter pris på alle innspill. 🙂

Har lavt rekkevidde, og plassbehov, så ser primært etter en av trillingene.
Aller helst en iMiEV, pga parkeringsvarmeren.

Hvis jeg har forstått det riktig, er det litt «overkill» med ladestasjon til denne, siden ombordladeren bare gir ca 3kW.

Har nå en utestikk på 16A kurs, som deles med stue og gang. Og det er ikke mange hundre watt som brukes der, bare litt lys, og tv/appeltv/hjemmesentral
Slik jeg har forstått det, trekke ikke «ladekladden» som ofte(alltid?) følger med trillingene, mer enn maks 10A(som sagt, hvis jeg har forstått riktig...😝)

Det er overspenningsvern i sikringsskapet, og og jordfeilbryter/varsler på vegen ved siden av, så vidt jeg kan skjønne.

Så her er spørsmålene mine:
Er det lovlig å lade slik?
Kan jeg eventuelt gjøre det sikrere med et CEE uttak på vegen?
Eller må jeg få lagt opp egen 10A kurs?

Har lavt budsjett, men vil jo ha det trygt, og lovlig.

Godt mulig det er mere jeg burde spørre om, men dette er alt jeg kommer på nå.

Legger ved noen bilder av sikringsskap og jordfeilbryter/varsler.


Alle innspill mottaes med stor takk! 🥰

PS. Har postet samme innlegg på underforum for Trillingen, og beklager hvis det ikke er greit.
Fossiltrafikant, enn så lenge.

espenri

Det vil fungere helt fint, men det er ikke lovlig for varig lading.

Ombordlader kan lade med 3.6kw, det vil si at det er opp mot 50% raskere enn via stikkontakt og nødlader, det er en vesentlig forskjell. Om du har behov kommer litt ann på bruken din. Bilen er uansett fulladet i løpet av ca 8 timer med 2.3kw lader. Har du behov for å komme hjem etter jobb og lade litt før du skal ut igjen vil det ha endel å si.

Har selv hatt en iMiev i snart fem år, har kjørt på den 60kkm i løpet av de årene, mer eller mindre problemfritt.

Hvis du er på budsjett og hovedsaklig kjører rolig landevei, eller bykjøring er det en god bil for den bruken. Kjører du endel 90kmt+ ville jeg kanskje tenkt meg om litt, den er ikke spesielt god i høy hastighet.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Loff

Ser i canIon at min putter 1,5 kW inn på batteriet med nødlader og 2,5 kW med ladestasjon. Det gjer at eg får nesten 1 mil ekstra rekkevidde i løpet av tida eg lager og fortærer middagen samanlikna med nødladeren. Kjøpte brukt ladestasjon på finn og har kamerat som er elektriker, så da blei det ikkje dyrt.
Ombordladeren har vel dog lengre forventa levetid på 10 A, så dersom du sjelden skal ut igjen kjapt eller ikkje skal så langt..
Langtur fungerer best i moderat fart, bra med luftmotstand i motorvegfart. Legg du deg ~3 sekund bak ein lastebil sparer du mykje.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

automat

Det er aldri overkill med en ladestasjon. Mange ladestasjoner har innebygd DC-vern. Da slipper man jordfeilbryter type B i sikringsskapet. Det må man ha hvis man installerer ladestikkontakt, enten det er vanlig stikk, eller CEE. Med CEE-kontakt må man også ha (kjøpe) en ladekladd med CEE. Overganger er ikke lov. Flere ulemper med CEE altså.

Utfra bildene ser det ut som du trenger overspenningsvern i sikringsskapet, og en egen ladekurs med ny sikring. Og altså enten B-vern i skap eller ladestasjon.

Jeg ville vurdert en generell oppgradering av sikringsskapet. Men det krever selvfølgelig et større budsjett.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elbanditten

Sitat fra: automat på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:57
Det er aldri overkill med en ladestasjon. Mange ladestasjoner har innebygd DC-vern. Da slipper man jordfeilbryter type B i sikringsskapet. Det må man ha hvis man installerer ladestikkontakt, enten det er vanlig stikk, eller CEE. Med CEE-kontakt må man også ha (kjøpe) en ladekladd med CEE. Overganger er ikke lov. Flere ulemper med CEE altså.

Utfra bildene ser det ut som du trenger overspenningsvern i sikringsskapet, og en egen ladekurs med ny sikring. Og altså enten B-vern i skap eller ladestasjon.

Jeg ville vurdert en generell oppgradering av sikringsskapet. Men det krever selvfølgelig et større budsjett.

Takk for svar. 😊

Glemte å si at jeg bor i leid sokkelleilighet.
Huseier har gitt grønt lys for å få installert nødvendig opplegg.

Bilde 2, viser det som står oppført som «Overbelastningsvern» på kursfortegnelsen.

Hvis elektriker anbefaler å oppgradere sikringsskapet, får jeg høre om huseier kan ta hele eller deler av den kostnaden.

Så en dedikert 10A kurs er trolig den rimeligste løsningen
Den kan vel eventuelt «overdimensjoneres», slik at det kan monteres en ladeboks seinere, hvis ønskelig.

Prøver å skaffe meg litt bakgrunnskunnskap, i tilfelle elektriker prøver å «overselge»


Mvh
Øystein
Fossiltrafikant, enn så lenge.

Elbanditten

Sitat fra: espenri på onsdag 03. mars 2021, klokken 08:10
Det vil fungere helt fint, men det er ikke lovlig for varig lading.

Ombordlader kan lade med 3.6kw, det vil si at det er opp mot 50% raskere enn via stikkontakt og nødlader, det er en vesentlig forskjell. Om du har behov kommer litt ann på bruken din. Bilen er uansett fulladet i løpet av ca 8 timer med 2.3kw lader. Har du behov for å komme hjem etter jobb og lade litt før du skal ut igjen vil det ha endel å si.

Har selv hatt en iMiev i snart fem år, har kjørt på den 60kkm i løpet av de årene, mer eller mindre problemfritt.

Hvis du er på budsjett og hovedsaklig kjører rolig landevei, eller bykjøring er det en god bil for den bruken. Kjører du endel 90kmt+ ville jeg kanskje tenkt meg om litt, den er ikke spesielt god i høy hastighet.

Takk for svar.
At rekkevidden på bilen er begrenset, gjør ikke så mye, for min egen rekkevidde er ikke all verden den heller. 😝
Over 90 prosent av kjøringa mi, er småkjøring, inn og ut av den lokale bomringen, som enn så lenge er gratis for elbiler.

Er som sagt i vurderingsfasen, på om elbil er noe for meg.
Må regne på om det lar seg gjennomføre innenfor budsjett, og om det lønner seg nok, å gå over fra fossildrif.

Mvh
Øystein
Fossiltrafikant, enn så lenge.

automat

Overbelastningsvern og overspenningsvern er ikke det samme. Sikringsskapet ditt er vel en underfordeling av huseiers sikringsskap? Hvis anlegget har overspenningsvern fra før, så står det sannsynligvis i hovedskapet.

Billigste løsning er stikkontakt på  egen 10A kurs, med jordfeilbryter type B i sikringsskap. For noen få tusenlapper ekstra kan man få en enkel ladestasjon istedet.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

goggo

Sitat fra: Elbanditten på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:16
Huseier har gitt grønt lys for å få installert nødvendig opplegg.

Bilde 2, viser det som står oppført som «Overbelastningsvern» på kursfortegnelsen.

Hvis elektriker anbefaler å oppgradere sikringsskapet, får jeg høre om huseier kan ta hele eller deler av den kostnaden.

Så en dedikert 10A kurs er trolig den rimeligste løsningen
Den kan vel eventuelt «overdimensjoneres», slik at det kan monteres en ladeboks seinere, hvis ønskelig.

Mvh
Øystein

Jeg bor selv i leid sokkel leilighet, og er da i noenlunde samme situasjon som deg. Jeg har også 32A hovedsikringer i inntaksskapet som deg.

Her ble løsningen å legge opp en dedikert 16A kurs med jordfeilbryter type B og CEE kontakt.
Huseieren godtok å betale halvparten av kostnaden for dette siden det øker utleieverdien på leiligheten og siden han vet at det er en godkjent ladeløsning som ikke kan skape problemer i ettertid.

Totalsummen med MVA ble 7000 kr, fordelt på huseier og meg. Men jeg har murvegg og nesten 15 meter mellom sikringsskap og kontakt, så det bør bli betydelig rimeligere hos deg.

Jeg trodde at jeg trengte ladestrøm på 16A, så jeg kjøpte en brukt "portabel ladestasjon" med CEE plugg på Finn. Men jeg ser nå at selv om jeg kjører 30000 km/år så hadde det holdt fint med å lade med 10A med ladekladden som følger bilen.

Med en dedikert kurs så ser jeg ingen fare med å bruke den medfølgende IMIEV ladekladden med en Schuko/CEE  overgang fra Biltema eller Clas Ohlson selv om "ladepolitiet" her på forumet nok sier at det er ulovlig :)

Vi har også hatt tilsyn på elanlegget her, og inspektøren gikk nøye gjennom den nye elbil ladekontakten og syntes det var en god løsning vi hadde kommet fram til her.

mvh
Hugo

PS! Lykke til med IMIEV, det er en kjempefin og økonomisk bil.  Jeg savner min IMIEV veldig, men jeg er en frysepinn så det ble litt kort rekkevidde på vinteren for meg med den...
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Elbanditten

Sitat fra: goggo på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:55
Sitat fra: Elbanditten på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:16
Huseier har gitt grønt lys for å få installert nødvendig opplegg.

Bilde 2, viser det som står oppført som «Overbelastningsvern» på kursfortegnelsen.

Hvis elektriker anbefaler å oppgradere sikringsskapet, får jeg høre om huseier kan ta hele eller deler av den kostnaden.

Så en dedikert 10A kurs er trolig den rimeligste løsningen
Den kan vel eventuelt «overdimensjoneres», slik at det kan monteres en ladeboks seinere, hvis ønskelig.

Mvh
Øystein

Jeg bor selv i leid sokkel leilighet, og er da i noenlunde samme situasjon som deg. Jeg har også 32A hovedsikringer i inntaksskapet som deg.

Her ble løsningen å legge opp en dedikert 16A kurs med jordfeilbryter type B og CEE kontakt.
Huseieren godtok å betale halvparten av kostnaden for dette siden det øker utleieverdien på leiligheten og siden han vet at det er en godkjent ladeløsning som ikke kan skape problemer i ettertid.

Totalsummen med MVA ble 7000 kr, fordelt på huseier og meg. Men jeg har murvegg og nesten 15 meter mellom sikringsskap og kontakt, så det bør bli betydelig rimeligere hos deg.

Jeg trodde at jeg trengte ladestrøm på 16A, så jeg kjøpte en brukt "portabel ladestasjon" med CEE plugg på Finn. Men jeg ser nå at selv om jeg kjører 30000 km/år så hadde det holdt fint med å lade med 10A med ladekladden som følger bilen.

Med en dedikert kurs så ser jeg ingen fare med å bruke den medfølgende IMIEV ladekladden med en Schuko/CEE  overgang fra Biltema eller Clas Ohlson selv om "ladepolitiet" her på forumet nok sier at det er ulovlig :)

Vi har også hatt tilsyn på elanlegget her, og inspektøren gikk nøye gjennom den nye elbil ladekontakten og syntes det var en god løsning vi hadde kommet fram til her.

mvh
Hugo

PS! Lykke til med IMIEV, det er en kjempefin og økonomisk bil.  Jeg savner min IMIEV veldig, men jeg er en frysepinn så det ble litt kort rekkevidde på vinteren for meg med den...
Takk for svar.

Er det eventuelt mulig å «bygge om» ladekladden, med å bytte støpsel til CEE?
For så å bruke overgang til Schuko, di svært få gangene det skulle være nødvendig?

Hva slags forbruk kan jeg regne med på iMiEVen? Er 1,5kW pr. mil, en brukbart estimering?

Mvh
Øystein
Fossiltrafikant, enn så lenge.

espenri

150w/km er nok et greit estimat året rundt.

Se tabell nedenfor hvor jeg logget ladesesjonene mine en periode med snø og vinter og pendlerkjøring:

Dato    Forbruk wh   Distanse   Forbruk   Kommentar
20.11.2019   12954   68.5   189.11   3x oppvarming - vått
26.11.2019   8610   67.4   127.74   
27.11.2019   7605   49.1   154.89   Snø - 1x oppvarming
28.11.2019   8760   58.7   149.23   
05.12.2019   10573   71.6   147.67   Snø + is + 1x oppvarming
12.12.2019   10613   52.8   201.00   
16.12.2019   9129   38.9   234.68   full varme x 2
17.12.2019   8592   40.5   212.15   Full varme -2
15.01.2020   5620   44   127.73   
22.01.2020   10049   71.1   141.34   
27.01.2020   11127   75   148.36   
29.01.2020   9991   45.4   220.07   
31.01.2020   12618   67.2   187.77   
04.02.2020   10063   50   201.26   
19.02.2020   10087   58.7   171.84   
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Elbanditten

Sitat fra: automat på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:53
Overbelastningsvern og overspenningsvern er ikke det samme. Sikringsskapet ditt er vel en underfordeling av huseiers sikringsskap? Hvis anlegget har overspenningsvern fra før, så står det sannsynligvis i hovedskapet.

Billigste løsning er stikkontakt på  egen 10A kurs, med jordfeilbryter type B i sikringsskap. For noen få tusenlapper ekstra kan man få en enkel ladestasjon istedet.
Helt klart at en ladestasjon er det beste, og hvis prisforskjellen fra et 10A stikk, er overkommelig, går jeg for det. Kan eventuelt prøve å få med huseier nå, eller selge den til han, når/hvis jeg flytter.

Sitat fra: espenri på onsdag 03. mars 2021, klokken 13:07
150w/km er nok et greit estimat året rundt.

Se tabell nedenfor hvor jeg logget ladesesjonene mine en periode med snø og vinter og pendlerkjøring:

Dato    Forbruk wh   Distanse   Forbruk   Kommentar
20.11.2019   12954   68.5   189.11   3x oppvarming - vått
26.11.2019   8610   67.4   127.74   
27.11.2019   7605   49.1   154.89   Snø - 1x oppvarming
28.11.2019   8760   58.7   149.23   
05.12.2019   10573   71.6   147.67   Snø + is + 1x oppvarming
12.12.2019   10613   52.8   201.00   
16.12.2019   9129   38.9   234.68   full varme x 2
17.12.2019   8592   40.5   212.15   Full varme -2
15.01.2020   5620   44   127.73   
22.01.2020   10049   71.1   141.34   
27.01.2020   11127   75   148.36   
29.01.2020   9991   45.4   220.07   
31.01.2020   12618   67.2   187.77   
04.02.2020   10063   50   201.26   
19.02.2020   10087   58.7   171.84   
:+1:
Fossiltrafikant, enn så lenge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA