Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Biler med LG Chem - Avvente kjøp?

Startet av espenri, fredag 19. februar 2021, klokken 15:15

« forrige - neste »

espenri

Hei,

med tanke på de siste tilbakekallingene og to forskjellige modeller (Hyundai Kona / Chevy Bolt) fra to forskjellige produsenter som har problemer med batteriene fra LG Chem. Bør man avvente eller avstå med å kjøpe ny / brukt bil hvor LG Chem er leverandør av batterier? Ville dere hatt dette i bakhodet ved vurdering av bilkjøp?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ingeniøren

Hva slags problemer ?

De har levert til Jaguar I-pace og og har ikke hørt om noen med problemer med selve batteriet. LG Chem er vel forøvrig en av de største leverandørene, så skal du ikke ha batteri fra de så snevres utvalget betydelig...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#2
Ingeniøren :+1: tror ikke det gjelder Jaguar.

Jeg postet noe om brann og recall på Kona tråden... se der..lenke under...

Det er ganske dramatisk for LG chemical dette her... just saying..  rykter går fort i bil bransjen så fint at LG tar grep...

https://elbilforum.no/index.php?topic=53308.msg960731#new

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai-reportedly-set-to-replace-kona-lg-batteries-in-korea/

hELgenen

Dette var overraskende...
Hvilke andre produsenter kan være berørt?
LG er vel leverandør for flere....

Radial

Hehe, hvis LG må erstatte så sinnsykt mange celler - da blir det krøll for andre produsenter å skaffe celler også.

VAG skal vel bruke LG celler i hele MEB plattformen + E-tron etc...

Sikreste som finnes inntil videre er vel LPF batteriene til Tesla da (i M3 SR+). Også BYD Blade etterpå
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. februar 2021, klokken 19:10
Dette var overraskende...
Hvilke andre produsenter kan være berørt?
LG er vel leverandør for flere....

Helgenen :+1: da vet du mer enn meg... er ikke LG Chemical de som lager batteriene da? Det står jo LG Chemical på bilens "vaskelapp".

espenri

Som Ingeniøren sier, så er Jaguar av produsentene som benytter LG Chem. At de ikke har hatt problemer enda kan jo være tilfeldig, de har kanskje solgt færre biler, og bilene har ikke vært på markedet like lenge? Bare synsing herfra altså, men jeg ser jo med litt skepsis på å kjøpe en bil med batterier fra dem hvis det plutselig skulle foreligge problemer for flere produsenter.

I farta kjenner jeg til følgende som har LG Chem:
Audi E-Tron (pre 2020?)
Jaguar I-Pace
Hyundai Kona (Sikkert da også Ioniq og Kia Soul / E-niro)
Chevy Bolt / Opel Ampera
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 19. februar 2021, klokken 20:42
Sitat fra: hELgenen på fredag 19. februar 2021, klokken 19:10
Dette var overraskende...
Hvilke andre produsenter kan være berørt?
LG er vel leverandør for flere....

Helgenen :+1: da vet du mer enn meg... er ikke LG Chemical de som lager batteriene da? Det står jo LG Chemical på bilens "vaskelapp".

Jaja..tar den,det jeg mente var bilprodusenter...
Egentlig åpenbart,men men...det er fredag....

tromsø

Det er nok sannsynlig at denne feilen kun finnes i en type Li-ion batteri fra en spesifikk batterifabrikk. LG Chem har flere forskjellige batterifabrikker og flere forskjellige Li-ion type batterier.

Audi etron 55 har feks en LG pouch celle fra en fabrikk i Polen. Og fra august 2020 så brukes også prismatic celler fra Samsung fra en fabrikk i Ungarn. Samme prismatic celler brukes utelukkende i etron 50.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Electric cars in Norway

#9
Sitat fra: tromsø på fredag 19. februar 2021, klokken 21:22
Det er nok sannsynlig at denne feilen kun finnes i en type Li-ion batteri fra en spesifikk batterifabrikk. LG Chem har flere forskjellige batterifabrikker og flere forskjellige Li-ion type batterier.

Audi etron 55 har feks en LG pouch celle fra en fabrikk i Polen. Og fra august 2020 så brukes også prismatic celler fra Samsung fra en fabrikk i Ungarn. Samme prismatic celler brukes utelukkende i etron 50.

Tromsø  :+1: tror eller håper? He he

Jeg vet ikke men tror det er svært.... større enn en liten fabrikkfeil... systemsvikt i LG chem tror jeg....fordi volum er så stort.... hadde det vært en bilmodell som hadde feil... ok, ikke svært... men så  mange.... da er det svært...  LG Chem er nå i kjempe problemer..

Veldig synd synes nå jeg. Liker LG :+1:

LG chem:
The company has eight factories in South Korea and a network of 29 business locations in 15 countries...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/LG_Chem

Ingeniøren

#10
Sitat fra: tromsø på fredag 19. februar 2021, klokken 21:22
Det er nok sannsynlig at denne feilen kun finnes i en type Li-ion batteri fra en spesifikk batterifabrikk. LG Chem har flere forskjellige batterifabrikker og flere forskjellige Li-ion type batterier.

Audi etron 55 har feks en LG pouch celle fra en fabrikk i Polen. Og fra august 2020 så brukes også prismatic celler fra Samsung fra en fabrikk i Ungarn. Samme prismatic celler brukes utelukkende i etron 50.

Tror I-Pace bruker celler fra LG Chem Polen...

Edit: LG Chem har vært en skikkelig brems i Jaguars forsøk på å få opp lade hastigheten på bilen - kanskje de har sine grunner for det..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Radial

Men hvis det er separatoren i cella som er problemet (som linken henviser til og antyder) så blir nok dette problemet større...
Hvorfor skulle separatoren være av annet materiale i andre biler? Virker som ett underleverandørers-problem, som pga kvalitetskontroll ikke har blitt oppdaget.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

tromsø

Det her blir jo synsing men jeg tror denne nyheten skulle vært MYE større hvis det var feil på alle LG-Chems batterier fra alle batterifabrikker! Tror som sagt denne separatorfeilen er lokalisert til en eller flere batterifrabrikker i Sydkorea men tiden vil vise fasit.

Angående "network of 29 business locations in 15 countries" så gjør jo LG Chem mange flere ting en Li-ion batterier.. hvor mange av disse fabrikker som faktisk lager batterier har jeg ikke klart å google frem.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: espenri på fredag 19. februar 2021, klokken 20:45

I farta kjenner jeg til følgende som har LG Chem:
Audi E-Tron (pre 2020?)
Jaguar I-Pace
Hyundai Kona (Sikkert da også Ioniq og Kia Soul / E-niro)
Chevy Bolt / Opel Ampera
Tesla Model 3 LR leveres også med LG batterier f.o.m. høsten 2020.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

Artikkelen ramser opp en del rykter og spekulasjoner, på et problem som kan være litt diffust foreløpig.
Det interressante er å sjekke opp om det  kom tilbakekalling 19. februar som artikkelen spådde, og hvilke som er kommet tidligere.

Sitat fra: NHTSA link=https://www.nhtsa.gov/press-releases/consumer-alert-chevrolet-bolt-recall-fire-risk
Owners of select Model Year 2017-2019 Chevrolet Bolt vehicles should park their cars outside and away from homes until their vehicles have been repaired, due to a new recall for the risk of fire.
Sitat fra: Chevrolet link=https://my.chevrolet.com/how-to-support/safety/boltevrecall#!
We have provided our dealers with a software update that will limit the charge for all the vehicles in this population to 90% while we continue to investigate the cause of these incidents. In the meantime, we know that the safety of our owners and their families is paramount, which is why we're asking owners to take the following steps now that will limit the charge capacity to 90% and reduce the risk of fire.

If you have a 2017 or 2018 model-year Bolt EV:

• Change the vehicle charge settings to use the Hill Top Reserve option

If you have a 2019 model-year Bolt EV:

• Change the vehicle charge settings to enable Target Charge Level at 90%

Sitat fra: Autoblog link=https://www.autoblog.com/2021/01/26/recalled-hyundai-kona-catches-fire/
Recalled Kona EVs in South Korea get software updates and some receive battery replacements after inspection.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA