Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakluke åpner seg under kjøring

Startet av Trond.m, fredag 19. februar 2021, klokken 07:51

« forrige - neste »

Trond.m

Naboen som nylig kjøpte e-tron (etter anbefaling fra meg) har opplevd at bakluken går opp under kjøring 3 ganger på kort tid. Det er jo ikke noe særlig praktisk, og en gang falt det ut bagasje som de måtte stoppe og plukke opp fra veien 😮

Han var i kontakt med verkstedet, som aldri hadde hørt om problemet (det er vel standardsvaret man får 😏) De anbefalte han å resette normalposisjon på bakluken ved å dytte den opp til maks og holde inne knappen bak. Dette synes jeg høres ut til å være helt irrelevant for den feilen han opplever. Er det noen som har opplevd noe tilsvarende, eller har tips til hva som kan forårsake feilen. Nøkkelen er ikke i klem i bukselomme og det er ikke noe fysisk som hindrer bakdøren i å låse seg.

nosi1202

Knappen på fjernkontrollen er vel uansett deaktivert når nøkkelen er inni bilen? Har i alle fall vært sånn på mine biler (uten at jeg kjenner e-tron)
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

h1rik

Uavhengig av hva som har skjedd i denne saken så kan jeg bekrefte at bakluken kan åpnes ved hjelp av fjernkontrollen/nøkkelen selv om man sitter inni bilen. Dette skjedde meg en gang da jeg hadde parkert i garasjen, husker ikke om tenningen var på eller ikke.
2020 e-tron 55

Trond.m

Sitat fra: h1rik på fredag 19. februar 2021, klokken 10:37
Uavhengig av hva som har skjedd i denne saken så kan jeg bekrefte at bakluken kan åpnes ved hjelp av fjernkontrollen/nøkkelen selv om man sitter inni bilen. Dette skjedde meg en gang da jeg hadde parkert i garasjen, husker ikke om tenningen var på eller ikke.
Takk. Har du forsøkt i fart ? 😉. Naboen opplevde at den gikk opp i 80 km sone og en ryggesekk falt ut. Det kan jo være en sperre for det når bilen er i bevegelse. Men uansett lå nøkkelen i en jakkelomme, så det kan ikke være grunnen. Det har skjedd 3 ganger i år.

h1rik

Har ikke prøvd i fart, det var ikke meningen å prøve det i garasjen heller. Den gangen var jeg heldig med at bakluken stoppet i ladeboksen i stedet for betongveggen. Det oppsto ingen skade, men ble en vekker i og med at nøkkelen lå i jakkelommen og tydeligvis hadde havnet i klem.

Jeg ville tenkt det er en sperre for åpning ved hjelp av nøkkelen i fart, men hvem vet.
2020 e-tron 55

Trond.m

#5
Bra. Har opplevd nesten det samme med en BMW. Gikk bak bilen og kom til å utløse fotsensoren. Ble også reddet av ladeboksen.  Audi har løst det ved å gjøre det nesten umulig å få åpnet bakluken med foten. Det er jo grenser for hvor lenge det er naturlig å stå å sparke under fangeren 😉

daktari

Jøss det var snålt! har han noe på hengerfestet som ser ut som en sparkende fot?

Uansett, kanskje prøve "automatisk låsing av bil i fart"? Da strever hvertfall folk med å åpne bilen utenfra når du stopper.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Nei, ikke så vidt jeg vet 😏 Mulig han gar hengerfeste montert.

elektro

Det er en funksjon i MMI under dører og vinduer eller noe som heter «Lås Bakluke». Jeg har den som hurtigtast. Kjekt for å unngå at barn eller andre åpner bakluken når det ikke skal gjøres, eller i vaskehall eller lignende.

Mener det deaktiverer knappen på nøkkelen, fotsensoren og håndtaket på luka bak. Med mindre man har nøkkelen i umiddelbar nærhet når man trykker på håndtaket. Ellers må den åpnes vha. knappen i førerdøra. (Står sikkert beskrevet i manualen.)

PS! Vær oppmerksom på at luken heller ikke bør stå i spenn, hvis bagasjerommet er fullt. Litt går bra da.. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m


elektro

#10
Bil -> Innstillinger og Service -> Sentrallås -> Lås under kjøring / Lås håndtak bakluke

Testet nå, og den siste av disse innstillingene låser kun bakluken utenfra. Da er den låst selv om du har nøkkelen i hånda. Men, det forhindrer deg ikke fra å åpne luken med 2x trykk på nøkkelen eller med knappen i førerdøren.

Det skal imidlertid ikke være mulig å åpne luken med nøkkelen når tenningen er på, selv om den står i Park. Og langt mindre i Drive. Fotsensoren skal heller ikke fungere med tenningen på. Da er det bare knappen i førerdøren og håndtaket i bakluken som virker. Hvis denne ikke er låst.

Høres ut som noe feil med låsen, hvis den ikke stod i spenn- eller ikke var ordentlig igjen i utgangspunktet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Martin-

Etter 2 nesten ulykker inne i egen garasje, der lukeåpning hadde gitt skader på luka da den treffer metallhyller på bakveggen i garasjen, tok jeg saken i egne hender. Har hørt rykter om at knappen for dobbel trykk på nøkkel kan deaktiveres hos forhandler, men Møller Trondheim nektet for at dette var mulig. Åpnet da fjernkontrollnøkkelen, og fjernet en 3mm lang plast tapp under knappen, slik at jeg nå må trykke ganske bestemt for å aktivere denne. Måtte gå ganske fysisk til verks, da fjernkontrollnøkkelen er klipset og limt sammen fra fabrikk. Gikk fint å lime den sammen igjen, men ikke noe prosjekt for hvermannsen. Men mye bedre enn å ripe opp bakluka fordi fjernkontrollnøkkelen aktiveres i lomma ved et uhell. Helt magisk design av Audi at denne knappen er den i midten som fysisk stikker lengst ut, og er mest utsatt for "lommetrykking"...
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

elektro

Ja, har selv kommet tilbake bil parkert bil med bakluka åpen. Den burde gå an å lage er hylster som gjorde alle knappene enten helt tildekket  eller med en nedsenkning. Med keyless, knappen i førerdøra og fotsensoren er det sjelden man trenger å trykke på nøkkel uansett.

Men, jeg tror ikke det skal være mulig å åpne bakluka i fart, så der ville jeg tatt kontakt med Møller, eller bare booket time i Bilhold appen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Bilen har ikke keyless, så midtknappen er jo praktisk å ha. Mener å ha lest at noen har kodet bilen sånn at intervallet mellom dobbelttrykk settes lavere enn standard. Mener at de hadde satt den til 0,4 sekunder. Da kan den fortsatt benyttes ved å trykke raskt, men åpner seg ikke i lommen. Snakket med servicetekniker hos Audi, og de hadde ikke den muligheten i sitt system, men han så ikke bort fra at det er mulig å gjøre selv hvis man har utstyr til det. Et alternativ er å kjøpe en beskyttelse til nøkkelen. Når løser det uansett ikke problemet med at døren åpner seg i fart, men det reduserer faren for ufrivillig åpning med nøkkelen.

Noen som har forsøkt denne eller andre fre ebay ?


Ingeniøren

Sitat fra: elektro på søndag 21. februar 2021, klokken 07:28
Ja, har selv kommet tilbake bil parkert bil med bakluka åpen. Den burde gå an å lage er hylster som gjorde alle knappene enten helt tildekket  eller med en nedsenkning. Med keyless, knappen i førerdøra og fotsensoren er det sjelden man trenger å trykke på nøkkel uansett.

Men, jeg tror ikke det skal være mulig å åpne bakluka i fart, så der ville jeg tatt kontakt med Møller, eller bare booket time i Bilhold appen.

Har nøkkelen hengen i en snor rundt halsen, innenfor jakka. Om sommeren tas den av og legges mellom setene. Synes det er veldig praktisk da jeg ikke liker å ha ting i lommene og nøkkelen er ikke utsatt for lommerusk og slitasje :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA