Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Think Buddy

Startet av elektrolux, fredag 19. februar 2021, klokken 06:11

« forrige - neste »

elektrolux

Da er vi i gang med en gammel drøm om montering av Think a266 teknikk i en Buddy M9.

Motor og gir er forbausende like fysisk, men selvfølgelig i en helt annen klasse teknisk. Mest imponerende var denne motoren i en Renault 5 sammen med 1/2 Leaf batteri. Mener å huske at effektuttaket var satt til 60 kW! Her blir selvfølgelig effekten begrenset til 15 kW over 1t, men det gir jo rom for frisk akselerasjon.

Kappet vekk ene staget under motoren for å ha bedre plass for plassering av Siemens motoren, men det ser ut som den kan sveises på igjen der den stod.

Batteri blir sannsynligvis 54 Leaf dobbeltceller av 2 generasjon koblet 3 i parallell for 130V nominell spenning og like under 30 kWt kapasitet.

Største utfordringen blir oppkobling mot øvrig elektrisk anlegg, og venter på skjema fra Buddy fabrikken.

Blir dette suksess snakker vi ganske så rå #bomfrie 4 hjuls 3 seter MC.  8)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Morsomt prosjekt

Hva er kostnadene på delene? Ser ut som et prosjekt med mye egeninnsats og krever en viss elektronikk/strømkompetanse.

elektrolux

#2
Delene er gratis. Plukket ut av en av altfor mange Think Classic som har havnet hos huggeren.

Batteriet og BMS kommer nok på nærmere 30 KNOK, så vi snakker fort 70 000 kr inkludert Buddy motorsykkelen og Think donor bilen.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Blir jo unikt og da er jo kostnaden ikke såååå viktig.

elektrolux

Fremdeles 1/3 av det første eier av Buddyen betalte ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RoadRunner

Artig!!

Hvilken BMS bruker du?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Caspar

Passer veldig fint. Her sitter den i en Buddy
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Caspar sin demo/skolebil var en klar inspirasjon, men for økt effektivitet (og lavere tyngdepunkt ) tilstreber vi å ha akslingene i rett linje ut til hjulene når bilen kjører.

Usikker på BMS. Har god erfaring med GK anlagenteknik sin, og den leveres også med cellekort direkte tilpasset Leaf dobbeltceller. På den andre siden er det mye kjekk info en får opp på et display med systemet Caspar bruker.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Selvsagt lurt å ha så rette drivaksler som mulig når bilen står på hjulene. På bildet mitt så henger jo bilen i luften og bakhjulene er helt nedfjæret, da blir det jo litt vinkel. Betyr ikke så mye for min Buddy som ikke skal kjøres.
De originale bakdemperene på Buddyen er veldig lange og tillater stor utfjæring som kan gi utfordringer for leddene på drivakselen. For å begrense dette har jeg brukt bakdempere til til Think som er ca 30 cm. når de er helt ute.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Afigiennai

#9
Sitat fra: elektrolux på fredag 19. februar 2021, klokken 06:11




Største utfordringen blir oppkobling mot øvrig elektrisk anlegg, og venter på skjema fra Buddy fabrikken.


Hvorfor trenger du skjema fra Buddy? Sigma DC kontroller passer ikke til AC motor.
Min mening er at alt må rives og bygges på nytt. ( untat belysnig...)

elektrolux

#10
Fikk skjema, og tenker på om det blir mulig å styre originale instrumenter til å vise SOC og belastning på det nye batteriet.

Ellers noe treg framdrift, men fikk endelig bestemt bakre motorfeste via nytt nedre støttestag. Oppe kuttet vi vekk ene staget for at det ikke skulle komme i konflikt med girlåsmotoren.

Fikk samtidig tak i et 24 kWt Nissan NV 200 batteri levert på døren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Jeg regner med at du skal bruke Siemens kontrolleren fra Thinken?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Ja. Og helst med US firmware for noe økt effektivitet og "slurefunksjon" ved stillstand.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Sender deg pinout på alle ledningene når jeg kommer hjem fra fjellet
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA