Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Think Buddy  (Lest 248 ganger)

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14349
    • Vis profil
Think Buddy
« på: Fredag 19. Februar 2021, klokken 06:11 »
Da er vi i gang med en gammel drøm om montering av Think a266 teknikk i en Buddy M9.

Motor og gir er forbausende like fysisk, men selvfølgelig i en helt annen klasse teknisk. Mest imponerende var denne motoren i en Renault 5 sammen med 1/2 Leaf batteri. Mener å huske at effektuttaket var satt til 60 kW! Her blir selvfølgelig effekten begrenset til 15 kW over 1t, men det gir jo rom for frisk akselerasjon.

Kappet vekk ene staget under motoren for å ha bedre plass for plassering av Siemens motoren, men det ser ut som den kan sveises på igjen der den stod.

Batteri blir sannsynligvis 54 Leaf dobbeltceller av 2 generasjon koblet 3 i parallell for 130V nominell spenning og like under 30 kWt kapasitet.

Største utfordringen blir oppkobling mot øvrig elektrisk anlegg, og venter på skjema fra Buddy fabrikken.

Blir dette suksess snakker vi ganske så rå #bomfrie 4 hjuls 3 seter MC.  8)
« Siste redigering: Fredag 19. Februar 2021, klokken 06:36 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, og Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 518
    • Vis profil
Sv: Think Buddy
« Svar #1 på: Fredag 19. Februar 2021, klokken 21:08 »
Morsomt prosjekt

Hva er kostnadene på delene? Ser ut som et prosjekt med mye egeninnsats og krever en viss elektronikk/strømkompetanse.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14349
    • Vis profil
Sv: Think Buddy
« Svar #2 på: Lørdag 20. Februar 2021, klokken 01:41 »
Delene er gratis. Plukket ut av en av altfor mange Think Classic som har havnet hos huggeren.

Batteriet og BMS kommer nok på nærmere 30 KNOK, så vi snakker fort 70 000 kr inkludert Buddy motorsykkelen og Think donor bilen.

« Siste redigering: Lørdag 20. Februar 2021, klokken 07:32 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, og Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 518
    • Vis profil
Sv: Think Buddy
« Svar #3 på: Lørdag 20. Februar 2021, klokken 15:57 »
Blir jo unikt og da er jo kostnaden ikke såååå viktig.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14349
    • Vis profil
Sv: Think Buddy
« Svar #4 på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 06:59 »
Fremdeles 1/3 av det første eier av Buddyen betalte ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, og Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RoadRunner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 688
    • Vis profil
Sv: Think Buddy
« Svar #5 på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 20:15 »
Artig!!

Hvilken BMS bruker du?
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2021
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Caspar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1139
    • Vis profil
Sv: Think Buddy
« Svar #6 på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 23:22 »
Passer veldig fint. Her sitter den i en Buddy
  [ You are not allowed to view attachments ]  
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14349
    • Vis profil
Sv: Think Buddy
« Svar #7 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 08:00 »
Caspar sin demo/skolebil var en klar inspirasjon, men for økt effektivitet (og lavere tyngdepunkt ) tilstreber vi å ha akslingene i rett linje ut til hjulene når bilen kjører.

Usikker på BMS. Har god erfaring med GK anlagenteknik sin, og den leveres også med cellekort direkte tilpasset Leaf dobbeltceller. På den andre siden er det mye kjekk info en får opp på et display med systemet Caspar bruker.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Microlino, og Aptera #2246 og Sølv Monotrazer MTE-150

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1139
    • Vis profil
Sv: Think Buddy
« Svar #8 på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 08:48 »
Selvsagt lurt å ha så rette drivaksler som mulig når bilen står på hjulene. På bildet mitt så henger jo bilen i luften og bakhjulene er helt nedfjæret, da blir det jo litt vinkel. Betyr ikke så mye for min Buddy som ikke skal kjøres.
De originale bakdemperene på Buddyen er veldig lange og tillater stor utfjæring som kan gi utfordringer for leddene på drivakselen. For å begrense dette har jeg brukt bakdempere til til Think som er ca 30 cm. når de er helt ute.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn