Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skuffende treg nødladekabel!

Startet av Hafting, fredag 09. juli 2021, klokken 21:02

« forrige - neste »

Hafting

Første lading ble med en Nissan-lader (problemer med å stille om laderen til 240V system). Som ventet ladet den med 2kW.

Så fikk jeg etterhvert stilt om Škoda-laderen. Opplegget med å trykke inn begge knappene er greit nok, men det står ingen steder at det ikke virker med tommelfingrene mine. (Kanskje de er for store?) Med pekefingre gikk det – men når man holder laderen i hendene, er det dessverre tomlene som er fri til bruk.

Så ladet den bare med 1kW. Estimert ladetid flere døgn.  :-[ Men ok, den stod på «low».  Stilte den om til «high», og fikk — 1,5kW?  Bare 6½A?  Det skal være greit å trekke 10A fra en stikkontakt, altså 2,4kW.  Laderen skulle ikke ha noe problem med dette, den kan jo levere hele 7,4kW med enfaset industrikontakt.

Så HVORFOR er den så svak på «high»?  Stakkarer som har andre ting på samme kurs, kan bruke «low» for å være snill med sikringene. Når bilen er alene på kursen, bør man kunne bruke «high» og få den høyeste forsvarlige effekten. Og det er mer enn 6A.

Orbit

Den skuffelsen får du med alle nye ladekabler i Norge. De leveres med 8 A som max på schuko (antagelig siden sikring skal være maks 10 A). Så når du bytter mellom low/high på kabelen, er det i praksis 6 A (minste strømtrekk støttet av standarden) og 8 A. VW-konsernet leverer kabler med denne begrensningen i Norge, Frankrike og Finland. I resten av Europa er den utbyttbare shuko-enden kodet til 10 A.

Når du bare ser 1.5 kW i bil, tipper jeg det er på samme måte som hos Audi hvor det vises effekt etter tap i AC/DC-omformer, dvs effekten som går inn på batteriet. Audi sin ombordlader (som ikke er direkte sammenlignbar med Enyaq) har f.eks. 10% tap ved 8 A (mindre på høyere strømtrekk). Likevel er effekten du ser litt lav, så jeg tipper du også har nettspenning i den lavere enden av normalområdet, evt også tynn/lang kabel fra sikringsskap til stikkontakten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ProsjektX

Sitat fra: Orbit på fredag 09. juli 2021, klokken 22:15
Den skuffelsen får du med alle nye ladekabler i Norge. De leveres med 8 A som max på schuko (antagelig siden sikring skal være maks 10 A). Så når du bytter mellom low/high på kabelen, er det i praksis 6 A (minste strømtrekk støttet av standarden) og 8 A. VW-konsernet leverer kabler med denne begrensningen i Norge, Frankrike og Finland. I resten av Europa er den utbyttbare shuko-enden kodet til 10 A.
Til info så er ladekladden som Hyundai leverer mulig å stille mellom 6, 8, 10, 12 ampere, så ikke alle er begrenset.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

TrygveL

Du kan stille low/high på laderen og redusere ladehastughet i infotainment på bil. Mener jeg var oppe i 8A med lader på high og ac lading reduksjon skrudd av i infotainment.

Skal du lade raskere/lovlig så er det bare en ting som nytter.

Tafsern

Med vår stilt på "high" veksler den mellom 2 og 2,5 kW :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA