Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader Tesla fra ujordet stikk?

Startet av Rossifan46, torsdag 18. februar 2021, klokken 13:45

« forrige - neste »

Rossifan46

Hei.

I forbindelse med et webinar jeg deltar på om elbiler og ladeproblematikk blir det påstat at sitat; "Tesla slår av GMI (ground monitor interrupter) for sine biler i det særnorske IT-nettet. Teslas biler opplever derfor sjeldnere enn andre leverandører problemer ved ladingen."

Jeg kan ikke skjønne at dette kan stemme, da ville man i så fall kunne ladet bilen fra ujordet stikk, noe jeg ikke tror er mulig. Tesla løser nok dette på en mer sofistikert måte.
Kan noen avkrefte eller bekrefte om Tesla sine biler (uavhengig av modell) tar til seg lading fra ujordet stikk?


Ansvarsfraskrivelse, mulig NEK400 sier noe om at det ikke er lovlig å lade elbil fra ujordet stikk, men det er altså ikke problemstillingen her :-)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Handyman

Jeg forsøkte å lade min TM3 fra i Danmark sommeren -19 med UMC gen 2 og fikk det ikke til siden jordtilkoblingen ikke passer Schuko. Jeg måtte "jukes litt" og koble en ledningstump mellom jordklemmene ;-) Da fikk jeg ladet. Når det gjelder UMC gen 1, mener jeg at man kan få ladet uten jordpotensial. Så det kan derfor hende at infoen din stemmer på eldre Teslaer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rossifan46

Det tolker jeg som at det ikke fungerer å lade fra ujordet stikk med UMC gen 2.
Da blir det spennende å se om noen har erfaring med tilsvarende lading med UMC gen 1 :)
Kia Niro EV
Nissan Leaf Tekna 30 kWh
Tesla Model S 85 AP1

Espen Hugaas Andersen

Kan ikke tenke meg at det skulle gå.

UMC gen 1 har forsåvidt en egen utgave for Norge, med noen forskjeller. Dette med bakgrunn i problemer med lading av Model S ved introduksjonen i 2013. Men jeg mener bestemt at den bare er litt mer tilgivende på jordnivåer, støy og slikt, men at man fortsatt må ha jord.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Romsterte litt mer i hukommelsen min, og jeg mener forskjellen er at UMC gen 1 i EU-utgaven forventer at det er ca null spenningsforskjell mellom en av lederne (nøytral) og jord. På IT-nett vil begge lederne variere i spenning i forhold til jord, ettersom man ikke har en nøytral-leder. Derfor kom Tesla med en egen versjon av UMC for Norge, som aksepterer at begge lederne varierer i spenning i forhold til jord.

Men i både IT-nett og TN-nett skal det være lik strøm i begge lederne, og så GMI funksjonaliteten trenger ikke være noe annerledes.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ellemelle

Jeg har ladet ujordet med UMC1 i Danmark. Antatt livsfarlig, men ingen fikk lov til å komme nærmere enn 5 meter fra bilen :-)

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 18. februar 2021, klokken 14:32
Kan ikke tenke meg at det skulle gå.

UMC gen 1 har forsåvidt en egen utgave for Norge, med noen forskjeller. Dette med bakgrunn i problemer med lading av Model S ved introduksjonen i 2013. Men jeg mener bestemt at den bare er litt mer tilgivende på jordnivåer, støy og slikt, men at man fortsatt må ha jord.

Om hullkommelsen min fortsatt er verd noe så minnes jeg å ha lest i disse forumtrådene om en bruker som fikk støt fra dørhåndtaket da han - ved ett uhell? - ladet ujordet.  Om jeg ikke minnes helt feil var også det i ett feriehus i Danmark :P

Men ja, det er ganske lenge siden¹, så sannsynligvis UMC gen 1.

¹)  Gjetter friskt på sommeren 2014?
Model S 85D

Veggen

Det kan ha vært meg.
Ladet fra ujordet stikk fra en hytte på lalandia ved legoland våren 2015.
Det gikk helt greit den gangen, har ikke gjentatt forsøket siden.
Det summet litt i fingrene når man tok på bart metall, men var ikke veldig dramatisk.
Ungene fikk beskjed om å holde seg på avstand dog.  :laugh:

Muffinman

#8
Måtte lade fra ujordet stikk i Spania i 2017. Fungerte helt fint med gammel UMC. Fungerte ikke med Mennekes kabel.

Bruker også samme oppsett for å testkjøre aggregatet mitt. Dårlig med jording, men knallfint å kunne regulere strømtrekket for å teste ulike belastninger :)

Amoss

Sitat fra: Veggen på torsdag 18. februar 2021, klokken 17:54
Det kan ha vært meg.
Ladet fra ujordet stikk fra en hytte på lalandia ved legoland våren 2015.
Det gikk helt greit den gangen, har ikke gjentatt forsøket siden.
Det summet litt i fingrene når man tok på bart metall, men var ikke veldig dramatisk.
Ungene fikk beskjed om å holde seg på avstand dog.  :laugh:

Beskrivelsen stemmer rimelig godt med hva hullkommelsen dukket opp med, så stemmer sikkert at det var deg da ja :)
Bommet bare med ett knapt år, så tippet ikke så ALT for galt heller ;)
Model S 85D

o.b.lix

Jeg har også ladet med ujordet stikk i danmark med umc1 og model s 85d. Denne har en første generasjons lader som har en slags skilletrafo og tåler mye mer juling enn dagens ladere som er helelektronisk styrt, så ikke sikkert disse godtar ujordet kabling.

Men umc1 er annerledes koblet i Norge og Europa, som betyr at norsk umc1 kan brukes i hele Europa, mens Europeisk umc1 ikke kan brukes i Norge. 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: o.b.lix på fredag 19. februar 2021, klokken 09:01
Jeg har også ladet med ujordet stikk i danmark med umc1 og model s 85d. Denne har en første generasjons lader som har en slags skilletrafo og tåler mye mer juling enn dagens ladere som er helelektronisk styrt, så ikke sikkert disse godtar ujordet kabling.

Men umc1 er annerledes koblet i Norge og Europa, som betyr at norsk umc1 kan brukes i hele Europa, mens Europeisk umc1 ikke kan brukes i Norge.
Er vel kun på IT-nett utenlandsk UMC ikke funker, bør funke fint på TN, både 1 og 3-fas?

o.b.lix

Sitat fra: geear på fredag 19. februar 2021, klokken 22:43
Er vel kun på IT-nett utenlandsk UMC ikke funker, bør funke fint på TN, både 1 og 3-fas?

Sannsynligvis, men er ikke merket i Norge hva som er hva, og er vel mest IT nett her
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA