Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte fra Zoe til Ioniq?

Startet av Svein_H, onsdag 17. februar 2021, klokken 14:46

« forrige - neste »

Svein_H

Som nevnt tidligere har Ioniq med det mindre batteriet ikke nok rekkevidde til daglig jobbpendling uten lading, det var derfor jeg valgte Zoe. Nå som Ioniq matcher rekkevidden til Zoe med det større batteriet hadde jeg håpet at hurtigladingen ville tale til fordel for et bilbytte, men der gikk jeg dessverre på en smell.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Det som er litt interessant å tenke på, og som man fort glemmer, er hvor raskt man lader på samme tid. Jeg hadde selv hengt meg opp i at Ioniq 38 kWh lader et mye mindre batteri på samme tid som min egen Kona, mens den forrige ladet til 90 % på rundt halvtimen.

Om man snur litt på flisa og ser hvor mange km Ioniq 28 kWh lader i løpet av en 30-minuttersesjon, så lader faktisk Ioniq 38 kWh ikke veldig mye saktere, selv om det da stopper på ca 63 % og ikke 90 % (se link til forumside nederst).

Dette i tillegg til at den har mere energi på lager fra start. SÅ lenge man ikke lader mer enn ca 30 minutter om gangen, skal man lade litt på veien før den gamle kommer seg like langt og like raskt frem. Først deretter vil gamle Ioniq vinne frem.

Men om man da stopper et sted og tar en litt lengre pause for å rekke å spise, så vil du med gamle Ioniq måtte ut å flytte bilen, mens den nye kan fortsette og lade gjennom hele måltidet, selv om noen bruker endel lengre tid enn det man gjør på en fastfood-burger. Da vinner man igjen på at bilen har mulighet til å lagre mere strøm, og så er plutselig rekkefølgen snudd igjen.

Jeg underslår selvsagt ikke det faktum at jeg mener nye Ioniq, og forsåvidt Kona som jeg har, burde ladet like raskt i prosent som gamle Ioniq. Alt som er tregere enn 30 minutter blir fort bortkastet tid, og ihvertfall alt over 40 minutter.

Men ting er altså ikke bare svart/hvitt om man er litt lur. Og som nevnt over, den ekstra rekkevidden betyr kanskje at man ikke trenger å stoppe for hurtioglading, men rekker helt frem og kan saktelade i stedet frem til neste tur, eller til returen.

https://elbilforum.no/index.php?topic=47968.25
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carl Anton Stenling

#17
Hovedforskjellen mellom gammel Zoe og ny Ioniq er jo hurtiglademuligheten. Med ny Ioniq blir turer på inntil 50 mil en realistisk mulighet ved hurtiglading underveis.

I tillegg er jo Ioniq en litt mer påkostet bil som passer for lengre turer og pendling over noe distanse. Den har lavere strømforbruk og god oppvarming av kupe, ratt og sete. Avhengig av utstyrsnivå inngår også setekjøling.

Vet ikke om setene er oppdatert for ny Ioniq, men den gamle har litt harde seter. Dette er noe du bør teste om det passer deg siden du har lang pendlevei.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tjafsaren

Tenk om vi kan snu det her og Ioniq får nytt batteri med bedre hurtiglading  :police: :police:

Svein_H

Sitat fra: automat på lørdag 20. februar 2021, klokken 08:35
Jeg tror jeg ville ventet til batterisituasjonen  var mer avklart før jeg kjøpte en Ioniq nå.

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai-reportedly-set-to-replace-kona-lg-batteries-in-korea/

https://elbilforum.no/index.php?topic=52443

https://elbilforum.no/index.php?topic=55043

Nja, mye av grunnen til at jeg startet denne tråden var kampanjen som pågår nå og ut mars, og den gjelder uansett bare lagerbiler som er klare for levering, så da vil det ikke hjelpe med noen avklaring av batterisituasjonen for min del hvertfall.

Jeg er fortsatt veldig usikker, men det vil kanskje hjelpe å prøvekjøre bilen og få et inntrykk av den. Vet ikke hvor lenge det er vanlig å prøvekjøre biler, vet at noen ber om å få låne bil i flere døgn, men jeg kunne hvertfall tenkt meg å ha den en par-tre timer og kjøre t/r mellom jobb og hjemme. Da bør jeg få et greit sammenligningsgrunnlag mot Zoe'en når det gjelder komfort og faktisk rekkevidde på den ruten som kjøres oftest, så må jeg nesten bare ta en vurdering av hvor viktig hurtigladingen er for meg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svein_H på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:58
Sitat fra: automat på lørdag 20. februar 2021, klokken 08:35
Jeg tror jeg ville ventet til batterisituasjonen  var mer avklart før jeg kjøpte en Ioniq nå.

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai-reportedly-set-to-replace-kona-lg-batteries-in-korea/

https://elbilforum.no/index.php?topic=52443

https://elbilforum.no/index.php?topic=55043

Nja, mye av grunnen til at jeg startet denne tråden var kampanjen som pågår nå og ut mars, og den gjelder uansett bare lagerbiler som er klare for levering, så da vil det ikke hjelpe med noen avklaring av batterisituasjonen for min del hvertfall.

Jeg er fortsatt veldig usikker, men det vil kanskje hjelpe å prøvekjøre bilen og få et inntrykk av den. Vet ikke hvor lenge det er vanlig å prøvekjøre biler, vet at noen ber om å få låne bil i flere døgn, men jeg kunne hvertfall tenkt meg å ha den en par-tre timer og kjøre t/r mellom jobb og hjemme. Da bør jeg få et greit sammenligningsgrunnlag mot Zoe'en når det gjelder komfort og faktisk rekkevidde på den ruten som kjøres oftest, så må jeg nesten bare ta en vurdering av hvor viktig hurtigladingen er for meg.

Enig. Ikke nødvendig å vente på batteri saken for det vil alltid være noe....

Dette har de kontroll på...

Svein_H

Noen som har formeninger om hva jeg realistisk kan forvente i innbytte for Zoe'en?

Bilen har gått snaut 72.000km, har tilleggspakken med midtarmlene, skvettlapper, terskelbeskyttelse og bagasjeromsmatte, samt Zaptec-lader med adaptere for 10A Schuko og 16A CEE blått rundstikk. Videre er det en ny LED-bar Lazer Elite 18 som ble montert for bare noen mnd siden.

Av fysiske skavanker er det noen riper i støtfanger på høyre side foran forhjulet (trangt parkeringshus) og etpar småbulker ved fremre dørhåndtak venstre side etter at et rådyr løp inn i bilsiden (bilen klarte å stoppe, rådyret klarte det ikke...).

Skal prøvekjøre Ioniq på lørdag mens de ser over bilen. Vet at innbyttepris er langt under det jeg kunne fått ved privat salg, men hadde uansett vært greit å møte opp med noenlunde realistiske forventninger...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ProsjektX

Når det gjelder garanti så krever faktisk ikke Hyundai at du gjennomfører service etter intervall for å opprettholde fabrikkgarantien. Ei heller at du gjennomfører den på merkeverksted. Så kjører du mer enn 15k i året kan du bare ta en service i året uansett.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Tjafsaren

Sitat fra: ProsjektX på søndag 28. februar 2021, klokken 08:02
Når det gjelder garanti så krever faktisk ikke Hyundai at du gjennomfører service etter intervall for å opprettholde fabrikkgarantien. Ei heller at du gjennomfører den på merkeverksted. Så kjører du mer enn 15k i året kan du bare ta en service i året uansett.

Kilder til det her?

Barid Bel

Sitat fra: Svein_H på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:58
Sitat fra: automat på lørdag 20. februar 2021, klokken 08:35
Jeg tror jeg ville ventet til batterisituasjonen  var mer avklart før jeg kjøpte en Ioniq nå.

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai-reportedly-set-to-replace-kona-lg-batteries-in-korea/

https://elbilforum.no/index.php?topic=52443

https://elbilforum.no/index.php?topic=55043
Jeg er fortsatt veldig usikker, men det vil kanskje hjelpe å prøvekjøre bilen og få et inntrykk av den. Vet ikke hvor lenge det er vanlig å prøvekjøre biler, vet at noen ber om å få låne bil i flere døgn, men jeg kunne hvertfall tenkt meg å ha den en par-tre timer og kjøre t/r mellom jobb og hjemme. Da bør jeg få et greit sammenligningsgrunnlag mot Zoe'en når det gjelder komfort og faktisk rekkevidde på den ruten som kjøres oftest, så må jeg nesten bare ta en vurdering av hvor viktig hurtigladingen er for meg.

Vi var igjennom "teste alle elbiler innen budsjett + noen utenfor" runden i 2020, og med unntak av Tesla 3 fikk vi låne alt av biler et døgn (Kona, Soul, Niro, 208, 2008, id.3, iPace, EQC, eTron mener jeg vi testet). Stort sett hentet vi de på ettermiddagen, madammen kjørte de til og fra jobb i Oslo (vi bor i Sandefjord) og leverte de på ettermiddagen.

Niro som vi kjøpte hadde vi en helg og kjørte litt hit og dit, besøkte familie og sov på hytta en natt. Veldig grei måte å teste biler på, både med reell rekkevidde og komfort.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Svein_H

Sitat fra: Barid Bel på mandag 01. mars 2021, klokken 11:38
Sitat fra: Svein_H på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:58
Sitat fra: automat på lørdag 20. februar 2021, klokken 08:35
Jeg tror jeg ville ventet til batterisituasjonen  var mer avklart før jeg kjøpte en Ioniq nå.

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai-reportedly-set-to-replace-kona-lg-batteries-in-korea/

https://elbilforum.no/index.php?topic=52443

https://elbilforum.no/index.php?topic=55043
Jeg er fortsatt veldig usikker, men det vil kanskje hjelpe å prøvekjøre bilen og få et inntrykk av den. Vet ikke hvor lenge det er vanlig å prøvekjøre biler, vet at noen ber om å få låne bil i flere døgn, men jeg kunne hvertfall tenkt meg å ha den en par-tre timer og kjøre t/r mellom jobb og hjemme. Da bør jeg få et greit sammenligningsgrunnlag mot Zoe'en når det gjelder komfort og faktisk rekkevidde på den ruten som kjøres oftest, så må jeg nesten bare ta en vurdering av hvor viktig hurtigladingen er for meg.

Vi var igjennom "teste alle elbiler innen budsjett + noen utenfor" runden i 2020, og med unntak av Tesla 3 fikk vi låne alt av biler et døgn (Kona, Soul, Niro, 208, 2008, id.3, iPace, EQC, eTron mener jeg vi testet). Stort sett hentet vi de på ettermiddagen, madammen kjørte de til og fra jobb i Oslo (vi bor i Sandefjord) og leverte de på ettermiddagen.

Niro som vi kjøpte hadde vi en helg og kjørte litt hit og dit, besøkte familie og sov på hytta en natt. Veldig grei måte å teste biler på, både med reell rekkevidde og komfort.

Det var voldsomt til testing, det må jeg si!

Selv har jeg til nød fått lov til å ha bilene maks 3-4 timer før jeg måtte levere de tilbake pga "stor pågang" de gangene jeg har kommet så langt som til prøvekjøring, mulig det er trynefaktoren som spiller inn. Da ligger naturlig nok terskelen for å be om lengre lånetid litt høyere hos meg.

Men uansett, prøvekjøringen i helga ble avlyst da det brått dukket opp noe annet som måtte prioriteres.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Barid Bel

Sitat fra: Svein_H på mandag 01. mars 2021, klokken 16:40
Sitat fra: Barid Bel på mandag 01. mars 2021, klokken 11:38
Sitat fra: Svein_H på lørdag 20. februar 2021, klokken 16:58
Sitat fra: automat på lørdag 20. februar 2021, klokken 08:35
Jeg tror jeg ville ventet til batterisituasjonen  var mer avklart før jeg kjøpte en Ioniq nå.

https://electrek.co/2021/02/17/hyundai-reportedly-set-to-replace-kona-lg-batteries-in-korea/

https://elbilforum.no/index.php?topic=52443

https://elbilforum.no/index.php?topic=55043
Jeg er fortsatt veldig usikker, men det vil kanskje hjelpe å prøvekjøre bilen og få et inntrykk av den. Vet ikke hvor lenge det er vanlig å prøvekjøre biler, vet at noen ber om å få låne bil i flere døgn, men jeg kunne hvertfall tenkt meg å ha den en par-tre timer og kjøre t/r mellom jobb og hjemme. Da bør jeg få et greit sammenligningsgrunnlag mot Zoe'en når det gjelder komfort og faktisk rekkevidde på den ruten som kjøres oftest, så må jeg nesten bare ta en vurdering av hvor viktig hurtigladingen er for meg.

Vi var igjennom "teste alle elbiler innen budsjett + noen utenfor" runden i 2020, og med unntak av Tesla 3 fikk vi låne alt av biler et døgn (Kona, Soul, Niro, 208, 2008, id.3, iPace, EQC, eTron mener jeg vi testet). Stort sett hentet vi de på ettermiddagen, madammen kjørte de til og fra jobb i Oslo (vi bor i Sandefjord) og leverte de på ettermiddagen.

Niro som vi kjøpte hadde vi en helg og kjørte litt hit og dit, besøkte familie og sov på hytta en natt. Veldig grei måte å teste biler på, både med reell rekkevidde og komfort.

Det var voldsomt til testing, det må jeg si!

Selv har jeg til nød fått lov til å ha bilene maks 3-4 timer før jeg måtte levere de tilbake pga "stor pågang" de gangene jeg har kommet så langt som til prøvekjøring, mulig det er trynefaktoren som spiller inn. Da ligger naturlig nok terskelen for å be om lengre lånetid litt høyere hos meg.

Men uansett, prøvekjøringen i helga ble avlyst da det brått dukket opp noe annet som måtte prioriteres.

Tviler på at det er trynefaktor, det var sikkert en periode med mindre pågang enn det er nå :laugh:

Det du beskriver med 3-4 timer og pågang var svaret jeg fikk fra Tesla, endte opp med å hente den på ettermiddagen fredag og levere lørdag morgen.

Ellers var det første gang vi har kjøpt helt ny bil, og ville vel bare gjøre det så skikkelig som vi kunne. Og det var ganske morsomt :+1:
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

HCO

Sitat fra: Svein_H på fredag 19. februar 2021, klokken 20:31
Som nevnt tidligere har Ioniq med det mindre batteriet ikke nok rekkevidde til daglig jobbpendling uten lading, det var derfor jeg valgte Zoe. (...)

Hva er rekkeviddekravet ditt, kan ikke se at du skriver det noe sted?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Svein_H

Sitat fra: HCO på tirsdag 02. mars 2021, klokken 10:26
Sitat fra: Svein_H på fredag 19. februar 2021, klokken 20:31
Som nevnt tidligere har Ioniq med det mindre batteriet ikke nok rekkevidde til daglig jobbpendling uten lading, det var derfor jeg valgte Zoe. (...)

Hva er rekkeviddekravet ditt, kan ikke se at du skriver det noe sted?

Nei, jeg har kanskje ikke oppgitt det direkte i denne tråden, det tenkte jeg ikke på. Kravet mitt var minimum 200km om vinteren, og da jeg vurderte Zoe opp mot gamle Ioniq da jeg skulle velge min første elbil følte jeg at Ioniq var litt for nærme grensen og kunne komme til kort på de kaldeste dagene, så da valgte jeg Zoe med en litt større buffer for å føle meg trygg.

Jeg tviler ikke på at Ioniq hadde klart turen de aller fleste dagene, men det er nettopp når sprengkulda setter inn at jeg -ikke- har lyst til å måtte stoppe for å lade underveis, eller slite med rekkeviddeangst de siste par milene før jeg kommer hjem.

Jeg har ført daglig logg over all lading og batteristatus, og det laveste Zoe har vært ved hjemkomst er 23% et par dager i februar i fjor, og totalt er det kun 12 dager den har bikket under 30. Så der har jeg hatt en god buffer og har følt meg trygg hele tiden.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA