Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte fra Zoe til Ioniq?

Startet av Svein_H, onsdag 17. februar 2021, klokken 14:46

« forrige - neste »

Svein_H

Ser at Hyundai har kampanje på Ioniq nå, og at den også kommer med et større batteri og rekkevidde på 311km WLTP. Ioniq nådde dessverre ikke helt opp pga rekkevidden da jeg valgte Zoe som min første elbil for snart 3 år siden, men med et større batteri og en gunstig kampanjepris er den straks mer interessant.

Noen her inne som har erfaring med begge, og dermed et godt grunnlag for sammenligning? Bør jeg bytte inn Zoe'en og gå for en Ioniq? Fordeler/ulemper med bilen, eller noe jeg bør være obs på? Vurderer sterkt å bestille tid for prøvekjøring nå!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Daniel_0007

Eneste ulempen jeg kommer på at den lader ganske tregt med mindre de har fikset no på software siden etter at tesla bjørn testa den, lader enda tregere når det er kaldt ute og.


https://www.youtube.com/watch?v=GsWq_YrbDhs

Men lader du sjeldent på hurtig lading så har det kanskje ikke så mye å si og da funker den greit men er ikke en bil man kjører mye på langtur med.
Model 3 2019 LR Rwd

Svein_H

Det glemte jeg visst å informere om ja, men da elbilen ble kjøpt inn til jobbpendling var rekkeviddekravet mitt at jeg skulle kunne kjøre t/r jobb uten ladebehov underveis, også midtvinters med 20 blå. Der var Ioniq litt i snaueste laget, så derfor valgte jeg Zoe med en større buffer, og har til dags dato ennå ikke ladet borte fra hjemmet en eneste gang.

Interessant å høre om treg lading på Ioniq når det er kaldt, det visste jeg ikke. Vet heller ikke om det har blitt fikset, men Ioniq er vel uansett bedre egnet for langturer med underveislading enn min Zoe ZE40? I så fall blir det jo mer aktuelt å bruke elbil også på lengre turer, så sant den oppfyller kravet mitt til jobbpendling.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

johnsalf

Det er jo helt forskjellige biler. Zoe er forsåvidt imponerende til å være så liten  - men ikke i nærheten av Ioniq når det gjelder komfort på langtur. Ioniq er langt fra den sprekeste elbil - men kvikkere enn de fleste fossilbiler og en annen divisjon enn Zoe.
Nå har jeg ikke oversikt over alle variantene Zoe, men Ioniq kan ihvertfall lades i enhver stikk-kontakt, og kan hurtiglades. Den gamle med kortere kjørelengde (+/- 200km) lader raskere enn konkurrentene (Golf/Leaf), den nye lader litt tregere.

Svein_H

Sitat fra: johnsalf på onsdag 17. februar 2021, klokken 20:09
Det er jo helt forskjellige biler. Zoe er forsåvidt imponerende til å være så liten  - men ikke i nærheten av Ioniq når det gjelder komfort på langtur. Ioniq er langt fra den sprekeste elbil - men kvikkere enn de fleste fossilbiler og en annen divisjon enn Zoe.
Nå har jeg ikke oversikt over alle variantene Zoe, men Ioniq kan ihvertfall lades i enhver stikk-kontakt, og kan hurtiglades. Den gamle med kortere kjørelengde (+/- 200km) lader raskere enn konkurrentene (Golf/Leaf), den nye lader litt tregere.

Og du har eid både Zoe og Ioniq antar jeg, og har lang og god erfaring med begge siden du uttaler deg såpass bastant? Selvfølgelig er det to helt forskjellige biler, det er jo derfor jeg spør om råd mht bytte.

Gamle Ioniq har jeg allerede forklart hvorfor ikke nådde helt opp, så jeg vet ikke hvorfor du nevner den. "Sprekhet" er også av null interesse for meg (da hadde jeg vel ikke gått for Zoe i det hele tatt, hvis det var av betydning), men komfort er absolutt aktuelt selv om det i utgangspunktet bare gjelder daglig jobbpendling og ikke langturer. Når det gjelder lading har også min Zoe fint taklet lading i "enhver stikk-kontakt" som du kaller det, med en enkel Shuko-overgang til Zaptec-laderen min, så det argumentet der faller også på sin egen urimelighet.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

batterimannen

Du skriver ikke så mye om hvorfor du ønsker å bytte deg vekk fra Zoe. Hva ønsker du å få gjennom å bytte til Ioniq (eller noe annet) som Zoe ikke gir deg?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

johnsalf

Sitat fra: Svein_H på onsdag 17. februar 2021, klokken 21:06
Sitat fra: johnsalf på onsdag 17. februar 2021, klokken 20:09
Det er jo helt forskjellige biler. Zoe er forsåvidt imponerende til å være så liten  - men ikke i nærheten av Ioniq når det gjelder komfort på langtur. Ioniq er langt fra den sprekeste elbil - men kvikkere enn de fleste fossilbiler og en annen divisjon enn Zoe.
Nå har jeg ikke oversikt over alle variantene Zoe, men Ioniq kan ihvertfall lades i enhver stikk-kontakt, og kan hurtiglades. Den gamle med kortere kjørelengde (+/- 200km) lader raskere enn konkurrentene (Golf/Leaf), den nye lader litt tregere.

Og du har eid både Zoe og Ioniq antar jeg, og har lang og god erfaring med begge siden du uttaler deg såpass bastant? Selvfølgelig er det to helt forskjellige biler, det er jo derfor jeg spør om råd mht bytte.

Gamle Ioniq har jeg allerede forklart hvorfor ikke nådde helt opp, så jeg vet ikke hvorfor du nevner den. "Sprekhet" er også av null interesse for meg (da hadde jeg vel ikke gått for Zoe i det hele tatt, hvis det var av betydning), men komfort er absolutt aktuelt selv om det i utgangspunktet bare gjelder daglig jobbpendling og ikke langturer. Når det gjelder lading har også min Zoe fint taklet lading i "enhver stikk-kontakt" som du kaller det, med en enkel Shuko-overgang til Zaptec-laderen min, så det argumentet der faller også på sin egen urimelighet.
Beklager, var ikke meningen å fornærme deg - er du glad i Zoe og synes den har ok motor, komfort og lading er det vel ingen grunn til å skifte?. Hvis kun kjørelengde har betydning for deg er vel Zoe grei nok?

Svein_H

Beklager om jeg var litt krass i den forrige meldingen.

Nå har jeg som sagt hatt Zoe i snart 3 år og har kjørt over 70000km, selv om det siste året stort sett har vært hjemmekontor, og til jobbpendling og som dagligbil nr 1 har den funket helt fint. Den er kompakt og lettkjørt, snur på en femøring, har veldig lave servicekostnader, og jeg har hatt null alvorlige feil med bilen hittil.

Kvalitetsfølelse og komfort er så som så, men det var heller ikke hovedkriteriet mitt da jeg kjøpte den, jeg ville bare ha en liten og rimelig pendlerbil med nok rekkevidde, og der var Zoe i en særklasse. Man sitter høyt og har god oversikt, og den er overraskende romslig foran, men veldig trang baki. Igjen, ikke noe viktig for meg da jeg er alene, men av og til kunne jeg ønsket meg et større bagasjerom og delt bakseterygg. Den har også ganske stiv fjæring, og selv med hjulene helt ute i hjørnene klarer den ikke helt skjule at den er ganske liten, og blir fort litt stumpete å kjøre på ujevn vei.

Selv om bilen har vært tilnærmet problemfri, har den endel rare særegenheter. Franske biler har jo slitt endel med (ufortjent?) dårlig rykte og sære løsninger, og Zoe har helt klart fått utdelt sin andel av dette. Hver for seg små bagateller, men samlet opp over lang tid med daglig bruk blir det til slutt irritasjonsmomenter ut av det. Både forhandler og verksteder har vært flotte på kundebehandling og service, men folkene hos Renault kan du få gratis av meg.

Mine 3 år med Zoe har gått helt greit, men nå vil jeg prøve noe annet, og min neste elbil kommer ikke til å være Renault. Jeg er selvfølgelig ikke nødt til å bytte bil nå, kan beholde den i mange flere år og spare masse penger, men nå som jeg oppdaget kampanjen til Hyundai ble interessen min vekket. Jeg vet ikke om noen andre biler som kan være like gode kandidater med tanke på pris, rekkevidde og størrelse, og syns også Ioniq'en ser ganske bra ut, men tar gjerne imot tips.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Svein_H

Jeg ble litt skuffet over ladehastigheten til Ioniq da jeg så videoen til Bjørn faktisk, det var jeg ikke klar over. Nå vil jo fortsatt det aller meste av ladingen foregå hjemme, men med en bil med hurtiglading ser jeg for meg at det kan bli flere og lengre turer med elbil enn i dag, hvor jeg stort sett bruker bensinbilen.

Ser også at Hyundai har serviceintervaller på 15000km, stemmer det? I så fall må hver service være veldig billig hvis den skal klare å konkurrere med Zoe.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Tjafsaren

Med mye kjøring(45' i året)  har jeg fått beskjed av Mobile på Kongsberg at serviceintervaller på 15' er gjeldende, og at de hadde fått nyss om andre intervaller som var på vei.

Spurte om hva som var nødvendig ved pendling/lang km i året. Da sa de at bremseservice kunne man se bort i fra, også servicene da kom på 2' per 15' km.

Mitt tilfelle sa de 6' i året med 15' intervall uten bremseservice

Svein_H

OK, det var jo faktisk endel. Jeg kjører 30' i året og har dermed hatt én service pr år på Zoe, hver av de kostet under 2.000,-. Det vil si at Ioniq er omtrent dobbelt så dyr.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Edison

Ja, dette med serviceintervall er det som irriterer meg mest med min Ioniq. Ellers er det ein flott bil å eiga. Har betalt rundt 3000 for service, men ser på Ioniq-delen av forumet at det skal vera mogleg å få det billegare (på austlandet i alle fall). Kanskje endå meir irriterande enn kostnaden er at ein må setta av omtrent ein halv arbeidsdag med mindre ein jobbar nært verkstaden. Bortsett frå dette har det så langt vore ein veldig rimeleg bil å eiga, med lavt forbruk og billig forsikring. Er heller ikkje så grådig på dekk sidan han ikkje er så sterk ;D

Tjafsaren

Sitat fra: Edison på torsdag 18. februar 2021, klokken 12:15
Ja, dette med serviceintervall er det som irriterer meg mest med min Ioniq. Ellers er det ein flott bil å eiga. Har betalt rundt 3000 for service, men ser på Ioniq-delen av forumet at det skal vera mogleg å få det billegare (på austlandet i alle fall). Kanskje endå meir irriterande enn kostnaden er at ein må setta av omtrent ein halv arbeidsdag med mindre ein jobbar nært verkstaden. Bortsett frå dette har det så langt vore ein veldig rimeleg bil å eiga, med lavt forbruk og billig forsikring. Er heller ikkje så grådig på dekk sidan han ikkje er så sterk ;D

Det jeg tenker også, at dekkostnader går ned, men mitt tilfelle med 6' i service(500 ekstra i mnd) er en del..  hadde jeg fått i3 til å fungere kunne det vært mye å spare på service over 4 år med BSI :o

Svein_H

Jeg har brukt endel tid de siste par dagene på å innhente informasjon om Ioniq på nettet, ikke minst tilbakemeldinger fra eierne (har bl.a. lest hver eneste tråd i Ioniq-rommet her inne fra de siste 2 årene), diverse nettsøk og videoer, og har også kontaktet forhandler med diverse spørsmål. Har avtalt prøvekjøring neste helg, hvor de samtidig skal gå over Zoe'en og gir meg en innbyttepris, men jeg lurer på om jeg skal avlyse hele greia.

Jeg klarer ikke å forsvare et bilbytte som sannsynligvis vil koste meg minst 150'. For den prisen får jeg en ny bil med omtrent samme rekkevidde som min nåværende, litt bedre komfort og litt bedre plass, og ikke så mye mer. Jeg hadde håpet at hurtiglading ville være et insentiv til å bruke elbilen også på lengre turer, noe jeg bevisst har unngått med Zoe'en, men når nye Ioniq er såpass treig som den er forsvinner mye av poenget, så da føler jeg at det koster mer enn det smaker.

Da kan jeg like gjerne spare de pengene, og heller bruke de på en psykolog som kan lære meg å akseptere alle de irriterende sidene ved Zoe som jeg tross alt begynner å venne meg til etter disse tre årene. Hmm, omtrent som et vanlig forhold altså...

Er jeg helt på bærtur nå? Hva tenker dere?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Carl Anton Stenling

Du kan jo vurdere å kjøpe en brukt 2019-modell  :)

Vi testet den samtidig med vår Tesla Model 3 på kjøretur mellom Bodø og Oslo. Det viste seg at Ioniqen brukte lite ekstra tid på langtur. Man må lade oftere, men ladetiden er kort. Ioniq bruker lite strøm.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA