Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med erstattet batteri

Startet av saphran, torsdag 26. november 2020, klokken 11:34

« forrige - neste »

Marius76

Jeg håper noen har et svar til meg. Jeg fikk nytt hovedbatteri for noen uker siden, og skulle lade på min lokale Bunnpris i dag. Til vanlig har jeg fått utnyttet dobbeltladeren min her, men i dag var det halv hastighet. Kan dette ha sammenheng med batteribytte?
Håper noen har peiling!

turfsurf

Sitat fra: Marius76 på torsdag 15. april 2021, klokken 19:36
Kan dette ha sammenheng med batteribytte?
Håper noen har peiling!
Høres sannsynlig ut ihvertfall.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. april 2021, klokken 19:45
Sitat fra: Marius76 på torsdag 15. april 2021, klokken 19:36
Kan dette ha sammenheng med batteribytte?
Håper noen har peiling!
Høres sannsynlig ut ihvertfall.
Mulig det, men det kan umulig være tiltenkt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

buylove

Hei!

Fikk byttet batteri på garantien i høst. Etter at batteriet ble byttet så hadde jeg mellom 40 og 50 km dårligere kapasitet på batteriet når det var fulladet. Jeg kontaktet Tesla om dette og fikk egentlig ikke noe klart svar men det ba meg om og se det an  da de mente at dette ville rette seg etter en tid. Det stemte for nå har jeg omtrent samme rekkevidde med fulladet batteri som før det ble byttet.
Jeg har etter batteribytte brukt bilen lite men jeg har nå hatt et par langturer der jeg har ladet på superladere og det som irriterer meg nå er at ladehastigheten er blitt mye dårligere etter batteri byttet. For eksempel så hadde jeg igjen ca 190 km på telleren og hadde kjørt på motorvei da jeg satte igang laderen. Da begynte den å lade på 39kw og gikk raskt nedover. Dette er irriterende da det tar mye lengre tid og få ladet. Før batteri bytte hadde den og blitt vesentlig tregere men nå er den enda dårligere. Er dette riktig? Bilen skal bli like bra eller bedre et en slik garanti reparasjon. Jeg hadde ved et par anledninger ringt Tesla om dette før batteriet ble byttet men de hevder som regel at batteriet ikke er oppvarmet til tross for at jeg har kjørt på motorvei før lading.
Er det noen andre som har lignende erfaringer?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

fonberg

Sitat fra: buylove på mandag 26. april 2021, klokken 09:47
Hei!

Fikk byttet batteri på garantien i høst. Etter at batteriet ble byttet så hadde jeg mellom 40 og 50 km dårligere kapasitet på batteriet når det var fulladet. Jeg kontaktet Tesla om dette og fikk egentlig ikke noe klart svar men det ba meg om og se det an  da de mente at dette ville rette seg etter en tid. Det stemte for nå har jeg omtrent samme rekkevidde med fulladet batteri som før det ble byttet.
Jeg har etter batteribytte brukt bilen lite men jeg har nå hatt et par langturer der jeg har ladet på superladere og det som irriterer meg nå er at ladehastigheten er blitt mye dårligere etter batteri byttet. For eksempel så hadde jeg igjen ca 190 km på telleren og hadde kjørt på motorvei da jeg satte igang laderen. Da begynte den å lade på 39kw og gikk raskt nedover. Dette er irriterende da det tar mye lengre tid og få ladet. Før batteri bytte hadde den og blitt vesentlig tregere men nå er den enda dårligere. Er dette riktig? Bilen skal bli like bra eller bedre et en slik garanti reparasjon. Jeg hadde ved et par anledninger ringt Tesla om dette før batteriet ble byttet men de hevder som regel at batteriet ikke er oppvarmet til tross for at jeg har kjørt på motorvei før lading.
Er det noen andre som har lignende erfaringer?

Spørs også hvor langt/lenge og fort du har kjørt på motorvei før lading, og hva utetemperaturen var.
Helt naturlig at det blir mange spørsmål av denne typen. Dette hadde vært mye nklere dersom Tesla var villig til å vise batteritemperatur, slik f.eks. Porsche gjør.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

MadsV

Sitat fra: buylove på mandag 26. april 2021, klokken 09:47
Hei!

Fikk byttet batteri på garantien i høst. Etter at batteriet ble byttet så hadde jeg mellom 40 og 50 km dårligere kapasitet på batteriet når det var fulladet. Jeg kontaktet Tesla om dette og fikk egentlig ikke noe klart svar men det ba meg om og se det an  da de mente at dette ville rette seg etter en tid. Det stemte for nå har jeg omtrent samme rekkevidde med fulladet batteri som før det ble byttet.
Jeg har etter batteribytte brukt bilen lite men jeg har nå hatt et par langturer der jeg har ladet på superladere og det som irriterer meg nå er at ladehastigheten er blitt mye dårligere etter batteri byttet. For eksempel så hadde jeg igjen ca 190 km på telleren og hadde kjørt på motorvei da jeg satte igang laderen. Da begynte den å lade på 39kw og gikk raskt nedover. Dette er irriterende da det tar mye lengre tid og få ladet. Før batteri bytte hadde den og blitt vesentlig tregere men nå er den enda dårligere. Er dette riktig? Bilen skal bli like bra eller bedre et en slik garanti reparasjon. Jeg hadde ved et par anledninger ringt Tesla om dette før batteriet ble byttet men de hevder som regel at batteriet ikke er oppvarmet til tross for at jeg har kjørt på motorvei før lading.
Er det noen andre som har lignende erfaringer?

Det var ikke stort, ville ha fått sjekket status på AC gass.. om det er lite får du redusert hurtiglading

Muffinman

#36
Ikke med disse temperaturene. Om problemet var dårlig kjøling skulle ladingen begynt høyt, men trappet veldig raskt ned. AC kjøling av batteriet under kjøring er kun relevant ved veldig høy utetemperatur i kombinasjon med hard kjøring. Har klart å få det i gang en eneste gang; da var det +37 og jeg hadde kjørt i 160-190 over en periode og batteritempen nærmet seg 55 grader når jeg kom inn på superchargeren. I dagens temperaturer er det plenty kjøling tilgjengelig under kjøring selv uten AC-anleggt.

Cao_de_Aqua

Fikk byttet ny batteri pakke Jan/feb, marginalt bedre rekkevidde som det gamle 85 kw/t rundt 355 km ved 80% lading. Nerfet utgave fortsatt vil jeg tro!
VW ID3 gått 4300 km (best EV so far)
C-zero nr1 gått 25'km (vraket)
C-zero nr2 gått 75' km (vraket)
TMS 85, sølv, finalized 31.07.13 VIN 23812 (Still going strong 130'km)
08.11.13 Production complete
17.12.13 Tesla S EL 309XX levert kl.17:00
Model 3 Reservert 31.03.16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA