Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw  (Lest 2599 ganger)

M3

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 15:33 »
Hei

Jeg har forsøkt å forstå litt hva som skal til for å få ladet vår Kia e-niro 2020 med 11kw ombordlader raskere.
Hjemme i borettslaget i Norge lader den med effekt på kanskje 3,2 kw ca, og det er som jeg har forstått en konsekvens av å ha "oppgradert" til 11kw 3 fas ombordlader.

Huset i Sverige, hvor jeg har et 3-fas, 400 volt nett, med 16 amp. og ladeboks får jeg ut 2,8 ca. Jeg hadde forventet mer når boksen var på plass. Hva i dette leddet er det som feiler? Må jeg ha høyere amp? Slår seg bilen om til 1-fas av en eller annen grunn?

Boksen vi har er en Garoboks.

Jeg har forstått at å "oppgradere" ombordladeren i Kia eniro oftest er en nedgradering. Men siden vi tross alt har 3-fas og 400V i garasjen til huset så hadde jeg forventet mer enn 2,8 kw lading her. Med vegguttak får jeg ut ca. 2,2. Så økningen er ikke så stor som forventet.

Håper jeg kan få litt innspill for å eventuelt høre videre med elektrikeren.

Moas

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 502
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #1 på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 17:44 »
Har du prøvd bilen din på en annen ladeboks med 3 fase? Hvis du får 11 kWh da så kan synseren være ladeboksen din. Forøvrig bør du få mer ut ved 1 fase med 16a enn det du får.
2022 SR+
Laveste nypris 2019: 384 900, 2021: 399 900, 2022: 349 000, 2023: 369 000, 2024:?

Barid Bel

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 150
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #2 på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 18:12 »
Vi har også 11kw ombordlader, bilen lader alikevel ~7.4kw på 32a / 2 faser. Har ikke testet 400v, men med oppsettet du har i Sverige skal du få tilnærmet 11kw. (1,732 * 400V * 16A = 11085W)

3.2kw i borettslaget høres ut som 16a 230v kurs / eventuelt at noe lastbalansering pågår hvis dere er flere som deler kurs. (16a * 230V = 3680W)

Har du sjekket instillingene på laderen du har i Sverige?
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3429
    • Vis profil
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

M3

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #4 på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 19:40 »
Er bil oppdatert ref denne feilen?
https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeutfordringer-med-kia-e-niro-kia-e-soul-hyundai-kona-2020

Hei

Nei, ikke oppdatert. Det var interessant. Har ikke fått noen beskjed om denne feilen. Men vil den påvirke ladeeffekten? Virker mest som at det er risiko for at noe blir ødelagt.

Med vennlig hilsen

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3429
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #5 på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 19:53 »
Mulig ikke relevant..
Her jeg bor har vi Zaptec Pro ladebokser.
Men, vi har IT nett, da er det anbefalt fra Zaptec at trefase er deaktivert.
Ref: https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937

Uansett, du burde fått ladet på 3 fase ved huset i Sverige, hvor du har 400 V.
Er ladekabelen 3 fase? Finnes ladekabler som er 1 fase.

Teste å lade på en 22 kW stolpe og se at bilen tar imot? Om bilen tar imot vet du bil og kabel er riktig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

M3

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #6 på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 20:19 »
Mulig ikke relevant..
Her jeg bor har vi Zaptec Pro ladebokser.
Men, vi har IT nett, da er det anbefalt fra Zaptec at trefase er deaktivert.
Ref: https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/articles/360003519937

Uansett, du burde fått ladet på 3 fase ved huset i Sverige, hvor du har 400 V.
Er ladekabelen 3 fase? Finnes ladekabler som er 1 fase.
Teste å lade på en 22 kW stolpe og se at bilen tar imot? Om bilen tar imot vet du bil og kabel er riktig.

Jeg kontaktet forhandleren som sier at det kan ha kommet med en 1-fasekabel. Men han er ikke sikker.

Står følgende på kabelen: TUV 2 Pfg 1908 EV07EE-H 3G6mm2+0,5mm 450/750V 3QCable

Om jeg googler litt så kan det se ut som at jeg har fått en 1 fase kabel?

Med vennlig hilsen

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4536
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #7 på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 22:01 »
Høres logisk ut at problemet skyldes 1-fase ladekabel. Det var det jeg hadde tenkt å antyde, inntil du skrev det selv. Jeg ville sporenstreks tatt turen til forhandler og fått byttet, vederlagsfritt...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3914
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #8 på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 22:06 »
Det er en-fasekabel. «3G6» betyr tre ledere (to for faseledere, en for jord), med 6 mm2 tverrsnitt. Trefaskabel vil ha 5G4, 5G6 eller lignende.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3429
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #9 på: Mandag 22. Mars 2021, klokken 23:19 »
Da høres det ut som en naturlig årsak at kabel er enfase.

Men, ikke garanti for bytte av kabel gjør at lading i borettslaget tillater 3 fase lading?

Har forstått at lastbalansering kombinert med trefase lading, som bare noen biler støtter gjør det mer komplisert, slik at ofte er det bare enfase tilgjengelig på lastbalanserte anlegg.

Oppdater tråden etter kabel er byttet og testet.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Moas

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 502
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #10 på: Tirsdag 23. Mars 2021, klokken 10:28 »
Da høres det ut som en naturlig årsak at kabel er enfase.

Men, ikke garanti for bytte av kabel gjør at lading i borettslaget tillater 3 fase lading?

Har forstått at lastbalansering kombinert med trefase lading, som bare noen biler støtter gjør det mer komplisert, slik at ofte er det bare enfase tilgjengelig på lastbalanserte anlegg.

Oppdater tråden etter kabel er byttet og testet.
Men selv om han bruker 1-fase maks 16A type 2 kabel så burde han klare å åpne minst 3,6kW effekt med sin 16a ladeboks.
2022 SR+
Laveste nypris 2019: 384 900, 2021: 399 900, 2022: 349 000, 2023: 369 000, 2024:?

M3

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Sv: Hva gjøre for å få raskere lading hjemme enn 2,8 kw
« Svar #11 på: Onsdag 24. Mars 2021, klokken 09:56 »
Det er en-fasekabel. «3G6» betyr tre ledere (to for faseledere, en for jord), med 6 mm2 tverrsnitt. Trefaskabel vil ha 5G4, 5G6 eller lignende.

Takk

Har som sagt snakket med leverandøren som sier at han kan ha sendt med feil kabel. Diskuterer nå hvordan vi kan løse dette. Helst ser jeg at han sender meg en ny kabel i posten. Dette da det er vanskelig under disse omstendighetene som råder å komme meg dit for å bytte.

Takk for alle innspill. Skal gi en oppdatering når jeg har skiftet. Men det kan ta en stund som sagt.