Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Avriming kamera i frontrute?

Startet av Skvulp, onsdag 17. februar 2021, klokken 09:43

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:16
Sitat fra: ladov på mandag 22. februar 2021, klokken 19:26
Sitat fra: Handyman på mandag 22. februar 2021, klokken 16:41
Sitat fra: lars667 på mandag 22. februar 2021, klokken 16:03
Er ikke kameraet uansett i bruk under kjøring? Da bør det vel bli halvvarmt der?
Ikke kjangs i havet! Kameraer utvikler ikke i nærheten av nok varme til å varme opp en iskald frontrute.
Alle webkameraer jeg har eid gjør det. ;)

(håper de har brukt noe bedre på bilen..)
Håper dette er ironisk ment? Kameraene sitter ikke inntil glasset, og det skal ganske mange titalls watt til for å varme opp glasset så dugg forsvinner. Det antar jeg at alle skjønner.
Om kameraet blir varmt vil også luften foran kameraet bli varm og da bør duggen bli borte. Nå har jeg ikke sjekket Tesla sine kameraer men i følge artikkel på tu.no (tror jeg) brukes en annen type kameraer på biler enn for webkameraer og mobiler. Mulig det inkluderer at de utvikler mindre varme, jeg har uansett hatt mange webkameraer som burde klart å varme opp den lille luftlomma foran bilkameraene nok til at de ikke dugget.

For øvrig rart at det ikke er automatisk oppvarming i kaldt vær foran kameraene. Spesielt når autopiloten er i stand til å se at kameraet er 'blokkert'..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:34
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:16
Sitat fra: ladov på mandag 22. februar 2021, klokken 19:26
Sitat fra: Handyman på mandag 22. februar 2021, klokken 16:41
Sitat fra: lars667 på mandag 22. februar 2021, klokken 16:03
Er ikke kameraet uansett i bruk under kjøring? Da bør det vel bli halvvarmt der?
Ikke kjangs i havet! Kameraer utvikler ikke i nærheten av nok varme til å varme opp en iskald frontrute.
Alle webkameraer jeg har eid gjør det. ;)

(håper de har brukt noe bedre på bilen..)
Håper dette er ironisk ment? Kameraene sitter ikke inntil glasset, og det skal ganske mange titalls watt til for å varme opp glasset så dugg forsvinner. Det antar jeg at alle skjønner.
Om kameraet blir varmt vil også luften foran kameraet bli varm og da bør duggen bli borte. Nå har jeg ikke sjekket Tesla sine kameraer men i følge artikkel på tu.no (tror jeg) brukes en annen type kameraer på biler enn for webkameraer og mobiler. Mulig det inkluderer at de utvikler mindre varme, jeg har uansett hatt mange webkameraer som burde klart å varme opp den lille luftlomma foran bilkameraene nok til at de ikke dugget.

For øvrig rart at det ikke er automatisk oppvarming i kaldt vær foran kameraene. Spesielt når autopiloten er i stand til å se at kameraet er 'blokkert'..
Et USB-webkamera trekker typisk under 500mA. Det vil si maks 2.5W!!!! Gjerne ned mot 1W og mindre. Det vil ikke gi noe som helst varme i lufta rundt kameraet. Håper du er enig. Det trengs adskillig mer effekt, og da som kontaktvarme med varmetråder (som det jo også er) for å varme opp et areal på en stor frontrute som er kjølt ned av masse kald luft på utsiden.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Handyman på onsdag 24. februar 2021, klokken 22:21
Sitat fra: ladov på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:34
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:16
Sitat fra: ladov på mandag 22. februar 2021, klokken 19:26
Sitat fra: Handyman på mandag 22. februar 2021, klokken 16:41
Sitat fra: lars667 på mandag 22. februar 2021, klokken 16:03
Er ikke kameraet uansett i bruk under kjøring? Da bør det vel bli halvvarmt der?
Ikke kjangs i havet! Kameraer utvikler ikke i nærheten av nok varme til å varme opp en iskald frontrute.
Alle webkameraer jeg har eid gjør det. ;)

(håper de har brukt noe bedre på bilen..)
Håper dette er ironisk ment? Kameraene sitter ikke inntil glasset, og det skal ganske mange titalls watt til for å varme opp glasset så dugg forsvinner. Det antar jeg at alle skjønner.
Om kameraet blir varmt vil også luften foran kameraet bli varm og da bør duggen bli borte. Nå har jeg ikke sjekket Tesla sine kameraer men i følge artikkel på tu.no (tror jeg) brukes en annen type kameraer på biler enn for webkameraer og mobiler. Mulig det inkluderer at de utvikler mindre varme, jeg har uansett hatt mange webkameraer som burde klart å varme opp den lille luftlomma foran bilkameraene nok til at de ikke dugget.

For øvrig rart at det ikke er automatisk oppvarming i kaldt vær foran kameraene. Spesielt når autopiloten er i stand til å se at kameraet er 'blokkert'..
Et USB-webkamera trekker typisk under 500mA. Det vil si maks 2.5W!!!! Gjerne ned mot 1W og mindre. Det vil ikke gi noe som helst varme i lufta rundt kameraet. Håper du er enig. Det trengs adskillig mer effekt, og da som kontaktvarme med varmetråder (som det jo også er) for å varme opp et areal på en stor frontrute som er kjølt ned av masse kald luft på utsiden.
Ruta er kanskje stor men den oppvarmede flekken foran frontkameraet er ganske liten. I følge internett trekker en bakrute 10-20A, altså opp mot 150W/m2. Flekken foran frontkameraet er kanskje 10*7cm? Eller 0,007m2, noe som blir (trommehvirvel) 1,05W. :D

Nå har vi faktisk 3 frontkameraer, nok effekt i massevis, *om* det er standard webkameraer, noe jeg tviler på.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på onsdag 24. februar 2021, klokken 22:38
Sitat fra: Handyman på onsdag 24. februar 2021, klokken 22:21
Sitat fra: ladov på onsdag 24. februar 2021, klokken 20:34
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. februar 2021, klokken 22:16
Sitat fra: ladov på mandag 22. februar 2021, klokken 19:26
Sitat fra: Handyman på mandag 22. februar 2021, klokken 16:41
Sitat fra: lars667 på mandag 22. februar 2021, klokken 16:03
Er ikke kameraet uansett i bruk under kjøring? Da bør det vel bli halvvarmt der?
Ikke kjangs i havet! Kameraer utvikler ikke i nærheten av nok varme til å varme opp en iskald frontrute.
Alle webkameraer jeg har eid gjør det. ;)

(håper de har brukt noe bedre på bilen..)
Håper dette er ironisk ment? Kameraene sitter ikke inntil glasset, og det skal ganske mange titalls watt til for å varme opp glasset så dugg forsvinner. Det antar jeg at alle skjønner.
Om kameraet blir varmt vil også luften foran kameraet bli varm og da bør duggen bli borte. Nå har jeg ikke sjekket Tesla sine kameraer men i følge artikkel på tu.no (tror jeg) brukes en annen type kameraer på biler enn for webkameraer og mobiler. Mulig det inkluderer at de utvikler mindre varme, jeg har uansett hatt mange webkameraer som burde klart å varme opp den lille luftlomma foran bilkameraene nok til at de ikke dugget.

For øvrig rart at det ikke er automatisk oppvarming i kaldt vær foran kameraene. Spesielt når autopiloten er i stand til å se at kameraet er 'blokkert'..
Et USB-webkamera trekker typisk under 500mA. Det vil si maks 2.5W!!!! Gjerne ned mot 1W og mindre. Det vil ikke gi noe som helst varme i lufta rundt kameraet. Håper du er enig. Det trengs adskillig mer effekt, og da som kontaktvarme med varmetråder (som det jo også er) for å varme opp et areal på en stor frontrute som er kjølt ned av masse kald luft på utsiden.
Ruta er kanskje stor men den oppvarmede flekken foran frontkameraet er ganske liten. I følge internett trekker en bakrute 10-20A, altså opp mot 150W/m2. Flekken foran frontkameraet er kanskje 10*7cm? Eller 0,007m2, noe som blir (trommehvirvel) 1,05W. :D

Nå har vi faktisk 3 frontkameraer, nok effekt i massevis, *om* det er standard webkameraer, noe jeg tviler på.. ;)
Regnestykket ditt er ikke riktig (selv om det er irrelevant). En oppvarmet bakrute er typisk 0.5m2=50dm2, som gir ca 3W pr dm2 ikke 1W. Frontrutevame er gjerne dobbelt av dette. Uansett så vil varming av luft ikke gi særlig effekt på glasset, man må ha varmetråder som har kontakt med glasset. Varmeledningseven i glass er ganske stor så arealet rundt vil effektivt kjøle ned omårdet i kamerahuset. Det er jo nettopp derfor det er egne varmetråder der.
Det kreves garantert helt andre effekter enn noen skave watt i luftvarme i kamerahuset.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA