Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Treg oppvarming av batteri og lav viftehastighet på varmeanlegg

Startet av elbilnett, onsdag 17. februar 2021, klokken 09:20

« forrige - neste »

elbilnett

Hei! Var på en tur fra t/r Oslo-Ålesund i helgen. Det var veldig kaldt vær over store deler av turen, men så ikke ut til å gå nevneverdig utover rekkevidden. Men mistenker at det er noe galt med varmeanlegget i bilen. Det tok minst 20-30 minutter å få batteriet varmt nok på hvert ladestopp til å kunne lade over 80-100kW (parkeringsklimatisering var på). Hadde forventet opptil 130-145kW etter så mange timer med kjøring. Ble til at jeg måtte sitte 35-45 min på hvert ladestopp. Dette er en 20-mod E-tron 55 Advanced Business. Noen som har tilsvarende erfaringer?

Varmeanlegget blåser varmt, men synes ikke den blåser like kraftig som da bilen var ny. Når bilen er på er det vanlig at jeg bare kan sette bilen i viftehastighet 4. Når bilen er varm stopper viftehastighet på 6. Synes å huske at viftehastighet gikk til 10 eller 11, stemmer dette? Tar evigheter å gjøre bilen varm når det er kaldt, med mindre bilen er forvarmet. Har ikke fått noen feilmeldinger så langt, men mistenker kanskje at noe er galt. Noen som har tilsvarende erfaringer?

storeulv

Når det gjelder batteritemperatur er det en tråd her på forumet med masse testing og informasjon rundt akkurat det emnet. Jeg foreslår at du leser den tråden, for der er det mye nyttig informasjon.

Ang. klimaanlegg: AC-knappen har tre innstillinger, hhv. AC (rød), AC ECO (grønn) og av (sort). Hvilken innstilling bruker du? Og hvilken temperatur har du stilt inn?

Min erfaring er at med temperatur 20-22 grader og anlegget for øvrig på "Auto" gjør det jobben nesten uansett utetemperatur.
Audi e-tron 50AS MY 2020

elbilnett

#2
Har lest litt av tråden, slik jeg har forstått tråden lader 20-mod tregere enn 19-mod om vinteren. Bruker AC (rød) i hverdagen og AC ECO (grønn) på langturer. Merker liten eller ingen forskjell mellom disse. Alt fra 19,5 til 24 grader avhengig av passasjerene. High ved forvarming av bilen.

Orbit

Ang. ladehastighet: I kaldt vær får du ikke skikkelig opp batteritemperaturen, selv med mange timers kjøring. Kjørte selv i rundt -15 grader sist helg. Start med batteritemperatur på -4 (etter manuell batterivarming med OBD11), og endte på null grader tre timer senere.

Oslo-Ålesund er vel to ladestopp nå på vinter. Var det noe bedre ladehastighet på stopp nr 2+? Du burde ha med litt varme i batteriet fra tidligere ladestopp i forhold til første (dersom du ikke startet fra oppvarmet garasje i Oslo).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elbilnett

#4
Stoppet først i Lom på 150kW laderen til BKK med 5% gjenværende batteriprosent. Da hadde jeg kjørt over Strynefjellet i -20 minus og endte opp med -25,5 grader nederst i dalen ved Skjåk. I Lom ladet jeg i 17 minus i 36 minutter til 68% og jeg oppfatter det som akseptabelt. Stopper på Ionity Øyer med 7% gjenværende batteriprosent etter å ha kjørt i ca -15 grader siden Lom. Da ladet jeg i 45 minutter til 90% og da hadde jeg trodd at batteriet ville være varmere for raskere lading. Det tok minst 30 min før ladehastigheten steg fra ca 70 kW til 133kW. Ladet så på Ionity Dal i 14 minutter med en gjennomsnittshastighet på 98kW.

daktari

Den blåser ikke ekstremt varmt. Bruker du ECO er forvarming klart dårligere og varmen under kjøring også. Eco gir hellernikke skikkelig kald luft på svarme sommerdager. Jeg brukte kun ECO på noen lange turer etter at bilen var gjennomvarm.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elbilnett

Var absolutt ingen problem med varmen i bilen over fjellet. Bilen er jo så godt isolert. Problemet er når man skal forvarme i bare ett par minutter før man skal ut med bilen. Da tar det veldig lang tid før det blir noe særlig temperatur i bilen. Virker som om det er viftehastigheten som er begrenset, uansett hvor høyt jeg setter opp viftehastigheten blir det minimalt med luftstrøm fra hver dyse. Lurer nesten på om det er klimaanlegget som begrenser viftehastigheten for å skåne varmeanlegget på noe slags måte eller at det er slik at bare det ene varmeelementet på 5kW fungerer i bilen. Hva er maksimal viftehastighet hos dere?

elektro

Det siste først. :) Det tar omtrent 3-4 minutter før det kommer skikkelig varm luft fra klimaanlegget i min 2019 modell hvis jeg ikke har startet forvarming før jeg setter meg i bilen. Etter det kommer det til gjengjeld så varm luft at jeg nesten brenner meg når jeg holder hånda foran dysen, når AC på er på rødtt. (Har norsk bil med dobbeltvarmer og varmepumpe, 4-soner).

NB! Det kommer sjelden luft fra midten foran i Auto, kjører derfor luft både opp/rett på/ned og har justert dysene sånn at de treffer rattet/hendene mine. Bilen husker dette. :+1: Et annet tips er å aktivere klimatisering ved opplåsing, så kan du få tidligere varm luft i anlegget, kanskje låse opp bilen mens du snører skoa, hvis du har glemt å starte forvarming eller appen ikke fungerer. Den går i 5 min. Viftehastigheten har jeg alltid på Auto, om noe så skrur jeg den ned til 2 eller 1 i blant. Synes for øvrig Eco nesten alltid gir tilstrekkelig varme selv i tosifret antall grader minus på langtur, når bilen først har blitt varm, men må ofte skru opp temperaturen 1 grad. Dette er også litt individuelt.

Ang. Ålesundsturen, så var det jo svært kaldt. Det er også veldig lett terreng fra Strynefjellet til Øyer. I kombinasjon med streng kulde. Men i Lom hadde du kanskje fremdeles litt varme i batteriet fra Vestlandet og oppstigningen? Jeg synes uansett også det hørtes ut som du fikk lav fart, spesielt på Øyer.

Ref. den andre Batterivarme tråden er vi vel ikke helt sikre på at 19 modellen lader saktere enn 20 og 21. Det vi er ganske sikre på er at batteriet på alle e-tron varmes aktivt ved DC lading. Og bare da. Opp til batteritemp på 5 grader, om lag 80 kW. En hypotese fra undertegnede er at batterivarmen imidlertid ikke fungerer, eller ikke er like effektiv med kupévarme på. (Så Teslabjørn strei med tilsvarende på Mach-E.)

Jeg har dokumentert 36 minutter fra 10-80% med starttemperatur i batteriet på 0 grader med kupévarme PÅ i min 2019 modell. Ionity. (Det var ca. -10 grader ute, og batteritemp steg fra -9 til 0 etter 1 times kjøring før lading, hvorav siste 30 min i 110-120 km/t m. takboks.)

I en annen test brukte jeg 42 minutter fra 0-80% med starttemperatur på -9 grader i batteriet og ca. det samme ute, og kupévarme AV. Her kjørte jeg bare noen km. først for å ha kaldest mulig batteri. Dette var for øvrig med et lite problem hvor den delte laderen kun leverte 75 kW over en periode på 7-8 minutter hvor bilen ville ha mer. Måtte koble til Fortum sin 225 kW lader på nytt. Tapte nok et par minutter på dette, men stoppet klokka under re-tilkobling. Uansett tyder bare noen få minutter lenger tid med ni grader kaldere batteri mot min hypotese. :) @Orbit var skeptisk.. :)

Skal prøve å teste det nå, faktisk!

PS! I begge sesjoner over brukte jeg rett under 20 minutter på å øke fra ca. 75 til 135 kW. Læring er at  det lønner seg å lade til om lag 90% når man først har fått opp farten, på langtur i veldig kaldt vær.

Lurer på om litt av grunnen til at temperaturen faller så fort er at varmepumpen er for effektiv med å ta overskuddsvarme fra batteriet. Som nye Model 3.. ???
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elbilnett

#8
Takk for utfyllende svar. Det kan stemme at det er de fire første minuttene som er avgjørende for meg de gangene jeg har glemt å forvarme bilen og skal avgårde med en gang. Hjelper lite med helt neddugget frontrute en kilometer etter man har satt seg i bilen og er på vei noe sted. Forvarming med nøkkelen høres ut som en god idé da.
Da er kanskje ikke ladetidene så ille heller. Kjørte med tung fot oppover bakkene til toppen av Strynefjellet, kan godt hende at det påvirket laderesultatet i Lom. Var derimot en drøm å kjøre Audien på langturer med de korte ladestoppene i sommer med full effekt fra innkobling på 150kW laderne. Hvis jeg hadde visst at det tok så lang med oppvarming av batteriet på hvert stopp hadde jeg gjerne stått i et par minutter til på Lom for å korte ned på ladetiden litt. Tenker kanskje det er en idé at jeg skaffer meg en OBD-tool hvis jeg skal mer på langturer med bilen for å få litt mer kontroll. Greit å vite at man til en viss grad kontrollere batteritemperaturen underveis slik at man vet litt sånn ca. hva man kan forvente på ladestasjonen. Veldig merkelig at dette ikke har blitt implementert i software med en batterivarmingsknapp eller lignende. Like rart er det at det ikke er mulig å velge eksakt batteriprosent man vil lade til... Men får undersøke litt, kanskje dere knekker koden her inne. Bilen er så bra ellers, en drøm å kjøre på langturer.

Kåre Knatten


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA