Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 03. august 2021, klokken 21:50

Nå er det tre forskjellige personer med innlegg som knytter Arbeiderpartiet til Sovjet på en en eller annen måte. En av dem er deg selv. Så det er nok du som må gjøre noe med leseforståelsen!

Med den karakteristikken som du kommer med av Senterpartiet og deres ledere, så er det unødvendig for meg å si noe om deg. Du avslører selv hvilket lavmål du ligger på.
Du står fritt til å synes det du vil. Jeg står for det jeg har skrevet, men skjønner ikke helt hvor Senterpartiet kom inn i bildet. De gidder jeg ikke engang å begynne å nevne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: Olemann på onsdag 04. august 2021, klokken 00:13
Jeg hadde trodd og håpet, at alle nå hadde fått med seg, og akseptert, at begrepet "trekke 22. juli kortet" er dødt og begravet. Det begrepet bruker man ikke igjen, aldri.

Jeg bruker ikke selv uttrykket, men det høres jo passende ut når man blir anklaget for å mane opp til høyreekstremisme ved den minste kritikk mot Ap sin politikk. En reaksjon som ikke tilfører debatten noe som helst nyttig og som kun er egnet til å tystne sine meningsmotstandere. Tar gjerne mot forslag til andre uttrykk som beskriver den reaksjonen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Olemann

Om man beskyldes for høyreekstremisme kun ved å saklig kritisere AP sin politikk er det så drøyt at jeg ikke hadde orket gi et tilsvar.  Den type usakligheter fortjener ikke engang en kommentar.

De som har levd noen år vil huske venstre-terroren i Europa på 70 og 80 tallet (bl.a. RAF). Det er høyst usaklig og urimelig å beskylde sosialdemokratiet eller demokratiske sosialister (som AP og SV) for å dele tankegods med disse.

Akkurat like usaklig og urimelig er det å beskylde dagens demokratiske høyreside, som Høyre og FrP, for å dele tankegods med dagens høyre-terrorisme. 

Litt unna MVA på elbiler dette, men enda viktigere :-)


Ketill Jacobsen

#183
Sitat fra: Olemann på onsdag 04. august 2021, klokken 10:10
Om man beskyldes for høyreekstremisme kun ved å saklig kritisere AP sin politikk er det så drøyt at jeg ikke hadde orket gi et tilsvar.  Den type usakligheter fortjener ikke engang en kommentar.


Akkurat like usaklig og urimelig er det å beskylde dagens demokratiske høyreside, som Høyre og FrP, for å dele tankegods med dagens høyre-terrorisme. 

Litt unna MVA på elbiler dette, men enda viktigere :-)

Det jeg kritiserte var at noen få her på forumet mente at det var likhetspunkter mellom Arbeiderpartiet og Sovjetregimer. Om de skulle ha rett, så ville de samme innvendinger også kunne rettes mot alle de andre partiene kanskje utenom FrP.

Jeg har ellers ikke med ett ord sagt noe om at Høyre pg FrP deler tankegods med høyre-terrorisme. Det er nok kun din egen fantasi og spinn.

Det eneste jeg har kritisert er enkeltes (tre personer med innlegg her) demonisering av Arbeiderpartiet.

Olemann

Det var da voldsomt.  Jeg blir sitert, så får kommentere da. Jeg har bevisst ikke sitert noen som helst, får gjøre et unntak nå.  Jeg har heller ikke sagt noe som helst om hvem som mener noe som helst, det pleier det bli krangel av, jeg har derfor bare skrever noen velfunderte setninger om både H og V siden.
Så, det som kommer under, der noen adresserer meg personlig, og i tillegg velger uttrykk som "min egen fantasi og spinn" er bare egnet til å gjøre dette til en personlig og usaklig diskusjon, derfor følger jeg mitt sunne prinsipp som er å ikke innlate meg på noen debatt her.
Men gjentar; jeg har ikke påstått noe om hvem som mener hva, bare delt mine prinsipielle betraktninger, som antas være av større interesse enn ev. fram-tilbake-skriving om hva andre måtte ha ment eller ei.

Over til MVA på elbiler for min del.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 04. august 2021, klokken 13:41
Sitat fra: Olemann på onsdag 04. august 2021, klokken 10:10
Om man beskyldes for høyreekstremisme kun ved å saklig kritisere AP sin politikk er det så drøyt at jeg ikke hadde orket gi et tilsvar.  Den type usakligheter fortjener ikke engang en kommentar.


Akkurat like usaklig og urimelig er det å beskylde dagens demokratiske høyreside, som Høyre og FrP, for å dele tankegods med dagens høyre-terrorisme. 

Litt unna MVA på elbiler dette, men enda viktigere :-)

Det jeg kritiserte var at noen få her på forumet mente at det var likhetspunkter mellom Arbeiderpartiet og Sovjetregimer. Om de skulle ha rett, så ville de samme innvendinger også kunne rettes mot alle de andre partiene kanskje utenom FrP.

Jeg har ellers ikke med ett ord sagt noe om at Høyre pg FrP deler tankegods med høyre-terrorisme. Det er nok kun din egen fantasi og spinn.

Det eneste jeg har kritisert er enkeltes (tre personer med innlegg her) demonisering av Arbeiderpartiet.

Trond.m

Det er jo merkelig hvor sterke reaksjonene er på at elbilfordelene nå skal fases ut. Har folk glemt at dette var en midlertidig ordning som skulle gjelde til det var 100.000 registrerte biler ? Den gangen lå nok gjennomsnittsprisen rundt 300.000 og fritaket / støtten var da på ca 75.000 pr. bil. Dette målet ble nådd for flere år siden og 1. halvår 2021 valgte 3 av 4 privatpersoner elbil (ref. elbil.no)
Prisene på batterier og biler har stupt siden 2016 og det er mange familiebiler med tilstrekkelig rekkevidde på markedet til under 600K. Det er på høy tid å starte nedtrappingen av mva fritaket, og det er de vel ingen som virkelig tror at forslaget om øvre grense på 600K vil bremse salget av elbiler. En bil som i dag har en veiledende pris på 700K vil neppe få en prisøkning på mer enn 3 % og vil ikke påvirke etterspørselen nevneverdig. Sterkere kronekurs vil trolig gi enda lavere prisstigning og kanskje til og med redusert pris på biler i prisklassen 6-700.000. Forøvrig vil mva fritak for biler opp til 600.000 bety 150.000 i støtte, mao det dobbelte av det støtten pr. bil var da ordningen ble etablert.

daktari

Selvfølgelig vil økt pris i form av avgifter senke salget, likt som at reduserte avgifter har stimulert til økt salg av hybrider. Reduserte besparelser på bruk som stadig mer bompenger og dyr strøm bremser også.
Sverige ligger langt bak men har hatt enda dyrere elbiler. Danmark lå foran men avgiftspolitikere krasjet alt, nå er de langt bak.

Det er ingen regel som sier at staten må ta inn milliarder i inntekter fra bilkjøpere. Nå har vi sjansen til å flytte avgiftene fra kjøp til bruk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på onsdag 04. august 2021, klokken 21:22
Selvfølgelig vil økt pris i form av avgifter senke salget, likt som at reduserte avgifter har stimulert til økt salg av hybrider. Reduserte besparelser på bruk som stadig mer bompenger og dyr strøm bremser også.
Sverige ligger langt bak men har hatt enda dyrere elbiler. Danmark lå foran men avgiftspolitikere krasjet alt, nå er de langt bak.

Det er ingen regel som sier at staten må ta inn milliarder i inntekter fra bilkjøpere. Nå har vi sjansen til å flytte avgiftene fra kjøp til bruk.
Det vil kanskje senke salget av biler over 7-800.000 og dreie omsetningen over mot rimeligere biler. Det er jo også unaturlig at en luksusbil som e-tron skal ligge på salgstoppen i framtiden. Dessuten er det er jo fullt mulig å holde 600K grensen i flere år, eventuelt øke den dersom utviklingen går i feil vei. Men at salget skulle bremse / stoppe opp pga. en marginal prisøkning for folk flest tror jeg ikke noe på, men renteøkning kan jo gi en generell effekt i salget av dyre kaptalvarer. Det er jo også et høyt salg av hybrider, tross at de betaler full mva på kjøpesummen + registreringsavgift.
Dessuten har jo BMW har rekordstort forhåndssalg av iX50 til ca 1 million med levering i 2022, på tross av at kundene er informert om at det kan innføres mva. Så jeg tror ikke vi vel se stor reduksjon i salget av luksusbiler heller. De sterke reaksjonene på noe som har vært varslet i snart 7 år føler jeg er en storm i et vannglass.
Er enig i at vi må se på hvordan avgiftene skal primært legges på bruk og ikke kjøp. Men det er merverdiavgift vi diskuterer her og bruksavgifter er en annen diskusjon.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på torsdag 05. august 2021, klokken 06:40
Selvfølgelig vil det senke salget av biler over 7-800.000. Men mener du det er et problem i forhold til miljøet, dersom minst like mange kjøper nullutslippsbiler i prisklassen opp til 6-700.000 ? For det er vel det alle her er opptatt av når vi diskuterer gradvis innføring av mva på nullutslippsbiler. Vi får nå se da hvordan dette utvikler seg, og det er jo fullt mulig å holde 600K grensen i flere år, eventuelt øke den dersom utviklingen går i feil vei. Men at salget skulle bremse / stoppe opp pga. en marginal prisøkning for folk flest tror jeg ikke noe på.
Problemet vil jo være at det er de mest forurensende bilene salget vil stoppe opp på. I stedet for EQS, EQS-SUV, iX osv vil det gå S-klasse, GLS, og X5.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Tja...salget av S-klasse er allerede så lavt at forhandlerne ikke finner det lønnsomt å ha demobil. Og salget at X5 hybrid til over millionen er høyt, tross full mva og avgift. Hvis det er miljøgevinst som er hensikten, er det uproblematisk om noen fortsatt ønsker å kjøpe eksklusive ICE biler. Da er det mye bedre å kanalisere støtten til å få elektrifisert varetransport og byggenæring (gravemaskiner etc) som både forurenser og gir betydelige støyproblemer.

Rosstopher

Sitat fra: Trond.m på torsdag 05. august 2021, klokken 06:40
Det er jo også unaturlig at en luksusbil som e-tron skal ligge på salgstoppen i framtiden.

Hvorfor er det unaturlig? Jeg har aldri vært helt med på den sosialistiske tankegangen der, og det er jo ingen ny tankegang, det har vært slik så lenge jeg kan huske.

Altså vi er (blant) verdens rikeste land. Vi anerkjenner det og vi jobber hardt for å forvalte rikdommen vår så vi fortsetter å være rike. Men hvis du trur at rikdommen vår betyr at folk skal få ha fine biler må du tro om igjen! Og når det viser seg at folk har råd til å kjøre fine biler må vi få lagt på mer avgifter så fort som mulig! Vi må sørge for at vi på tross av vår rikdom ikke har råd til dyrere biler enn de har i mye fattigere land.

Hvor kommer dette egentlig fra? Er det en tanke om at det kun er staten og ikke enkeltindividet som skal være rik? Eller er det janteloven, at ingen skal vise seg frem? Ikke vet jeg, men det rimer ikke helt i mitt hode at vi skal være rike, jobbe hardt for å være rike og være stolte av rikdommen vår, men for all del ikke kunne ha dyre ting.

Siden dette innlegget sikkert blir misforstått må jeg presisere at dette ikke et argument mot innføring av moms på elbil, kun mot motivasjonen for å gjøre det og måten det skal gjøres på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trond.m

Ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen med slike argumenter, så jeg takker for meg med følgende uttalelse.

Hvis det er sosialisme (@Rosstorpher) påpeke at det er unaturlig at en gigantisk SUV som e-tron ligger på salgstoppen, så er man helt på jordet.
Tror ikke det finnes noen andre markeder hvor det er tilfelle. Det måtte i tilfelle være i Emiratene, og det er kanskje sånn du ønsker at vi skal ha det i Norge ?
Når er åpenbart motivasjonen til de fleste ikke miljø, men det er faktisk verken miljøvennlig eller ønskelig med tanke på trafikkulykker at markedet domineres av biler over 2,5 tonn. Dessuten er det den mest strømtørste elbilen på markedet, og all strøm kommer som kjent ikke fra ren vannkraft. At innføring av mva vil dreie markedet mot mindre og rimeligere biler er åpenbart og ønskelig. Mindre svevestøv, mindre strømforbruk og mindre skadepotensiale (ja, det finnes mykere trafikanter enn de som sitter i store SUV'er)

Rosstopher

Sitat fra: Trond.m på fredag 06. august 2021, klokken 09:15
Ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen med slike argumenter, så jeg takker for meg med følgende uttalelse.

Hvis det er sosialisme (@Rosstorpher) påpeke at det er unaturlig at en gigantisk SUV som e-tron ligger på salgstoppen, så er man helt på jordet.
Tror ikke det finnes noen andre markeder hvor det er tilfelle. Det måtte i tilfelle være i Emiratene, og det er kanskje sånn du ønsker at vi skal ha det i Norge ?
Når er åpenbart motivasjonen til de fleste ikke miljø, men det er faktisk verken miljøvennlig eller ønskelig med tanke på trafikkulykker at markedet domineres av biler over 2,5 tonn. Dessuten er det den mest strømtørste elbilen på markedet, og all strøm kommer som kjent ikke fra ren vannkraft. At innføring av mva vil dreie markedet mot mindre og rimeligere biler er åpenbart og ønskelig. Mindre svevestøv, mindre strømforbruk og mindre skadepotensiale (ja, det finnes mykere trafikanter enn de som sitter i store SUV'er)

I innlegget jeg siterte skrev du at det var unaturlig at en luksusbil ligger på salgstoppen. Derfor stilte jeg spørsmål ved hvorfor det er unaturlig at nordmenn skal kjøre luksusbil. Legg merke til at innlegget mitt ikke har aggresjon, personangrep e.l. Ingenting der er nedlatende ment. Jeg stiller bare spørsmål ved meningene du gir inntrykk for at du har og uttrykker mine egne meninger.

Men med en gang det kom spørsmål om meningene dine så mente du plutselig ikke det du skrev? Plutselig var det ikke luksusbil det gjaldt, men miljø og trafikksikkerhet? Ja, du har nok rett i at det er fånyttes å forsøke å fortsette en slik diskusjon.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Jalla

Når man leser artikler som dette blir diskusjonen rundt moms(subsidier) av elbiler i Norge ganske så meningsløs.

5 prosent av verdens kraftverk står for 73 prosent av utslippene
Og det værste er ikke så langt unna oss. Kullkraftverket i Belchatow i Polen har større klimagassutslipp enn noe annet kraftverk i verden, ifølge en studie fra University of Colorado Boulder.
https://forskning.no/energi-klima-teknologi/5-prosent-av-verdens-kraftverk-star-for-73-prosent-av-utslippene/1895922
37 millioner tonn med CO₂ fra ett kraftverk i Polen vs elbil-suksessen i Norge som sparer samfunnet for 70 000 tonn CO2 i året.
https://www.bkk.no/energimagasinet/elbil


Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jalla på lørdag 07. august 2021, klokken 12:21
Når man leser artikler som dette blir diskusjonen rundt moms(subsidier) av elbiler i Norge ganske så meningsløs.

5 prosent av verdens kraftverk står for 73 prosent av utslippene
Og det værste er ikke så langt unna oss. Kullkraftverket i Belchatow i Polen har større klimagassutslipp enn noe annet kraftverk i verden, ifølge en studie fra University of Colorado Boulder.
https://forskning.no/energi-klima-teknologi/5-prosent-av-verdens-kraftverk-star-for-73-prosent-av-utslippene/1895922
37 millioner tonn med CO₂ fra ett kraftverk i Polen vs elbil-suksessen i Norge som sparer samfunnet for 70 000 tonn CO2 i året.
https://www.bkk.no/energimagasinet/elbil

Her tror jeg du er blitt grundig feilinformert. Hver elbil elbil reduserer CO2-utslipp med ca 2,5 tonn (1.000 liter diesel gir 2,7 tonn CO2). Dagens bestans av elbiler, ca 400.000 biler, sparer altså samfunnet for ca 1 million tonn CO2 i året!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA