Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

daktari

Jeg synes generelt det er altfor tidlig å innføre mva., og innslagspunktet 600.000,- er altfor lavt. Burde vente 5 år. Vi burde kjøre på nå med billige elbiler de neste årene for å fjerne gamle dieselbiler uten partikkelfilter, til beste for lokalmiljøet på kort sikt, og på lang sikt klima.
resonnementet er altså at en ny elbil i tettbebygde strøk frigjør en nyere Passat e.l. til bruk i distriktet som kan erstatte en gammel Passat der. Det vil bety mye for å redusere eksosstanken, spesielt på vinteren i tettbygde strøk.
Men dette er misunnelsespopulisme fra de rødgrønne dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

bmw2002

Antar innslagspunktet på brukte biler også blir 600 000?  Ser for meg at det kan bli gunstig å importere f.eks Taycan fra Tyskland om 1-2 år.

Wisd0m

Sitat fra: bmw2002 på onsdag 28. april 2021, klokken 11:58
Antar innslagspunktet på brukte biler også blir 600 000?  Ser for meg at det kan bli gunstig å importere f.eks Taycan fra Tyskland om 1-2 år.
Hvorfor skulle det bli gunstigere å importere en Taycan derfra enn å kjøpe den i Norge? I Norge er jo nyprisen lavere...

bmw2002

Sitat fra: Wisd0m på onsdag 28. april 2021, klokken 12:29
Hvorfor skulle det bli gunstigere å importere en Taycan derfra enn å kjøpe den i Norge? I Norge er jo nyprisen lavere...

1. Man får tilbake mva på bilen ved eksport
2. Utstyr er rimeligere i Tyskland
3. Det gis tildels store rabatter i Tyskland på nye biler, inkludert elbiler som sjelden gis rabatt på i Norge.
4. Staten gir vel tilskudd ved kjøp

Trond.m

Sitat fra: daktari på onsdag 28. april 2021, klokken 11:01
Jeg synes generelt det er altfor tidlig å innføre mva., og innslagspunktet 600.000,- er altfor lavt. Burde vente 5 år. Vi burde kjøre på nå med billige elbiler de neste årene for å fjerne gamle dieselbiler uten partikkelfilter, til beste for lokalmiljøet på kort sikt, og på lang sikt klima.
resonnementet er altså at en ny elbil i tettbebygde strøk frigjør en nyere Passat e.l. til bruk i distriktet som kan erstatte en gammel Passat der. Det vil bety mye for å redusere eksosstanken, spesielt på vinteren i tettbygde strøk.
Men dette er misunnelsespopulisme fra de rødgrønne dessverre.
For 600.000 får man en fullverdig familiebil, til og med med 4-hjulsdrift med et greit utstyrsnivå. De som vil kjøpe en bil til 700.000 bør da kunne bidra med 25.000 til fellesskapet. Eller 100K hvis man har lyst på en bil til en million.

Det som skaper en viss usikkerhet nå er leveringstider, og man bør få en forutsigbarhet i forhold til pris. Derfor håper jeg at det blir en overgangsordning ut 2022 med fullt mva fritak og 600K fribeløp fra 1.1.23. Det er vel allerede gitt grønt lys til dette fra ESA, og 1 år er lang nok tid til at privatpersoner og bedrifter kan forberede seg på endringen.

Rosstopher

Sitat fra: Trond.m på søndag 01. august 2021, klokken 07:01
For 600.000 får man en fullverdig familiebil, til og med med 4-hjulsdrift med et greit utstyrsnivå. De som vil kjøpe en bil til 700.000 bør da kunne bidra med 25.000 til fellesskapet. Eller 100K hvis man har lyst på en bil til en million.

De som bruker mye penger på bil har nok stort sett råd til å bidra til fellesskapet ja, men nå er ikke momsfritaket der for å være snill med folk, men for å stimulere til salg av elbiler.

Det er fortsatt i de høyeste prisklassene det selges mest fossilbiler, og dermed er det der det trengs mest insentiver. Er målet å stimulere til overgangen til elbil så høres det altså mer logisk ut å kun gi momsfritak på dyre biler enn motsatt.

Tanken om at moms skal innføres på kun dyre biler stammer fra et annet sted. Kanskje misunnelse? Kanskje for at det skal virke mer "rettferdig" for oss med normal inntekt? Kanskje fra en sosialistisk tankegang om at de med mest penger skal bidra mest på alle områder uansett konsekvenser?

Å innføre moms på kun dyre biler gir i hvertfall et signal om at overgangen til elbil ikke er så viktig, og at det er viktigere at rikinger blir skattlagt.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. august 2021, klokken 09:04
Sitat fra: Trond.m på søndag 01. august 2021, klokken 07:01
De som vil kjøpe en bil til 700.000 bør da kunne bidra med 25.000 til fellesskapet. Eller 100K hvis man har lyst på en bil til en million.
Tanken om at moms skal innføres på kun dyre biler stammer fra et annet sted. Kanskje misunnelse? Kanskje for at det skal virke mer "rettferdig" for oss med normal inntekt? Kanskje fra en sosialistisk tankegang om at de med mest penger skal bidra mest på alle områder uansett konsekvenser?

Å innføre moms på kun dyre biler gir i hvertfall et signal om at overgangen til elbil ikke er så viktig, og at det er viktigere at rikinger blir skattlagt.
Akkurat. Gode, gamle janteloven.

NB: massiv generalisering basert på egne erfaringer under!

At man har råd til dyr bil betyr ikke automatisk at man gidder å bruke pengene til å støtte bedre miljø og klima. Jeg vil heller si det motsatte, jo mere penger man har, jo mindre ser det ut til at man bryr seg om slikt (selvfølgelig med unntak).

I tillegg har mange av de med penger økonomisk sans, og liker ikke å bidra til felleskassa. Kan de la være å betale bompenger, få bilen 100k billigere og kjøre i kollektivfeltet er de kanskje villige til å ta ulempene med elbil.

Må de betale like mye eller mere for elbilen, og samtidig ikke få andre fordeler, da driter de i miljøet.

Men det er jo andre virkemidler enn å la være å legge moms på dyre elbiler da, man kan f.eks skattelegge dyre fossilbiler mere. Altså bruke gulrot først å fremst i lavere og middels prisklasse, og pisken mere i høyere prisklasse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Trond.m på søndag 01. august 2021, klokken 07:01
Sitat fra: daktari på onsdag 28. april 2021, klokken 11:01
Jeg synes generelt det er altfor tidlig å innføre mva., og innslagspunktet 600.000,- er altfor lavt. Burde vente 5 år. Vi burde kjøre på nå med billige elbiler de neste årene for å fjerne gamle dieselbiler uten partikkelfilter, til beste for lokalmiljøet på kort sikt, og på lang sikt klima.
resonnementet er altså at en ny elbil i tettbebygde strøk frigjør en nyere Passat e.l. til bruk i distriktet som kan erstatte en gammel Passat der. Det vil bety mye for å redusere eksosstanken, spesielt på vinteren i tettbygde strøk.
Men dette er misunnelsespopulisme fra de rødgrønne dessverre.
For 600.000 får man en fullverdig familiebil, til og med med 4-hjulsdrift med et greit utstyrsnivå. De som vil kjøpe en bil til 700.000 bør da kunne bidra med 25.000 til fellesskapet. Eller 100K hvis man har lyst på en bil til en million.

Det som skaper en viss usikkerhet nå er leveringstider, og man bør få en forutsigbarhet i forhold til pris. Derfor håper jeg at det blir en overgangsordning ut 2022 med fullt mva fritak og 600K fribeløp fra 1.1.23. Det er vel allerede gitt grønt lys til dette fra ESA, og 1 år er lang nok tid til at privatpersoner og bedrifter kan forberede seg på endringen.
Strengt tatt har vel de som kjøper bil til 400.000 også råd til å bidra med tusener til felleskapet?

De som ikke har råd til det kjører 15 år gammel ICE dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wisd0m

Sitat fra: daktari på søndag 01. august 2021, klokken 13:24
Sitat fra: Trond.m på søndag 01. august 2021, klokken 07:01
Sitat fra: daktari på onsdag 28. april 2021, klokken 11:01
Jeg synes generelt det er altfor tidlig å innføre mva., og innslagspunktet 600.000,- er altfor lavt. Burde vente 5 år. Vi burde kjøre på nå med billige elbiler de neste årene for å fjerne gamle dieselbiler uten partikkelfilter, til beste for lokalmiljøet på kort sikt, og på lang sikt klima.
resonnementet er altså at en ny elbil i tettbebygde strøk frigjør en nyere Passat e.l. til bruk i distriktet som kan erstatte en gammel Passat der. Det vil bety mye for å redusere eksosstanken, spesielt på vinteren i tettbygde strøk.
Men dette er misunnelsespopulisme fra de rødgrønne dessverre.
For 600.000 får man en fullverdig familiebil, til og med med 4-hjulsdrift med et greit utstyrsnivå. De som vil kjøpe en bil til 700.000 bør da kunne bidra med 25.000 til fellesskapet. Eller 100K hvis man har lyst på en bil til en million.

Det som skaper en viss usikkerhet nå er leveringstider, og man bør få en forutsigbarhet i forhold til pris. Derfor håper jeg at det blir en overgangsordning ut 2022 med fullt mva fritak og 600K fribeløp fra 1.1.23. Det er vel allerede gitt grønt lys til dette fra ESA, og 1 år er lang nok tid til at privatpersoner og bedrifter kan forberede seg på endringen.
Strengt tatt har vel de som kjøper bil til 400.000 også råd til å bidra med tusener til felleskapet?

De som ikke har råd til det kjører 15 år gammel ICE dessverre.
Nå har vi inntektsskatt og formuesskatt som skal stå for omfordeling. Merkelig at den debatten har kommet inn i EV/ICE-debatten. Om man skal ha moms på elbiler over 600 kNOK er det litt merkelig at avgifter på ICE i den klassen skal stå uendret.

daktari

Helt enig (tror jeg).
Fortsatt ingen avgift eller mva. på elbiler, stor økning på alle ICE ca 25%, mindre økning på plug in.
Også økning på diesel- og bensinavgifter.
Og økt vrakpant på gamle biler kan booster fornyelsen litt.
Men med Ap og Sp i regjering blir det nok ikke noe av...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wisd0m

Sitat fra: Syklist på tirsdag 27. april 2021, klokken 19:27
Det er nok høyere utslipp forbundet med produksjon av en tyngre bil med større batteri.

Greit nok om CO2 avgiften på fossilbiler økes i samme slengen, slik at vi unngår at Taycan kundene går tilbake til 911.
Spørs om de ser den sammenhengen. Har foreløpig vært lite fokus. Tipper vi ser at det kommer endel spreke PHEV i den klassen der, og at elbilen blir en taper i øvre premiumsegment. Og da tenker jeg på BMW X6, Audi Q7, Cayenne og GLE.

Rosstopher

Sitat fra: Wisd0m på søndag 01. august 2021, klokken 19:26
Tipper vi ser at det kommer endel spreke PHEV i den klassen der, og at elbilen blir en taper i øvre premiumsegment. Og da tenker jeg på BMW X6, Audi Q7, Cayenne og GLE.

OT: fins det hybrider som oppleves som spreke i normal kjøring? Hele poenget med hybrid er vel at den skal gå kun på strøm når den kan det, og dermed må starte opp fossilmotoren når man tråkker gassen i bånn med påfølgende venteperiode. Mulig Ferrari, McLaren og Porsche ikke kjører i elektrisk modus som standard, men de andre antar jeg at oppleves som trege alle sammen. Det gjelder i hvertfall alle jeg har prøvd.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Trond.m

Reaksjonene på at noen her faktisk synes det er på tide å innføre gradert mva er vel ikke akkurat overraskende. Å legge enda høyere avgift på ICE biler gir jo ingen vesentlige inntekter til fellesskapet og vil virke urimelig for de som fortsatt ikke kan gå over til nullutslippsbil. Dessuten er det er jo bare snakk om å begrense mva støtten slik at den blir på maks 120.000 kr enten du kjøper en bil til 600K eller ønsker en mer eksklusiv bil. Det vil jeg mene er en rettferdig ordning, men de rikeste i samfunnet har jo alltid ønsket å få mer. Det er ingen land i Europa som har noe i nærheten av en så generøs ordning. I tillegg slipper man engangsavgift, drivstoffavgift og får lavere trafikkforsikringsavgift.  Bare å håpe at politikerne snart tør å stramme inn, for alle bør forstå at dagens ordning ikke er bærekraftig. Å ta tilbake pengestøtte er alltid vanskelig. Det ser man på taxfriordningen som er helt meningsløs og som bare overlever fordi ingen politikere tør å endre det.

Oddaa

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. august 2021, klokken 19:51
OT: fins det hybrider som oppleves som spreke i normal kjøring? Hele poenget med hybrid er vel at den skal gå kun på strøm når den kan det, og dermed må starte opp fossilmotoren når man tråkker gassen i bånn med påfølgende venteperiode. Mulig Ferrari, McLaren og Porsche ikke kjører i elektrisk modus som standard, men de andre antar jeg at oppleves som trege alle sammen. Det gjelder i hvertfall alle jeg har prøvd.
Hvis du med normal kjøring mener det modus som bilen default starter opp i er svaret antagelig nei, og det har med typegodkjenning/ utslipp å gjøre. Men du kan jo velge å kjøre i et modus der bensinmotoren går kontinuerlig, f eks hos Volvo heter det «power». Antar at de andre produsentene har tilsvarende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Rosstopher

Sitat fra: Oddaa på søndag 01. august 2021, klokken 21:12
Hvis du med normal kjøring mener det modus som bilen default starter opp i er svaret antagelig nei, og det har med typegodkjenning/ utslipp å gjøre. Men du kan jo velge å kjøre i et modus der bensinmotoren går kontinuerlig, f eks hos Volvo heter det «power». Antar at de andre produsentene har tilsvarende.

Den modusen bilen starter i og/eller den modusen det er naturlig å kjøre i for å ha nytte av å kjøre hybrid.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA