Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

Jalla

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 27. mars 2021, klokken 15:30
Sitat fra: daktari på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:55
NHO transport prater for sin syke mor: https://www.dn.no/innlegg/klima-og-miljo/korona/elbil/innlegg-kollektive-reiser-ma-bli-den-nye-normalen/2-1-983983

I mitt hode så er kollektivt ekstremt lønnsomt, med månedskort a ca 1500,- vs ca 5-10.000/mnd i verditap på en digg elbil. Men grunnen til at folk vil ta bilen er at det nettopp er fantastisk mer komf å kjøre en egen bil. Du kan bare ikke konkurrere på det. Kollektiv blir aldri den nye normalen.
Elbilister betaler iallfall kjøretøyet sitt selv, det er noe annet hva man kan si om bussbilletten.
Ja, hadde du betalt 25% moms på det som inngår i kjøpsavtalen så hadde jeg vært enig med deg.

vinterdekk

Sitat fra: Ferry på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:20
Sitat fra: Carboy på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:18
Det er billigere å beholde bensinbilene og mer miljøvennlig å la være å bytte bil.

Men hvorfor rushe til å bytte ut hele bilparken med elbiler?

Livsløpsanalysene er uenig med deg. Det er bruken av en bil som står for majoriteten av utslipp. Ikke produksjonen. Jo tidligere en fossilbil slutter å brenne drivstoff, jo bedre. Helst bør ikke bilen produseres i det hele tatt.

1 liter bensin utgjør 8.88 kWh, så man klarer ikke å konkurrere i energitetthet på ett batteri som i en tank bensin. Det gjør bensin og diesel biler veldig nyttige for å slepe hengere. Så det vil fortsatt være bruksområder hvor man vil behøve veldig store batterier og ulønnsom infrastruktur i distriktene for å dekke alles behov elektrisk. Jeg vet ikke om kost nytte for 100% elbilandel er der og det virker ikke som politikerne jobber så veldig hardt for å oppnå målene de har satt for 2025.

Sluttdato for petroliumutvinning hadde gitt ett skikkelig bidrag til klimagassreduksjon i verden, men her må nok de grønne partiene få flere stemmer før det kan bli en realitet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

jlan

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 31. mars 2021, klokken 14:36
1 liter bensin utgjør 8.88 kWh, så man klarer ikke å konkurrere i energitetthet på ett batteri som i en tank bensin. Det gjør bensin og diesel biler veldig nyttige for å slepe hengere.
I praksis så får en vel ikke ut mer enn 4 kWh fra en liter bensin. En elbil bruker ca. 2 kWh på en mil, mens en bensinbil bruker ca 0.5 liter på samme distanse. For de som skal trekke veldig store tilhengere veldig langt, er nok likevel ikke elbil et godt alternativ enda, men ting skjer fort på dette området. Det er bl.a. på trappene tilhengere med egne batterier.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

vinterdekk

Sitat fra: jlan på onsdag 31. mars 2021, klokken 15:44
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 31. mars 2021, klokken 14:36
1 liter bensin utgjør 8.88 kWh, så man klarer ikke å konkurrere i energitetthet på ett batteri som i en tank bensin. Det gjør bensin og diesel biler veldig nyttige for å slepe hengere.
I praksis så får en vel ikke ut mer enn 4 kWh fra en liter bensin. En elbil bruker ca. 2 kWh på en mil, mens en bensinbil bruker ca 0.5 liter på samme distanse. For de som skal trekke veldig store tilhengere veldig langt, er nok likevel ikke elbil et godt alternativ enda, men ting skjer fort på dette området. Det er bl.a. på trappene tilhengere med egne batterier.
Håper de lykkes med hengere med egne batterier.

Engineering Explained har en veldig god video på temaet om trekking av henger med elbil, veldig interessant. https://youtu.be/S4W-P5aCWJs
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Nedstemmende fra Ap. Kanskje noen har sett nøye på hva som skjedde på landsmøtet?

Fritt frem for distriktene ønsker, drit i lokalmiljøet til bybefolkningen. Solidaritet kalles visst det...
https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-aps-landsmote-1.15460451

Håper Elbilforeningen lager en valg-oversikt for oss etterhvert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wisd0m

Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 12:12
Nedstemmende fra Ap. Kanskje noen har sett nøye på hva som skjedde på landsmøtet?

Fritt frem for distriktene ønsker, drit i lokalmiljøet til bybefolkningen. Solidaritet kalles visst det...
https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-aps-landsmote-1.15460451

Håper Elbilforeningen lager en valg-oversikt for oss etterhvert.
I det sekundet bilene kom ned på et prisnivå og rekkevidde som kunne ganget distriktene skal de altså begynne å redusere elbilfordelene mot bensin. Snubler virkelig på målstreken.

stefse

Sitat fra: daktari på søndag 18. april 2021, klokken 12:12
Nedstemmende fra Ap. Kanskje noen har sett nøye på hva som skjedde på landsmøtet?

Fritt frem for distriktene ønsker, drit i lokalmiljøet til bybefolkningen. Solidaritet kalles visst det...
https://www.nrk.no/ytring/fem-punkter-om-aps-landsmote-1.15460451

Håper Elbilforeningen lager en valg-oversikt for oss etterhvert.
AP utviser maktarroganse FØR de har vunnet valget :laugh: Det ser vi jo bla. med rusreformen.
Jeg er ikke direkte motstander av grunnsteinene i politikken, men herregud så morsomt det hadde vært om Støre og co. gikk på en nesestyver og tapte.

Etter AP-valget får vi:

- Løftebrudd i kjent stil, med bortforklaringer og svadaprat innlært av medierådgivere
- Maktarroganse
- Ansvarsfraskrivelse kombinert med beslutningsvegring og tidvis handlingslammelse
- Nepotisme
- Fremdeles overdreven EU servilitet, glem at SP får gjort særlig annet enn litt__mer_penger_til_bøndene tiltak.
- Intern krangel mellom partiene og hestehandel med ineffektiv symbolpolitikk som resultat
- Mer skatt både på arbeid og arbeidende kapital
- Kapitalflukt, få har forståelse for internasjonal finans, spesielt på det som nå kommer
- "Regjeringsstørrelse" på elbilbatteri, på samme måte som regjeringsmotoren 1,9 TDi var i sin tid
- Strupning av tilførsel av elbiler på influencer-nivå. Vi risikerer å få en elite som skal vise sin rikdom med en siste runde med fossilbiler istedet.
- Problemer med å få bygd ut tiltrengte transportkorridorer og utbedret dårlige veier, grunnet nevnt hestehandel med MDG+SV. Dette vil føre til forsinkelser på veiprosjekt.
- Lavere hastighet på, eller "reversering" av reformer som skal tøyle offentlige utgifter

Tenker også at etter valget vil rett og slett hele den politiske arenaen bli mer fortusigbar og lite interessant.


Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

bmw2002

SV vedtok samme grense som AP, 600 000kr. Kan nok med stor sikkerhet anta at dette da blir tilfelle fra neste år.

Håper håpe endel produsenter lager ferdigspekkede modeller til 599 000 da

Ketill Jacobsen

Sitat fra: bmw2002 på søndag 25. april 2021, klokken 17:32
SV vedtok samme grense som AP, 600 000kr. Kan nok med stor sikkerhet anta at dette da blir tilfelle fra neste år.

Håper håpe endel produsenter lager ferdigspekkede modeller til 599 000 da

Hvorfor det? En slipper jo moms på den siste tusenlappen også. Om bilen koster 601.000 så er tanken at en kun skal betale moms på den siste tusenlappen. Men det har du kanskje ikke fått med deg?

bmw2002

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 25. april 2021, klokken 17:59
Hvorfor det? En slipper jo moms på den siste tusenlappen også. Om bilen koster 601.000 så er tanken at en kun skal betale moms på den siste tusenlappen. Men det har du kanskje ikke fått med deg?

Jo da, men tror nok at mange bevisst kommer til å holde seg under 600 000 og at det derfor blir mange biler som priser seg under dette.

Jon65

Hvis jeg må velge mellom en bil jeg ikke har lyst på til 599.000 og en bil jeg har lyst på til 601.000 så tror jeg jammen jeg spanderer 250kr i moms for å få den jeg ønsker meg....

stefse

Sitat fra: Jon65 på mandag 26. april 2021, klokken 22:17
Hvis jeg må velge mellom en bil jeg ikke har lyst på til 599.000 og en bil jeg har lyst på til 601.000 så tror jeg jammen jeg spanderer 250kr i moms for å få den jeg ønsker meg....
Hva tenker folk om Porsche Taycan da?
Nå vet jeg at dette sannsynligvis ikke er et forum for den typiske Porsche kjøper, men i de "antisosialistiske kretser" teller nok det å kunne snyte staten for MVA på en ny Porsche en del.
Når det ikke går lenger, og man blir henvist til ladekø på "sosialist-ladere" spørs det om denne kjøpergruppen gidder å være med lenger. I og for seg et lite tap totalt sett, og helt garantert et argument AP ikke kjøper. Men dette brer seg nedover i rekkene, og plutselig er det kult å skynde seg å ha de mest fossile bilene en runde til.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Ferry

Sitat fra: stefse på tirsdag 27. april 2021, klokken 07:53
Hva tenker folk om Porsche Taycan da?
Nå vet jeg at dette sannsynligvis ikke er et forum for den typiske Porsche kjøper, men i de "antisosialistiske kretser" teller nok det å kunne snyte staten for MVA på en ny Porsche en del.

Samma for meg om vi får inn null moms fra en Taycan, eller null moms fra en Leaf. Får gjort akkurat like lite med begge deler. Men så slipper de ut like lite også.

Syklist

Det er nok høyere utslipp forbundet med produksjon av en tyngre bil med større batteri.

Greit nok om CO2 avgiften på fossilbiler økes i samme slengen, slik at vi unngår at Taycan kundene går tilbake til 911.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA