Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Carboy på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:27

Enig i at det er (bør være) grunnen. Men er det miljøvennlig å bytte ut f eks en 2017 modell energieffektiv og klimavennlig Mercedes C180 bensin på rundt 15-1600kg med en 2600kg tung Mercedes EQC?  (...)
Biler slites ut og må byttes. Levetid er alt mellom 10 og 30 år for bruksbiler. Vi kan ikke stoppe all bilproduksjon i 20 år for så å erstatte alle de utslitte bilene med nye elbiler. Fornyelsen må skje gradvis.

Hvis vi så ikke kjøper nye elbiler nå, da må man jo erstatte utslitte ICE med nye ICE. Det gir et mye dårligere klimaregnskap enn å bytte ut en ICE med elbil.

Ikke rot inn at mange av oss bytter en ganske ny bil med en nyere elbil. Den 3 år gamle bilen vi kvitter oss med blir uansett ikke vraket, men lever i 20-30 år kanskje.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Syklist

Sitat fra: Carboy link=topic=54995.msg967731#msg967731
Enig i at det er (bør være) grunnen. Men er det miljøvennlig å bytte ut f eks en 2017 modell energieffektiv og klimavennlig Mercedes C180 bensin på rundt 15-1600kg med en 2600kg tung Mercedes EQC?

Det er ikke miljøvennlig å bytte til en tung SUV.

En elbil som tilsvarer C180 bensin er en Tesla Model 3 SR+ med vekt på 1624 kg.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

daktari

NHO transport prater for sin syke mor: https://www.dn.no/innlegg/klima-og-miljo/korona/elbil/innlegg-kollektive-reiser-ma-bli-den-nye-normalen/2-1-983983

I mitt hode så er kollektivt ekstremt lønnsomt, med månedskort a ca 1500,- vs ca 5-10.000/mnd i verditap på en digg elbil. Men grunnen til at folk vil ta bilen er at det nettopp er fantastisk mer komf å kjøre en egen bil. Du kan bare ikke konkurrere på det. Kollektiv blir aldri den nye normalen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jon65

Tidligere når man måtte fylle dyrt drivstoff og hver km gjorde at den kom nærmere neste dyre service gjorde at mange kanskje valgte kollektivt men nå med elbil koster det jo nesten ikke noe annet enn verditapet å kjøre bil. Så hvis man da kjøper en rimelig elbil hvor mye av verditapet er tatt er det jo nesten gratis å kjøre bil. Så sjansen for at mange bytter fra kollektivt til elbil er nok stor ja. (Iallefall inntil det etterhvert kommer saftige bompenger på elbilene også)

RJK

Sitat fra: daktari på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:55
NHO transport prater for sin syke mor: https://www.dn.no/innlegg/klima-og-miljo/korona/elbil/innlegg-kollektive-reiser-ma-bli-den-nye-normalen/2-1-983983

I mitt hode så er kollektivt ekstremt lønnsomt, med månedskort a ca 1500,- vs ca 5-10.000/mnd i verditap på en digg elbil. Men grunnen til at folk vil ta bilen er at det nettopp er fantastisk mer komf å kjøre en egen bil. Du kan bare ikke konkurrere på det. Kollektiv blir aldri den nye normalen.

Det som fort glemmes, er at buss/kollektivbilletten normalt sett bare dekker reise for en person (lokale, begrensede rabatter for barn finnes), og mange familier er flere enn 1 person. Med 2 voksne og tre barn, er plutselig månedskortet 5250,- dersom man regner 50 % for barn. Dette selvsagt gitt at man ikke får dekket ungenes reiser av kommunen. Så kommer eventuelle langturer med tillegg for reiser utenfor sonene som er dekket.

Dersom en bil dekker transportbehovet for alle, så er dette et godt bidrag på nedbetaling av en fornuftig elbil. Og enda bedre om ferieturen og/eller jule og påskebesøket gjerne er til besteforeldre som bor i et annet fylke. Og det koster jammen ikke veldig mye mere om man vil ta noen turer som ikke er planlagt.

Jeg er aldeles ikke fremmed for tanken å klare meg uten bil, om man bor i Oslo, og har slekt og familie i samme by eller nærområdet som nåes med kollektivt. Men for mange er det utenkelig å ikke ha en bil, selv om de daglige jobb og skole-reisene dekkes av kollektivtilbudet. Har selv klart meg uten bil i perioder. Men ikke når man familie som inkluderer barn, og noen i nærmeste slekten bor i områder som ikke har et kollektivtilbud som gjør det mulig å reise til andre tider enn rushtidstrafikken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ketill Jacobsen

Sitat fra: RJK på torsdag 25. mars 2021, klokken 22:25


Jeg er aldeles ikke fremmed for tanken å klare meg uten bil, om man bor i Oslo, og har slekt og familie i samme by eller nærområdet som nåes med kollektivt. Men for mange er det utenkelig å ikke ha en bil, selv om de daglige jobb og skole-reisene dekkes av kollektivtilbudet. Har selv klart meg uten bil i perioder. Men ikke når man familie som inkluderer barn, og noen i nærmeste slekten bor i områder som ikke har et kollektivtilbud som gjør det mulig å reise til andre tider enn rushtidstrafikken.

Det er ikke noe problem med å ha en fossilbil som knapt brukes! Selv har jeg en veteranbil.

Barid Bel

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 26. mars 2021, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på torsdag 25. mars 2021, klokken 22:25


Jeg er aldeles ikke fremmed for tanken å klare meg uten bil, om man bor i Oslo, og har slekt og familie i samme by eller nærområdet som nåes med kollektivt. Men for mange er det utenkelig å ikke ha en bil, selv om de daglige jobb og skole-reisene dekkes av kollektivtilbudet. Har selv klart meg uten bil i perioder. Men ikke når man familie som inkluderer barn, og noen i nærmeste slekten bor i områder som ikke har et kollektivtilbud som gjør det mulig å reise til andre tider enn rushtidstrafikken.

Det er ikke noe problem med å ha en fossilbil som knapt brukes! Selv har jeg en veteranbil.

Veteran er en fin sak. Vi trenger ca 1.3 biler her vi bor på landet, og supplementerte Niroen med en 1990 Corolla som får 30l bensin annenhver måned nå i covid times.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Electric cars in Norway

#98
Enig med dere siste talere at det er fint med veteranbiler.  Ikke for å bruke i det daglige men for å  ha til kos. Veteranbiler er jo gammel fin kultur. Men elbiler er fremtiden. Dit må vi asap.

Wisd0m

Sitat fra: daktari på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:55
NHO transport prater for sin syke mor: https://www.dn.no/innlegg/klima-og-miljo/korona/elbil/innlegg-kollektive-reiser-ma-bli-den-nye-normalen/2-1-983983

I mitt hode så er kollektivt ekstremt lønnsomt, med månedskort a ca 1500,- vs ca 5-10.000/mnd i verditap på en digg elbil. Men grunnen til at folk vil ta bilen er at det nettopp er fantastisk mer komf å kjøre en egen bil. Du kan bare ikke konkurrere på det. Kollektiv blir aldri den nye normalen.
For meg så blir kollektivt kun en ekstrakostnad. Kunne aldri tenkt meg å kjøre buss på fritida. Buss er fint for kjøring til jobb, men kommer aldri til å ta over for bilen for fritidskjøring. Bussen bør kun være et virkemiddel for rush, det er det eneste det er brukende til. Og også da er det et eneste stort subsidesluk. Elbilister betaler iallfall kjøretøyet sitt selv, det er noe annet hva man kan si om bussbilletten.


RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 26. mars 2021, klokken 12:52
Sitat fra: RJK på torsdag 25. mars 2021, klokken 22:25


Jeg er aldeles ikke fremmed for tanken å klare meg uten bil, om man bor i Oslo, og har slekt og familie i samme by eller nærområdet som nåes med kollektivt. Men for mange er det utenkelig å ikke ha en bil, selv om de daglige jobb og skole-reisene dekkes av kollektivtilbudet. Har selv klart meg uten bil i perioder. Men ikke når man familie som inkluderer barn, og noen i nærmeste slekten bor i områder som ikke har et kollektivtilbud som gjør det mulig å reise til andre tider enn rushtidstrafikken.

Det er ikke noe problem med å ha en fossilbil som knapt brukes! Selv har jeg en veteranbil.

For min del koster elbilen min i verste tilfelle det samme som å ha en gammel ice-bil, så da synes ikke jeg det valget var vanskelig i det hele tatt.

Heller en ny og relativt trygg elbil med garanti på, fremfor en eldre og sliten icebil der man bare ventet på når den skulle streike, og hvor kasko ikke var verdt kostnaden. Faktisk er kaskoforsikring på min elbil billigere enn forsikringen på "vraket" jeg erstattet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Skal man ha billig nummer to bil så er Nissan Leaf tingen. Koster knapt noe og lite som går galt.

Jon65

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 27. mars 2021, klokken 18:04
Skal man ha billig nummer to bil så er Nissan Leaf tingen. Koster knapt noe og lite som går galt.

Tror mange har bil nr 2 med hengerfeste siden de færreste elbilene har hengerfeste foreløpig, da blir det nok fossilbil som gjelder.

Wisd0m

Sitat fra: Jon65 på lørdag 27. mars 2021, klokken 23:08
Sitat fra: Wisd0m på lørdag 27. mars 2021, klokken 18:04
Skal man ha billig nummer to bil så er Nissan Leaf tingen. Koster knapt noe og lite som går galt.

Tror mange har bil nr 2 med hengerfeste siden de færreste elbilene har hengerfeste foreløpig, da blir det nok fossilbil som gjelder.
Mye mulig. Ser ut som det blir ny standard nå. Model 3, Y, Enyaq og Polestar har alle hengerfeste. Så bør være et aktuelt oppsett for mange med en dyr langrekkevidde elbil og en billigere nummer to elbil.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 27. mars 2021, klokken 18:04
Skal man ha billig nummer to bil så er Nissan Leaf tingen. Koster knapt noe og lite som går galt.

Smart tenkt...  :+1:  eller en billig Bmw i3...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA