Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor lenge varer momsfritak? Bil nr 2 bytte ICE til elbil nå eller senere?

Startet av bjorngb, mandag 15. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

bjorngb

i3'en har selvfølgelig blitt bil nr 1, og Vecta stasjonsvogn fra 2006 begynner å bli litt sliten.  i3'en går ca 16k i året og Vectra'en ca 5k.

Vi trenger en bil som kan få med seg litt bagasje og Vectra'en sluker gummibåten bak, men da kun plass til fører - men den har trekk og går på taket på de fleste biler som kan ta taklast. Seil, påhengsmotor og større unger krever litt plass, og i3'en begynner å bli trang baki.

Vectra'en er eu-godkjent til 2022/november. Det sitter litt langt inne å kjøpe en ny e-tron/eqc/Y. Men hvis det skal bli ny elbil må det bli før det blir full moms og ser ikke ut til å bli mindre...
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

turfsurf

Jeg tror (dessverre) det blir regjeringsbytte og moms på beløpte over 500-600k fra 2022. Det er politisk flertall for dette nå, og ved regjeringsbytte vil det ikke være noen i regjeringen som ønsker noe annet.

Det blir jo en "bakstrever" regjering med SP og AP. Det er vel knapt bare venstre igjen som ikke ønsker det på stortinget, og de er jo nesten utradert.

Eneste grunnen jeg kan se til at det ikke skjer er vel sommel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Det går nok mot Diesel-Trygve og Hybrid-Jonas ja. Med støtte fra Bensin-Audun.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF


stefse

Alt tyder på diesel får sin renessanse fremover i Norge.
Den kampen elbilforeningen og medlemmene må ta, er ikke å stritte mot avgiftene, men hvor mye fossilbilavgiftene skal øke.
Her må man minst få til at de skal øke like mye som på utslippsfritt.
Det er viktig at incentivene består selv om avgiftene kommer. Det skal ikke begynne å lønne seg igjen å få dieselbiler inn til landet. Da har man jo havnet fullstendig på villspor.
En må få avklart at det ikke skal være "rettferdig" at el og dieselbiler skal betale like mye. Utslipp MÅ prises høyere.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Wisd0m

Sitat fra: stefse på søndag 28. februar 2021, klokken 18:26
Alt tyder på diesel får sin renessanse fremover i Norge.
Den kampen elbilforeningen og medlemmene må ta, er ikke å stritte mot avgiftene, men hvor mye fossilbilavgiftene skal øke.
Her må man minst få til at de skal øke like mye som på utslippsfritt.
Det er viktig at incentivene består selv om avgiftene kommer. Det skal ikke begynne å lønne seg igjen å få dieselbiler inn til landet. Da har man jo havnet fullstendig på villspor.
En må få avklart at det ikke skal være "rettferdig" at el og dieselbiler skal betale like mye. Utslipp MÅ prises høyere.
Det er egentlig samme kamp. De siste økningen i avgifter har vært til fordel for diesel, siden det er differansen i avgifter som er interssant. Man får utmerkede dieselvogner med 4x4 tilnærmet nye på bruktmarkedet til 300 000. Full tank, rekkevidde 800 km. Tilsvarende elbil eksisterer ikke, og vi snakker pris over 500 000 for noe som kan sammenlignes. Foreløpig har jeg tro på brukte dieselbiler blomstrer opp igjen. Spesielt grunnet manglende bomfritak (50 %) og årsavgift på elbil som tidligere forsvarte en økt kapitalkostnad og avskrivning.

Edit:
Og dessuten har det vært mye snakk om "rettferdig fordeling" av kostnadene i det siste. Det er motsatt av forurenser betaler prinsippet. Uklare rammevilkår for elbiler tyder på at man kanskje bør unngå dette, så slipper man en "innlåsning" i en dyr bil.

elektrolux

Sitat fra: stefse på søndag 28. februar 2021, klokken 18:26
Her må man minst få til at de skal øke like mye som på utslippsfritt.

Med 4x så høy strømpris forventer jeg da minst 60 kr diesel.

Selv med en slik pris kan en familie på 5 kjøre Stavanger- Kristiansand for 0,7x24x60/5= 200kr/person
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ketill Jacobsen

Tror ikke det blir særlige endringer i avgiftsregler for el og ladbare hybrider før 2025. I det minste vil de endres bare gradvis. Momsfritak for dyre biler blir/bør avvikles så snart som mulig (beregne moms på verdien over kr 600.000). Ingen grunn til en el-Roll-Royce skal subsidieres med millioner når merkostnaden for elbilsteknologien beløper seg til 120.000 kr.

Ideelt sett burde en innføre et nytt avgiftssystem som bygger på dagens pluss gjeninnføre effektavgift. Det vil si ha moms, engangsavgift (inkluderende CO2-utslippavgift og NOx-avgift, vektavgift og effektavgift). Elbiler vil ikke ha CO2-avgift som er en stor komponent for fossilbiler. For vektavgift trekkes mervekten fra batteriet fra, for eksempel 6 kg per kWh (for Model S ca 600 kg).Det gis et direkte avgiftsfradrag for batteriene for eksempel kr 1.000 kr per kWh (for Model S ca kr 100.000). Dessuten så trekkes disse 100.000 fra i grunnlaget (gir ytterligere et fradrag på  kr 25.000). Så kommer økt effektavgift i tillegg:

En Tesla Model S long range med 386 kW koster ca kr 750.000. Fra fabrikk antas pris å være 650.000 (levert Drammen). Med mine nye "avgifter" blir prisen: fabrikkpris 650.000, moms 137.500 (grunnlag 550.000), vektavgift 53.000 (grunnlag 1.500 kg), effektavgift 349.200 (386 kW), fradrag 100.000 (batteri 100 kh). Total pris: 650.000 (bil levert Drammen) + 100.000 (avanse) + 137.000 (moms) + 53.000 (vektavgift) + 349.200 (effektavgift) = 1189.000 kr.

Om en tar bort effektavgiften så blir prisen 840.000 med nye reglene.

Dette er regler som en kan leve med i tiår fremover. Etter som batterier blir billigere og lettere settes refusjon per kWh ned og vekt per kWh ned.

Vollis47

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. mars 2021, klokken 14:09

Med 4x så høy strømpris forventer jeg da minst 60 kr diesel.

Selv med en slik pris kan en familie på 5 kjøre Stavanger- Kristiansand for 0,7x24x60/5= 200kr/person

Nå er det jo ikke så ofte en er fem i bilen. For vårt vedkommende er det bare oss to. Så da blir det jo litt dyrere per person. Men heldigvis kjører vi Tesla og om jeg regner Tesla-pris på strømmen så kommer jeg ikke over 5 kr per mil selv nå om vinteren. Så da blir prisen kun kr 120 for turen eller 60 kr/person. Men 90% av all lading gjør vi i egen bolig og helst om natta og de høye prisene Oslo opplevde noen dager i januar/februar gjaldt bare noen timer noen få dager. Det var ikke slike priser når vi ladet i Agder eller Rogaland.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

vartli

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. mars 2021, klokken 14:09
Sitat fra: stefse på søndag 28. februar 2021, klokken 18:26
Her må man minst få til at de skal øke like mye som på utslippsfritt.

Med 4x så høy strømpris forventer jeg da minst 60 kr diesel.

Selv med en slik pris kan en familie på 5 kjøre Stavanger- Kristiansand for 0,7x24x60/5= 200kr/person

Det blir ikke billigere å besøke besteforeldre i Kristiansand selv om en har flere unger å fordele det på. Ungene slipper unna å betale selv, så en slik framstilling blir bare tull.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

jlan

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 02. mars 2021, klokken 09:17
Ideelt sett burde en innføre et nytt avgiftssystem som bygger på dagens pluss gjeninnføre effektavgift.
Hvorfor vil du ha en effektavgift? Det vil jo bare føre til endeløse diskusjoner om forskjellige måter å måle effekt på, plomberte økonomimodeller, illegale "chips" osv.

Det jeg synes er urettferdig er at elbiler med en liten hjelpemotor straffes så hardt. Jeg synes biler som i3Rex burde få trekke fra CO2 bonusen på momsen. "Belønning" for lavt CO2 utslipp kan bare trekkes fra på vektavgift. Dermed straffes lette biler som ikke har nok vektavgift til at det er noe å trekke fra på.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Sitat fra: vartli på tirsdag 02. mars 2021, klokken 10:57
Det blir ikke billigere å besøke besteforeldre i Kristiansand selv om en har flere unger å fordele det på. Ungene slipper unna å betale selv, så en slik framstilling blir bare tull.

Om alternativet er å ta tog/buss/fly betales det også billett for barna (mulig med unntak av de aller yngste, men om jeg har forstått rett er hans barn mer i alder for å betale full voksenbillett).

Model S 85D

1317142119

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 02. mars 2021, klokken 09:17
Ideelt sett burde en innføre et nytt avgiftssystem som bygger på dagens pluss gjeninnføre effektavgift.
Da kan vi like gjerne kalle en spade for en spade: kall det luksusavgift og legg den så høyt man mener man trenger.

"Åja, du har lyst på en helt ordinær familiebil av typen Tesla Model 3? Ja men da får du noen hundre tusen mer i effektavgift, fordi Tesla styres av en premenstruell tenåring som synes det hadde vært gøy å utstyre bilene sine med raketter".

Det må seriøst bli slutt på at man skal flå bilistene bare fordi de eier en bil. Det straffer så tilfeldig at det burde vært straffbart å i det hele tatt tenke i de baner. Alle i dette kongeriket er avhengig av veitrafikken. Selv den mest ihuga MDGer som spiser søppel fra søpledunkene utenfor Rema, bor i en gjenbrukt container og kun bruker apostlenes hester som fremkomstmiddel, er avhengig av veitrafikken.

Trenger vi mer penger, så øk skattene. Ikke innfør enda flere fiskale tulleavgifter som ikke tar hensyn til inntekt.

Burger

131osv: Vil du diskutere eller vil du lette på frustrasjon? Tolker det dithen at dette er frustrasjonsutblåsing med tanke på språk- og billedbruken, men åpen for å ta feil.

Fra spøk til revolver, å komme med uttalelser som "det burde vært straffbart å i det hele tatt tenke i de baner." for de som er uenig med deg og "spiser søppel fra søpledunkene utenfor Rema, bor i en gjenbrukt container" om noen du ikke liker er ikke verdig en debatt. Skal du bruke ironi/sarkasme så er det fint å legge med en smiley.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Daniel_0007

Med tanke på hvor ivrige ap er med bompenger på elbil så kommer nok momsen snart og så fort de får makta igjen
Elbil eiere samt kommende elbil eiere bør ikke stemme på ap,mdg eller sp i kommende valg ihvertfall.

https://www.nrk.no/trondelag/vil-innfore-bompenger-for-elbil-eiere-i-trondelag-1.15398190
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA