Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye sommerdekk

Startet av Eltusiast, mandag 15. februar 2021, klokken 18:47

« forrige - neste »

Eltusiast

Jeg har en 2019 LR på 18-tommere og sommerdekkene holdt i to sesonger, men er på tide å bytte ut når vinterhjulene skal av igjen om et par måneders tid.

Michelin Pilot Sport IV har vært ganske gode, men jeg synes de ble fort slitt, og det er ganske dyre dekk. Tesla-Bjørn har gitt billige WinRun-dekk varm omtale før, vel og merke på Model X, og hevder de var praktisk talt like på støy, bedre på forbruk (rullemotstand) og overlegne på slitestyrke ift Michelin.

Vianor anbefalte Hakka Green III, uten å stille noen spørsmål (om hvilke egenskaper jeg vektlegger, bruk, ...), og hadde ingen alternativer å anbefale.

Mitt lokale dekkhotell sa intet til mitt spørsmål om hva de mener om WinRun, men svarte

SitatEksakte priser nå har jeg dessverre ikke for hånden nå men det kommer en kampanje nå i nærmeste fremtid men her kommer det helt an på kvalitet du vil ha. her er et eksempel Windforce Catchforse UHP

Sommerdekk 235/45R18 98W 4 stk. ferdig på felg 4468 ink. mva. Winrun har vi ikke i listen vår, men tenker nok dette Windforce dekket er et tilsvarende dekk

Jeg er veldig usikker. Har ikke lyst til å kjøpe billige dekk om de er dårlige. På den annen side tenker jeg at rimeligere dekk kan byttes ut tidligere, og jeg tror ikke noe teller mer enn mønsterdybden mtp vannplaning. Kanskje kinesiske dekk i en til to sesonger (som så kan selges og brukes et par-tre sesonger til) blir både billigere og bedre..?

Ønsker meg selvsagt alt godt, men først og fremst må dekkene tilby gode bremse- og styreegenskaper, særlig når det er vått (man reduserer sjelden farten nok til å fullt ut kompensere for redusert grep...), dernest lav støy, lav rullemotstand, høy slitestyrke og en fornuftig pris.

I hvor stor grad varierer egenskapene til dekk med bilen de sitter på? Er NAF-testene det beste vi har å gå på av informasjon? Jeg skulle gjerne hatt en liste med «score» på ulike egenskaper, så ville jeg laget et regneark hvor jeg kan vekte de ulike faktorene og finne ut hva som er det beste kjøpet...

Tesla-Bjørn om WinRun: https://youtu.be/CFhkF2vAaSQ
2019 TM3 LR

— før i tiden
US-importert 2012 Leaf SL

daktari

I de testene jeg kikker på så er det stort sett alltid noe som trekker ned med billigere. Kanskje de kopierer forrige generasjoners dekkmønster? Det må jo være noe de sparer penger på. Du får starte å lete f.eks. her:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/sommerreifen/225-40-r18/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

Landsail LS588 er populære hjul på Model S som også kan være verdt å se på.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

nosi1202

Med fare for at det har skjedd en revolusjon siden jeg hadde kinesiske dekk sist; det var i alle fall tidligere en grunn til at de ikke blir like fort slitt som premiumdekk, nemlig at gummiblanding er i overkant hard. På bløt vei i god sommervarme fungerte det middels. I kaldere vær på vår og høst var det helt krise.

Min erfaring ligger rundt 10 år tilbake, så det kan ha skjedd mye på den tiden. Men hvis et dekk er veldig mye billigere enn et annet er det ofte en grunn til det.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

Syklist

Har kun erfaring med Michelin Pilot Sport IV på Model 3, men skulle jeg bytte vil jeg vurdere Michelin Primacy 4 eller Goodyear EfficientGrip Performance.   (Har bra erfaring med Primacy 4 og holdbarhet på fossilbil.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

helge89

Jeg kan anbefale Pirelli Cinturato P7 C2 235/45R18 98W XL VOL.

https://www.byttdekk.com/dekk/pirelli/pirelli_cinturatop7c2/2354518/174527/

Brukte mye tid på finne dekk med lav støy og lav rullemotstand, men likevel bra grep. Endte opp med disse som er en spesialvariant for Volvo, som har både lavere støy og rullemotstand enn originalen. Jeg betalte ca. 1400 per dekk den gangen og de har holdt seg bra etter ca to år.

Sammenlign med Pilot Sport https://www.byttdekk.com/dekk/michelin/michelin_pilotsport4/235-45r18/158610

daktari

Tysk test i aktuell dimensjon:
https://www.autozeitung.de/sommerreifen-235-45-r-18-test-2019-195993.html
Premiumcontact 6, Primacy 4 og Cinturato P7 gjør det bra.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HK

Jeg kjører riktig nok Mercedes E-klasse, men kjøpte i fjor nye sommerdekk fra Megahjul som også Teslabjørn har anbefalt av merket Winrun. Mest for å få lavest mulig støy, fordi bilen var orginalt utstyrt med Pirelli runflat. Og på støy var de helt suverene. Forsåvidt OK ellers også i norske hastigheter. Jeg bor halve året i Berlin og i Tyskland merket jeg straks forskjell. For det første var det litt kast i det ene bakdekket. Og når man i høye hastigheter merker slikt på en E-klasse med komfortfjæring skal jeg love deg vibber på en TM3. Det andre jeg merket var retningsstabilitet i høye hastigheter. Kastet vekk hjulene etter noen uker i Berlin og kjøpte nye Michelin Pilot sport 4 (ikke runflat). Og jøss for en forskjell. Omtrent lik støy men for en nydelig konformitet, komfort og retningsstabilitet. Ikke antydning til vibber i noen hastigheter og rett frem som et tog. Kina-dekkene sporer lite og det er pga runde dekksider. Dette igjen ødelegger for retningsstabilitet i høyere hastigheter. Alle tester viser også lange bremselengder på både vått og tørt. Prisen er latterlig billig og treadwearen høy. Så de holder lenge.

Eltusiast

Wow, her var det allerede kommet mange gode innspill! Visste ikke at forumet er såpass aktivt. Takk, alle sammen.

Megahjul har «demokjørte» Pilot Sport 4 til under tusenlappen, men oppgir verken kjørelengde eller gjenværende mønsterdybde på disse, så vanskelig å vurdere om det er noen god idé. Det de skriver om EU-merking får en jo til å lure på om de er helt seriøse (skjønt typegodkjenning i EU har vært skandale på skandale, så jeg synes ikke det er åpenbart at det nødvendigvis står bedre til mht dekkmerking; se f.eke. https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2016_05_TAFR_briefing_FINAL.PDF).

Det blir nok et av de kjente merkene, better safe than sorry. Selv om Landsail (aldri hørt om før!) faktisk er de beste på papiret (EU-merking) OG koster bare 850 — https://www.byttdekk.com/dekk/landsail/landsail_senturyqirin990/235-45r18/174572. Heller mot Conti (1750,–) akkurat nå, men skal sove på det hvis jeg greier å sovne...
2019 TM3 LR

— før i tiden
US-importert 2012 Leaf SL

HCO

Et dekk vil alltid være et valg mellom ulike egenskaper. Der hvor et Formel1-team kan velge mellom 5 ulike gummiblandinger til tørt føre (og enda noen til vått), har de fleste av oss har bare et sett sommerhjul som skal dekke et bredt spenn av ulike temperaturer, underlag og værforhold.

Med elbil blir det enda litt vanskeligere, fordi man i større grad enn for fossilbil må ta hensyn til rekkevidde. Enkelt sagt må friksjonen ned for at rekkevidden skal opp, men lav friksjon betyr også at veigrepet er dårligere. Noen elbiler har fartssperre som er satt relativt lavt. Når man ikke må ta hensyn til høyhastighetsegenskaper, vil dekkprodusentene enklere kunne lage et dekk som har lav friksjon men allikevel sitter brukbart på veien. Et eksempel er Michelin Energy EV, som er et spesialdekk laget for Renault Zoe (før 2020). Det er Q-merket, dvs. makshastighet 160km/t (Zoe er sperret på 140). Like enkelt er det ikke med Model 3 LR, som har topphastighet på 235km/t.

Av de dekkene som er på markedet nå, har jeg tro på Michelin Primacy 4 som et godt dekk til Model 3. Det er ikke like sportslig som Pilot-dekkene de fleste av oss kjører med, men ifølge tester gjør dekket det bra på de fleste områder. Det er også et bra elbil-dekk, selv om det ikke markedsføres som det. Det er dette som nå er originaldekk på bl.a Renault Zoe (fra 2020) og Hyundai Kona. For Kona sin del gjorde bytte fra koreanske dekk til Primacy 4 at den offisielle rekkevidden økte med 8 prosent (uten å gjøre andre grep).

Jeg byttet til Primacy 4 på min Ford Focus Electric i høst, og om de oppfører seg som forventet blir det nok slike jeg kjøper også til Model 3 når den trenger nye dekk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

magnetic

14 of the BEST Tyres For 2021

Here are my top tyres for 2021, including an indepth look into the new ultra high performance contender from Bridgestone, to see whether it really can take the fight to Michelin, Continental and Goodyear for the best of the best performance tyre.

https://www.youtube.com/watch?v=kqf6zNkKtVY

Tjafsaren

Husk også at tipset over med primacy kan like greit være nye e-primacy som skal være lagd for elbil

Macnus


magnetic

TEST: DE BESTE SOMMERDEKKENE

Her er våre favoritter

Auto Bilds store test av sommerdekk viser overraskende store forskjeller, også på viktige områder som vannplaning og bremsing. Her viser vi deg hvilke dekk du kan stole på.
https://www.klikk.no/motor/her-er-vare-favoritter-7017228

Daniel_0007

Sitat fra: magnetic på torsdag 08. april 2021, klokken 09:52
TEST: DE BESTE SOMMERDEKKENE

Her er våre favoritter

Auto Bilds store test av sommerdekk viser overraskende store forskjeller, også på viktige områder som vannplaning og bremsing. Her viser vi deg hvilke dekk du kan stole på.
https://www.klikk.no/motor/her-er-vare-favoritter-7017228

Synd det er en betalings artikkel men regner med det er samme disse https://www.autobild.de/artikel/sommerreifen-testsieger-2021-19435255.html
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA