Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer oppgraderingen av TWC? TM3 fortsatt kun 19A på 3-fas 230V IT-nett

Startet av stefse, mandag 15. februar 2021, klokken 10:53

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: turfsurf på fredag 21. mai 2021, klokken 21:03
Sitat fra: kodax på fredag 21. mai 2021, klokken 15:05

Bildet på nettsiden er jeg ganske sikker på at er gen2,
Bildet er gen 3. Ser det på dimensjonen og type 2 håndtaket.
Jeg spurte onlineordersEMEA@tesla.com, og de bekrefter også at det er gen3  :+1:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rævedilter

Vurderer denne v3 laderen, men vart litt forvirra angående DC modulen på side 13 i innstallasjonsmanualen(https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf):

Sitat• Deaktivert: Jordingen overvåkes ikke. Dette alternativet bør velges der det ikke er en kobling til jordingen (som i
tilfellet for IT-nettverk) eller når strømmen som framkalles av sjekken, er problematisk (som i tilfellet med enkelte
TT-nettverk med sensitive jordfeilbrytere).
Mulig det er kobling mellom N & PE dei meiner, ein har jo ikkje N på IT nett.

Kan nokon bekrefte at denne fungerer på IT nett med DC vernet?

Nå har eg ikkje ringjord, men håper vil den fungere med jordspyd også?
Ein del ladere er jo kresne viss jordspenninga flyter for langt vekk.

Ewout

Jeg kan bekrefte at Gen.3 TWC fungerer fint på 230V IT nett. 3fas og 11kW direkte inn i bilen. Gøy med høy ladehastighet. :) Fra nå av lader jeg fortere i en time enn jeg får forbrukt i en time (ikke motorvei altså)

Ewout
Life is electrifying :-)

Rævedilter

At lading fungerer på IT nett er ok, men veit du at DC-RCMen fungerer?

Det står ingenting i manualen om at DC-RCM er påslått i Norge, nokon som kan bekrefte det?
Og korleis slår ein den av og på?

"Bekreftelse av jord i Wall Connector kan justeres i land som har nettkonfigurasjonene TT eller IT."


sjokomelk

Det er forskjell på en jordfeilbryter som DC-RCM er, og sjekk om N og jord har samme potensiale. De to tingene henger ikke sammen. Og med 1-fas IT/TT-nett i Norge, kobler man den ene faselederen til L1 og den andre til N. Og dermed har man et potensiale på 127V mellom N og jord. Det er denne sjekken som ikke utføres når man stiller inn TWC på IT.
I et 400V TN-nett vil det være 230V mellom L1 og N, og 0V (hvis alt er OK) mellom N og jord.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rævedilter

Så det er seperat innstilling for PE-N overvåking på TWC v3?
I så fall er det jo ok. Manualan seier lite om dette så langt eg ser.
Andre UMC har jo dette også på IT nett (eksmpelvis Golf) der nekter den å lade om PE flyter for langt vekk fra 127V.

LarsPe

Off topic, men den beste løsningen er nok Easee. Lader to TM3 på IT trefase over to Easee ladebokser i garasjenå. Tibber sørger for at de ikke tar hovedsikringen når det er høyt forbruk, og selvsagt smartlading mot lav strømpris. Tesla's lader er ikke i nærheten av å kunne tilby dette.
TM3 - 2020
TM3 - 2021

Rævedilter

Viss ein har bruk for funksjonaliet som Easee har som TWC ikkje har, er nok Easee betre ja, men om ikkje er vel TWC kr 4-5000 billigere?
Smartlading får ein jo med TWC og.

cstromme

Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Rævedilter

Valget er iallefall ikkje i nettbutikken. Men om det henge nokre meter oppkveila på veggen betyr vel ingenting, kun ein fordel den dagen ein bil som treng litt meir enn 2,6 m kjem.

stefse

Da folkens, har det skjedd noe nytt her.
Oppdaget ved en tilfeldighet at strømtrekket var pussig høyt en periode etter at madammen var kommet hjem med bilen. Såpass mye strøm at det bare kan trekkes på 3fas fra garasjen. Tenkte at noen må ha vært og koblet seg på laderen min for "teste" noe, men det hørtes usannsynlig ut. Gikk derfor ned i bilen og økte ladelimiten for å se hva dette kunne være.
Og Voila!
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

keepitsimple

Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA