Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen med erfaringer på 33kwh versjonen?

Startet av Joachim@sancon.no, søndag 14. februar 2021, klokken 22:54

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Etter snart 5 fornøyde år med vår kangoo så vurderer vi å anskaffe en 33kwh versjon av bilen. Bilen vi har hatt er latterlig enkelt oppbygget og alt har fungert i vårt eie. Den har gått igjennom 2 Eu kontroller uten anmerkninger og det er kun byttet noen lyspærer og klosser bak etter at bremsene hang en sommer.

Min samboer har nå også begynt å kjøre en del leveringer med bilen og spesielt vinterstid med dårlig føre har det vært situasjoner hvor rekkevidden blir litt snau.

Vår opplevde rekkevidde er ca 10 mil på sommer og ca 7,5 på vinter.


Er det noen som har noen erfaringer med 33kwh versjonen og som kan dele noen opplevde tall på normal pen kjøring på hhv sommer og vinter?

Jeg hadde håpet på noe slikt som 17 på sommer og 12 på vinter..

Siden det skal komme ny Kangoo til våren nå så hadde jeg håpet å få snappet opp en demobil fra en forhandler.






Driver2

#1
Kjøpte min 2020 Kangoo i går.  Godt fornøyd med den etter å ha kjørt rundt i byen 8 mil.  Overaskende god fjæringskomfor.  Kjørt mange år med gamle Berlingo og Partner. Kom på hytten og fikk ikke ladingen igang før jeg snudde schuko støpslet 180 grader.  Kjørt ca 8 mil og har ca 55% igjen.    Nokså snodig men jeg har 15 volt ubalanse i forhold til jord.  Kommer med mer  info etterhvert.





Driver2

Godt fornøyd fremdeles med Kangooen.  Litt få trinn på luftviften og overrasket over bruk av H4 lyspærer med glødetråd i frontlys på en 2020  modell. Er imponert over hvor godt den regenererer på tross av liten motor.  Stabil på fart opp til 100 og grei cruise kontroll.  Forbruk 15,9 kwh/100 km og 87,4 kjørte km.

Joachim@sancon.no

Er det den korte eller lange versjonen du kjøpte? Hadde den gått langt? Og hva betalte du?

Siden det kommer en ny kangoo senere i år håper jeg å kunne plukke opp en rimelig demobil nærmere levering av den nye versjonen.

Selv har jeg en 2014 versjon og etter hva jeg kan se er det nesten ikke noen forskjell på min og de som selges nye i dag. På min bil har eneste utleggene vært bremseklosser etter at bremsen hang seg opp bak og muligens noe i forstillingen til ett par tusen om i FOB med eu en gang. Billigste og enkleste bilen jeg noen gang har hatt.


Driver2

Kort versjon  4,66m  5 seter.  Kr. 199` og den var kjørt 3400km.  Den var helt ok uten noe å pirke og prute på.

Driver2

#5
Den er kjørt nå 4253km  med forbruk på 1009 kwh.  Det gir 14 mil rekkevidde med 33kwh batteri i snitt siden
i høst.  Kjørekomputeren viser average 15,9kwh/100km for de siste kjøreturene.  Kjøring mest i byen her og til hytten rett utenfor Bergen. 

Driver2

Tok en titt på bremsene i dag.  Ble misfornøyd da jeg så at bremsene bak slites bare på innsiden av skiven.  Ikke et uvanlig problem siden enten er klaringen for trang mellom klosser, klips og calipper eller så er kontaktflaten mot klips korrodert og har hevet klips slik at klosser ikke lenger går tilbake etter bremsing.  I tillegg så kan glideboltene være uten smurning og ikke gi den vandring som kreves for at utsiden av skiven skal bli bremset.  Hva årsaken her er, ser jeg på i morgen. Her i Bergen ruster bilene kjapt dersom det er ubehandlet eller tynt belegg og det ser jeg har utviklet seg på den korte tiden bilen har vært i bruk.  Både nav og opphengs arm hadde begynnende rust.

Driver2

Årsaken til bremsevirkning kun på innsiden av skiven var for stor frikjson mellom bremseklosse og calipper. Calipper var korrodert i kontakten med klips og bremseklosse og hadde låst klossen fast. Ingen smurning på delene samt lite og treg grease på glidebolt. Det er viktig at klipsene er smurt både på over og underside for å unngå den galvaniske korrosjonen mellom stål og støpejern samt å få klossene til å gli i sporet.    Rådet med å bremse hardt av og til, hjelper ikke mot denne korrosjonen.   Egentlig burde det vært forbud mot å ha skivebremser bak på  elbiler i Norge med mye veisalting pga at de krever hyppig vedlikehold og er for åpen i konstruksjonen.

Driver2

Kjørte Kangooen endel mil nå etter bremseoverhalingen. Den var høyere på bremsepedalen og bremsene var mer effektiv. Burde krevd overhalingen på garantien, men det går mer tid til det enn å fikse de selv.

Driver2

Kangooen vår har stått i ro noen dager nå og jeg sjekket hvilespenning på 12 volt batteriet for å se hvor mye den bruker hver dag.  0,12 Volt dropp synes jeg er mye på 3 dager hvis ikke batteriet er svakt fra før av.  Det burde det ikke være på en så ny bil. Strømtrekket var under 0,1 A og det er vel normalt. Forøvrig er det god ladekapasitet på inverteren fra hovedbatteriet. Den ga 30 A, 14,4 Volt  til batteriet i tillegg til strømmen for drift av lys og alt annet.   Inverteren burde kople inn selv av og til for å fylle opp 12 v batteriet.  Gjør den det på andre El. biler?

Driver2

22,3 kwh/ 10 mil totalt forbruk.  Bruker godt med varme i bilen og det drar opp forbruket.

elektrolux

Sitat fra: Driver2 på tirsdag 03. august 2021, klokken 17:49
Kangooen vår har stått i ro noen dager nå og jeg sjekket hvilespenning på 12 volt batteriet for å se hvor mye den bruker hver dag.  0,12 Volt dropp synes jeg er mye på 3 dager hvis ikke batteriet er svakt fra før av.  Det burde det ikke være på en så ny bil. Strømtrekket var under 0,1 A og det er vel normalt. Forøvrig er det god ladekapasitet på inverteren fra hovedbatteriet. Den ga 30 A, 14,4 Volt  til batteriet i tillegg til strømmen for drift av lys og alt annet.   Inverteren burde kople inn selv av og til for å fylle opp 12 v batteriet.  Gjør den det på andre El. biler?

Høres ut som du kan ha et "elestisk"/svakt  12V batteri. Test det ved å sette på lys i 1t uten å ha på tenningen og mål minst 12V etter 1t.

Er spenningen lavere bytter du batteriet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Edison

Sitat fra: Driver2 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:11
Den er kjørt nå 4253km  med forbruk på 1009 kwh.  Det gir 14 mil rekkevidde med 33kwh batteri i snitt siden
i høst.  Kjørekomputeren viser average 15,9kwh/100km for de siste kjøreturene.  Kjøring mest i byen her og til hytten rett utenfor Bergen.

Takk for mange gode innlegg om din erfaring med denne bilen, Driver2. Eg vurderer å kjøpa ein sjølv, men blei litt skeptisk til rekkevidden no. Viss 14 mil er gjennomsnittet, inkludert ein del sommarkøyring, betyr det at du kjem heilt ned mot 10 mil på vinteren? Dvs. i eit par plussgrader og regn (heldt til i Bergensområdet, så snø er "ekstremver"). Korleis er hurtiglading i kulden? Har du andre tips til kva ein bør vera obs på når ein vurderer å kjøpa Kangoo?

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Edison på onsdag 10. november 2021, klokken 15:17
Sitat fra: Driver2 på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:11
Den er kjørt nå 4253km  med forbruk på 1009 kwh.  Det gir 14 mil rekkevidde med 33kwh batteri i snitt siden
i høst.  Kjørekomputeren viser average 15,9kwh/100km for de siste kjøreturene.  Kjøring mest i byen her og til hytten rett utenfor Bergen.

Takk for mange gode innlegg om din erfaring med denne bilen, Driver2. Eg vurderer å kjøpa ein sjølv, men blei litt skeptisk til rekkevidden no. Viss 14 mil er gjennomsnittet, inkludert ein del sommarkøyring, betyr det at du kjem heilt ned mot 10 mil på vinteren? Dvs. i eit par plussgrader og regn (heldt til i Bergensområdet, så snø er "ekstremver"). Korleis er hurtiglading i kulden? Har du andre tips til kva ein bør vera obs på når ein vurderer å kjøpa Kangoo?

Det er ikke hurtiglading på kangoo. Derimot har du dieselvarmer som gjør at du slipper og fryse på vinteren. Min erfaring er at du kan kjøre 80% av rekkevidden på vinter med dieselvarmer sammenlignet med en fin sommerdag.

Kangoo kan også ha hengerfeste. Det kan ikke de andre franske. 

Nå kommer vel snart kangoo med ny versjon som ser veldig bra ut. Prisnivået på de modellene som ligger ute nå synest jeg er for høyt. Jeg betalte 146k for en demokjørt 2014 modell i 2016.

I dag ligger en 2019 modell med lav km på nesten 200. Og nå har du også enova subsidie på en del kroner. Så vi har utsatt kjøpet av ny kangoo..

Edison

Ah, synd med manglande hurtiglading. Då blir bilen uaktuell.
Det har lagt ute 2018-modellar til rundt 120 000 i det siste, noko eg har tenkt var ein grei pris.

Den nye får nok for kort rekkevidde til at eg vil ut med noko særleg over 300 000, men eg får sjå når prisane kjem :-) Eg skal ha bilen privat, så får dessverre ingen Enova-tilskot.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA