Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

12V batteri tåler ikke vinter?

Startet av Model Y, lørdag 15. januar 2022, klokken 16:35

« forrige - neste »

Model Y

Hei!
Har en helt ny IONIQ EV, men merker at 12V batteriet ikke er helt bra. Det står jo at den vil nødlade det ved behov, og det har jeg sett når det er kaldt med et blått blinkende lys i frontruta.

Nå hadde jeg tenkt å sette inn div 12V utstyr i bilen, men da jeg begynte å måle etter konstant og acc-power, (den har faktisk en «spare» til hver, genialt), så la jeg merke til veldig lav spenning - 11.6V!!

Så jeg testet med å ha bilen i posisjon 1, 2, «av» etc. og ventet også i 20 min før jeg målte.

Resultat var at den gikk opp til kanskje 11.8V med alt av. Men dette burde jo være 12.5V+ på en slik bil?!!

Jeg har en mistanke om at batteriet som står i bilen rett og slett er av elendig kvalitet. Det er jo snakk om kun 40A, og som regel betyr det at man kan bruke kanskje maks 25A av de på moderne batteri.

Det virker heller ikke som om den setter i gang lading umiddelbart etter låsing, selv med så lav spenning.

Vel - fikk iallefall åpnet panseret for første gang. Der var det visst en del plastfolie å gjerne 😅

Noen andre som har målt sitt batteri? Jeg vurderer å spørre forhandler. Må vel være Sønnak, Varta e.l som duger i Norge.

AlBundy

Hei, iflg. forhandler skal 12 volt batteriet lades automatisk hver 72. time. For dårlig i Norge.
I tillegg lades 12 volt batteriet hver gang hovedbatteriet lades, samt når bilen er påslått (kjøremodus)
Det er for dårlig, noe jeg har gjort dem oppmerksom på.
Som hos deg har jeg i underkant av 12 volt en stund uten lading. Mao. disse batteriene blir ikke gamle.
Tok det opp med verkstedet, de hadde ikke noen løsning.
Fikk beskjed om å bruke bilen som normalt, og å ringe assistanse når 12 volt var tomt.
Da skulle de muligens bytte batteriet.
Min mening er at bilene ikke er laget for norsk vinter med den softwaren som er nå.
Sikkert enkelt å fikse, men når viljen ikke er tilstede........

Driver2

Vegvesenet og EU burde ikke godkjent biler som har så svakt ladesystem for 12v batteriene.  Det er ingen problem for fabrikantene å legge inn software som lader 12 batteriet dersom det går under en hvilespenning på f eks 12,5 v når bilen er parkert uten tilkopling.

goggo

Sitat fra: AlBundy på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:57
Hei, iflg. forhandler skal 12 volt batteriet lades automatisk hver 72. time. For dårlig i Norge.
Jeg tror dette avhenger av SW versjon i bilen.
Etter at min 2020 modell fikk ny SW på service i oktober så har den begynt å kople inn hovedbatteriet for å lade 12V batteriet veldig ofte, jeg ser at den blå lampa blinker mange ganger i døgnet nå (også når ladeledningen ikke er koplet til).

Jeg var nettopp 4 uker i Spania - på de 4 ukene gikk hovedbatteriet ned fra 72% til 56% lading mens bilen sto parkert ute i kulda på Gardermoen så det er tydelig at det er noe som bruker strøm og så blir ladet opp igjen fra hovedbatteriet.
Jeg har ikke målt 12V spenningen men Bluelink appen viser OK på 12Volten så da holder det for meg. Hvis jeg får problemer så ringer jeg Hyundai assistanse så lenge jeg har den, og deretter NAF :)

Jeg har tidligere hatt 2 stk KIA Soul EV (gammel type - ikke e-Soul), og de brukte absolutt ingen ting av hovedbatteriet når bilene sto parkert i ukesvis på Gardermoen om vinteren så jeg ble overrasket når jeg så hvor mye "phantom drain" det er på Ioniqen. Det er jo nesten som på en Tesla dette her...

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

goggo

Jeg sjekket spenningen på min nå (2 år gammel, gått 52000km, ikke byttet eller hatt problemer med 12Volt) med en sånn AliExpress volt/tempmåler i 12 volt uttaket.
Den viser 14.2 Volt når bilen står på.

Kan virke som du har noe feil på din bil ja.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Model Y

Når bilen står på ja, men da lader den jo. Spørsmålet er når bilen er av, og gjerne står i et par dager.

Kim-

Kollega med flatt batteri og etter haugevis med timer på 12v lading så har den 12,3 volt.
4 år gammel.

Får man dekket batteriet på garanti?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

arthur

Garanti/reklamasjon på et fire år gammlet batteri? Nei.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Aspiranten

Sitat fra: AlBundy på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:57
Min mening er at bilene ikke er laget for norsk vinter med den softwaren som er nå.
Sikkert enkelt å fikse, men når viljen ikke er tilstede........

De elendige kjøreegenskapene på glatt føre var ikke pekepinn nok?  :laugh:

Med Continental dekkene som fulgte med bilen, var den direkte livsfarlig å kjøre på snø allerede tredje vinteren. Fortsatt ganske kjip selv med oppgraderte testvinner-piggdekk fra Goodyear.
Nissan Leaf

AlBundy

Kjøreegnenskaper ligger i bilens konstruksjon, ca. 50-50 % vektfordeling, og har lite med 12 volt batteri å gjøre.
Tips: vask dekkene for salt i ny og ne.
Et dekk som har gått i salt kan få opptil 40% mindre friksjon. Vask dekkene.
Bruk økomodus, samt slå av antispinn. Antispinn virker på meg som er laet for noe annet enn vinterføre.

E-Trond

Sitat fra: AlBundy på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:57
Hei, iflg. forhandler skal 12 volt batteriet lades automatisk hver 72. time.
I tillegg lades 12 volt batteriet hver gang hovedbatteriet lades, samt når bilen er påslått (kjøremodus)

Dette burde være mer enn nok for å holde batteri i tipp topp shape!
Hadde noen varsler på batteri jeg også,før oppdatering,men etter oppdatering i høst så var problemet vekk.
Og har hatt langvarige perioder ned i 14- uten problemer.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Cougar

Jeg hadde en batterimonitor på min 2019-modell, mest for å sjekke hvordan det sto til
Denne typen: https://www.sparelys.no/bluetooth-batteriovervaker?gclid=CjwKCAiAl-6PBhBCEiwAc2GOVGAOdLx4bfynehJGy4iM8ZLmPaLw3UTtoG3n-IeZytT99ujFOlFfHRoCTssQAvD_BwE

Da får man på appen full oversikt: Her er en dag hvor bilen ble kjørt til jobb litt før 8, og hjem igjen litt før kl. 18
Midt på dagen var det litt småflytting/innlasting litt før kl.13



Har sett at den regelmessig lader batteriet når den får stå urørt over lengre tid, men har ikke noe bilde av kurven da, men ser ut til at den lader ca 30 min når den slår inn, og det skjer når batteriet faller under ca 12.4 V
2019 Ioniq El + mange andre biler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA