Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Led bar eller ekstralys 38kw modell

Startet av KJE E, søndag 14. februar 2021, klokken 22:41

« forrige - neste »

KJE E

Hei. Lurer på om det er noen som har montert led bar eller andre ekstralys på en 2. generasjon Ioniq.

Det jeg lurer på er monteringsplass og måte. Da spesielt med tanke på at frontradar er såpass nær skiltplaten. Ser for meg at det kan bli konflikt om man monterer led bar eller ekstralys over skiltplaten. Mulig dette er uproblematisk. Vet ikke hvor mye av logoen som er aktiv. Og hvor vidt "synsfelt" den har.

Monteres den derimot i underkant på en "opp ned" skiltbrakett, eller i åpningen/luftinntaket under ser jeg for meg at det blir for lavt, og man da ikke får opplyst veien foran seg om veien er litt krummet (over små bakketopper, dumper etc). Mulig dette er et ikke problem. Men vil tro veien fremover blir bedre opplyst om man løfter lyset litt opp fra bakken. Bilen er jo ganske lav i utgangspunktet.

Noen som har en 2. generasjon (38kw) som har synspunkter, evt bilder av hvordan dere har løst dette.

Vedlagt bilde lånt fra en plass på nettet bare for å illustrere plass over og under brakett, og plassering av frontradar (Hyundai logoen).



Zimon

Jeg har førstegen Ioniq og har montert led-bar over skiltet, under logo/radaren. Har aldri hatt noe problemer med at Radar har tullet og blir knall lys.

I de to trådene under så finner du bilder av monteringen på min bil + også youtube video fra dashcam om hvor bedre lys denne ledbar gir (merk at dashcam'et har auto iso justering så det blir faktisk enda bedre lys enn det videoen tilsier da dashcam justerer ned isoen sin for å kompansere for sterkere lys).

Led Bar'en jeg har er en Lazer Elite 18, veldig fornøyd. Har også fått Birger N Haug til å gjøre bryteren tilgjengelig til venstre for føttene (nede til venstre) og kan nå bruke bare nærlys, bare fjernlys og fjernlys+ledbar. Ganske praktiskt om det er f.eks snø, regn, tåke og ledbar blir for kraftig, men kun vanlig nærlys gir best lyseffekt i forhold til været.

Spør om noe er uklart.

https://elbilforum.no/index.php?topic=43304.msg837430#msg837430
https://elbilforum.no/index.php?topic=39302.msg895104#msg895104
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

TrondPS

Har vurdert det samme på min 2020 38kW, selv om de nye LED hovedlysene er ganske bra. Ønsker mer lys i lengde og bredde for fjernlys. Alderen krever mer lys etterhvert. Det mest utfordrende blir å finne styrestrøm fra de nye LED hovedlysene. Dette er muligens CANbus-styrt. På gen.1 er fjernlysene standard halogen, så da er det enkelt og rett fram å hente styrestrøm. Snakket med forhandler i fjor høst, men der var det lite hjelp å få. Visste ingenting om dette på 2020-mod. Har ikke vært i kontakt med dem senere. Kan bekrefte kvaliteten på Lazer Elite ledbar. Monterte en Lazer Elite 12 på min brors Mazda CX5 med meget godt resultat, selv om den ble montert helt nederst på støtfanger under skilt. Disse Elite-versjonene er også konstruert for å gi bra lys ved lav montering. Denne lille "12"-utgaven gir et utrolig godt tilskudd til fjernlysene. De koster noen kroner mer enn andre ledbars men verdt hver en krone ble konklusjonen. Anbefaler også rele/kabelsettet til Lazer, topp kvalitet. Det hele står og faller på hvor man henter styrestrøm på gen.2 Ioniq.

KJE E

Takker for tilbakemelding. Mener jeg har vært inne å sett på bilen din tidligere, men har av en eller annen grunn fått for meg at første generasjon ikke hadde front radar. Men så feil kan man ta. Skal se litt på avstand mellom skilt og radar når jeg kommer hjem fra jobb om et par uker. Så får vi se om bestyreren får seg bedre lys etter hvert.
Kjøpte nettopp en eldre dieselbil med en billig kinabar i tryne, og vi ble begge egentlig imponert av denne. Så om hun får en skikkelig led sak der fremme så blir det nok som natt og dag i forhold til originalt. Hun kjører også en del lenger en meg ila året på mørke vestlandsveier. Så godt lys er kjærkomment.

Zimon

Første generasjon Ioniq (28Kkw) har radar ja, full adaptiv cruisekontroll og den er bare helt deilig når man kjører i kø etc. Eneste problem jeg har hatt med radaren er om det har samlet seg ekstremt mye snø og is som dekker radaren eller parkeringsensorer foran. Har en gang opplevd at bilen sa ifra at "noe blokkerer radar og den blir deaktivert", var nok å går ut å måke vekk snø som dekket Hyundai logoen.  Flere ganger opplevd at satt seg snø på parkering sensorer selv om lykter og radar er fri, begynner å kjøre og piiiip, men den stopper når man kommer opp i noen km/h, så ingen krise med p-sensorer som er blokkert av snø.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

KJE E

Har bare hatt bilen siden sent oktober. Stort sett hun som har brukt den. Men har ikke hørt noe klaging enda på systemer som ikke virker, selv om hun ikke alltid er så flink til å fjerne all snø og is. En del mer stabil en den bilen vi byttet inn hvor nødstopp assistent var veldig ømfintlig for smuss på sensorer, og koblet fort ut med slaps eller smuss. Eneste minus så langt foruten at taklast og tilhenger er utelukket er at ryggekamera må regelmessig tørkes av, ellers ser man ikke mye i det.

Det lille jeg har kjørt den har jeg blitt positivt overrasket. Relativt god å kjøre, grei komfort, grei nok plass til barneseter bak, og mye utstyr til prisen. Automatisk setejustering er også supert da vi har ganske forskjellige innstillinger. Dette manglet på stort sett alle andre biler vi så på som var i nærheten av å konkurrere på pris. Om man legger hode litt på skakke og er litt heldig med vinkel så ser den ikke så helt verst ut heller, selv om det fortsatt ligger litt Prius elementer skjult i den.


Vi så opprinnelig etter en større bil som kunne dekket alle behov. Men med omtrent dobbelt pris og usikre leveringstider ble dette et kompromiss vi ble rimelig fornøyd med. Ioniqen brukes sikkert 80-90 prosent av tiden, og da blir ikke kostnaden med å ha en eldre ekstra diesel så høy, da denne kjøres lite. Den blir stort sett bare brukt til fjells, og når båten skal ut, og de dagene far har helt andre planer en mor  ;)

Ang led bar hadde jeg ikke sett for meg at styrestrøm til ekstralys mulig er et problem. Men skal måle om man har 12v frem når jeg kommer hjem. Ser jo at det finnes løsninger som Canm8, selv om det blir litt mer ledningsspagetti av dette.


TrondPS

Noen som har funnet ut mer om fjernlys styresignal på Ioniq facelift 38kW?

KJE E

Hei.

Lysere tider kom lenge før jeg fikk ut fingeren for å gjøre mer med LED bar på bilen hennes. Nå er mørket tilbake, og ledbar handlet på black friday. Kom hjem fra jobb i går og begynte og leite etter styrestrøm. Da jeg i en annen post leste at det var funnet 12v styrestrøm på en IONIQ 5, regnet jeg med det også var håp her. Sjekket alle muligheter flere ganger uten noe hell. Fant konstant strøm både 12 og 14 volt på flere av punktene. Men de ga bare konstant strøm, og forsvant ikke når langlys ble slått av. Så om jeg ikke har oversett noe så er det ikke 12v styrestrøm på 2. generasjon (38kw) Ioniq. Men man finner det på 1. generasjon (her er det vel ordinære halogen pærer?) og Ioniq 5 med pixel lys.

Noen andre som kommer til annen konklusjon?
Noen som har montert med CANBUS adapter?


TrondPS

Har montert en Lazer Linear led-bar på min 2020 Ioniq. Hentet ut styrestrøm fra grå ledning på kontakten inn på venstre hovedlykt etter tips fra mekaniker hos forhandler. Dette fungerer helt som det skal både med aut nedblending og manuell nedblending. Du kan ikke vise dette vedlegget.

E-Trond

#9
Dette er veldig god informasjon! 👍
Er jo ikke å stikke under en stol at Ioniq trenger bedre fjernlys!
Montering ser jo veldig bra ut også.
Er du fornøyd med lyset den gir?

Fant en video,ser ekstremt bra ut!
https://youtu.be/mERoqz4Nz1w
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

KJE E

Hei. Dobbeltsjekke virkelig alle kontakter på førersiden, men skal gjøre enda et forsøk når jeg er tilbake i slutten av neste måned.

Venstre som sett forfra, eller venstre om man sitter inne i bilen (førersiden?).

Jeg sjekket bare på førerside. Regner jo med lyktene får samme signal uavhengig av side. Men jeg har tatt feil før :-\

Du har vel ikke et bilde av tilkobling?.


TrondPS

Er veldig fornøyd med lyset fra Lazer led-bar (Lazer Linear 12 Elite). Den koster en del penger, men føler at den er verdt det ut fra lysbilde/lysutbytte og kvalitetsinntrykk. Jeg brukte braketter og rele-sats fra Lazer, og kvalitetsinntrykket på disse delene er også veldig bra. Jeg har noen bilder fra monteringen jeg skal få lagt ut senere.

saxo56

Hur fungerar det med Led-bar och den automatiska avbländningen? Är det inte stor risk att man bländar mötande innan bilen bländar av?

TrondPS

Har hentet ut styrestrøm fra kabel før kontakt for hovedlykta på førersiden (venstre). Det er den grå ledningen som brukes. Har ikke kuttet ledningen for å skjøte inn ledning for styrestrøm, men fjernet isolasjonen (uten å kutte kordeller selvfølgelig) på øverste del av ledningen ca. 1 cm. Deretter loddet inn ledningen for styrestrøm som skal til releet. Har så forseglet loddingen og ledninger med silikon beregnet for elektro/elektronikk (Dow Corning 744 non-corrosive).
Når det gjelder automatisk avblending, vil selvfølgelig møtende bil få kraftigere fjernlys hvis automatikken er litt treg. Møtende bil vil nå uansett bli blendet av bare de originale fjernlysene ved treg avblendings automatikk.

TrondPS


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA