Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Rekkevidde vinter.  (Lest 884 ganger)

Nitrius

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Rekkevidde vinter.
« på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 19:22 »
Hva er det folk har av rekkevidde når gradestokken kryper under -10?
Nå har det jo vært en lang periode med ganske lave temperaturer, og jeg er noe misfornøyd med rekkevidden.
Fult klar over at elbiler mister rekkevidde om vinteren, men i disse dager med -10 ute, så har bilen her en rekkevidde på 120-150km, er dette å anse som normalt?

Carl Anton Stenling

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde vinter.
« Svar #1 på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 20:37 »
Snakker vi her om rapportert rekkevidde fra gjettometeret eller opplevd rekkevidde?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

BEVeRage

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 21:34 »
Kommer du bara 120-150km på en full laddning (45kWh) så har du ju lyckats få en förbrukning över 30kWh/100km.

Min genomsnittsförbrukning ligger på strax under 20kWh/100km för de senaste kalla veckorna.

Kör man mest korta resor i långsam stadstrafik så drar förstås värmaren en hel del effekt per körd km och kör man istället på motorväg över 100km/h så drar den kalla luftens högre luftmotståndet upp förbrukningen.

Här finns en lång tråd om förbrukningen för e-208, på tyska:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=325&t=53217
« Siste redigering: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 21:37 av BEVeRage »

Sandstrøm

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 21:48 »
Syntes naturligvis at rekkevidden blir kortere nå i kulden, (som snart er over for denne gang). Men dette var man jo  klar over når det gjelder elbil på en kald vinter. Det som imidlertid er mest irriterende er gjettometeret som ikke jeg forstår noe av. Viser f.eks 44-50 km igjen, men når støpselet settes inn, og prosent/batteri kan leses av, så viser jo det at der er mye mer strøm (30-40%) igjen. Skulle ha vist prosent hvor mye strøm man har på batteriet, i stedet for denne gjettingen på hvor langt man kan kjøre.

BEVeRage

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 på: ſøndag 14. Februar 2021, klokken 22:02 »
Syntes naturligvis at rekkevidden blir kortere nå i kulden, (som snart er over for denne gang). Men dette var man jo  klar over når det gjelder elbil på en kald vinter. Det som imidlertid er mest irriterende er gjettometeret som ikke jeg forstår noe av. Viser f.eks 44-50 km igjen, men når støpselet settes inn, og prosent/batteri kan leses av, så viser jo det at der er mye mer strøm (30-40%) igjen. Skulle ha vist prosent hvor mye strøm man har på batteriet, i stedet for denne gjettingen på hvor langt man kan kjøre.
Jo, besvärligt att man får öppna MyPeugeot appen på mobilen för att kunna se SoC i % medan man kör.

Nitrius

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 00:14 »
Snakker vi her om rapportert rekkevidde fra gjettometeret eller opplevd rekkevidde?

Litt begge deler. Har ved to anledninger de siste ukene kjørt bilen ned til 4% og 8%, ved 4% var det 10-15 minus ute, og jeg kom frem med 136km på telleren og GOM viste 8km igjen.
På 8% hadde jeg kjørt 120km og GOM viste i overkant av 20km igjen, da var det vel 15 minus ute.

BEVeRage

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 13:07 »

Litt begge deler. Har ved to anledninger de siste ukene kjørt bilen ned til 4% og 8%, ved 4% var det 10-15 minus ute, og jeg kom frem med 136km på telleren og GOM viste 8km igjen.
På 8% hadde jeg kjørt 120km og GOM viste i overkant av 20km igjen, da var det vel 15 minus ute.
Stämmer det med uppgiven förbrukning på trippmätaren, dvs hade du en genomsnittsförbrukning över 30kWh/100km?
Har märkt att kupévärmaren drar en hel del effekt då det blir såpass kallt att värmepumpen inte gör nån nytta. Lite osäker om bilen även försöker värma batteriet.
I vilket fall är förstås förvärmning innan avfärd medan bilen är kopplat till laddboxen en bra idé, om nu inte bilen är bortskämd med värmegarage förstås.

Carl Anton Stenling

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 17:44 »
Jeg har ikke selv e-208, men søsteren min har kjøpt bilen etter råd fra meg :). Hun rapporterer også om høyt forbruk når bilen er meget kald.
Rundt 140 km sprengkulderekkevidde (om lag 60 % reduksjon ift. WLTP) er nok litt lavere enn jeg hadde forventet.

Det er noen forklaringsfaktorer som typisk er relevante ved elbil i skikkelig kald vinter:
  • Varmepumpa fungerer dårlig når det blir -10 grader eller kaldere. Da blir forbruket til oppvarming i størrelsesorden 2-5 ganger høyere enn rundt 0 grader pga. lavere oppvarmingseffektivitet.
  • Dersom dekktrykket ikke er sjekket så kan det bli temmelig lavt når temperaturen faller. Rullemotstanden øker da. Hvis det i tillegg er snødekke, så går mye energi til å overvinne rullemotstanden.
  • Kaldt batteri gjør mindre energi tilgjengelig. Oppvarming før kjøring kan motvirke dette.
  • Turer med stopp underveis drar ekstra mye pga. gjentatt oppvarming av kupéen.
  • Kald uteluft kan gjøre at oppvarming av kupéen uten resirkulering blir ekstra energikrevende. Dersom bilen ikke gjør automatisk resirkulering, så kan det være smart å redusere viftehastigheten eller resirkulere periodevis. Kald uteluft gir også marginalt høyere luftmotstand.
Kan noen av årsakene ovenfor være hovedgrunnen til rekkeviddereduksjonen i dette tilfellet?
« Siste redigering: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 17:51 av Carl Anton Stenling »
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sandstrøm

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 18:41 »
Tror nok alle de tingene du nevner her, har betydning for dårligere rekkevidde nå i kulden. Merker det også på min E 2008GT at rekkevidden blir betydelig mindre nå i denne kuldeperioden vi har hatt. Ser jo ut som om det går mot mildere vær nå.