Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vinter.

Startet av Nitrius, søndag 14. februar 2021, klokken 19:22

« forrige - neste »

Nitrius

Hva er det folk har av rekkevidde når gradestokken kryper under -10?
Nå har det jo vært en lang periode med ganske lave temperaturer, og jeg er noe misfornøyd med rekkevidden.
Fult klar over at elbiler mister rekkevidde om vinteren, men i disse dager med -10 ute, så har bilen her en rekkevidde på 120-150km, er dette å anse som normalt?

Carl Anton Stenling

Snakker vi her om rapportert rekkevidde fra gjettometeret eller opplevd rekkevidde?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

BEVeRage

#2
Kommer du bara 120-150km på en full laddning (45kWh) så har du ju lyckats få en förbrukning över 30kWh/100km.

Min genomsnittsförbrukning ligger på strax under 20kWh/100km för de senaste kalla veckorna.

Kör man mest korta resor i långsam stadstrafik så drar förstås värmaren en hel del effekt per körd km och kör man istället på motorväg över 100km/h så drar den kalla luftens högre luftmotståndet upp förbrukningen.

Här finns en lång tråd om förbrukningen för e-208, på tyska:
https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=325&t=53217

Sandstrøm

Syntes naturligvis at rekkevidden blir kortere nå i kulden, (som snart er over for denne gang). Men dette var man jo  klar over når det gjelder elbil på en kald vinter. Det som imidlertid er mest irriterende er gjettometeret som ikke jeg forstår noe av. Viser f.eks 44-50 km igjen, men når støpselet settes inn, og prosent/batteri kan leses av, så viser jo det at der er mye mer strøm (30-40%) igjen. Skulle ha vist prosent hvor mye strøm man har på batteriet, i stedet for denne gjettingen på hvor langt man kan kjøre.


BEVeRage

Sitat fra: Sandstrøm på søndag 14. februar 2021, klokken 21:48
Syntes naturligvis at rekkevidden blir kortere nå i kulden, (som snart er over for denne gang). Men dette var man jo  klar over når det gjelder elbil på en kald vinter. Det som imidlertid er mest irriterende er gjettometeret som ikke jeg forstår noe av. Viser f.eks 44-50 km igjen, men når støpselet settes inn, og prosent/batteri kan leses av, så viser jo det at der er mye mer strøm (30-40%) igjen. Skulle ha vist prosent hvor mye strøm man har på batteriet, i stedet for denne gjettingen på hvor langt man kan kjøre.
Jo, besvärligt att man får öppna MyPeugeot appen på mobilen för att kunna se SoC i % medan man kör.

Nitrius

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 14. februar 2021, klokken 20:37
Snakker vi her om rapportert rekkevidde fra gjettometeret eller opplevd rekkevidde?

Litt begge deler. Har ved to anledninger de siste ukene kjørt bilen ned til 4% og 8%, ved 4% var det 10-15 minus ute, og jeg kom frem med 136km på telleren og GOM viste 8km igjen.
På 8% hadde jeg kjørt 120km og GOM viste i overkant av 20km igjen, da var det vel 15 minus ute.

BEVeRage

Sitat fra: Nitrius på mandag 15. februar 2021, klokken 00:14
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 14. februar 2021, klokken 20:37
Snakker vi her om rapportert rekkevidde fra gjettometeret eller opplevd rekkevidde?

Litt begge deler. Har ved to anledninger de siste ukene kjørt bilen ned til 4% og 8%, ved 4% var det 10-15 minus ute, og jeg kom frem med 136km på telleren og GOM viste 8km igjen.
På 8% hadde jeg kjørt 120km og GOM viste i overkant av 20km igjen, da var det vel 15 minus ute.
Stämmer det med uppgiven förbrukning på trippmätaren, dvs hade du en genomsnittsförbrukning över 30kWh/100km?
Har märkt att kupévärmaren drar en hel del effekt då det blir såpass kallt att värmepumpen inte gör nån nytta. Lite osäker om bilen även försöker värma batteriet.
I vilket fall är förstås förvärmning innan avfärd medan bilen är kopplat till laddboxen en bra idé, om nu inte bilen är bortskämd med värmegarage förstås.

Carl Anton Stenling

#7
Jeg har ikke selv e-208, men søsteren min har kjøpt bilen etter råd fra meg :). Hun rapporterer også om høyt forbruk når bilen er meget kald.
Rundt 140 km sprengkulderekkevidde (om lag 60 % reduksjon ift. WLTP) er nok litt lavere enn jeg hadde forventet.

Det er noen forklaringsfaktorer som typisk er relevante ved elbil i skikkelig kald vinter:

  • Varmepumpa fungerer dårlig når det blir -10 grader eller kaldere. Da blir forbruket til oppvarming i størrelsesorden 2-5 ganger høyere enn rundt 0 grader pga. lavere oppvarmingseffektivitet.
  • Dersom dekktrykket ikke er sjekket så kan det bli temmelig lavt når temperaturen faller. Rullemotstanden øker da. Hvis det i tillegg er snødekke, så går mye energi til å overvinne rullemotstanden.
  • Kaldt batteri gjør mindre energi tilgjengelig. Oppvarming før kjøring kan motvirke dette.
  • Turer med stopp underveis drar ekstra mye pga. gjentatt oppvarming av kupéen.
  • Kald uteluft kan gjøre at oppvarming av kupéen uten resirkulering blir ekstra energikrevende. Dersom bilen ikke gjør automatisk resirkulering, så kan det være smart å redusere viftehastigheten eller resirkulere periodevis. Kald uteluft gir også marginalt høyere luftmotstand.
Kan noen av årsakene ovenfor være hovedgrunnen til rekkeviddereduksjonen i dette tilfellet?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Sandstrøm

Tror nok alle de tingene du nevner her, har betydning for dårligere rekkevidde nå i kulden. Merker det også på min E 2008GT at rekkevidden blir betydelig mindre nå i denne kuldeperioden vi har hatt. Ser jo ut som om det går mot mildere vær nå.

Nitrius

#9
Lyst til å ta opp igjen denne tråden, for etter noen kalde dager til nå så ser jeg samme utfall på rekkevidden som i fjor, er klar over at vinteren setter sitt spor på rekkevidden på batteribiler, men er det reelt at man skal miste 50%+- på oppgitt rekkevidde?

Kan være at bilen fortsatt har litt å gå på når batterimåleren treffer 0%, men i gjennomsnitt på kalde dager så virker rekkevidden i havne på rundt 130-150km ifølge GOM. I år har jeg ladet til 100% og kjørt ned til 10%, da hadde jeg kjørt 126km, utifra min egen kjøring å regne så tror jeg ikke de resterende 10% hadde holdt stort mer enn 30km maks før jeg traff 0%.

Skal nevnes at det som oftest er motorvei kjøring i 90km/t, bilen står ute og som regel ikke koblet til lading før avkjøring, så det har jo sikkert litt å si, men at man mister over 50% av rekkevidde er meget surt merker jeg..

Tesla88

Har du piggdekk på bilen? Dette vil redusere rekkevidde betraktelig.
Syns likevel 50% reduksjon på rekkevidden er mye, slik jeg forstår det har denne bilen varmepumpe som standard.

Nitrius

Sitat fra: Tesla88 på mandag 03. januar 2022, klokken 22:47
Har du piggdekk på bilen? Dette vil redusere rekkevidde betraktelig.
Syns likevel 50% reduksjon på rekkevidden er mye, slik jeg forstår det har denne bilen varmepumpe som standard.

Er piggfrie dekk. Hadde også en test av hurtiglading her på en kald dag for noen uker siden, og da greide ikke bilen å dra ut mer enn 23KW, ladingen startet på 35%, noe jeg syns var meget snaut..

Denne varmepumpen, vet ikke hvor effektive den er på kalde dager?

1000kwh

Dette er nok dessverre ganske riktig. Får samme på vår MG ZS som vel har ca samme størrelse på batteriet.

En annen ting man må være klare over er at selv om forbruket ser greit ut, så har man faktisk ikke tilgang til alle kilowatttimene som batteriet er utstyrt med. Så derfor kan man kjøre med 20 kwh/100km, men likevel oppleve at bilen er tom ved 150-160km (i hvertfall så tom at noe videre kjøring er ugreit).

Goggen123

Sitat fra: Nitrius på lørdag 08. januar 2022, klokken 10:59
Sitat fra: Tesla88 på mandag 03. januar 2022, klokken 22:47
Har du piggdekk på bilen? Dette vil redusere rekkevidde betraktelig.
Syns likevel 50% reduksjon på rekkevidden er mye, slik jeg forstår det har denne bilen varmepumpe som standard.

Er piggfrie dekk. Hadde også en test av hurtiglading her på en kald dag for noen uker siden, og da greide ikke bilen å dra ut mer enn 23KW, ladingen startet på 35%, noe jeg syns var meget snaut..

Denne varmepumpen, vet ikke hvor effektive den er på kalde dager?

Ang lading, var de tpå kaldt eller varmt batteri? Jeg har e-2008 og fikk ca 47kw minus 7 en dag her i januar. Da var bilen kjørt en times tid og sto halvannen time ute kulda mens jeg gikk en skitur. Jeg vet at det var noe software oppdatering som  bla tok for seg lading, mulig du ikke har den om dubikke har hatt bilen på service ennå.

alda

Sitat fra: Nitrius på mandag 03. januar 2022, klokken 15:12
Lyst til å ta opp igjen denne tråden, for etter noen kalde dager til nå så ser jeg samme utfall på rekkevidden som i fjor, er klar over at vinteren setter sitt spor på rekkevidden på batteribiler, men er det reelt at man skal miste 50%+- på oppgitt rekkevidde?

Kan være at bilen fortsatt har litt å gå på når batterimåleren treffer 0%, men i gjennomsnitt på kalde dager så virker rekkevidden i havne på rundt 130-150km ifølge GOM. I år har jeg ladet til 100% og kjørt ned til 10%, da hadde jeg kjørt 126km, utifra min egen kjøring å regne så tror jeg ikke de resterende 10% hadde holdt stort mer enn 30km maks før jeg traff 0%.

Skal nevnes at det som oftest er motorvei kjøring i 90km/t, bilen står ute og som regel ikke koblet til lading før avkjøring, så det har jo sikkert litt å si, men at man mister over 50% av rekkevidde er meget surt merker jeg..
Hejsan,

ja - det stämmer tyvärr. E-208 är väldigt lite aerodynamisk, så på motorväg i kallt väder reduceras räckvidden en hel del.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA