Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 14. februar 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Carboy på søndag 21. februar 2021, klokken 10:58
Jeg er i mot forbuds-soner. Jeg er mer for en dyrere pris for de som slipper ut mer slik at man kan bevege seg der man skal med bilen man har betalt avgifter for, uavhengig av drivstofftype.

Det burde være slik at kan kan få tilbake engangsavgift dersom man kjøpte bil før dette ble varslet. For er det ikke en mangel ved en bil man har betalt avgift for å ikke få kjøre den på offentlige veier?
Det som er «gledelig å se» er at de håpløse byrådspolitikerne i Oslo kommune taper masse inntekter fra bompenger. Og for oss som bor utenfor som egentlig vil minst mulig inn til byen hopder oss mer og mer utenfor.
Oslo er ikke lenger en by med mangfold og en by for alle. Den er en by for miljøvernere, syklister og offentlig kommunikasjon.
Tordentale fra sin side? Noen vil sikkert oppleve mine meninger her som vel direkte. Men det er ikke noe galt i å være opptatt av miljøet, det er snarere tvert i mot veldig bra.
Problemet begynner når det går på bekostning av mangfold og livskvalitet. De med astma får bedre livskvaøitet, så det er alltid noen andre fordeler. Men de som produserer elbilbatterier og i de land der forurrensningen flyttes til vil nok ikke mene at Norge er så miljøvennlige.

Elbiler er bra, men ikke spesielt miljøvennlig. Og bilkjøring er bra - et fantastisk gode vi må ta vare på for enhver pris.
Dersom Oslo ekskluderer bilen (fossilbilen) så ekskluderer de også meg. Jeg bytter ikke bil bare for å komme meg til byen full av ensporede uvitende vranglærte mennesker som ser stygt etter biler.

Ps: Jeg er bare glad og ikke sur - jeg bare uttrykker min mening om fossilbilforbudssoner. God søndag alle sammen, jeg skal kose meg en runde i byen med bensinbilen i dag, bare fordi det snart ikke er lov lenger  :)

Her i Oslo er vi langsomt blitt klar over at utemmet bruk av bil i sentrum av en storby ikke er verken bærekraftig, effektivt eller lurt. Med masse biler borte fra gatene og sterkt redusert trafikk, blir det veldig mye bedre for oss alle (inklusive varetransport og helt nødvendig biltrafikk). For å komme besøkende i møte bør det være godt med innendørs parkeringsplass sentralt langs innfartsårene, der folk kan sette fra seg sine biler (uten å betale blodpriser) og etterpå bevege seg til fots eller bruke buss, trikk eller t-bane (eller sykler). Jeg tror nok at vi på denne måten får en bedre by for alle inklusive besøkende. En bedre by vil føre til en mer mangfoldig by og med flere attraksjoner som vil tiltrekke seg stadig mer mennesker. De fleste steder og byer i Norge har ikke slike utfordringer ed biler og biltrafikk som Oslo og behøver ikke å legge om i særlig grad.

For folk som ikke bor i Oslo, vil det nok ta lang tid å forstå og venne seg til at forholdet mellom en storby og dets biler og trafikk endres raskt disse tider!

Har nettopp sett på Nabobil av ulike grunner. Ser ut til å være veldig bra ordning for personer/familier som kan klare seg uten egen bil og i stedet leie bil når behovet er der! 

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:30
For å komme besøkende i møte bør det være godt med innendørs parkeringsplass sentralt langs innfartsårene, der folk kan sette fra seg sine biler (uten å betale blodpriser) og etterpå bevege seg til fots eller bruke buss, trikk eller t-bane (eller sykler). Jeg tror nok at vi på denne måten får en bedre by for alle inklusive besøkende.

Helt enig, og her er mitt store ankepunkt til alle de forskjellige bystyrene i Oslo de siste 30 årene:  FØRST må man bygge disse rimelige innfartsparkeringene, og sørge for at de har lett tilgang til kollektivtrafikk med rimelig hyppige avganger, deretter kan man starte med begrense trafikken videre inn mot byen enten det er med bompenger eller forbud/begrensninger. Så langt ser det ut til at de ønsker å hoppe bukk over den første delen.

Joda, har hørt rykter om det visstnok skal være en innfartsparkeringsplass i Asker, men det hjelper dessverre meg svært lite... De øvrige "innfartsparkeringsplassene" jeg har funnet koster nettopp "blodpris".
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:00

Joda, har hørt rykter om det visstnok skal være en innfartsparkeringsplass i Asker, men det hjelper dessverre meg svært lite... De øvrige "innfartsparkeringsplassene" jeg har funnet koster nettopp "blodpris".
Den i Asker er overfylt, koster fremdeles mye, og parkeringshuset er svindyrt. Ellers bra
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:00
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 12:30
For å komme besøkende i møte bør det være godt med innendørs parkeringsplass sentralt langs innfartsårene, der folk kan sette fra seg sine biler (uten å betale blodpriser) og etterpå bevege seg til fots eller bruke buss, trikk eller t-bane (eller sykler). Jeg tror nok at vi på denne måten får en bedre by for alle inklusive besøkende.

Helt enig, og her er mitt store ankepunkt til alle de forskjellige bystyrene i Oslo de siste 30 årene:  FØRST må man bygge disse rimelige innfartsparkeringene, og sørge for at de har lett tilgang til kollektivtrafikk med rimelig hyppige avganger, deretter kan man starte med begrense trafikken videre inn mot byen enten det er med bompenger eller forbud/begrensninger. Så langt ser det ut til at de ønsker å hoppe bukk over den første delen.

Joda, har hørt rykter om det visstnok skal være en innfartsparkeringsplass i Asker, men det hjelper dessverre meg svært lite... De øvrige "innfartsparkeringsplassene" jeg har funnet koster nettopp "blodpris".

Etter hvert som det blir bare elbiler kan gjerne parkeringene være langs innfartsårene og nær/i sentrum av Oslo. Oslo politikere er velmenende, men kanskje også litt sadister i forhold til fossilbiler? ;)

Amoss

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:01
Etter hvert som det blir bare elbiler kan gjerne parkeringene være langs innfartsårene og nær/i sentrum av Oslo.

For såvidt, så lenge de er utenfor "bomringen" eller andre soner med forbud eller begrensinger.
Etter at de gjorde om hele byen til en eneste stor bom, så betyr dette i praksis utenfor fylkesgrensen.

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 23. februar 2021, klokken 16:01
Oslo politikere er velmenende, men kanskje også litt sadister i forhold til fossilbiler? ;)

På den tiden det startet, dvs. at de satte opp den første bomringen, så var vel elbilandelen på ett nivå at man heller burde bruke ordlyden "biler".  Evnt. "folk"? Husk at dette er før Aha + Fredrik klarte å presse dem til å i det minste bli litt mindre sadistiske overfor elbiler.
Model S 85D

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:09
Sitat fra: Amoss på tirsdag 23. februar 2021, klokken 14:00

Joda, har hørt rykter om det visstnok skal være en innfartsparkeringsplass i Asker, men det hjelper dessverre meg svært lite... De øvrige "innfartsparkeringsplassene" jeg har funnet koster nettopp "blodpris".
Den i Asker er overfylt, koster fremdeles mye, og parkeringshuset er svindyrt. Ellers bra


Men her er jo og problemet med at Oslo ikke ble endel av Viken. Solo har ikke mye til områder de kan sette av til slikt, og hvor det ville vært mest effektivt å ha de. Det er i de andre kommunene rundt Oslo hvor disse plassene virkelig ville passet bra med tanke på skifttid fra man parkerer til neste tog/buss/t-bane/trikk går.


Og en skikkelig Ring 4 må dessuten på plass, og som nevnt over og av meg selv tidligere, før man begynner å innskrenke. Bygg innfartsparkeringer og Ring 4, så kan man røske litt mere i veistrukturen inni byen for å gi gi bedre kollektivtilbud, uten å jage egne beboere vekk fra bilene vi (jeg bor selv i byen, og trenger som så mange andre, bilen stort sett til å reise vekk fra byen) selv mener vi trenger.


Når alternativene kommer på plass, så vil man se at folk vil bruke de. Men før alternativene er på plass, så forsaker man heller annet, for ungene til skole/barnehage, og de voksne til jobb, det er vi avhengig av. Og når arbeidsdag er over, så må vi rekke hjem igjen. Og helst før barnehagen stenger eller bøtelegger en for for sein henting.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carboy

Blant de fremste miljømessige problemene er jo forbruket med bruk- og kast-samfunnet, og at vi bytter ut ting for ofte uten et reelt behov. Så her er et rimelig diktatur-samfunn forslag som sikkert ville fungert (som jeg er i mot da):
Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det? Som gradvis blir lavere jo lenger du eier bilen? Altså, man kjøper en bil med moms, men avgiftsfritt, men man får tilleggsavgift ut fra når den avhendes videre og avgiften blir størst første året, mindre andre året og til slutt fritatt etter f eks 10 år, 5 år eller søkbart kortere periode dersom en livshendelse som f eks at man får barn og trenger mer plass. Så kunne vi gjort det samme med mobiltelefoner. Kjøper man mobil før det har gått tre år siden sist og den andre ikke er bekreftet ubrukelig av en forhandler, så får man en dyr avgift. På den måten holdes forbruket nede og produksjonen litt mer fornuftig tilpasset folks behov og ikke folks lyst.
Det vil riktignok hemme arbeidsplasser og dempe salg av nye biler, mobiler og andre ting man setter begrensninger på.
Går det mot et sånt samfunn om 30 år? Forbudssoner og straff for å bytte ut ting før man faktisk trenger det.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Counterpointer

Sitat fra: Carboy på onsdag 24. februar 2021, klokken 07:37
Blant de fremste miljømessige problemene er jo forbruket med bruk- og kast-samfunnet, og at vi bytter ut ting for ofte uten et reelt behov. Så her er et rimelig diktatur-samfunn forslag som sikkert ville fungert (som jeg er i mot da):
Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det? Som gradvis blir lavere jo lenger du eier bilen? Altså, man kjøper en bil med moms, men avgiftsfritt, men man får tilleggsavgift ut fra når den avhendes videre og avgiften blir størst første året, mindre andre året og til slutt fritatt etter f eks 10 år, 5 år eller søkbart kortere periode dersom en livshendelse som f eks at man får barn og trenger mer plass. Så kunne vi gjort det samme med mobiltelefoner. Kjøper man mobil før det har gått tre år siden sist og den andre ikke er bekreftet ubrukelig av en forhandler, så får man en dyr avgift. På den måten holdes forbruket nede og produksjonen litt mer fornuftig tilpasset folks behov og ikke folks lyst.
Det vil riktignok hemme arbeidsplasser og dempe salg av nye biler, mobiler og andre ting man setter begrensninger på.
Går det mot et sånt samfunn om 30 år? Forbudssoner og straff for å bytte ut ting før man faktisk trenger det.
Forklar diktatur komponenten i ditt forslag?

Jeg synes det høres byråkratisk ut, men hadde ikke noe eneveldig over seg.

Det adresserte også et stort problem(bruk og kast samfunnet).


Electric cars in Norway

#99
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 24. februar 2021, klokken 10:54
Sitat fra: Carboy på onsdag 24. februar 2021, klokken 07:37
Blant de fremste miljømessige problemene er jo forbruket med bruk- og kast-samfunnet, og at vi bytter ut ting for ofte uten et reelt behov. Så her er et rimelig diktatur-samfunn forslag som sikkert ville fungert (som jeg er i mot da):
Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det? Som gradvis blir lavere jo lenger du eier bilen? Altså, man kjøper en bil med moms, men avgiftsfritt, men man får tilleggsavgift ut fra når den avhendes videre og avgiften blir størst første året, mindre andre året og til slutt fritatt etter f eks 10 år, 5 år eller søkbart kortere periode dersom en livshendelse som f eks at man får barn og trenger mer plass. Så kunne vi gjort det samme med mobiltelefoner. Kjøper man mobil før det har gått tre år siden sist og den andre ikke er bekreftet ubrukelig av en forhandler, så får man en dyr avgift. På den måten holdes forbruket nede og produksjonen litt mer fornuftig tilpasset folks behov og ikke folks lyst.
Det vil riktignok hemme arbeidsplasser og dempe salg av nye biler, mobiler og andre ting man setter begrensninger på.
Går det mot et sånt samfunn om 30 år? Forbudssoner og straff for å bytte ut ting før man faktisk trenger det.
Forklar diktatur komponenten i ditt forslag?

Jeg synes det høres byråkratisk ut, men hadde ikke noe eneveldig over seg.

Det adresserte også et stort problem(bruk og kast samfunnet).

Carboy :+1: jeg stemmer på deg som den neste statsministeren i 🇳🇴 for dette var kjempebra.

Kopi:
"Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det?"

Counterpointer :+1: du kan bli visestatsminister i 🇳🇴  fra det andre partiet for da blir det mindre byråkratisk siden vi reduserer på alle de andre partiene, da det holder med 2 partier. Synes jeg....

Knallbra forslag - 10 år :+1:

Benkeforslag fra meg om å utvide nybilgaranti til 10 år :+1:

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Counterpointer :+1: du kan bli visestatsminister i
Kult, en tenkt utnevnelse til en posisjon som ikke eksisterer.

Men takk for tilliten

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Kopi:
"Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det?"
Må si dette var lite gjennomtenkt. Denne typen avgifter vil gjøre at de som ikke har råd til å kjøpe nye elbiler får elbiler senere. Det er utfasingen av elbiler som er problemet, ikke bytte av eier.

Man burde premiere utfasing av fossilbiler, øke avgifter på kjøp av nye fossilbiler drastisk, og regulere delepriser så nyere elbiler ikke kondemneres unødvendig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Carboy :+1: jeg stemmer på deg som den neste statsministeren i 🇳🇴 for dette var kjempebra.

Hva i alle dager er bra med dette?

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 24. februar 2021, klokken 18:27
Kopi:
"Burde det vært avgiftsfritt å ha en bil i 10 år og burde det være avgifter på å bytte en bil før det?"

I prinsippet er dette alt på plass. Det heter "verdiforringelse". Om man kjøper nye biler og selger etter få år så betyr det normalt at man har hatt max verdiforringelse på bilen i eierperioden. Jada, det finnes noen få unntak, men ikke nok til at det har betydning i denne debatten.

Dessuten er det ikke snakk om "bruk og kast". Hvem "kaster" en ett par år gammel bil?  Man selger dem til en ny eier som "gjenbruker" bilen i ny år  - før den igjen selges og gjenbrukes.

Unntaket er om bilen får en større skade som gjør at forsikringsselskapet velger å kaste "vraket". De måtte evnt. også dekket den avgiften han fabler om - og vi er like langt.

Problemet løses ikke ved og nok en gang velte nye avgifter på eier! Problemet er 1. Det er dyrt å reparere. 2. Delene er dyre. 3. Etter hvert kan det bli vanskelig å få ta i delene.

Det man må ta fatt i er at det må bli billigere å reparere, og man må få ned deleprisene og ha en lengre tilgang på deler. Dette gjelder i utgangspunktet ikke bare biler, men det meste vi har i samfunnet vårt som sko, sykler, mobiltelefoner og biler. Og nei, jeg har ingen lett og gjennomførbar plan for dette, men droppe MVA på deler og arbeide til reparasjoner burde hjelpe en del på bruk og kast.

Å utvide garantien kunne nok hjelpe (om varen/bilen ikke bare blir dyrere i utgangspunktet :P ), men å lovpålegge lenger tilgang på deler til en rimelig pris vil nok hjelpe bedre.

Model S 85D

Counterpointer

@Amoss
Det var vel jeg som tok inn begrepet bruk og kast, det var mest i forhold til mobiltelefoner som ble nevnt. Men programmet Sløsesjokket viste nylig at det skrotes også nye elbiler som er lett fiksbare .....

Carboy

Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA