Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 14. februar 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: RJK på fredag 19. februar 2021, klokken 05:46
Det mange glemmer, er at Oslo er hovedstad for hele landet, ikke bare en hovedstad for seg selv. De må derfor være seg sitt ansvar bevisst. Hvis ikke, vil Oslo komme til å tape godt om det blir alt for vanskelig å bo utenfor og jobbe i byen.

Det er til tider mer enn vanskelig nok å bo i Oslo men jobbe utenfor, men det vil kanskje bli enda vanligere om folk vender ryggen til Oslo og arbeidsgivere i byen. Det kan fort bli realiteten om Oslo velger å være bare for seg selv. Det skal selvsagt endel til, men opprøret kan komme om de ikke skjerper seg.

Dessuten, toglinjene og hovedveien(e) er faktisk Europaveier og nasjonale linjer. Derav stor E og et tall, som E6 og E18. Og jeg er helt enig med de som mener Oslo burde vært endel av Viken, slik at man kan tenke regionen i helhet, og ikke bare "Oslo og resten". Oslo S og til dels Nasjonalteateret Stasjon med toglinjene mellom disse, knyter tog-Norge sammen.

Pga familiesituasjonen jeg er i nå (delt omsorg), så er jeg dessverre låst til byen, men datteren min blir raskt eldre. Da er nok ikke det å bo enten hos mor eller hos far, eller delt omsorg-situasjon noe som frister, men heller i et kollektiv eller hybel/hybelleilighet for seg selv og eventuelt en venninne eller partner.

Da kan det hende at det blir aktuelt også for meg å flytte ut av selve Oslo, og bosette meg et sted i Viken. Og med mulighet til å gjøre jobben min fra hjemmekontor, så trenger jeg kanskje ikke å fysisk møte opp mer enn noen svært få ganger i året. Å besøke far eller mor vil uansett bli så sjeldent at det kanskje er bedre å måtte komme seg ut av bykjernen, om hun nå velger å bli i Oslo eller Norge for den saks skyld.
Når arbeidsgiverne nå faktisk endelig har sett at hjemmekontor er BEDRE enn å møte opp på jobb så har vi vel kanskje løst hele bilpendle/kollektiv-problematikken.

Ser for meg at svært mange kutter ned på både oppmøte og fysiske møter i tiden fremover. Det meste av pendlingen folk driver med er jo galskap.

PF

Sitat fra: 1000kwh på fredag 19. februar 2021, klokken 07:08
Sitat fra: RJK på fredag 19. februar 2021, klokken 05:46
Det mange glemmer, er at Oslo er hovedstad for hele landet, ikke bare en hovedstad for seg selv. De må derfor være seg sitt ansvar bevisst. Hvis ikke, vil Oslo komme til å tape godt om det blir alt for vanskelig å bo utenfor og jobbe i byen.

Det er til tider mer enn vanskelig nok å bo i Oslo men jobbe utenfor, men det vil kanskje bli enda vanligere om folk vender ryggen til Oslo og arbeidsgivere i byen. Det kan fort bli realiteten om Oslo velger å være bare for seg selv. Det skal selvsagt endel til, men opprøret kan komme om de ikke skjerper seg.

Dessuten, toglinjene og hovedveien(e) er faktisk Europaveier og nasjonale linjer. Derav stor E og et tall, som E6 og E18. Og jeg er helt enig med de som mener Oslo burde vært endel av Viken, slik at man kan tenke regionen i helhet, og ikke bare "Oslo og resten". Oslo S og til dels Nasjonalteateret Stasjon med toglinjene mellom disse, knyter tog-Norge sammen.

Pga familiesituasjonen jeg er i nå (delt omsorg), så er jeg dessverre låst til byen, men datteren min blir raskt eldre. Da er nok ikke det å bo enten hos mor eller hos far, eller delt omsorg-situasjon noe som frister, men heller i et kollektiv eller hybel/hybelleilighet for seg selv og eventuelt en venninne eller partner.

Da kan det hende at det blir aktuelt også for meg å flytte ut av selve Oslo, og bosette meg et sted i Viken. Og med mulighet til å gjøre jobben min fra hjemmekontor, så trenger jeg kanskje ikke å fysisk møte opp mer enn noen svært få ganger i året. Å besøke far eller mor vil uansett bli så sjeldent at det kanskje er bedre å måtte komme seg ut av bykjernen, om hun nå velger å bli i Oslo eller Norge for den saks skyld.
Når arbeidsgiverne nå faktisk endelig har sett at hjemmekontor er BEDRE enn å møte opp på jobb så har vi vel kanskje løst hele bilpendle/kollektiv-problematikken.

Ser for meg at svært mange kutter ned på både oppmøte og fysiske møter i tiden fremover. Det meste av pendlingen folk driver med er jo galskap.

Vel, det er nok bedre for folk som sitter med rutine oppgaver og har faste rammer på hva man skal gjøre.
Kreativt arbeide, arbeid som type innovation mistenker jeg er ganske dødt. Opplever i allefall det som it-arktiekt at det har stoppet mye opp i mange store bedrifter.

kodax

Jeg er IT-arkitekt i en stor bedrift og syns hjemmekontor det meste fungerer strålende hos oss.
(Men for konsultentselskapene er det nok vanskeligere å komme inn og gjøre jobber uten å treffes fysisk.)
Jeg har også trua på at det blir mye mer hjemmekontor framover, noe som vil redusere biltrafikken og dermed også redusere behovet for mange av veiprosjektene. Gode hjemmekontorløsninger vil på sikt også gjøre at man kan ansette personer som bor andre steder i landet, noe som er strålende distriktspolitikk. VR-løsninger ala det feks. Spinn Arkitekter bruker kommer det nok mye av framover, og når det blir bra nok, blir det praktiske behovet for å treffes fysisk minimalt for de fleste.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Tror 1000... er ganske nærme fasit med den vurderingen under:

"Når arbeidsgiverne nå faktisk endelig har sett at hjemmekontor er BEDRE enn å møte opp på jobb så har vi vel kanskje løst hele bilpendle/kollektiv-problematikken."

Counterpointer


Blouberg

Sitat fra: PF på fredag 19. februar 2021, klokken 09:31
Vel, det er nok bedre for folk som sitter med rutine oppgaver og har faste rammer på hva man skal gjøre.
Kreativt arbeide, arbeid som type innovation mistenker jeg er ganske dødt. Opplever i allefall det som it-arktiekt at det har stoppet mye opp i mange store bedrifter.
Hos oss er det tvert i mot! Selvfølgelig er det ulemper med kun hjemmekontor, men  for de aller fleste oppleves dette positivt.  Jeg er helt sikker på at det vil være en varig endring i måten vi tenker på arbeidssted

trykkertor

Sitat fra: Blouberg på fredag 19. februar 2021, klokken 21:40
Jeg er helt sikker på at det vil være en varig endring i måten vi tenker på arbeidssted
For noen, men på langt nær for alle.
Tenk på alle som sitter og sitrer for å komme ut av hjemmekontor og møte staben igjen.
Tror ikke vi skal se på hjemmekontor som løsningen på hverken kø- eller kollektiv-problematikk.
Det blir et musepiss i havet når vi er tilbake til normalen.
Og like mange, om ikke flere vil ut å reise i helgene til hytte, fjell, Sverige og andre steder.

Så tror ikke vi skal ta Korona-krisen til inntekt for at transportproblemer er en saga blott.

bmw2002

Epidemier i andre land har vist at kollektivtransport går ned i mange år.

Selv kommer jeg til jobbe 2 dager på kontoret og kjøre bil med mindre Vy innfører mer fleksible billetter tilpasset at folk ikke reiser hver dag

Burger

Jobber innen IT og har mange bekjente som også jobber enten innen IT eller forvaltning/økonomi. Jeg har spurt en del om hvordan de ser for seg hjemmekontor etter vi får normalsituasjon. Desverre bare 10 stk foreløpig, men 5 forskjellige arbeidsgivere blandet mellom offentlig og privat. Konsensus er at det blir mulighet for 2 dager på kontoret og resten hjemme. Konsensus er at det blir mulighet for 3-4 dager hjemmekontor i uken. De som vil møte opp mer får det.

Fordelen der jeg jobber er at alle målepunkter som finnes viser at vi ikke har gått ned i effektivitet og IT sjefen var rimelig fornøyd hvordan det fungerte for ham på hyttekontor.

Edit: Litt feil skrevet, så rettet opp for eventuell misforståelse samt gjøre det tydelig fordi jeg ble sitert.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Sitat fra: Burger på søndag 21. februar 2021, klokken 02:56
.
5 forskjellige arbeidsgivere blandet mellom offentlig og privat. Konsensus er at det blir mulighet for 1-2 dager på kontoret og resten hjemme. De som vil møte opp får det.

Det samme antar vi vil skje på vår arbeidsplass.
Ingen ønsker pendling. Blir sikkert mye ledig kontorlokaler fremover. Mulig noen gjøres om til bolig også. Ikke sikkert det å bo i by blir like attraktivt lenger heller. I Sverige ser en nå antydninger til at flere flytter ut fra storbyen. De lange konsekvensene av pandemien er fortsatt usikre,men mer forbud mot alt i storbyen frister jo ikke akkurat....

Carboy

Jeg er i mot forbuds-soner. Jeg er mer for en dyrere pris for de som slipper ut mer slik at man kan bevege seg der man skal med bilen man har betalt avgifter for, uavhengig av drivstofftype.

Det burde være slik at kan kan få tilbake engangsavgift dersom man kjøpte bil før dette ble varslet. For er det ikke en mangel ved en bil man har betalt avgift for å ikke få kjøre den på offentlige veier?
Det som er «gledelig å se» er at de håpløse byrådspolitikerne i Oslo kommune taper masse inntekter fra bompenger. Og for oss som bor utenfor som egentlig vil minst mulig inn til byen hopder oss mer og mer utenfor.
Oslo er ikke lenger en by med mangfold og en by for alle. Den er en by for miljøvernere, syklister og offentlig kommunikasjon.
Tordentale fra sin side? Noen vil sikkert oppleve mine meninger her som vel direkte. Men det er ikke noe galt i å være opptatt av miljøet, det er snarere tvert i mot veldig bra.
Problemet begynner når det går på bekostning av mangfold og livskvalitet. De med astma får bedre livskvaøitet, så det er alltid noen andre fordeler. Men de som produserer elbilbatterier og i de land der forurrensningen flyttes til vil nok ikke mene at Norge er så miljøvennlige.

Elbiler er bra, men ikke spesielt miljøvennlig. Og bilkjøring er bra - et fantastisk gode vi må ta vare på for enhver pris.
Dersom Oslo ekskluderer bilen (fossilbilen) så ekskluderer de også meg. Jeg bytter ikke bil bare for å komme meg til byen full av ensporede uvitende vranglærte mennesker som ser stygt etter biler.

Ps: Jeg er bare glad og ikke sur - jeg bare uttrykker min mening om fossilbilforbudssoner. God søndag alle sammen, jeg skal kose meg en runde i byen med bensinbilen i dag, bare fordi det snart ikke er lov lenger  :)
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Burger

Carboy: Fine tanker, men desverre krasjer det i at biler har svært negativ innvirkning på helse og livskvalitet på de som bor i by. Jeg tenker at de som bor i by sin "jeg vil ha bedre helse" trumper alle "jeg vil kjøre inn i byen som før".
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

PF

Der jeg er leid inn har de nettopp visst frem svarene fra en større spørreundersøkelse rundt temaet, og hovedpunktene var at mange begynner å bli lei og ønsker seg tilbake på kontoret. Firmaet er ganske stort over 1000 ansatte, og er veldig seriøse i forhold til personalpolitikk.

Jeg tror heller ikke at det blir som før med kontor fem dager i uken, men tror at det ikke blir helt fritt frem. Man mister en del dynamikk på hjemmekontor, teams løser dessverre ikke kaffeprat avgjørelsene osv. Men det er klart av man har nå fått et mer bevisst forhold til at det er mulig og jobbe på flere måter.


Burger

Vi har løst kaffeprat med frivillig teamsmøte fra 9:30 til mellom 10:00 og 11:00 ish uten krav om faglig innhold. Vi er ei gruppe på 6 personer eks sjef. Sjefen prøver å komme innom 09:50 for en kort timinutter en til to ganger i uka i tilfelle vi har noen spørsmål til ham.

Da prater vi skjit og tar unna rutineoppgaver samtidig, spør om ting som vi lurer på og forbreder oss på økta etter lunch der vi jobber med tyngre arbeidsoppgaver som utvikling, testing, prosjekt etc.

Det som er morro er at sjefen vår påstår at dette gjør at vi har bedre oversikt over hva som skjer i og rundt gruppa vår enn noen standup møter noensinne han har sett. Samtidig så produserer vi enten like mye eller mer enn før.

Nå må det sies at jeg varsler prosjektledere etc når jeg begynner å få en time møte utenom dette pr dag, fordi jeg må ha tid til å få jobbet også. Da går det som regel å forhandle seg frem fritak fra møter med enten kjapp 1 til 1 eller en epost.

Ved en krisesituasjon i fjor så satte vi stab. Da foreslo jeg at vi alle møttes i teams og alle muta helt til noen hadde noe å spørre om. Koseprat forbudt. For min del syntes jeg det fungerte utmerket. De som var ute og var våre armer og bein hadde teams på mobilen og sa i fra når de var på stedet, hva de fant, hva som skjedde når de prøvde prosedyrene de hadde fått etc. Vi som satt lengre bak snakket sammen om interessante funn i logger og analyser, nye prosedyrer etc.

Jeg trenger ikke å gå tilbake til kontoret, men en dag i uka hadde vært fint. Usikker på hvor effektiv den dagen kommer til å bli dog.

Av ca 60 ish stykker i vårt bygg så vet jeg om 5 stk som ønsker å være på kontoret fast. Det er en blanding av familiære forhold, mangel på selvdisiplin (egen påstand, ikke kolleger eller sjef), nyansatt og ønske om mer kontakt.

Av de 6 (inkludert meg) på min gruppe så er vi enige om at 1-2 dager på kontoret er mer enn nok etter korona. Tre av oss har over en time total pendling med bil hver dag. De på gruppa mi er ikke blandt de 10 jeg nevnte i en tidligere post fordi vi har for lik arbeidsituasjon og kanskje utsatt for gruppetenkning til at jeg syntes de er interessant å telle med.

NB: Jeg er klar over at jeg er en priviligert jævel i denne perioden. Bor i alenebolig nære mark, 500/500mb fiber og trygg jobb. Vi har tre kontor fordelt på to voksne fordi to av kontorene er så tette at vi forstyrret hverandre. Så på dagtid så bruker jeg det tredje kontoret. Alle kontorene er utstyrt med skjermer, arbeidsstasjoner og kontormøbler som trengs. Jeg har full forståelse for at folk har det annerledes.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Vaduz

Jeg tror nok det har mye med hva slags pendlersituasjon man har, personlighet, familiesituasjon og yrke, men selv er jeg ekstremt glad for å ha kunnet gå på jobb som vanlig i hele denne perioden. Nå har jeg kun 5 min til jobb og barnehage så jeg bruker mer tid til å kle på barn enn på å reise. Nå kunne ikke jeg jobbet hjemmefra uansett, men setter pris på å komme meg ut av hus, gå inn i jobb modus og treffe kolleger. Det hadde nok vært annerledes om jeg hadde lang vei til jobb eller bare satt på et kontor alene med dataen hele dagen, da ville jeg nok satt pris på å jobbe hjemmefra. Tror som flere her at 1-2 dager vil bli normen, færre i storbyene (særlig barnefamilier), og OT så tror jeg ikke man får kjøre i sentrum av byer lenger og er egentlig positiv til det da jeg bare er i byer som turist;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA