Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 14. februar 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 17. februar 2021, klokken 09:41
Sitat fra: Øystein16 på onsdag 17. februar 2021, klokken 09:24
"Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?"

Er som folk over sier, det er bare første steg etter det så kommer nok forbud mot bil generelt.

Det var eit "enter" som gjorde at innlegget ikkje vart posta ferdig.

Ketill Jacobsen

Det overrasker meg (gledelig) at det er så lite motstand mot fossilbilfrie soner i Oslo i denne tråden. I sentrum av Oslo er det mange beboere som ikke har bil, og de som har, har ofte elbiler eller vil gå over til det. Jeg mener at de få som har bensin eller dieselbil (og bor i disse sonene) bør få beholde disse. Disse bruker bilene typisk til sjeldne langturer der billige brukte elbiler er lite relevante og kjører ellers lite i byen. Med de høye parkeringsavgiftene finner jeg det svært vanskelig å reise fra utkanten av Oslo til sentrum med bil.

Dieselbiler er et miljøproblem i sentrum mens en bensinbil ikke har særlig større miljøpåvirkning enn en elbil. C2-utslipp er en global utfordring og har ikke noe med miljø i tettbebyggelser å gjøre. Det er likevel bra at Oslo allikevel gjør en kraftinnsats også mot CO2-utslipp, med det de gjør bør ikke ramme noen veldig få veldig hardt. Så det fint at Oslos politikere med MDG i spissen gjør en flott innsats, men la vær å være totalitære i forhold til noen få innbyggere med fossilbiler!

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 17. februar 2021, klokken 16:21
Det overrasker meg (gledelig) at det er så lite motstand mot fossilbilfrie soner i Oslo i denne tråden. I sentrum av Oslo er det mange beboere som ikke har bil, og de som har, har ofte elbiler eller vil gå over til det. Jeg mener at de få som har bensin eller dieselbil (og bor i disse sonene) bør få beholde disse. Disse bruker bilene typisk til sjeldne langturer der billige brukte elbiler er lite relevante og kjører ellers lite i byen. Med de høye parkeringsavgiftene finner jeg det svært vanskelig å reise fra utkanten av Oslo til sentrum med bil.

Dieselbiler er et miljøproblem i sentrum mens en bensinbil ikke har særlig større miljøpåvirkning enn en elbil. C2-utslipp er en global utfordring og har ikke noe med miljø i tettbebyggelser å gjøre. Det er likevel bra at Oslo allikevel gjør en kraftinnsats også mot CO2-utslipp, med det de gjør bør ikke ramme noen veldig få veldig hardt. Så det fint at Oslos politikere med MDG i spissen gjør en flott innsats, men la vær å være totalitære i forhold til noen få innbyggere med fossilbiler!

Har valgt å ikke si så mye foreløpig, men dessverre så er nok dette bare første steg i en kamp mot bilen, uansett drivlinje. Jeg er ganske oppgitt over det hatet enkelte legger mot ice-biler. Men MDG har dessverre lite troverdighet hos meg.

Ja, jeg kjører elbil foreløpig, men begrensningene som settes, påvirker oss alle i større og mindre grad. Beboerparkering med store begrensninger, selv i helgene, gjør det svært vanskelig for besøkende som kommer utenbys fra, men jammen og for oss som bor i byen, men har venner spredt litt rundt omkring.

Tidligere gikk det å sette elbilen fra seg på fredags kveld, og la den stå hele helga, mens man brukte kollektivtrafikk når man skulle rundt i byen. Eller om man vil selv ønsket å kjøre bil fordi kollektivtrafikken er dårlig i området, og man har endel å drasse på, og stå i lengre tid. Spesielt om man skulle ta seg en kveld på byen, og ikke ville bli kjørbar på en stund.

Som sagt er dette strammet så inn, at slikt er umulig om det ikke finnes gjesteparkeringsplasser med egne regler for borettslaget.

Og de innstramningene som gjøres nå, gjør at de som fortrinnsvis har bruk for bil til hytteturen i helgene eller familiebesøk hos sine foreldre/besteforeldre, nå må velge en relativt dyr elbil, fremfor å klare seg med en rimelig bensin/dieselbil, som nok byttes ut etterhvert, og til elbil når brukbare alternativer blir gode og billige nok. Etterhvert så vil de gå etter elbilene også. Helt bilfritt, innenfor Ring 3 ihvertfall. Men det blir vel fort en ring 4 for å ta enda flere.

Nei, jeg har ikke tiltro til at MDG klarer å begrense seg, om ikke folk går lei etterhvert, og lar være å støtte de. Det som er interessant er jo at de egentlig ikke har flertallet med seg, men er bare akkurat stor nok til å vippe de andre partnerne mellom mindretall og flertall. Og dermed får de drive sitt "mindretallstyranni". Og dessverre er det nok folk i sentrale Oslo som er fornøyd om de rekker til Gardermoen og sydenferien sin, men de heier frem bilfritt sentrum.

Nå må det sies at jeg ikke har noe imot å begrense bilkjøring i de mest sentrale deler av Oslo, men da må man tillate at det bygges parkeringsfasiliteter for beboerne, samt innfartsparkering. Dessuten må man få vekk gjennomgangstrafikken, og få rutet den vekk fra sentrum.  Få fart på en skikkelig Ring 4 som kan rute vekk trafikk som verken skal til Oslo, eller har behov for å kjøre gjennom sentrum.

Få ordnet dette, og la gulrot-tankegangen få virke videre, fremfor å komme med forbud og hindringer. Folk velger det rette alternativet uansett, selv om det tar litt tid. Det har uansett gått mye raskere enn mange kunne drømme om, bare med bruk av gulrot.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kodax

Det er naturlig at man frykter endring man selv ikke velger. Det var i sin tid mye motstand mot at Lille Grensen og etter hvert Karl Johans gate skulle bli gågate. «Hva er vel vitsen med å frigi bilsalget dersom man skulle begrense kjøringen?»
Olso blir ikke bilfritt på lang tid. Her er det snakk om gradvis begrensning som jeg tror samfunnet fint vil klare å tilpasse seg, og det til de aller flestes Oslo-borgeres beste.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

automat

Sitat fra: RJK på torsdag 18. februar 2021, klokken 03:08

Har valgt å ikke si så mye foreløpig, men dessverre så er nok dette bare første steg i en kamp mot bilen, uansett drivlinje. Jeg er ganske oppgitt over det hatet enkelte legger mot ice-biler. Men MDG har dessverre lite troverdighet hos meg.

Ja, jeg kjører elbil foreløpig, men begrensningene som settes, påvirker oss alle i større og mindre grad. Beboerparkering med store begrensninger, selv i helgene, gjør det svært vanskelig for besøkende som kommer utenbys fra, men jammen og for oss som bor i byen, men har venner spredt litt rundt omkring.

Tidligere gikk det å sette elbilen fra seg på fredags kveld, og la den stå hele helga, mens man brukte kollektivtrafikk når man skulle rundt i byen. Eller om man vil selv ønsket å kjøre bil fordi kollektivtrafikken er dårlig i området, og man har endel å drasse på, og stå i lengre tid. Spesielt om man skulle ta seg en kveld på byen, og ikke ville bli kjørbar på en stund.

Som sagt er dette strammet så inn, at slikt er umulig om det ikke finnes gjesteparkeringsplasser med egne regler for borettslaget.

Og de innstramningene som gjøres nå, gjør at de som fortrinnsvis har bruk for bil til hytteturen i helgene eller familiebesøk hos sine foreldre/besteforeldre, nå må velge en relativt dyr elbil, fremfor å klare seg med en rimelig bensin/dieselbil, som nok byttes ut etterhvert, og til elbil når brukbare alternativer blir gode og billige nok. Etterhvert så vil de gå etter elbilene også. Helt bilfritt, innenfor Ring 3 ihvertfall. Men det blir vel fort en ring 4 for å ta enda flere.

Nei, jeg har ikke tiltro til at MDG klarer å begrense seg, om ikke folk går lei etterhvert, og lar være å støtte de. Det som er interessant er jo at de egentlig ikke har flertallet med seg, men er bare akkurat stor nok til å vippe de andre partnerne mellom mindretall og flertall. Og dermed får de drive sitt "mindretallstyranni". Og dessverre er det nok folk i sentrale Oslo som er fornøyd om de rekker til Gardermoen og sydenferien sin, men de heier frem bilfritt sentrum.

Nå må det sies at jeg ikke har noe imot å begrense bilkjøring i de mest sentrale deler av Oslo, men da må man tillate at det bygges parkeringsfasiliteter for beboerne, samt innfartsparkering. Dessuten må man få vekk gjennomgangstrafikken, og få rutet den vekk fra sentrum.  Få fart på en skikkelig Ring 4 som kan rute vekk trafikk som verken skal til Oslo, eller har behov for å kjøre gjennom sentrum.

Få ordnet dette, og la gulrot-tankegangen få virke videre, fremfor å komme med forbud og hindringer. Folk velger det rette alternativet uansett, selv om det tar litt tid. Det har uansett gått mye raskere enn mange kunne drømme om, bare med bruk av gulrot.

Dette var bra skrevet.

Jeg ferdes mye i Oslo, men bor ikke der. Så jeg kan desverre ikke bidra med å stemme MDG ut  av bystyret.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kodax

Jeg ferdes endel i andre byer jeg ikke bor i, og ville synes det hadde vært ille hvis jeg og andre som ikke bor der skulle stemme partier inn/ut av dem.

Det var sjarmerende trikker og stilige biler i gamle dager, men jeg er glad det ikke lenger er slik på Egertorget:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

automat

Sitat fra: kodax på torsdag 18. februar 2021, klokken 11:27
Jeg ferdes endel i andre byer jeg ikke bor i, og ville synes det hadde vært ille hvis jeg og andre som ikke bor der skulle stemme partier inn/ut av dem.


Nå var ikke dette noe forsøk på å legge lokaldemokratiet. Men samtidig kan man ikke stikke under en stol at politikerne i Oslo bestemer ting som påvirker folk langt utenfor Oslos grenser. Særlig på et område som samferdsel.

Når de holdt på med fylkessammenslåingen burde Oslo blitt slått sammen med Akershus. Istedet lagde de bastarden Viken.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på torsdag 18. februar 2021, klokken 12:13
Når de holdt på med fylkessammenslåingen burde Oslo blitt slått sammen med Akershus. Istedet lagde de bastarden Viken.

Absolutt ja!   Ikke minst med tanke på at "Aker" og festningen "Akershus" som navnet på fylket "Akershus" kommer fra ligger i Oslo :P
Model S 85D

kodax

Jeg er ikke uenig i at politikerne i Oslo bestemer ting som påvirker folk langt utenfor Oslos grenser. Det gjøres også i mange andre byer, riktignok ikke i samme antall, men ser man på forholdet mellom antall innbyggere i Oslo ift de som blir påvirket er det ikke nødvendigvis så stor forskjell.
Å lage løsninger som styrer trafikken utenom Oslo er rikspolitikernes sak, å lage løsninger for å begrense trafikken i Oslo mener jeg er Oslo-politikernes sak. I dette tilfellet må uansett rikspolitikerne godkjenne dette, så alt får ikke Byrådet i Oslo bestemme uansett.
MDG pusher på for forandring, og det digger jeg. Hadde man delt ut sykler gratis, så tror jeg uansett ikke det hadde blitt bygget flere sykkelveier i Oslo uten MDG. De kommer jo aldri til å bli så store at de kan gjøre så inngripende tiltak som noen her frykter uten at de har flertallet med seg. "Mindretalls-tyrrani" mener jeg er helt feil å kalle det. Det får det til å høres ut som MDG kan gjøre akkurat som de vil i alle saker, noe som jo absolutt ikke stemmer. I all politikk dreier det seg om forhandlinger når ting skal gjennomføres, og MDG har fått gjennomslag på noe, og ikke på mange andre ting. Det som er tilfelle er at de har fått gjennomslag på saker som enkelte andre partier er svært uenig i, noe som jo skaper mye oppslag i media og engasjerer tidvis voldsomt, særlig nå som det nærmer seg valg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

automat

Når det gjelder samferdsel har Oslopolitikerne alltid hatt problemer med å se lenger enn sin egen navle. Og dagens byråd er av de mer ekstreme i så måte. De klarer f.eks ikke å se at beslutninger de tar påvirker en hel region. All gjennomgangstrafikk på Østlandsområdet, enten det er vei eller kollektivt, må gjennom sentrale Oslo. Og svært mange som jobber i Oslo bor i andre kommuner. Å la alle de flytte til Oslo for å kunne sykle til jobben er helt urealistisk. Både tog og t-banekapasitet gjennom Oslo sentrum er sprengt. Og regionsbusser blir behandlet som en pariakaste gjennom Oslo sentrum.

Hadde Akershus og Oslo vært et fylke kunne man fått en mer helhetlig samferdselspolitikk for Osloregionen. Ikke en som bare gavner de som er bosatt innenfor Ring 2.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Denne saken har jo flere sider. Det kan ikke være Oslo kommunes oppgave å legge til rette for enkel pendling med fossilbil til Oslo fra nabokommuner når dette beviselig går ut over egnes innbyggeres helse.

Når det gjelder gjennomgangstrafikk, så har jo Oslo kommune begrenset makt over statlige veier slik som E18.

kodax

Sitat fra: automat på torsdag 18. februar 2021, klokken 13:44
Når det gjelder samferdsel har Oslopolitikerne alltid hatt problemer med å se lenger enn sin egen navle. Og dagens byråd er av de mer ekstreme i så måte. De klarer f.eks ikke å se at beslutninger de tar påvirker en hel region. All gjennomgangstrafikk på Østlandsområdet, enten det er vei eller kollektivt, må gjennom sentrale Oslo. Og svært mange som jobber i Oslo bor i andre kommuner. Å la alle de flytte til Oslo for å kunne sykle til jobben er helt urealistisk. Både tog og t-banekapasitet gjennom Oslo sentrum er sprengt. Og regionsbusser blir behandlet som en pariakaste gjennom Oslo sentrum.

Hadde Akershus og Oslo vært et fylke kunne man fått en mer helhetlig samferdselspolitikk for Osloregionen. Ikke en som bare gavner de som er bosatt innenfor Ring 2.
Selvfølgelig ser politikerne i Oslo at beslutninger de tar påvirker en hel region, men de må jo allikevel jobbe for de som har valgt dem. Noe annet hadde jo ikke vært særlig demokratisk.
Jeg bor i Oslo, men utenfor Ring 3, og dette gavner meg.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

Ikke vanskelig å være enig i dette.

"Selvfølgelig ser politikerne i Oslo at beslutninger de tar påvirker en hel region, men de må jo allikevel jobbe for de som har valgt dem. Noe annet hadde jo ikke vært særlig demokratisk."

02jan

Litt av det som skaper nye spørsmål, er faktum at kollektive Infrastrukturen for pendlere inn og igjennom Oslo ikke er på nivå som kreves for å ikke forverre dagens.

Jeg er usikker på at den gjevne Oslo borger ser problemstillingen, da kollektiv infrastruktur er meget god internt i byen etter år med store investeringer.

Jeg bor i nabokommune, og pendler inn til arbeidsplass langs ring 3. Selv om jeg bor 24 km fra arbeidsplass går det like raskt å sykle , som tog+tbane eller buss+buss. Men å sykel en 1/2 birkebeiner hver dag klarer jeg sammenhengende kun på gode sommeruker.

Pendlertoget inn til oslo, var i mange år diskutert nedlagt, derfor er skinnegangen fra 1910. Da oslo bygget ny t-bane ring, som går parallelt med «min togbane» klarte man å plassere de to nye t-banestasjonene lengst vekk fra eksisterende tog stasjon. Toglinjen går også parallelt med Ensjø tbane,hvor det går mange tbane linjer til forskjellige områder i oslo , men det ligger ingen planer med å koble inn togstasjon, når de bygget om ensjø t banestasjon.

Når jeg går av toget for å ta buss videre på ring 3 , var det ofte jeg måtte stå presset opp i frontruta, pga overfylt i rush.
Så om vinteren går jeg heller, og bruker 30 gange istede for venting og 20 min i full buss. Å gå til t banestasjon (som ligger helt paralelt med toglinje, er bare å gå ca 1 km.

Har også noen få ganger tatt buss inn til byen, jeg har kun 3 km å gå til nærmeste holdeplass, bussen kjører fint den, problemet er når vi kommer innen Oslos grenser, da skal den stoppe på hver 400 meter, og ta med folk som skal av og på internt i byen, så tur til sentrum blir ekstra langtekkelig.
I tilleg vi som kommer utenfra, vet aldri hvor vår buss skal gå fra i Sentrum, da disse blir flyttet på av forskjellige årsaker. En periode var det styr med at vår kommunes busser skulle helt inn til sentrum, vi ble heller satt av på Carl berner, for så ordne med annen buss inn til sentrum.

For noen år siden forsvant også tilbudet om å få kjøre toget igjennom Oslo, pga kapasitet, så vi må av på Oslo S (ingen krise, men stedet er fortsatt ikke mitt favoritt område), for å bytte tog hvis man skulle til Skøyen/lysaker eller videre vestover.

Det vil også være behov for skikkelig innfarts pendlerparkeringer ,med rask kollektiv transport inn til sentrums områdene. Parkering hvor også pendlersykkel kunne benyttes.

Ring 4 ville vært det beste alternativet, alle gjennomgangstrafikk hele døgnet hadde kunne vært sluset utenom byen. Havner og lager/logistikkområder hadde etablert seg i områdene utenfor Oslo.

Men slik det framstår nå , kan det se ut som at Oslo nå trekker stigen opp etter seg.

* for ordens skyld, jeg er født og oppvokst i Oslo, bodd innenfor ring 2.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

RJK

Det mange glemmer, er at Oslo er hovedstad for hele landet, ikke bare en hovedstad for seg selv. De må derfor være seg sitt ansvar bevisst. Hvis ikke, vil Oslo komme til å tape godt om det blir alt for vanskelig å bo utenfor og jobbe i byen.

Det er til tider mer enn vanskelig nok å bo i Oslo men jobbe utenfor, men det vil kanskje bli enda vanligere om folk vender ryggen til Oslo og arbeidsgivere i byen. Det kan fort bli realiteten om Oslo velger å være bare for seg selv. Det skal selvsagt endel til, men opprøret kan komme om de ikke skjerper seg.

Dessuten, toglinjene og hovedveien(e) er faktisk Europaveier og nasjonale linjer. Derav stor E og et tall, som E6 og E18. Og jeg er helt enig med de som mener Oslo burde vært endel av Viken, slik at man kan tenke regionen i helhet, og ikke bare "Oslo og resten". Oslo S og til dels Nasjonalteateret Stasjon med toglinjene mellom disse, knyter tog-Norge sammen.

Pga familiesituasjonen jeg er i nå (delt omsorg), så er jeg dessverre låst til byen, men datteren min blir raskt eldre. Da er nok ikke det å bo enten hos mor eller hos far, eller delt omsorg-situasjon noe som frister, men heller i et kollektiv eller hybel/hybelleilighet for seg selv og eventuelt en venninne eller partner.

Da kan det hende at det blir aktuelt også for meg å flytte ut av selve Oslo, og bosette meg et sted i Viken. Og med mulighet til å gjøre jobben min fra hjemmekontor, så trenger jeg kanskje ikke å fysisk møte opp mer enn noen svært få ganger i året. Å besøke far eller mor vil uansett bli så sjeldent at det kanskje er bedre å måtte komme seg ut av bykjernen, om hun nå velger å bli i Oslo eller Norge for den saks skyld.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA