Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 14. februar 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

PF

Sitat fra: arthur på mandag 15. februar 2021, klokken 09:15
Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 08:30
Jeg synes slike forbud er helt feil måte å gjøre ting på.
Det bor ganske mange innenfor dette området, ofte av den yngre generasjonen som har flyttet inn til Oslo.
Hva skjer når foreldrene deres skal komme på besøk? Hvordan skal de komme seg inn dit?

Og jeg som trodde det var så dyrt i Oslo at for den yngre generasjon er dette helt utenkelig? Kollektivtilbudet fungerer bra for mange, verdt et forsøk! Og kanskje også foreldrene har fått seg en elbil?

Så Oslo skal begynne å påtving foreldre/besteforeldre å kjøpe elbil for at de skal kunne ta seg en tur til barn/barnebarn?

Jeg kjører stort sette kollektivt når jeg kan, men det er noen ganger det passer dårlig.

F.eks, så trener jeg sammen med noen kompiser på andre siden av byen (løper fra huset hans). Vi snakker da om godt over en times tur med kollektivt, kontra 20 min med bil. Så er det tur/retur. Altså to timer kontra 40 min. Hva ville du valgt?


Det betyr for min del, jeg kjører kollektivt når jeg skal til jobb, sentrum osv.
men f.eks. når datteren på 7 år skal til skolen og det er kaldt ute som nå, er det mye enklere å ta bilen en å gå som er eneste andre alternativet. 1.3km hver vei, som jeg da må tur/retur.

Øyvind.h

Enklere med bil ja, men selv om vi har 1,2km til skolen er det helt uaktuelt å kjøre bil dit annet enn når alt går helt skeis på morgenen eller de må bære (etter mitt syn) alt for tungt med skøyter, hjelm + full sekk, ipad osv. Ungene (6 og 9) går helt fint til skolen, hele året. Klager ikke på kulden da de er godt påkledd. Det er sunt, vi får en hyggelig tur sammen, de møter ofte klassekamerater på veien og ved skolen er det komplett kaos med folk som kjører helt til døra. Så ille at Politiet har måttet troppe opp og overvåke (på Nordstrand for øvrig). Akkurat skolekjøring er jeg virkelig ikke tilhenger av når jeg ser hvordan folk kjører, parkerer og stresser på morgenen. Og er man tvingende nødt, stopp noen hundre meter unna og gå resten.

En treningsrunde på kveldstid på andre siden av byen derimot ser jeg helt klart at virker mer fornuftig å bruke bilen til. Mindre trafikk da, mer spart tid og ingen barn å tilbringe tiden med underveis.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1317142119

Veldig mye fokus på de som bor i byen og er så stakkarslige at de ikke klarer å la være å kjøre selv i gåavstander. Hva med de som bor utenfor byen? I praksis sier man takk, men nei takk til penger og kjøpekraften fra bønder (bønder = alle som bor utenfor ring 3).

Lett å si for oss som har elbil at "det er jo bare å kjøpe en elbil". Men for mange er det ikke "bare" å kjøpe en ny (brukt) bil. For de av oss som kjøper nye eller nyere brukte biler, så utgjør bilkostnadene langt mer enn boligkostnadene ila et helt liv. Har du 2 biler, så har du sannsynligvis en bilpark til i underkant av 1 million kroner som du bytter ut hvert 4-5 år. Boligen din tjener du penger på, der den står. Bilene er som å brenne penger i peisen.

Det er farlig å gjøre fossilbilene for ugunstige i et for raskt tempo, fordi da brenner folk inne med biler som de nesten ikke får noe for ved å selge. Det er begrenset hvor mange dieselbiler de har behov for på Finnmarksvidda. Synker annenhåndsverdien på bilen din som en sten pga politiske insentiver, så er det bedre å beholde bilen enn å selge den med enormt tap. Det går ut over langt mer enn bare de relativt få som eier dieselbil innenfor ring 2.

pekle

Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 08:30
Jeg synes slike forbud er helt feil måte å gjøre ting på.
Det bor ganske mange innenfor dette området, ofte av den yngre generasjonen som har flyttet inn til Oslo.
Hva skjer når foreldrene deres skal komme på besøk? Hvordan skal de komme seg inn dit?

Vi har f.eks. noen venner som bor på Løren i Oslo, der er det nesten ikke gjesteparkeringer, så man må stå i gata.
Nå er ikke Løren med i forslaget hverken for 2022 eller potensiell utvidelse i 2026.

I 2022-forslaget er det 2700 beboere, de fleste i relativt upmarket boliger. Syns det er et helt kurant sted å teste det ut. Sikkert noen som må bytte Panameraen med en Taycan.

Lepet65

Dette er kun for å tjene penger på privatbilisme, det blir garantert unntak for;

diesel Drosjer, diesel søppelbiler, diesel busser diesel annleggsmaskiner (er det noe mer som går på diesel)

ElectroJuice

Selvsagt lett å tro at vi som har betalt både skjorte og bukse for parkering innenfor ring 1 har dyre biler som lett kan byttes ut. Ruslet gjennom parkeringskjelleren og konstaterte at sånn er det ikke. Mange (ca halvparten) har  elbil (flest I3, Zoe, Leaf, Tesla og to Taycan). Noen er håndverkere og har arbeidsbil/varebil. Noen fancy og eksotiske biler (Ferrari, Porsche, Bentley og et par veteranbiler) og resten ordinære biler som Passat e.l.

Innen 5 år er nok de fleste byttet ut til ebiler uansett også mange mindre arbeidsbiler. Men jeg er svært negativ til et forbud allerede neste år. Må jo allikevel ha noen unntak siden mye innen varelevering og anlegg stort sett er fossilt fortsatt.



JorgenM

Så lenge det er frivillig å velge å bo i slike områder er det helt greit synes jeg.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

PF

Sitat fra: JorgenM på mandag 15. februar 2021, klokken 13:31
Så lenge det er frivillig å velge å bo i slike områder er det helt greit synes jeg.

Det er jo ikke frivillig for de som allerede bor der, og har man barn er man ofte knyttet til stedet så ikke så lett å flytte.

arthur

Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 09:28
Sitat fra: arthur på mandag 15. februar 2021, klokken 09:15
Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 08:30
Jeg synes slike forbud er helt feil måte å gjøre ting på.
Det bor ganske mange innenfor dette området, ofte av den yngre generasjonen som har flyttet inn til Oslo.
Hva skjer når foreldrene deres skal komme på besøk? Hvordan skal de komme seg inn dit?

Og jeg som trodde det var så dyrt i Oslo at for den yngre generasjon er dette helt utenkelig? Kollektivtilbudet fungerer bra for mange, verdt et forsøk! Og kanskje også foreldrene har fått seg en elbil?

Så Oslo skal begynne å påtving foreldre/besteforeldre å kjøpe elbil for at de skal kunne ta seg en tur til barn/barnebarn?

Jeg kjører stort sette kollektivt når jeg kan, men det er noen ganger det passer dårlig.

F.eks, så trener jeg sammen med noen kompiser på andre siden av byen (løper fra huset hans). Vi snakker da om godt over en times tur med kollektivt, kontra 20 min med bil. Så er det tur/retur. Altså to timer kontra 40 min. Hva ville du valgt?


Det betyr for min del, jeg kjører kollektivt når jeg skal til jobb, sentrum osv.
men f.eks. når datteren på 7 år skal til skolen og det er kaldt ute som nå, er det mye enklere å ta bilen en å gå som er eneste andre alternativet. 1.3km hver vei, som jeg da må tur/retur.

Kan ikke se at jeg har "påtvunget" noen noe som helst utover å akseptere et eventuelt forbud mot bruk av en type bil i enkelte definerte områder.
Jeg blir heller ikke veldig imponert over at noen, også barn, må gå litt, ja selv en hel kilometer.

Krav til skoleskyss i min kommune er;

Elever får gratis skoleskyss hvis:
Han / hun er elev på 1. årstrinn og har mer enn to kilometers gangavstand til skolen
Han / hun er elev på 2.-10. årstrinn og har mer enn fire kilometer gangavstand til skolen

Og ellers får man klare å gå!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

Ble litt upopulær da jeg sist påpekte det, men kan prøve igjen.

Jeg bor i Stjørdal og pendler normalt til Trondheim for å jobbe. Trondheims politikere svarer ikke til meg, men svarer til sine velgere. Da mener jeg det er riktig at de prioriterer å få ned helseplager i forbindelse med trafikk blant sine innbyggere enn å gjøre det enkelt for meg å pendle inn. Samme logikken mener jeg man kan bruke for Oslo og områder rundt Oslo hvor pendlere kommer i fra.

Det jeg er skuffet over og kan prøve å påvirke 'mine' politikere til å få bedre pendlerparkering for buss enn det som er i dag. Nå er det litt usikkert når jeg skal begynne å pendle igjen og hvor mye. Tror det blir en til to dager på kontoret og resten hjemmekontor fra høsten av dersom normalsituasjon. Blir spennende å se hvor mange med kontorjobber som reduserer pendling og hvordan det vil påvirke miljø og kollektivtilbud.

Stort sett så virker det som innbyggere i storbyer er fornøyde med å få ned antall biler, siden partier som MDG som tydelig er i mot biler i bysentrum hadde fremgang ved forrige lokalvalg. Men tror det kan utnyttes av f.eks SP i ett stortingsvalg. Enkle mennesker jeg diskuterer med er rimelig forbanna over bil i Oslo, men har ikke vært i Oslo på ti år og har ikke planlagt å kjøre dit de neste ti åra heller. Men forbanna er de... :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

PF

At politikerne i Oslo skal svare for de som bor i Oslo tja... de har faktisk et ansvar for alle bedriftene som har valgt å plassere seg i Oslo også. Jeg har forståelse for at man prøver å få kollektivt til arbeidsplassen, og for de bedriftene som kan plassere seg i sentrum aller helst Bjørvika så er det enkelt. For de som f.eks. er plassert i utkant områdene er det mye vanskeligere å tiltrekke seg folk med god kompetanse som bor på andre siden av byen.

Det som irriterer meg aller mest er den en saks politikken som føres fortiden, man ser kun på sitt og jobber kun for sitt. Nå vet jeg at det er et resultat av mange ting og små partier er nødt til å gjøre det for å overleve, men det skaper veldig polarisering i samfunnet. Som gjør at sunn fornuft ikke kommer frem.

At f.eks. nye bygg i utkant Oslo skal bygges omtrent uten parkering og gjesteparkering skal de i alle fall ikke ha er helt håpløst. Garasje ønsker man også å fjerne kravet bort i fra, for bil skal man ikke ha. Å ha et sted å parkere de svære el-kassesyklene er det ingen som tenker på.

En annen ting er når en del politikere sier noe og gjør noe helt annet. Vi har en representant for MDG i nabomiljøet og der kjøres det bil til skolen/treninger osv. hver eneste dag. Vet ikke hvor mange ganger hun har kjørt forbi meg og min datter på vei til skolen i den gamle diesel bilen deres. Er det noen som skal gå foran med godt eksempel er det de, og alle argumenter om å få hverdagen til å gå opp kan de bare kaste i søpla.

Man ønsker f.eks. at det skal bli mindre biler i nærmiljøet, men samtidig så driver man med fortetning av alle tomter. Hadde man faktisk ønsket mindre biler, hadde man stoppet tilflytningen. Det man gjør med f.eks. å regulere ned antall parkeringsplasser og garasje er å løpe utbyggers ærend med å få opp fortjenesten deres.

Når det gjelder å være fornøyd med MDG, så ser man jo på hvor de fikk stemmene sine, det er stort sett blant unge studenter på Løkka. De er jo i den fasen av livet hvor man helt klart har best forutsetninger for å klare seg uten bil.

Blouberg

Nå er det vel ikke bare MDG som rir denne hesten, sitat fra Rødt:

"Presisering: Rødt ønsker å presisere at de ønsker å forby privatbilister i enkelte soner av Oslo uavhengig av motortyper, det vil si også elbiler. "

PF

Sitat fra: Blouberg på mandag 15. februar 2021, klokken 16:16
Nå er det vel ikke bare MDG som rir denne hesten, sitat fra Rødt:

"Presisering: Rødt ønsker å presisere at de ønsker å forby privatbilister i enkelte soner av Oslo uavhengig av motortyper, det vil si også elbiler. "

Hadde jeg ikke fått med meg. Tror de veier kan bli borte, skal de bygge igjen alt? I så fall vil det få litt praktiske problemer med søppelhenting, utrykningskjøretøy, varelevering osv.

jkirkebo

Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 16:22
Sitat fra: Blouberg på mandag 15. februar 2021, klokken 16:16
Nå er det vel ikke bare MDG som rir denne hesten, sitat fra Rødt:

"Presisering: Rødt ønsker å presisere at de ønsker å forby privatbilister i enkelte soner av Oslo uavhengig av motortyper, det vil si også elbiler. "

Hadde jeg ikke fått med meg. Tror de veier kan bli borte, skal de bygge igjen alt? I så fall vil det få litt praktiske problemer med søppelhenting, utrykningskjøretøy, varelevering osv.

Les setninger over en gang til. Ta e god pause på ordet "privatbilister" og tenk over hva det betyr ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Ikke-ung ikke-studerende småbarnsfamilie på Nordstrand her, og vi klarer oss fint uten å kjøre bil til sentrum selv om vi jobber på andre siden av byen. At det bygges noe nytt utenfor sentrum med begrenset parkering der det er godt kollektivtilbud er vel ikke så annerledes enn å bygge tilsvarende i sentrum? Ikke for alle, men det er kanskje med på å holde prisene mer nede, noe som jo er positivt.
Ideelt sett hadde det ikke blitt fortettet så mye som det blir her oppe, men hvis det bilandelen økes proposjonalt, så er det i hvert fall positivt.
(Å slippe å måtte ha to parkeringsplasser pr enhet når vi skal bygge i hagen hadde jeg forøvrig syns vært helt topp.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA