Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 14. februar 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Dagens VG nett forsiden øverst, der ligger denne helt ferske nyheten:

Kopi:
"Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo

Byrådet jobber for at det allerede neste år skal opprettes en nullutslippssone i Oslo hvor det blir forbudt å kjøre bensin- og dieselbiler"

STELLA BUGGE
Publisert:
Oppdatert for mindre enn 2 timer siden

Hva mener du? Gi ditt svar.

Ser på VG kommentarfeltet at det allerede er 102 kommentarer - så dette er nok noe som opptar både petrolheads og andre. Men jeg spør altså: er det så ille, dette her da...?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jBKl4L/her-kan-det-bli-forbudt-aa-kjoere-fossilbil-i-oslo

engolf

Här hade det varit fint med statistik på hur många som äger diesel/bensinbil och bor i området som planeras omfattas av förbudet. Och inte minst hur många som dagligen färdas inne på området (data från t ex bompasseringar).
För övrigt tycker jag det är allt för massivt ingripande.

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#3
He he, ja enig der. Men jeg tenkte at  det gikk under alternativet "Nei, det er ikke så ille", men jeg la det inn nå. For kunden har alltid rett. Det nye alternativet heter "Nei, dette er helt topp"

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ElectroJuice

Har pendlerleilighet innenfor ring 1 med garasjeplass. Kjører normalt elbilen dit og går eller sykler til jobb. Men siden elbilen har kort rekkevidde og ikke hengerfeste er det noen få ganger i året nødvendig å kjøre dieselpurka pga jobb. Greit å gjøre det dyrere med fossil men har liten sans for et forbud.

Vanskelig å spå hvordan det er om 5 år, men de fleste som må kjøre personbil i Oslo har nok elbil da uansett. Samtidig vil nok fortsatt mye varelevering foregå med fossile biler.
For meg virker det som unødvendig inngripende med et forbud mot fossile privatbiler.

eisa01

Antagelig bra de kommer med dette nå, for det er antagelig noen som ikke har fått med seg at innen 2030 vil det gjelde hele byen

Jeg ville antagelig implementert det som en avgiftssone, med 300 kr/dag som avgift for å kjøre innenfor? Dette er tilsvarende London som tar 150+175 i ULEZ + Congestion charge.

Men ville ikke inkludert Grønland i første pulje – gjennomsnittsinntekten der er nok betydelig under Tjuvholmen, så det blir veldig dårlig sosial profil.

Savner også at byrådet må få opp farten på å bygge ut ladepunkter, i år planlegger de to hundre så vidt jeg har skjønt.
De får sette opp prisen på beboerparking for elbiler for å finansiere det, hvis det er penger det står på :) Stockholm tar 1100 SEK/mnd, mens Oslo tar kun 75 kr/mnd som er latterlig billig

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#8
Sitat fra: arthur på søndag 14. februar 2021, klokken 15:47
Hvordan kan man endre sitt svar når nye alternativ legges inn underveis?

Godt poeng. Kansje det beste er bare å gi en kommentar om hva du mener. Jeg trodde faktisk det var lov å endre svar, men men slik er det altså ikke...

hgs

Helt greit etter mitt syn. Likevel sitter jeg med en liten tvil om hvorvidt dette er nødvendig med den utskiftningstakten bilparken har nå uansett. Hadde 75% av nybilsalget vært fossilt hadde nok effekten vært en annen, men nå framstår det som litt vel mye markeringsbehov uten at det nødvendigvis gir så stor effekt. Ytterligere styrking/forlenging av elbilfordeler vs fossil hadde antakelig hatt samme virkning og vært mindre konfliktskapende.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

pekle

Ikke sikkert det blir vedtatt heller, men at det utredes og behandles som en reell mulighet gir en signaleffekt i seg selv.

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. februar 2021, klokken 17:27
Sitat fra: arthur på søndag 14. februar 2021, klokken 15:47
Hvordan kan man endre sitt svar når nye alternativ legges inn underveis?

Godt poeng. Kansje det beste er bare å gi en kommentar om hva du mener. Jeg trodde faktisk det var lov å endre svar, men men slik er det altså ikke...

Jeg synes det er helt topp selv om man nok kan diskutere hvor stort område forbudet skal dekke, hva med nyttetrafikk og en gradvis innføring. Slikt bør nok utredes videre, men hovedtanken er jeg sterkt tilhenger av.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

PF

Jeg synes slike forbud er helt feil måte å gjøre ting på.
Det bor ganske mange innenfor dette området, ofte av den yngre generasjonen som har flyttet inn til Oslo.
Hva skjer når foreldrene deres skal komme på besøk? Hvordan skal de komme seg inn dit?

Vi har f.eks. noen venner som bor på Løren i Oslo, der er det nesten ikke gjesteparkeringer, så man må stå i gata. Når vi skal på besøk der med våre barn er det veldig tungvint å dra de på en 40 minutters t-bane tur + til og fra t-banestasjonen i begge ender, kontra å ta bilen. Nå har vi elbil så vi ville fått lov til å kjøre, men utviklingen med å fjerne mer og mer parkering vil gjøre det mye mer tungvint for folk å dra på besøk til hverandre.

Er det virkelig det vi ønsker? Lufta i Oslo er generelt sett ganske bra, og som det sies ovenfor her så har utskiftningen til elbiler bra takt. Så hvorfor skal man sparke inn åpne dører bare for å plage folk unødvendig?

Ser nå at det er forslag på Nordstrand om å endre slik at det nesten ikke skal bygges parkeringsplasser i nye boliger, når man også da fjerner parkeringsplasser i veiene. Hvordan skal folk som ønsker å komme på besøk komme seg dit, hvis man ikke er nærmeste nabo?

Jeg synes personlig at utviklingen som skjer i Oslo med MDG i spissen er veldig negativ og det er lite positivt som kommer ut av politikken som føres med forbud og tvang.

Se på nye Ekeberghallen og idrettsparken som skal bygges, 300 parkeringsplasser er det tiltenkt dit.
Forventes det at barn som skal på kamp klokken 17.00 på en hverdag skal busses sammen med foreldre?

Denne artikkelen "underbygger" poengene mine ( det er db og frp så ta det som det er)
https://www.dagbladet.no/nyheter/elbilpolitikken-avslort/73407975


Counterpointer

Innfartsparkering på steder med kollektivtransport løser jo denne saken.

På grunn av elendig/svindyr/ikke eksisterende parkering i sentrum, burde dette vært ordnet for lenge siden.

arthur

Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 08:30
Jeg synes slike forbud er helt feil måte å gjøre ting på.
Det bor ganske mange innenfor dette området, ofte av den yngre generasjonen som har flyttet inn til Oslo.
Hva skjer når foreldrene deres skal komme på besøk? Hvordan skal de komme seg inn dit?

Og jeg som trodde det var så dyrt i Oslo at for den yngre generasjon er dette helt utenkelig? Kollektivtilbudet fungerer bra for mange, verdt et forsøk! Og kanskje også foreldrene har fått seg en elbil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA