Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her kan det bli forbudt å kjøre fossilbil i Oslo, men er det så ille, det da?

Startet av Electric cars in Norway, søndag 14. februar 2021, klokken 09:52

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: PF på mandag 15. februar 2021, klokken 15:33
At politikerne i Oslo skal svare for de som bor i Oslo tja... de har faktisk et ansvar for alle bedriftene som har valgt å plassere seg i Oslo også. Jeg har forståelse for at man prøver å få kollektivt til arbeidsplassen, og for de bedriftene som kan plassere seg i sentrum aller helst Bjørvika så er det enkelt.

Kan de problemer du beskriver mht å måtte kjøre egen bil inn til, i og ut av Oslo medføre at flere bedrifter faktisk ønsker å etablere seg (også) andre steder enn i sentrum av Oslo? Hadde det ikke vært fint om flere bedrifter etablerte seg utenfor Oslo og i nærheten av kollektivtilbud slik at det ble enklere for folk å komme seg til/fra jobb, jobben blir nærmere boligen og atman får et bedre klima og miljø? Bor selv i Asker og i det som nå omtales som "gamle" Asker er det overraskende mange arbeidsplasser selv om mange reiser inn til Oslo hvilket skyldes at mange også reiser til Asker for å gå på (sin) jobb, ja sågar fra Oslo. At alle skal nærmest ha en rett til å sitte i sin egen fem meter lange metallkasse til enhver tid og til ethvert sted uten forsinkelse og kostnad for den enkelte er ikke akkurat fremtidsrettet politikk i min verden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

arthur. Godt sagt :+1:

"At alle skal nærmest ha en rett til å sitte i sin egen fem meter lange metallkasse til enhver tid og til ethvert sted uten forsinkelse og kostnad for den enkelte er ikke akkurat fremtidsrettet politikk i min verden."

Electric cars in Norway




arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. februar 2021, klokken 18:06
Da har det gått politikk i denne saken og det kan bli stygt.

Folkeavstemning forslag nå altså....

FrP er nokså desperate etter å få noen "godsaker" før/til valget, eksempelvis det du viser til samt gratis ferger i utkant-Norge. Noen tror at fergene da blir billigere å drive, men den enkle sannheten er at man sender regningen til andre enn til de som faktisk bruker fergene, rettferdighet i praksis?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

DagfinnN

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. februar 2021, klokken 18:06
Da har det gått politikk i denne saken og det kan bli stygt.

Folkeavstemning forslag nå altså....



Les dagens VG nyhet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1BVr3W/oslo-frp-vil-ha-folkeavstemning-om-nullutslippssoner
FRP standard framgangsmåte for å unngå å ta upopulære avgjørelser.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Blouberg

Sitat fra: arthur på mandag 15. februar 2021, klokken 20:03

FrP er nokså desperate etter å få noen "godsaker" før/til valget, eksempelvis det du viser til samt gratis ferger i utkant-Norge. Noen tror at fergene da blir billigere å drive, men den enkle sannheten er at man sender regningen til andre enn til de som faktisk bruker fergene, rettferdighet i praksis?
Samme argumentet kan vel brukes for å støtte opp om bompenger (: La de som bruker veien betale .. Er jo en del her inne som heller vil ha vei-finansieringen over skatteseddelen

Kanutten

Sitat fra: DagfinnN på mandag 15. februar 2021, klokken 20:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. februar 2021, klokken 18:06
Da har det gått politikk i denne saken og det kan bli stygt.

Folkeavstemning forslag nå altså....



Les dagens VG nyhet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1BVr3W/oslo-frp-vil-ha-folkeavstemning-om-nullutslippssoner
FRP standard framgangsmåte for å unngå å ta upopulære avgjørelser.

Med fare for å fremstå som en Frp-tilhenger: Dette kalles vel demokrati?

DagfinnN

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 16. februar 2021, klokken 07:58
Sitat fra: DagfinnN på mandag 15. februar 2021, klokken 20:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. februar 2021, klokken 18:06
Da har det gått politikk i denne saken og det kan bli stygt.

Folkeavstemning forslag nå altså....



Les dagens VG nyhet:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1BVr3W/oslo-frp-vil-ha-folkeavstemning-om-nullutslippssoner
FRP standard framgangsmåte for å unngå å ta upopulære avgjørelser.

Med fare for å fremstå som en Frp-tilhenger: Dette kalles vel demokrati?
Nei - folkeavstemming skal i all hovedsak bestå i å velge representanter for folket som skal styre/ta avgjørelser på store og småting. Man kan ikke ha folkeavstemming om alt.
Utover kommune og stortingsvalg er det noe få unntak som Eu-valg og nå sist kommunesammenslåinger.
Dette er og blir et FRP grep for å unngå å ta avgjørelser som kan gi mindre popularitet for FRP sine folkevalgt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

arthur

Sitat fra: Blouberg på tirsdag 16. februar 2021, klokken 07:46
Sitat fra: arthur på mandag 15. februar 2021, klokken 20:03

FrP er nokså desperate etter å få noen "godsaker" før/til valget, eksempelvis det du viser til samt gratis ferger i utkant-Norge. Noen tror at fergene da blir billigere å drive, men den enkle sannheten er at man sender regningen til andre enn til de som faktisk bruker fergene, rettferdighet i praksis?
Samme argumentet kan vel brukes for å støtte opp om bompenger (: La de som bruker veien betale .. Er jo en del her inne som heller vil ha vei-finansieringen over skatteseddelen

Ja, de som føler at de betaler mye for et gode som samfunnet står for har en lei tendens til å mene at andre bør bidra mer og de selv mindre. Sjelden jeg leser innlegg hvor det påpekes at noe er for billig eller blir beskattet for lavt. Selv er jeg tilhenger av i stor grad (ja, unntak til dette med sosial profil og helse) brukerfinansiert betaling.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:20
Nei - folkeavstemming skal i all hovedsak bestå i å velge representanter for folket som skal styre/ta avgjørelser på store og småting. Man kan ikke ha folkeavstemming om alt.

Det er vel det som beskrives som "representativt demokrati" sånn i motsetting til "direkte demokrati" - som var hva de gamle grekerne introduserte.  Men begge deler er altså demokrati.

I Norge har vi altså ett representativt demokrati, men med åpning for å ha direkte folkeavstemninger om enkeltsaker. Som du nevnte EU og kommunesammenslåing. Og i dette tilfellet om man skal nekte (fossil)biler tilgang til større deler av byen. Så jo, det kalles demokrati.
Model S 85D

arthur

Sitat fra: Amoss på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:38
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 16. februar 2021, klokken 08:20
Nei - folkeavstemming skal i all hovedsak bestå i å velge representanter for folket som skal styre/ta avgjørelser på store og småting. Man kan ikke ha folkeavstemming om alt.

Det er vel det som beskrives som "representativt demokrati" sånn i motsetting til "direkte demokrati" - som var hva de gamle grekerne introduserte.  Men begge deler er altså demokrati.

Andelen stemmeberettigete i det greske demokratiet var vel foholdsvis begrenset etter hva jeg kan huske, begynner å bli lenge siden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Amoss

Sitat fra: kodax på tirsdag 16. februar 2021, klokken 10:03
En ok artikkel om direkte demokrati: https://www.civita.no/2014/02/13/har-flertallet-alltid-rett

Nå må ikke mitt innlegg tolkes som ett innlegg for eller i mot hverken direkte demokrati eller representativt demokrati. Det var kun en konstatering av at folkeavstemninger i Norge også kan regnes som demokrati - selv om man tilsynelatende* hopper over representantene som valg til å ta disse valgene.

*)
Folkeavstemninger i Norge er ikke bindene, men lar folket komme med "råd" til representantene om hva folket mener at de skal stemme for så å gjøre det formelle vedtaket.


Men nok OT her, tilbake til det evnt. forbudet.

En ting jeg ikke ser at noen har kommentert er at i alle fall i første omgang dreier det seg om å gjøre "fossilfritt" det samme området MPG gikk på valg på å gjøre *bilfrie*.  Så slikt sett er det en oppmykning i forhold den opprinnelige planen.

... men plan om å gå helt ut til ring 2 var nytt for meg i det minste.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA